W związku ze sprzedażą w drodze licytacji prawa użytkowania wieczystego gruntu, tj. działki nr 1 oraz prawa własności budynku usługowo–magazynowego ni... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.373.2022.3.AK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.373.2022.3.AK

Temat interpretacji

W związku ze sprzedażą w drodze licytacji prawa użytkowania wieczystego gruntu, tj. działki nr 1 oraz prawa własności budynku usługowo–magazynowego nie będzie Pani zobowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 6 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie uznania, iż w związku ze sprzedażą w drodze licytacji prawa użytkowania wieczystego gruntu, tj. działki nr 1 oraz prawa własności budynku usługowo–magazynowego nie będzie Pani zobowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 czerwca 2022 r. (data wpływu 28 czerwca 2022 r.) oraz z 12  sierpnia 2022 r. (data wpływu 19 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym Kancelaria ..... w związku z ewentualną sprzedażą nieruchomości (grunt oddany w użytkowanie wieczyste i budynek stanowiący odrębną nieruchomość).

Dłużnik ..... (NIP .. PESEL ..) jest użytkownikiem wieczystym (do .....2089 r.) działki nr 1 o powierzchni 1237 m2  i właścicielem budynku na działce nr 1 w udziale 1/1. Właścicielem działki jest Gmina Miejska.

Jeden lokal stanowi pustostan. Dwa pozostałe lokale są wynajmowane. W obu umowach najmu zapisano, że koszty remontów i adaptacji ponoszą najemcy. Z czego wynika, że nie mają prawa do roszczenia o zwrot nakładów. Koszty mediów ponoszą najemcy.

Umowa najmu sklepu elektrycznego jest na czas nieokreślony, czynsz wynosi 1700,00 zł brutto.

Umowa najmu stolarni do dnia .....2028 r., czynsz wynosi 1 500 00 zł brutto, w umowie najmu stolarni zapisano, że najemcy przysługuje prawo pierwokupu.

Działka nr 1 zabudowana jest budynkiem usługowo - magazynowym. Znajduje się w dzielnicy przemysłowo – usługowej, oddalona od osiedli mieszkalnych. Działka płaska o regularnym kształcie. Dojazd możliwy z ul. .... poprzez drogę wewnętrzną prywatną na działce nr 2 i 3. Udziały w drodze mają właściciele działek przyległych. Budynek usługowo - magazynowy na działce ma rzut prostokąta, jest parterowy, zajmuje przeważającą część działki. Przylega do innego budynku dwukondygnacyjnego. Przyłącza sieci uzbrojenia terenu, które zasilają budynek przebiegają przez teren prywatny sąsiednich posesji. Woda i kanalizacja są jedynie tymczasowo udostępnione, formalnie nie ma przyłącza wod- kan. Za budynkiem na działce jest stara studnia kanalizacji deszczowej.

Budynek usługowo - magazynowy ma rzut w kształcie prostokąta, jest parterowy, wybudowany w 1980 r. Jest murowany w konstrukcji tradycyjnej. Częściowo podpiwniczony, z dachem dwuspadowym o minimalnym kącie nachylenia. W budynku mieści się stolarnia (1), sklep elektryczny (2) i magazyny (3) po nieczynnym sklepie meblowym. Pomieszczenia 1 i 2 są wynajmowane. Wejścia do budynku są z przodu od ulicy od wschodu i od tyłu. Na tył budynku można też wjechać samochodem. Od południa budynek przylega do innego budynku dwukondygnacyjnego. Od północy w ścianie szczytowej do budynku jest wejście do piwnicy i wejście na parter. Powierzchnia zabudowy wynosi 516 m2, a powierzchnia użytkowa wynosi 400 m2 na co składają się sklep elektryczny, stolarnia i sklep meblowy.

Z oświadczenia najemcy sklepu elektrycznego wynika, że w budynku były przeprowadzane pomiary celem wydzielenia odrębnych czterech lokali usługowych, z czego stolarnia zajmuje 2. Z tyłu budynku są wykonane dwie drewutnie na skład desek. Stan techniczny budynku jest pogorszony, w najlepszym stanie są wnętrza sklepu elektrycznego.

Ściany murowane z cegły pełnej ceramicznej, na części z bloczków, ściany przyziemia zawilgocone. Stolarnia została powiększona przez najemcę o tymczasową wiatę zabudowaną wykonaną z płyt wiórowych, jest to przybudówka nie ujawniana mapie, wykonana bez zgłoszenia.

Elewacja - tynk nakrapiany i gładki stary z ubytkami.

Dach z płyt betonowych i częściowo drewniany, drewno zawilgotniało, stropodach kryty papą, papa nieszczelna, są przecieki dachu.

Rynny z blachy ocynkowanej stare, skorodowane, bez rur spustowych.

W stolarni okna PCV, a drzwi są drewniane w stanie dostatecznym stosunkowo nowe, w sklepie meblowym stan stolarki wskazuje na konieczność pilnej wymiany, w sklepie elektrycznym stolarka jest drewniana w średnim stanie.

Instalacja elektryczna, wodno - kanalizacyjna jest podłączona nieformalnie tylko do stolarni, w sklepie elektrycznym nie ma instalacji wod -kan, WC jest nieczynne, ogrzewanie poszczególnych lokali jest indywidualne, w stolarni jest piec na drewno, piec zamontowany został przez najemcę, ogrzewanie sklepu elektrycznego z pieca na węgiel, który to piec znajduje się w sklepie meblowym, dodatkowo w sklepie elektrycznym jest nagrzewnica.

W sklepie elektrycznym są nowe tynki, na podłodze płytki gresowe w dobrym stanie, na suficie kasetony i regipsy, w stolarni posadzka jest ze starych płytek betonowych, na części wyłożonych płytami wiórowymi.

W stolarni najemca wykonał WC, w sklepie elektrycznym jest WC ale nieczynne.

Pomieszczenie - sklep meblowy - obecnie nie jest użytkowane.

Stan techniczny budynku określa się jako słaby na tle rynku, z uwagi na przecieki dachu, zawilgocenie oraz brak przyłącza wod – kan.

Przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta to 13P/U - teren produkcyjno - usługowy.

Nieruchomość jest użytkowana zgodnie z przeznaczeniem.

Natomiast w odpowiedzi na następujące pytania zawarte w wezwaniu:

1)W jaki sposób, do jakich celów, dłużnik wykorzystywał oraz do dnia sprzedaży będzie wykorzystywał działkę nr 1?

2)Czy nabycie przez dłużnika prawa użytkowania wieczystego działki, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?

3)Czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy  nabyciu prawa użytkowania wieczystego działki?

4)Czy budynek znajdujący się działce nr 1 jest budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2022r., poz. 503, z późn. zm.)?

5)Czystudnia kanalizacji deszczowej znajdująca się na działce nr 1 jest budowlą, w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane?

6)Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie ww. budynku/budowli, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?

7)Czy ww. budynek /budowla, położone na działce zostały nabyte, czy wybudowane przez dłużnika? Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania budynku /budowli.

8)Czy z tytułu nabycia ww. budynku/budowli dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

9)Czy z tytułu wytworzenia/wybudowania ww. budynku/budowli dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

10)Czy ww. budynek/budowla są trwale związane z gruntem?

11)Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie lokali znajdujących się ww. budynku oraz budowli, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.)? Należy wskazać dokładną datę.

12)Kiedy nastąpiło zajęcie do używania lokali znajdujących się w ww. budynku oraz budowli? Należy wskazać dokładną datę.

13)Należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie lokali znajdujących się ww. budynku oraz budowli?

14)W przypadku wskazania, że budynek/budowla położne na ww. działce nr 1 zostałynabyte przez dłużnika, to prosimy o wskazanie, czy ww. budynek/budowla przed ich nabyciem przez dłużnika, były wykorzystywane przez poprzedniego właściciela/poprzednich właścicieli?

15)Czy znajdujące się w budynku magazyny były przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, itp.? Jeżeli tak, to należy wskazać kiedy ww. magazyny lub ich części zostały oddane w najem, dzierżawę, użyczenie oraz czy to udostępnienie miało charakter odpłatny czy nieodpłatny (należy wskazać dokładną datę)?

16)Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 15 jest przecząca, to - z uwagi na określenie we wniosku, że lokal 3 stanowią magazyny po nieczynnym sklepie meblowym – należy wskazać kiedy był prowadzony sklep meblowy w ww. lokalu?

