w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.398.2020.1.AMO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.07.2020, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.398.2020.1.AMO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2020 r. (data wpływu 10 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. ().

We wniosku przedstawiono zaistniały stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina X (dalej. Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT), jako podatnik VAT czynny.

Do zakresu działania Gminy zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina realizuje zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ww. ustawy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody, zieleni gminnej i zadrzewień.

Gmina przystąpi do Programu Priorytetowego () ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Y poprzez dotacjo-pożyczkę na realizację zadania: ().

Głównym celem zadania jest utworzenie dla mieszkańców wysokiej jakości przestrzeni publicznej w postaci urządzonego terenu zieleni - Parku, utworzenie infrastruktury przyrodniczo-edukacyjnej skierowanej do szerokiej grupy odbiorców, a także wzbogacenie gatunkowe istniejącej szaty roślinnej przy wykorzystaniu potencjału środowiskowego miejsca.

Projektowana ścieżka dydaktyczna porusza m.in. zagadnienia walorów i znaczenia gatunkowego roślinności dla środowiska - tematyka przedstawiona na tablicach dydaktycznych. Dopełnieniem zamierzenia jest uczytelnienie historycznego układu kompozycyjnego poprzez nasadzenia drzew i krzewów oraz remont układu alejek.

Cel główny będzie uzupełniony poprzez wprowadzenie rozwiązań korzystnych dla ochrony środowiska:

  • zwiększenie możliwości adaptacyjnych dla owadów i ptaków (budki, domki);
  • utworzenie elementów małej architektury: montaż ławek, koszy na śmieci oraz tablic informacyjnych;
  • zwiększenie świadomości proekologicznej w zakresie małej retencji wody poprzez utworzenie łąki kwietnej i zlokalizowanie w jej obszarze tablicy edukacyjnej przedstawiającej nie tylko jej rolę nektarodajną, ale również nieocenione znaczenie dla mikroretencji wód opadowych w parku.

Utworzona w ramach inwestycji zielona przestrzeń publiczna, służąca celom środowiskowym i społecznym poprzez popularyzację treści przyrodniczych i ekologicznych, oraz propagowanie zdrowego trybu życia wpłynie korzystnie na niwelację degradacji oraz poprawę funkcjonowania środowiska naturalnego parku w X - obszarze o wyjątkowych walorach krajobrazowych oraz przyrodniczych.

Gmina na dokonywane zakupy towarów i usług w trakcie realizacji projektu będzie otrzymywać faktury VAT zawierające podatek od towarów i usług naliczony. Wykonanie opisanego wyżej programu nie spowoduje jednak w Gminie powstania jakichkolwiek przychodów, Gmina bowiem w związku z realizacją projektu nie będzie wykonywała żadnych odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Efekty inwestycji będą udostępnione wszystkich mieszkańcom nieodpłatnie. Ponoszone zatem wydatki nie będą w żaden sposób związane ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu VAT. Wykonywane działania w ramach opisanej operacji mieszczą się w zadaniach własnych określonych w ustawie o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do ponoszonych w ramach projektu pn. () wydatków Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 cyt. ustawy, zadania własne gminy obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
  • wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
  • nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Nie jest, przy tym, możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT bądź czynności zwolnionych z tego podatku.

W związku z faktem, iż realizując projekt Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT - będzie wykonywała zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą), przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione. Tym samym z uwagi na brak związku ponoszonych na projekt wydatków z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia VAT.

Gmina bowiem w ramach projektu dokona rewitalizacji parku, który będzie ogólnodostępny dla mieszkańców. Gmina nie będzie wykorzystywała powstałego w ramach projektu majątku do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS).

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 21 lutego 2020 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.138.2019.1.LS, w której: Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z przedstawionego opisu sprawy wynika bowiem, że projekt będzie polegał na zagospodarowaniu wschodniego brzegu jeziora w (...) poprzez budowę ścieżek pieszych, rowerowych, ciągu rowerowo-pieszego, pomostu, oświetlenia i obiektów małej architektury. Wybudowane obiekty i zagospodarowane tereny będą nieodpłatnie dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Gmina nie będzie czerpała z wybudowanej infrastruktury żadnych korzyści ekonomicznych. Infrastruktura będzie wybudowana w celu zapewnienia atrakcyjnego miejsca dla lokalnej turystyki rekreacji, aby chronić pozostałe cenne przyrodniczo obszary wokół jeziora.

Zatem Wnioskodawca realizując opisany projekt, nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabyte w celu realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podobnie wypowiedział się DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 21 lutego 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.80.2020.1.PRM, w której: We wniosku Gmina wskazała, że po przebudowie świetlica wykorzystywana będzie do wykonania czynności pozostających poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że Gmina nie będzie wykorzystywała zrealizowanej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, Wnioskodawca ponosząc wydatki na realizację projektu pn. nie działa w tym zakresie jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Reasumując, z uwagi na przytoczone przepisy oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. (). Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podobnie wypowiedział się DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 14 lutego 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.525.2019.1.MPU, DKIS wskazał, iż Założenia realizowanego przez Gminę Zadania zbieżne są z wymienionymi wyżej zadaniami własnymi gminy wymienionymi w u.s.g., w szczególności w zakresie turystyki, ładu przestrzennego, ochrony środowiska oraz utrzymywania zieleni gminnej. Należy zatem stwierdzić, że realizując Projekt pod nazwą - Gmina działać będzie w wykonaniu zadań o charakterze publicznym, wskazanych w u.s.g.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała prawa dokonać odliczenia kwot podatku VAT wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki związane z rewitalizacją parku miejskiego w ().

Podobnie wypowiedział się DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 2 sierpnia 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.380.2018.2.ISK, w której: Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że po oddaniu do użytkowania, inwestycja będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Realizacja zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie tego obiektu podmiotom zewnętrznym czy organizować odpłatnych imprez). Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem udostępniania lokalnej społeczności powyższego obiektu, ani też nie będzie świadczyła tam np. usług reklamowych.

W konsekwencji, mając na uwadze przywołane przepisy prawa oraz opisane we wniosku zdarzenie, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację inwestycji Remont zabytkowej kapliczki wraz z zagospodarowaniem jej otoczenia, dokonywanej w ramach zadań własnych Gminy.

Reasumując, realizując zadanie ekologiczne w ramach projektu współfinansowanego z WFOŚiGW w Y pn. (), Gmina X nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu ponieważ nabywane towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności pozostających poza zakresem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym oraz opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie powołanych przez Zainteresowanego interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej