W zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wniesienia wyodrębnionej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki w formie ap... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.389.2022.1.DK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.389.2022.1.DK

Temat interpretacji

W zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wniesienia wyodrębnionej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki w formie aportu do nowopowstałej spółki komandytowej

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wniesienia wyodrębnionej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki w formie aportu do nowopowstałej spółki komandytowej. Uzupełnili go Państwo pismem z 19 lipca 2022 r. (data wpływu 21 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Państwa Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe „S.” Spółka Jawna (dalej: „Spółka”) została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 21 sierpnia 2009 r. Przedmiotem Państwa działalności gospodarczej jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna mebli, sprzętu oświetleniowego i innych artykułów użytku domowego. Sprzedaż jest prowadzona w dwóch sklepach (galeriach) z meblami – tj. w K. oraz w P.

Są to sklepy mogące funkcjonować niezależnie od siebie, dysponując nieruchomościami, ruchomościami, pracownikami i kadrą kierowniczą.

Jesteście Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku VAT. Działalność gospodarcza w zakresie sprzedaży mebli, sprzętu oświetleniowego i artykułów użytku domowego jest prowadzona w formie Spółki od 2009 r., a początki tej działalności sięgają lat 80 ubiegłego wieku.

W niniejszej części zostaną opisane wspólnie 2 zdarzenia przyszłe – tj. 1. wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie aportu do nowopowstałej spółki komandytowej (dot. sklepu w K.) oraz 2. wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie aportu do innej, nowopowstałej spółki komandytowej (dot. sklepu w P.).

Planują Państwo wnieść w formie aportu zorganizowaną część przedsiębiorstwa, służącą i wykorzystywaną do prowadzenia sklepu w K. na rzecz nowopowstałej spółki komandytowej (dalej: „Spółka A”). Spółka A będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mebli, sprzętu oświetleniowego i innych artykułów użytku domowego z wykorzystaniem infrastruktury w K. (nieruchomości, ruchomości, pracownicy).

Niezależnie od powyższego, planują Państwo wnieść w formie aportu zorganizowaną część przedsiębiorstwa, służącą i wykorzystywaną do prowadzenia sklepu w P. do nowopowstałej spółki komandytowej (dalej: „Spółka B”). Spółka B będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mebli, sprzętu oświetleniowego i innych artykułów użytku domowego z wykorzystaniem infrastruktury w P. (nieruchomości, ruchomości, pracownicy).

Po przeniesieniu obu części przedsiębiorstwa będą Państwo zmierzać do wygaszenia prowadzonej działalności. Wniesienie aportu do spółki A i spółki B planuje się dokonać w tym samym dniu lub w odstępie kilku dni. Wniesienie aportu do nowych spółek i wygaszenie Państwa działalności ma związek z nabyciem praw emerytalnych przez jednego ze wspólników oraz z koniecznością uporządkowania Państwa spraw sukcesyjnych. Powyższe czynności nie mają na celu unikania opodatkowania. Do dnia wniesienia aportu będą Państwo kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej.

Na nowopowstałą spółkę komandytową (Spółkę A) w ramach aportu zostanie przeniesiona zabudowana budynkiem handlowym nieruchomość w K.(numer KW xxx).

Na inną, nowopowstałą spółkę komandytową (Spółka B) zostanie przeniesiona w ramach aportu zabudowana budynkiem handlowym nieruchomość w P. (numer KW xxx.

Nieruchomość w K. będzie w całości lub w części wykorzystywana do prowadzenia działalności przez Spółkę A.

Nieruchomość w P. będzie w całości lub w części wykorzystywana do prowadzenia działalności przez Spółkę B.

Na Spółkę A, oprócz nieruchomości w K., w ramach aportu zostaną przeniesione następujące składniki majątkowe, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa w K.: zestaw komputerowy, tapczan, telefaks P., zestaw RTV atrapa, zestaw komputerowy xxx, pojazd OPEL xxx, urządzenie wielofunkcyjne xxx, serwer xxx, drukarka fiskalna xxx, meble do recepcji i kasy, meble pokojowe, meble do kuchni socjalnej, meble do kuchni montażystów, system telewizji przemysłowej, pralka xxx, agregat prądotwórczy xxx, wiata magazynowa, zestaw komputerowy xxx, serwer xxx , instalacja fotowoltaiczna, ogrodzenie, zestaw telewizyjny, prasowalnica xxx, ekspres xxx, zestaw komputerowy xxx, komputer xxx, komputer xxx (3 szt.), komputer xxx, suszarka kondensacyjna xxx, system alarmowy.

Z kolei na Spółkę B, oprócz nieruchomości w P., w ramach aportu zostaną przeniesione następujące składniki zorganizowanej części przedsiębiorstwa w P.: zestaw komputerowy (11 szt.), ogrodzenie, plac wyłożony kostką, pojazd Mercedes xxx, agregator prądotwórczy 7.5, urządzenie xxx, przyczepa lekka xxx (2 szt.), instalacja klimatyzacji, drukarka fiskalna delio prime xxx, zestaw mebli ratanowych, zestaw komputerowy xxx, zestaw komputerowy xxx, serwer xxx, pojazd Renault xxx, meble do szatni męskiej, meble dla punktu reklamacji, meble łazienkowe, meble obsługi klienta, meble do recepcji, meble do księgowości, agregat prądotwórczy xxx (2 szt), instalacja alarmowa, pojazd Citroen xxx, kosa xxx, komputer xxx, odśnieżarka xxx, komputer xxx, wiata wystawowa, samochód xxx, linia kablowa SN, czytnik rejestracji czasu pracy z oprogramowaniem, monitoring wizyjny, zabudowa aluminiowa, wiata garażowa, przyczepa lekka xxx (2 szt.), zestaw komputerowy xxx (2 szt), zestaw komputerowy xxx (2 szt.), laptop xxx, wózek paletowy xxx, zestaw telewizyjny xxx, zestaw komputerowy xxx z monitorem, wózek z napędem elektrycznym xxx, kopiarka xxx, serwer xxx, zestaw komputerowy xxx (2 szt.), zestaw komputerowy xxx, zestaw mebli xxx do kawiarni, pojazd Opel xxx, pakowarka próżniowa x, zestaw komputerowy xxx, laptop xxx, zastawa stołowa xxx, sygnalizacja pożarowa, zestaw komputerowy xxx z monitorem (5 szt.), witryna przeszklona xxx, zestaw mebli kawiarnia, meble socjalne, ekspres do kawy 2-grupowy, młynek do kawy xxx, zestaw komputerowy xxx, drukarka fiskalna xxx E, serwer xxx, pojazd Renault xxx, lodówka xxx, zestaw komputerowy xxx z monitorem, zestaw komputerowy xxx z monitorem, sofa xxx, drukarka fiskalna xxx, myjka ciśnieniowa xxx, szorowarka, zestaw komputerowy Lenovo, zestaw komputerowy xx, instalacja klimatyzacji, pralka xxx, chłodziarko-zamrażarka xxx, ekspres xxx, wewnętrzna światłowodowa sieć komputerowa, instalacja fotowoltaiczna, wózek widłowy xx, serwer xxx.

Zarówno Spółka A, jak i Spółka B będą dysponować składnikami majątkowymi, wystarczającymi do prowadzenia dwóch niezależnych działalności gospodarczych –tj. sklepu w P. i w K.

W następstwie wniesienia aportu pracownicy sklepu w K. staną się pracownikami Spółki A, a pracownicy sklepu w P. staną się pracownikami Spółki B. Już w tym momencie widoczna jest niezależność organizacyjna, gdyż pracownicy sklepu w K. mają w umowach o pracę wskazane miejsce pracy K., a pracownicy sklepu w P.mają w umowach o pracę wskazane miejsce pracy P. Nie ma miejsca taka sytuacja, w której pracownik w K. jest np. delegowany do pracy w P. Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wiązało się z tzw. „przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę” w myśl art. 23(1) Kodeksu pracy. Ze względu na odległość między sklepami w K. i P., klientela obu sklepów jest co do zasady inna. W chwili obecnej sklepy w P. i w K. mają wydzielone rachunki bankowe (rachunki pomocnicze).

W wyniku podziału zarówno Spółka A (docelowo właściciel sklepu w K.), jak i Spółka B (docelowo właściciel sklepu w P.) będą dysponować odrębnymi rachunkami bankowymi.

W dokumentacji księgowej Spółki istnieje możliwość wydzielenia działalności dla części przedsiębiorstwa w P. (sklepu w P.) i dla części przedsiębiorstwa w K. (sklepu w K.). Dodatkowo, poprzez ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań odpowiednio do sklepu w P. oraz oddzielnie do sklepu w K.

Każdy ze sklepów w P. i K. odrębnie dokonuje zakupów oraz posiada odrębne kierownictwo. Zobowiązania oraz umowy dla obu sklepów w K.i P. są możliwe do wydzielenia. Już teraz część umów (np. media) jest przypisana bezpośrednio albo do sklepu w P. albo do sklepu w K.

Odrębność obu sklepów w P. i w K. jest widoczna w polisie ubezpieczeniowej. Każdy ze sklepów posiada własne magazyny z zapasami i siecią logistyki.

Już w tym momencie każdy ze sklepów w P. i K. mógłby samodzielnie rozpocząć prowadzenie działalności operacyjnej bez konieczności podejmowania dodatkowych działań/czynności. Zarówno Spółce A, jak i Spółce B zostanie przypisany organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym Państwa przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Działalność w zakresie sprzedaży mebli, sprzętu oświetleniowego i artykułów użytku domowego w sklepie w P. i sklepie w K. jest w niektórych aspektach już wydzielona organizacyjnie (odrębne kierownictwo, pracownicy, umowy na media, odrębne social media, odrębne magazyny i zaplecze logistyczne, wyodrębnione rachunki bankowe).

Dodatkowo, istnieje i istnieć będzie wyodrębnienie w zakresie podziału przychodów i kosztów związanych z dotychczasowym przedmiotem Państwa działalności w podziale na sklep w P. i sklep w K.. Zespół składników materialnych i niematerialnych, należących do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, służących do prowadzenia sklepu w K. oraz odrębnie w P. będzie wyodrębniony na wszystkich płaszczyznach tj.:

a)w aspekcie organizacyjnym, wyodrębnienie nastąpi poprzez przygotowanie listy składników majątkowych, będących elementami aportu, projektu uchwały o wniesieniu aportu oraz pozostałej dokumentacji obligatoryjnej przy dokonaniu transakcji tego rodzaju. Wskazać należy, że faktyczne wyodrębnienie nastąpi na podstawie aktu notarialnego, przenoszącego własność składników, objętych aportem odpowiednio na nowopowstałą spółkę komandytową (Spółka A) oraz na inną, nowopowstałą spółkę komandytową (Spółka B);

b)wyodrębnienie na płaszczyźnie finansowej będzie przejawiało się samodzielnością finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. Zarówno Spółka A, jak i Spółka B po uzyskaniu aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będą dysponować odrębnym majątkiem i będą odpowiadać odrębnie za zobowiązania. Na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe jest i będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również ewentualnych należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, pozwalające na określenie wyniku finansowego tak sklepu w K. (zorganizowanej części przedsiębiorstwa, służącej do prowadzenia sklepu w K.), jak i sklepu w P. (zorganizowanej części przedsiębiorstwa, służącej do prowadzenia sklepu w P.);

c)funkcjonalnej – na dzień dokonania opisanej we wniosku transakcji (aportu) zespół składników materialnych i niematerialnych (zorganizowana część przedsiębiorstwa), które będą tworzyć Spółkę A (zorganizowana część przedsiębiorstwa służąca do prowadzenia sklepu w K.) oraz Spółkę B (zorganizowana część przedsiębiorstwa służąca do prowadzenia sklepu w P.) będą wystarczające do samodzielnego wykonywania zadań i nie będą wymagać innych składników majątku, bądź podejmowania innych działań.

Pytanie

1.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki (Wnioskodawcy), zgodnie z którym transakcja, polegająca na wniesieniu wyodrębnionej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki (służącej do prowadzenia sklepu w K.) w formie aportu do nowopowstałej spółki komandytowej (Spółka A), będzie stanowić czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług po stronie Spółki (Wnioskodawcy)?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki (Wnioskodawcy), zgodnie z którym transakcja, polegająca na wniesieniu wyodrębnionej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki (służącej do prowadzenia sklepu w P.), w formie aportu do innej, nowopowstałej spółki komandytowej (Spółka B), będzie stanowić czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług po stronie Spółki (Wnioskodawcy)?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Państwa zdaniem transakcja, polegająca na wniesieniu wyodrębnionej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki (służącej do prowadzenia sklepu w K.) w formie aportu do nowopowstałej spółki komandytowej (Spółka A), będzie stanowić czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług po Państwa (Wnioskodawcy) stronie.