17)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokali znajdujących się ww. budynku orazbudowli a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

18)Czy budowla była wykorzystywana przez dłużnika w działalności gospodarczej?

19)Czy budowla była/jest wykorzystywana przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?Jeżeli tak, to jaką działalnośćzwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była/jest budowla, wykonywał dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

20)Czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budynku lub lokali znajdujących się  ww. budynku bądź budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

21)W jakim okresie dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie budynku lub lokali znajdujących się ww. budynku bądź budowli?

22)Jeżeli dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie, to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. budynku lub lokali znajdujących się ww. budynku bądź budowli?

23)Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 20 i nr 22 jest twierdząca, to należy wskazać:

a)Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynku lub poszczególnych lokali bądź budowli po ulepszeniu?

b)Czy ulepszenia stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania ww. budynku lub lokali bądź budowli lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?

c)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. lokali bądź budowli?

d)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. lokali bądź budowli po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

e)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. lokali bądź budowli po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

f)Czy ulepszone ww. lokale bądź budowla były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

24)Czy najemca/najemcy ponosił/ponosili nakłady na ulepszenie lokali znajdujących się ww.budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

25)W jakim okresie najemca/najemcy ponosił/ponosili wydatki na ulepszenie ww. lokali?

26)Jeżeli najemca/najemcy ponosił/ponosili wydatki na ulepszenie ww.lokali, to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. lokali?

27)Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 24 i nr 26 jest twierdząca, to należy wskazać:

a)Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. lokali po ulepszeniu?

b)Czy ulepszenia stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania ww. lokali lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?

c)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. lokali?

d)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. lokali po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

e)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. lokali po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

f)Czy ulepszone ww. lokale były wykorzystywane przez najemcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

28)Czy między dłużnikiem, a najemcą/najemcami doszło/dojdzie od rozliczenianakładów poniesionych na ulepszenie budynku lub poszczególnych lokali bądź budowli? Jeśli tak, to należy wskazać:

a)w jaki sposób nastąpiło/nastąpi rozliczenie nakładów (jednorazowo, częściowo) oraz czy nastąpi to przed sprzedażą czy po sprzedaży?

b)czy w stosunku do rozliczonych nakładów dłużnikowi przysługiwało/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

29)Jeżeli nie posiada Pani informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

-czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Panią, jako Komornika, działań?

-czy działania te zostały udokumentowane?

-czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

wskazała Pani:

1)Dłużnik prowadził działalność gospodarczą Sklep meblowy …. Po  otrzymaniu BTE (bankowy tytuł egzekucyjny) kwiecień 2016 mimo starań musiał zawiesić działalność. Nie było szans powrotu do działalności w sposób odpowiedzialny, nie narażający klientów na zagrożenie i w ten sposób upadła jego firma.

Dłużnik dokonał kiedyś podziału lokalu na 4 osobne lokale, obecnie wynajmowane są 2 lokale i do dnia sprzedaży będą wynajmowane.

2)dłużnik wskazał, że zakup był bez VAT, był akt notarialny nabycia nieruchomości, nie było faktury zakupu.

3)dłużnik nie wie, czy przysługiwało mu, natomiast na pewno nie było amortyzowane czy wpisane w koszty jego działalności nigdy.

4)dłużnik nie wie

5)dłużnik nie wie

6)dłużnik nie wie

7)budynek został nabyty 08 -12 stycznia 2008 r. aktem notarialnym

8)z tytułu zakupu budynku dłużnik nie wie czy mu takie prawo przysługiwało, na pewno z takiego prawa nie skorzystał.

