Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.618.2022.2.ŻR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.618.2022.2.ŻR

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu: „…”.

Uzupełnili go Państwo– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 października 2022 r. (data wpływu 5 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina … przystępuje do realizacji projektu pn. „…” współfinansowanego w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i  w  oszczędzanie energii” na operację typu „Gospodarka wodno-ściekowa” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020. Beneficjentem projektu jest  Gmina …, która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotowa inwestycja będzie miała na celu:

1)poprawę jakości i zwiększenie ilości wody dostarczanej przez stację uzdatniania wody w m. ..., z której będzie korzystało około ... mieszkańców;

2)poprawę warunków odbioru ścieków od mieszkańców terenów wiejskich - Gminy …, których obecnie szacuje się na około ... mieszkańców.

W zakres inwestycji wchodzi:

-   przebudowa urządzeń technologicznych stacji uzdatniania wody w ... (filtry, rurociągi, dmuchawy, sprężarki, chlorator, itp.) w związku ze zwiększonym poborem wody i wydajnością stacji z 35 m3/h na 40 m3/h,

-   zakup pojazdu asenizacyjnego do zbiórki ścieków z terenu Gminy … (obszaru poza aglomeracją).

Zakupione wyposażenie oczyszczalni ścieków w postaci wozu asenizacyjnego będzie przekazane odpłatnie spółce komunalnej w zamian za czynsz określony stosowanymi dokumentami. Przebudowywana stacja uzdatniania wody będzie miała za zadanie utrzymać normy jakości wody jak również zapełnić właściwe zapotrzebowanie jej ilości przez użytkowników, w związku z tym wielkość ustalonego obecnie czynszu zostanie ponownie przeliczona.

Gmina … w ramach realizowanego projektu pozyska dofinansowanie 100% kosztów kwalifikowalnych (bez podatku VAT), tj. netto: … zł. Budżet całkowity operacji określony na podstawie stosowanego rozeznania rynku wynosi ….  zł brutto. Faktury będą wystawione na Gminę … . Nabyte towary i usługi związane z  realizowanym projektem będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Opisana we wniosku inwestycja należy do  zadań własnych Gminy … w zakresie wodociągów i zaopatrywania w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

Opisany we wniosku projekt pn. „…” realizowany będzie w związku z działalnością statutową Gminy i  należy do zadań własnych gminy wykazanych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022r., poz.559 z poźn. zm.), tj. wodociągów i  zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Na pytanie Organu: Czy stacja uzdatniania wody w ... i wóz asenizacyjny zostaną przekazane w  dzierżawę spółce komunalnej? odpowiedzieli Państwo: Tak, wóz asenizacyjny zostanie przekazany w dzierżawę jednoosobowej spółce komunalnej, natomiast nakłady na  stację uzdatniania wody zwiększą wartość już przekazanego obiektu tej spółce, gdyż  obecnie jest czynna umowa dzierżawy. Czynsz dotyczący stacji uzdatniania wody zostanie na nowo skalkulowany.

Umowa dzierżawy zostanie zawarta na czas określony na okres około 15 lat z możliwością dalszego przedłużenia. Całkowita wartość poniesionych nakładów na realizację projektu wynosi … zł brutto, z czego wartość przebudowy stacji –   zł, zakup samochodu asenizacyjnego …  zł brutto.

Ostateczna wysokość czynszu dzierżawnego po realizacji tego projektu zostanie ustalona przez biegłego posiadającego stosowne kwalifikacje, po zrealizowaniu inwestycji, analizie danych otrzymanych od Spółki związanych z działalnością SUW, tj. rocznej produkcji i  sprzedaży wody, kosztów utrzymania, ilości gospodarstw domowych objętych zbiórką ścieków pojazdem asenizacyjnym, itp.

Przy uwzględnieniu wysokości czynszu będą miały wpływ wiele czynników zewnętrznych, np.:

-   ilość gospodarstw domowych objętych zbiórką samochodem asenizacyjnym ścieków bytowych oraz ilość odbiorców wody pitnej, ilość pobranej uzdatnionej z wodociągu wody,

-   ilość sprzedanej mieszkańcom wody pitnej,

-   rozwój obszarów, na których planowana jest budowa infrastruktury,

-   ceny składowe elementów wytworzenia oraz utrzymania elementów stacji uzdatniania wody i pojazdu asenizacyjnego,

-   inne czynniki zewnętrzne wiadome rzeczoznawcom do sporządzania wycen w tym temacie.