Ad. 2

Państwa zdaniem Spółki transakcja, polegająca na wniesieniu wyodrębnionej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki (służącej do prowadzenia sklepu w P.) w formie aportu do innej, nowopowstałej spółki komandytowej (Spółka B), będzie stanowić czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług po Państwa (Wnioskodawcy) stronie.

Odpowiedź na pytanie ad. 1

Zgodnie z normą art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował zaś w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie, w art. 6 ustawy o VAT ustawodawca zawarł katalog czynności, do których nie stosuje się przepisów ustawy o VAT. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT nie stosuje się do „transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Transakcja zbycia obejmować będzie wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania zbywalnym składnikiem majątku lub majątkiem jak właściciel.

W szczególności, pojęcie transakcji zbycia obejmować będzie swym zakresem takie czynności jak wniesienie aportu.

Należy podkreślić, że skoro ustawodawca nie zawarł w ustawie o VAT definicji legalnej pojęcia transakcji zbycia, to oznacza to, że nie jest istotna forma, w jakiej owo zbycie następuje, lecz samo zadysponowanie w taki sposób, że dochodzi do zmiany podmiotu władającego zbywalnym składnikiem majątku lub majątkiem.

Mając na uwadze powyższe oraz treść normy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedsiębiorstwem lub zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jak właściciel.

Tym samym, o ile majątek wnoszony do nowopowstałej spółki komandytowej w formie aportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to jego przeniesienie do nowopowstałej spółki komandytowej (Spółka A) nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako czynność ex lege z zakresu tego opodatkowania wyłączona.

Z definicji „zorganizowanej części przedsiębiorstwa” zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, wynika, że jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z przedstawionego stanu faktycznego bezsprzecznie wynika, że można mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa w odniesieniu do infrastruktury, wykorzystywanej do prowadzenia sklepu w K. Ze względu na fakt, że przedmiotem aportu będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, co do której możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań zorganizowanej części uznać trzeba, że spełnia ona warunki z definicji z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Dodatkowo będąca przedmiotem aportu zorganizowana część przedsiębiorstwa (służąca do prowadzenia sklepu w K.) może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Oznacza to, że wnoszona aportem część przedsiębiorstwa jest zorganizowanym zespołem składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład. Przepisy ustawy o VAT w art. 6 wyłączają czynności zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa od podatku od towarów i usług.

W związku z definicją z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT uznać trzeba, że w niniejszej sprawie dojdzie do wniesienia w formie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, służącej do prowadzenia sklepu w K., do nowopowstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółki A), co będzie stanowić zbycie, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT po stronie Spółki (Wnioskodawcy).

Odpowiedź na pytanie ad. 2

Zgodnie z normą art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował zaś w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie, w art. 6 ustawy o VAT ustawodawca zawarł katalog czynności, do których nie stosuje się przepisów ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o VAT nie stosuje się do „transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa”.

Transakcja zbycia obejmować będzie wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania zbywalnym składnikiem majątku lub majątkiem jak właściciel.

W szczególności, pojęcie transakcji zbycia obejmować będzie swym zakresem takie czynności jak aport.

Należy podkreślić, że skoro ustawodawca nie zawarł w ustawie o VAT definicji legalnej pojęcia transakcja zbycia, to oznacza to, że nie jest istotna forma, w jakiej owo zbycie następuje, lecz samo zadysponowanie w taki sposób, że dochodzi do zmiany podmiotu władającego zbywalnym składnikiem majątku lub majątkiem.

Mając na uwadze powyższe oraz treść normy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedsiębiorstwem lub zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jak właściciel. Tym samym, o ile majątek wnoszony do nowopowstałej spółki komandytowej w formie aportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to jego przeniesienie do nowopowstałej spółki komandytowej (Spółka B) nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako czynność ex lege z zakresu tego opodatkowania wyłączona.

Z definicji „zorganizowanej części przedsiębiorstwa” zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, wynika, że jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z przedstawionego stanu faktycznego bezsprzecznie wynika, że można mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa w odniesieniu do infrastruktury, wykorzystywanej do prowadzenia sklepu w P.

Ze względu na fakt, że przedmiotem aportu będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa (służąca do prowadzenia sklepu w P.), co do której możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań zorganizowanej części uznać trzeba, że spełnia ona warunki z definicji z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Dodatkowo będąca przedmiotem aportu zorganizowana część przedsiębiorstwa (służąca do prowadzenia sklepu w P.) może stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Oznacza to, że wnoszona aportem do nowopowstałej spółki z komandytowej część przedsiębiorstwa jest zorganizowanym zespołem składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład (sklep w P.).