9)dłużnik wskazał, że chyba go to nie dotyczyło, żadnego podatku z tytułu zakupu nie obniżał

10)budynek stoi na ziemi 1 jest podpiwniczony, wiec według dłużnika jest raczej stale związany z gruntem

11)według wiedzy dłużnika budynek wybudowany prawdopodobnie przed drugą wojną światową więcej informacji w tym temacie nie ma

12)dłużnik 2 lata przed aktem notarialnym, tj. od 2006 r. wynajmował w części nieruchomość - jako właściciel zgodnie z aktem od stycznia 2008 r. - dłużnik nie ma wiedzy, kto pierwszy używał lokalu

13)dłużnika pierwsze zasiedlenie to z 2 lata przed aktem notarialnym wynajmował w części lokal. Jako właściciel zgodnie z aktem notarialnym styczeń 2008 r., nie ma wiedzy kto pierwszy po wybudowaniu zasiedlił

14)Tak, budynek został nabyty przez dłużnika, przed dłużnikiem poprzedni właściciel też prowadził w tym budynku firmę budowlaną. Zmarł i po jego śmierci następnym właścicielem jest dłużnik. Przed poprzednim właścicielem było tam przedsiębiorstwo państwowe (przed 1989 rokiem).

15)Tak, były najmowane, na zasadzie faktury VAT, dłużnik nie podał dokładnych dat bo ich nie pamięta, i nie mam dokumentów, ale mogę podać nazwy firm:

A.wynajmy dotyczące lokalu 25a

od momentu zakupu (2008 r.), przez okres najprawdopodobniej 2 lat,

następnie firma z branży elektrycznej,

następnie firma, która do tej pory wynajmuje,

B.wynajem lokalu 25c

·WM., wynajmuje kilka lat, dłużnik nie ma dokumentów od kiedy wynajmuje - do obecnego czasu

16)jako najemca dłużnik prowadził tam sklep meblowy ok. 2 lata przed zakupem (zakup miał miejsce w 2008 r.), więc lokal kupił z działającym sklepem meblowym a w dniu aktu notarialnego, stał się właścicielem budynku. Firmę tam prowadził wcześniej - nie umie podać daty zawieszenia czy zamknięcia działalności, po zawieszeniu lokal nr 3 nie był już wynajmowany.

17)tak - sam dłużnik nabył nieruchomość w 2008 r., a już dużo wcześniej była wybudowana i wykorzystywana

18)tak była tylko do tego wykorzystywana budowla

19)Obecnie dłużnik nie prowadzi działalności, nie jest płatnikiem VAT, więc w celu rozliczenia z wynajmującym wystawia dokument sprzedaży na stawce 0 VAT

20)Tak, podczas prowadzenia działalności gospodarczej dokonywał remonty takie jak naprawa starego dachu, wstawienie kilku nowych okien, wykonanie instalacji C.O. Malowanie. Pracę fizyczną wykonywał we własnym zakresie z rodziną, natomiast: towary były kupowane na fakturę VAT, ponieważ przez okres prowadzenia działalności był płatnikiem VAT

21)Od 2008 do 2016

22)Koszt ogólny remontów to ok 30 tys. złotych; nieruchomość zakupił dłużnik w 2008 r. za 600 tys. zł

23)

A.prace na bieżąco w miarę możliwości i potrzeb

B.nie, były to bieżące remonty

C.nie, podczas użytkowania lokali były dokonywane

D.nie dotyczy

E.tak

F.nie, podczas działalności był płatnikiem VAT, i wszystkie transakcje od momentu rozpoczęcia działalności do zakończenia, były realizowane na podstawie faktur VAT. Po zamknięciu wystawia dokument sprzedaży na stawce 0, bo nie jest płatnikiem VAT.

24)dłużnik jak prowadził działalność jako płatnik VAT, to zakup np. okien był dokonany na fakturę VAT, po zamknięciu firmy nie robi żadnych nakładów, co do najemców najprawdopodobniej wykonują bieżące konserwacje, remonty;

25)wg potrzeb na bieżąco,

26)według wiedzy dłużnika nie

27)

28)Nie, nie dojdzie

29)Odpowiedzi na powyższe pytania zostały uzyskane od dłużnika - komornik zwrócił się do dłużnika z prośbą o udzielenie odpowiedzi - dłużnik udzielił odpowiedzi; działania udokumentowane - korespondencja mailowa z dłużnikiem.

Następnie w odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu z 17 lipca 2022 r. o treści:

1)Czy studnia kanalizacji deszczowej znajdująca się na działce nr 1 jest urządzeniem budowlanym, w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 9 ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2022r., poz. 503, z późn. zm.)?

2)Jeżeli studnia kanalizacji deszczowej jest urządzeniem budowlanym, to należy wskazać, czy jest powiązana z budynkiem znajdującym się na działce nr 1?