Biegły rzeczoznawca posiadający fachową wiedzę w zakresie sporządzania wyceny oraz  kwalifikacje, dokonujący wyliczenia wysokości czynszu zobligowany będzie do  uwzględnienia kryteriów i realiów rynkowych występujących na danym obszarze. Tylko wtedy określona stawka czynszu będzie wiarygodna i prawidłowa. Wysokość czynszu dzierżawnego będzie zmienna. Przyjmuje się, że z każdym okresem rocznym będzie waloryzacja zgodnie ze wskaźnikiem wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Wzrost czynszu może nastąpić także poprzez zwiększenie się ilości odbiorców końcowych wody i  ścieków, zwiększenie ilości sprzedaży wody, wzrost cen ścieków i wody, zwiększenie bądź zmniejszenie kosztów utrzymania infrastruktury, itp. Obrót z tytułu dzierżawy wozu asenizacyjnego i stacji uzdatniania wody nie będzie znaczący dla budżetu Gminy  … . Przewiduje się, że dochody z tytułu dzierżawy wozu asenizacyjnego i stacji uzdatniania wody w skali roku w stosunku do dochodów ogółem Gminy mogą kształtować się w przedziale od  0,01 % do 0,02%, a w stosunku do dochodów własnych w przedziale 0,05% do 0,10%. Realizując zadanie inwestycyjne, Gmina … będzie dążyła do uzyskania zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych z uwzględnieniem wszystkich realiów rynkowych i  innych czynników zewnętrznych. Jednakże biorąc pod uwagę wysokość nakładów inwestycyjnych proces ten będzie długotrwały.

Odpowiadając na pytanie: W jakim okresie ww. czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na  realizację przedmiotowego zadania?  wskazali Państwo: Gmina … na chwilę obecną nie jest w stanie w pełni odpowiedzieć na to pytanie. Jak wspomniano we  wcześniejszych odpowiedziach okres zwrotu wydatków poniesionych na realizację jest uzależniony  od wartości końcowej zadania (szacowana wartość inwestycji po  przeprowadzaniu postępowania przetargowego może ulec zmianie) oraz wysokości czynszu dzierżawnego, którego wysokość zostanie ostatecznie ustalona przez rzeczoznawcę po zrealizowaniu inwestycji.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości od wydatków związanych z realizacją projektu: „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa Gmina jako zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług będzie realizowała zadanie inwestycyjne pn. „…”.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Dodatkowo należy wskazać art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022, poz. 559 ze zm.), który określa, że zadania własne gminy obejmują sprawy w  zakresie wodociągów i zaopatrywania w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i  unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Ponadto zgodnie z treścią art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług: w zakresie, w  jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

- nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT

 - nabywane towary i usługi będą wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem należnym.

Skoro inwestycja będzie wykorzystywana do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi, zatem Gmina … ma prawo dokonania odliczeń kwot podatku naliczonego w całości od wydatków związanych z realizowanym projektem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Gmina przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z  których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do  odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie  są  wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku ocenie podlega, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2.w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

-czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – wykonane są  przez ściśle określone podmioty,

-ponadto, czynności te wykonywane są w ramach sprawowanego przez  te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług, na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, z kolei czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 z późn. zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z okoliczności sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina przystępuje do realizacji projektu pn. „…”.

W zakres inwestycji wchodzi:

-   przebudowa urządzeń technologicznych stacji uzdatniania wody w ... (filtry, rurociągi, dmuchawy, sprężarki, chlorator itp.) w związku ze zwiększonym poborem wody i wydajnością stacji z 35 m3/h na 40 m3/h.

-   zakup pojazdu asenizacyjnego do zbiórki ścieków z terenu Gminy … (obszaru poza aglomeracją).