Przepisy ustawy o VAT w art. 6 wyłączają czynności zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa od podatku od towarów i usług. W związku z definicją z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT uznać trzeba, że w niniejszej sprawie dojdzie do aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, służącej do prowadzenia sklepu w P. do nowopowstałej spółki komandytowej (Spółki B), co stanowić będzie zbycie, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT po stronie Spółki (wnioskodawcy).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te – chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług – nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży lub aportu.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT stanowi:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

·zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

·faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że – w świetle tej normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady – nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponadto, w wyroku z 21 czerwca 2012 r., sygn. I FSK 1586/11 NSA zauważył, że „Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. (…) Jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega podatkowi od towarów i usług”.

Z opisu planowanych zdarzeń przyszłych wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w formie Spółki Jawnej, są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku VAT. Prowadzą Państwo dwa sklepy: jeden w K., drugi w P..

Planują Państwo:

·wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie aportu do nowopowstałej spółki komandytowej (dalej: Spółka A) – dot. sklepu w K.,

·wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie aportu do innej, nowopowstałej spółki komandytowej (dalej: Spółka B) – dot. sklepu w P..

Spółki A i B będą zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT i będą prowadzić działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mebli, sprzętu oświetleniowego i innych artykułów użytku domowego z wykorzystaniem infrastruktury (nieruchomości, ruchomości, pracownicy).

Po przeniesieniu obu części przedsiębiorstwa będą Państwo zmierzać do wygaszenia prowadzonej działalności.

Na nowopowstałą spółkę komandytową (Spółkę A) w ramach aportu zostanie przeniesiona zabudowana budynkiem handlowym nieruchomość w K.(numer KW xxx).

Na Spółkę A, oprócz nieruchomości w K., w ramach aportu zostaną przeniesione następujące składniki majątkowe, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa w K.: zestaw komputerowy, tapczan, telefaks P., zestaw RTV atrapa, zestaw komputerowy xxx, pojazd OPEL xxx, urządzenie wielofunkcyjne xxx, serwer xxx, drukarka fiskalna xxx, meble do recepcji i kasy, meble pokojowe, meble do kuchni socjalnej, meble do kuchni montażystów, system telewizji przemysłowej, pralka xxx, agregat prądotwórczy xxx, wiata magazynowa, zestaw komputerowy xxx, serwer xxx , instalacja fotowoltaiczna, ogrodzenie, zestaw telewizyjny xx, prasowalnica xxx, ekspres xxx, zestaw komputerowy xxx, komputer xxx, komputer xxx (3 szt.), komputer xxx, suszarka kondensacyjna Miele, system alarmowy.

Na nowopowstałą spółkę komandytową (Spółka B) zostanie przeniesiona w ramach aportu zabudowana budynkiem handlowym nieruchomość w P. (numer KW xxx).

Oprócz nieruchomości w P., na Spółkę B, w ramach aportu zostaną przeniesione następujące składniki zorganizowanej części przedsiębiorstwa w P.: zestaw komputerowy (11 szt.), ogrodzenie, plac wyłożony kostką, pojazd Mercedes xxx, agregator prądotwórczy xxx, urządzenie xxx, przyczepa lekka xxx(2 szt.), instalacja klimatyzacji, drukarka xxx, zestaw mebli ratanowych, zestaw komputerowy xxx, zestaw komputerowyserwer xxx, pojazd Renault xxx, meble do szatni męskiej, meble dla punktu reklamacji, meble łazienkowe, meble obsługi klienta, meble do recepcji, meble do księgowości, agregat prądotwórczy xxx (2 szt), instalacja alarmowa, pojazd Citroen xxx, kosa xxx, komputer xxx, odśnieżarka xxx, komputerxxx, wiata wystawowa, samochód xxx, linia kablowa SN, czytnik rejestracji czasu pracy z oprogramowaniem, monitoring wizyjny, zabudowa aluminiowa, wiata garażowa, przyczepa lekka xx (2 szt.), zestaw komputerowy xxx (2 szt), zestaw komputerowy xxx (2 szt.), laptop xxx, wózek paletowy xxx, zestaw telewizyjny xxx, zestaw komputerowy xxx z monitorem, wózek z napędem elektrycznym xxx, kopiarka xxx, serwer xxx, zestaw komputerowy xxx(2 szt.), zestaw komputerowy xxx, zestaw mebli xxx do kawiarni, pojazd Opel xxx, pakowarka próżniowa xxx, zestaw komputerowy xxx, laptop xxx, zastawa stołowa xxx, sygnalizacja pożarowa, zestaw komputerowy xxx z monitorem (5 szt.), witryna przeszklona xxx, zestaw mebli kawiarnia, meble socjalne, ekspres do kawy 2-grupowy, młynek do kawy xxx, zestaw komputerowy xxx, drukarka fiskalna xxx, serwer xxx, pojazd Renault xxxi, lodówka xxx, zestaw komputerowy xxx z monitorem, zestaw komputerowy xxx z monitorem, sofa xxx, drukarka fiskalna xxx, myjka ciśnieniowa xxx, szorowarka, zestaw komputerowy xxx, zestaw komputerowy xxx, instalacja klimatyzacji, pralka xxx, chłodziarko-zamrażarka xxx, ekspres xxx, wewnętrzna światłowodowa sieć komputerowa, instalacja fotowoltaiczna, wózek widłowy xxx, serwer xxx.