3)Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie ww. studni kanalizacji deszczowej, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?

4)Czy przedmiotem sprzedaży będą również dwie drewutnie oraz tymczasowa wiata zabudowana wykonana z płyt wiórowych?

Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 4 jest twierdząca należy udzielić odpowiedzi na poniższe pytania:

5)Czy dwie drewutnie oraz tymczasowa wiata zabudowana wykonana z płyt wiórowych znajdujące się działce nr 1 są budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane?

6)Czy dwie drewutnie oraz tymczasowa wiata zabudowana wykonana z płyt wiórowych znajdujące się działce nr 1 są budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane?

7)Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie ww. budynków/budowli, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?

8)Czy ww. dwie drewutnie oraz tymczasowa wiata zabudowana wykonana z płyt wiórowych znajdujące się działce nr 1są trwale związane z gruntem?

9)Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. dwóch drewutni oraz tymczasowej wiaty zabudowanej wykonanej z płyt wiórowych, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.)? Należy wskazać dokładną datę.

10)Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. dwóch drewutni oraz tymczasowej wiaty zabudowanej wykonanej z płyt wiórowych? Należy wskazać dokładną datę.

11)Należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww.  budynków/budowli?

12)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww.  budynków/budowli a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

W przypadku wskazania, iż  dwie drewutnie oraz tymczasowa wiata zabudowana wykonana z płyt wiórowych znajdujące się działce nr 1 są budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2 lub budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, należy udzielić odpowiedzi na poniższe pytania:

13)Czy najemca ponosił nakłady na ulepszenie ww. budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

14)W jakim okresie najemca ponosił wydatki na ulepszenie ww. budynków/budowli?

15)Jeżeli najemca ponosił wydatki na ulepszenie budynków/budowli to czy wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej ww. budynków/budowli?

16)Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 13 i nr 15 jest twierdząca, to należy wskazać:

g)Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynków/budowli po ulepszeniu?

h)Czy ulepszenia stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania ww. budynków/budowlilub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?

i)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli?

j)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli po ulepszeniu, to należy wskazać kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

k)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

l)Czy ulepszone ww. budynki/budowle były wykorzystywane przez najemcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

17)Czy między dłużnikiem, a najemcą doszło/dojdzie od rozliczenianakładów poniesionych na ulepszenie budynkówbądź budowli? Jeśli tak, to należy wskazać:

c)w jaki sposób nastąpiło/nastąpi rozliczenie nakładów (jednorazowo, częściowo) oraz czy nastąpi to przed sprzedażą czy po sprzedaży?

d)czy w stosunku do rozliczonych nakładów dłużnikowi przysługiwało/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

18)Jeżeli nie posiada Pani informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

-czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Panią, jako Komornika, działań?

-czy działania te zostały udokumentowane?

-czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

wskazała Pani:

1)tak

2)jest powiązana

3)2223 -Rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej

4)nie- wzniesione zostały przez najemcę

17)brak informacji

18)brak informacji jedynie na pytanie nr 17 z uwagi na fakt, iż komornik zwrócił się z zapytaniem do dłużnika, jednakże ten nie odpowiedział na nie - kontakt mailowy, komornik posiada jedynie maile, gdzie zwracał się z prośbą o wskazanie odpowiedzi.