Nabyte towary i usługi związane z realizowanym projektem będą wykorzystywane do  czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wóz asenizacyjny zostanie przekazany w dzierżawę jednoosobowej spółce komunalnej, natomiast nakłady na  stację uzdatniania wody zwiększą wartość już przekazanego obiektu tej spółce, gdyż obecnie jest czynna umowa dzierżawy. Czynsz dotyczący stacji uzdatniania wody zostanie na  nowo skalkulowany.  Umowa dzierżawy zostanie zawarta na czas określony na  okres około 15 lat z możliwością dalszego przedłużenia. Całkowita wartość poniesionych nakładów na realizację projektu wynosi …  zł brutto, z czego wartość przebudowy stacji – …  zł, zakup samochodu asenizacyjnego … zł brutto. Ostateczna wysokość czynszu dzierżawnego po realizacji tego projektu zostanie ustalona przez biegłego posiadającego stosowne kwalifikacje, po zrealizowaniu inwestycji, analizie danych otrzymanych od Spółki związanych z działalnością SUW, tj. rocznej produkcji i sprzedaży wody, kosztów utrzymania, ilości gospodarstw domowych objętych zbiórką ścieków pojazdem asenizacyjnym, itp.

Przy uwzględnieniu wysokości czynszu będą miały wpływ wiele czynników zewnętrznych, np.:

-   ilość gospodarstw domowych objętych zbiórką samochodem asenizacyjnym ścieków bytowych, oraz ilość odbiorców wody pitnej, ilość pobranej uzdatnionej z wodociągu wody,

-   ilość sprzedanej mieszkańcom wody pitnej,

-   rozwój obszarów na których planowana jest budowa infrastruktury,

-   ceny składowe elementów wytworzenia oraz utrzymania elementów stacji uzdatniania wody i pojazdu asenizacyjnego,

-   inne czynniki zewnętrzne wiadome rzeczoznawcom do sporządzania wycen w tym temacie.

Biegły rzeczoznawca posiadający fachową wiedzę w zakresie sporządzania wyceny oraz kwalifikacje, dokonujący wyliczenia wysokości czynszu zobligowany będzie do uwzględnienia kryteriów i realiów rynkowych występujących na danym obszarze. Wysokość czynszu dzierżawnego będzie zmienna. Realizując zadanie inwestycyjne, Gmina będzie dążyła do  uzyskania zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych z uwzględnieniem wszystkich realiów rynkowych i innych czynników zewnętrznych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były  wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od  towarów i usług.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz.  1360 z późn. zm.) – przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Wskazać należy, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), zatem w związku z dzierżawą powstałej w ramach przedmiotowego projektu infrastrukturą, tj. stacją uzdatniania wody oraz dzierżawą wozu asenizacyjnego Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust.  1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie transakcja ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, gdyż ani ustawa o podatku od  towarów i usług, ani też rozporządzenia wykonawcze do niej nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od  podatku.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do  stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a  wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji będą miały związek – jak wskazano wyżej – z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i  wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostępnieniem przez Gminę stacji uzdatniania wody i wozu asenizacyjnego na rzecz Spółki. Ponadto, z okoliczności sprawy nie wynika, aby Gmina powstałą w ramach przedmiotowego projektu infrastrukturę, tj. stacje uzdatniania wody oraz wóz asenizacyjny wykorzystywała w inny sposób niż wydzierżawienie jej odpłatnie na mocy umowy cywilnoprawnej Spółce.

Wobec powyższego, Państwa Gmina będzie miała prawo do odliczenia pełnych kwot  podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu: „…”, ponieważ powstała w  ramach przedmiotowego projektu infrastruktura tj. stacja uzdatniania wody oraz wóz asenizacyjny będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i  usług. Prawo to będzie przysługiwało Państwa Gminie w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa Gminę w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację, jako element zdarzenia przyszłego przyjął wskazane okoliczności, że Gmina będzie dążyła do uzyskania zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych z uwzględnieniem wszystkich realiów rynkowych i  innych czynników zewnętrznych oraz że nabyte towary i  usługi związane z  realizowanym projektem będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności wykorzystywania efektów projektu również do  czynności niepodlegających podatkiem VAT, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Podkreślić należy, iż tut. Organ, wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na  podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do  udzielenia informacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w  okolicznościach opisu sprawy podanego przez Państwa Gminę. Z powyższych przepisów wynika, że Organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z okoliczności sprawy przedstawionych przez Państwa Gminę nie wynika, iż nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności gdy wysokość czynszu będzie odbiegała od realiów rynkowych i  będzie skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że infrastruktura nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (a np. do realizacji zadań własnych gminy), to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w przeprowadzonym postępowaniu podatkowym, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).