Zarówno Spółka A, jak i Spółka B będą dysponować składnikami majątkowymi, wystarczającymi do prowadzenia dwóch niezależnych działalności gospodarczych – tj. sklepu w P. i w K.

W następstwie wniesienia aportu pracownicy sklepu w K. staną się pracownikami Spółki A, a pracownicy sklepu w P. staną się pracownikami Spółki B. Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wiązało się z tzw. „przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę” w myśl art. 23(1) Kodeksu pracy. W chwili obecnej sklepy w P. i w K. mają wydzielone rachunki bankowe (rachunki pomocnicze).

W wyniku podziału zarówno Spółka A (docelowo właściciel sklepu w K.), jak i Spółka B (docelowo właściciel sklepu w P.) będą dysponować odrębnymi rachunkami bankowymi.

W dokumentacji księgowej Spółki istnieje możliwość wydzielenia działalności dla części przedsiębiorstwa w P. (sklepu w P.) i dla części przedsiębiorstwa w K. (sklepu w K.). Dodatkowo, poprzez ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań odpowiednio do sklepu w P. oraz oddzielnie do sklepu w K..

Każdy ze sklepów w P. i K. odrębnie dokonuje zakupów oraz posiada odrębne kierownictwo. Zobowiązania oraz umowy dla obu sklepów w K. i P. są możliwe do wydzielenia. Odrębność obu sklepów w P. i w K. jest widoczna w polisie ubezpieczeniowej. Każdy ze sklepów posiada własne magazyny z zapasami i siecią logistyki.

Już w tym momencie każdy ze sklepów w P. i K. mógłby samodzielnie rozpocząć prowadzenie działalności operacyjnej bez konieczności podejmowania dodatkowych działań/czynności. Zarówno Spółce A, jak i Spółce B zostanie przypisany organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym Państwa przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Działalność w zakresie sprzedaży mebli, sprzętu oświetleniowego i artykułów użytku domowego w sklepie w P. i sklepie w K. jest w niektórych aspektach już wydzielona organizacyjnie (odrębne kierownictwo, pracownicy, umowy na media, odrębne social media, odrębne magazyny i zaplecze logistyczne, wyodrębnione rachunki bankowe).

Dodatkowo, istnieje i istnieć będzie wyodrębnienie w zakresie podziału przychodów i kosztów związanych z dotychczasowym przedmiotem Państwa działalności w podziale na sklep w P.i sklep w K. Zespół składników materialnych i niematerialnych, należących do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, służących do prowadzenia sklepu w K. oraz odrębnie w P. będzie wyodrębniony na wszystkich płaszczyznach tj.:

a)w aspekcie organizacyjnym, wyodrębnienie nastąpi poprzez przygotowanie listy składników majątkowych, będących elementami aportu, projektu uchwały o wniesieniu aportu oraz pozostałej dokumentacji obligatoryjnej przy dokonaniu transakcji tego rodzaju. Wskazać należy, że faktyczne wyodrębnienie nastąpi na podstawie aktu notarialnego, przenoszącego własność składników, objętych aportem odpowiednio na nowopowstałą spółkę komandytową (Spółka A) oraz na inną, nowopowstałą spółkę komandytową (Spółka B);