Pytanie

Czy w związku ze sprzedażą nieruchomości w drodze licytacji komornik będzie płatnikiem podatku od towarów i usług, czy też będzie zwolniony od ww. obowiązku?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, Komornik nie będzie płatnikiem podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą nieruchomości w drodze licytacji. W ocenie Komornika, dostawa przedmiotowej nieruchomości o nr .. będzie korzystała ze zwolnienia i komornik nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, budynki, budowle oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż (jak również sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu) jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz  osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Komornik zamierza zbyć należące do  dłużnika prawo użytkowania wieczystego działki nr . zabudowanej budynkiem usługowo – magazynowym oraz studnią kanalizacji deszczowej. Dłużnik prowadził działalność gospodarczą Sklep meblowy. Dłużnik dokonał podziału lokalu na 4 osobne lokale, obecnie wynajmowane są 2 lokale i do dnia sprzedaży będą wynajmowane. Na  działce znajdują się dwie drewutnie i wiata tymczasowa, które zostały wzniesione przez najemcę i nie będą przedmiotem sprzedaży.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360, z późn. zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Z ww. zapisu wynika, że najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Analiza powyższego prowadzi do wniosku, że świadczenie usług najmu wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, jeżeli jest wykonywane w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Stwierdzić zatem należy, iż najem wyczerpuje znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w ww. art. 15 ust. 2 ustawy, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, najem nieruchomości stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, tj. działki nr  1 oraz prawa własności budynku usługowo – magazynowego oraz studni kanalizacji deszczowej będzie stanowić zbycie majątku wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem przy dostawie prawa użytkowania wieczystego gruntu, tj. działki nr 1 oraz prawa własności budynku usługowo – magazynowego oraz studni kanalizacji deszczowej spełnione będą przesłanki do uznania dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, dostawa przez Komornika prawa użytkowania wieczystego gruntu, tj. działki nr 1 oraz prawa własności budynku usługowo – magazynowego oraz studni kanalizacji deszczowej, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i  usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z  uregulowania  tego  wynika,  że  dostawa  budynków,  budowli  lub  ich  części  jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Bowiem stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Przepis ten ma także zastosowane do dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2022r., poz. 503 z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jak stanowi art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z  gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a ww. ustawy Prawo budowlane:

Obiekt liniowy należy rozumieć jako obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane oraz kable zainstalowane w kanale technologicznym nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak  przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a  także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co  urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od  towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od  budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie  mają one samodzielnego bytu.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie, dla dostawy prawa użytkowania wieczystego działki nr 1 zabudowanej budynkiem usługowo–magazynowym, będzie znajdowało zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do budynku usługowo – magazynowego nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego na tle przywołanych regulacji prawnych wskazuje, że sprzedaż budynku  usługowo – magazynowego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż będą spełnione warunki wymienione w tym przepisie. Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, że sprzedaż budynku usługowo – magazynowego nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Z opisu sprawy wynika bowiem, że doszło do pierwszego zasiedlenia budynku usługowo – magazynowego, tj. lokali znajdujących się w ww. budynku.  Jak wskazał dłużnik, budynek został nabyty przez dłużnika aktem notarialnym w styczniu 2008r. Dłużnik prowadził działalność gospodarczą Sklep meblowy. Przed dłużnikiem poprzedni właściciel też prowadził w tym budynku firmę budowlaną. Nadto, jako najemca dłużnik prowadził w ww. budynku sklep meblowy ok. 2 lata przed zakupem (zakup miał miejsce w 2008 r.). Zatem pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą budynku usługowo – magazynowego upłynie okres ponad 2 lat. Z opisu sprawy wynika ponadto, iż podczas prowadzenia działalności gospodarczej dłużnik dokonywał remonty. Koszt ogólny remontów to ok 30 tys. złotych; nieruchomość dłużnik zakupił za 600 tys. zł. Zatem, poniesione nakłady nie przekroczyły 30% ich wartości początkowej budynku.

Wobec powyższego, sprzedaż ww. budynku usługowo – magazynowego, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wyżej wskazano, zgodnie z ustawą Prawo budowlane, urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Tym samym urządzenie budowlane w postaci studni kanalizacji deszczowej znajdujące się na działce nr 1 powinno być traktowane jako element przynależny do ww. budynku i opodatkowane według tych samych zasad, co ww. budynek. Skoro zatem dostawa budynku usługowo – magazynowego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to  również dostawa ww. urządzenia budowlanego (studni kanalizacji deszczowej) będzie objęta tym zwolnieniem.

Zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, będzie miało zastosowanie również dla dostawy prawa użytkowania wieczystego działki nr 1, na której ww. budynek usługowo – magazynowego jest posadowiony, ponieważ zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy prowadzi do  stwierdzenia, że sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu, tj. działki nr 1 oraz prawa własności budynku usługowo – magazynowego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy. Wobec powyższego w związku ze sprzedażą w drodze licytacji prawa użytkowania wieczystego gruntu, tj. działki nr 1 oraz prawa własności budynku usługowo–magazynowego nie będzie Pani - jako płatnik - zobowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego  . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).