b)wyodrębnienie na płaszczyźnie finansowej będzie przejawiało się samodzielnością finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. Zarówno Spółka A, jak i Spółka B po uzyskaniu aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będą dysponować odrębnym majątkiem i będą odpowiadać odrębnie za zobowiązania. Na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe jest i będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również ewentualnych należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, pozwalające na określenie wyniku finansowego tak sklepu w K. (zorganizowanej części przedsiębiorstwa, służącej do prowadzenia sklepu w K.), jak i sklepu w P. (zorganizowanej części przedsiębiorstwa, służącej do prowadzenia sklepu w P.);

c)funkcjonalnej – na dzień dokonania opisanej we wniosku transakcji (aportu) zespół składników materialnych i niematerialnych (zorganizowana część przedsiębiorstwa), które będą tworzyć Spółkę A (zorganizowana część przedsiębiorstwa służąca do prowadzenia sklepu w K.) oraz Spółkę B (zorganizowana część przedsiębiorstwa służąca do prowadzenia sklepu w P.) będą wystarczające do samodzielnego wykonywania zadań i nie będą wymagać innych składników majątku, bądź podejmowania innych działań.

Każdy z ww. sklepów może funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo i kontynuować działalność w oparciu o posiadane zasoby (nieruchomości i ruchomości) oraz przenoszonych pracowników. Spółki A i B po otrzymaniu aportów zamierzają nadal wykorzystywać je do realizacji tych samych celów, którym służyły one w Państwa przedsiębiorstwie, tj. do prowadzenia sklepów.

Mają Państwo wątpliwości czy opisane zespoły składników materialnych i niematerialnych wydzielonych z przedsiębiorstwa można uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym czy transakcja polegająca na wniesieniu tych części przedsiębiorstwa w formie aportu do nowoutworzonych spółek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie ich przekazania (na ile stanowią w przedsiębiorstwie w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, że opisane zespoły wydzielone z Państwa przedsiębiorstwa, które związane są z działalnością handlową cechują się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym i na dzień dokonania opisanej transakcji mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące przypisane w tym zakresie zadania.

Za wyodrębnieniem organizacyjnym każdego z zespołów przemawia fakt, że – jak wskazali Państwo we wniosku – są Państwo w stanie określić jakie składniki majątkowe oraz którzy pracownicy są związani odrębnie z każdym ze sklepów.

Wydzielone zespoły (sklepy) będą również w istniejącym przedsiębiorstwie wyodrębnione finansowo o czym świadczy fakt, że na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe jest i będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również ewentualnych należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, pozwalające na określenie wyniku finansowego tak sklepu w K. jak i sklepu w P.

Oprócz wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego wydzielone przez Państwa zespoły mające być przedmiotem aportu do spółek A i B są również wyodrębnione funkcjonalnie. Posiadają bowiem wszystkie czynniki niezbędne do kontynuacji działalności handlowej. W konsekwencji spółki, po wniesieniu do nich wkładów niepieniężnych będą mogły samodzielnie prowadzić działalność handlową.

Zaznaczyć należy także, że spółki nabyte składniki materialne i niematerialne wydzielone z przedsiębiorstwa zamierzają nadal wykorzystywać do realizacji tych samych celów, którym służyły w Pana przedsiębiorstwie.

Opisane we wniosku Zespoły wydzielone w ramach przedsiębiorstwa, jak wskazano, stanowią Zespoły, które są organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie oraz przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych i potencjalnie mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące konkretnie przypisane im zadania gospodarcze. Zostaną więc spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania wydzielonych w ramach przedsiębiorstwa Zespołów mających być przedmiotem aportu do spółki, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W konsekwencji transakcja, polegająca na wniesieniu wyodrębnionej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki (służącej do prowadzenia sklepu w K.) w formie aportu do nowopowstałej spółki komandytowej (Spółka A), będzie – zgodnie z cytowanym wcześniej art. 6 pkt 1 ustawy o VAT – stanowić czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług po stronie Spółki (Wnioskodawcy).

Również transakcja, polegająca na wniesieniu wyodrębnionej, zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki (służącej do prowadzenia sklepu w P.), w formie aportu do innej, nowopowstałej spółki komandytowej (Spółka B), będzie stanowić czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług po stronie Spółki, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Państwa zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).