Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem 11 autobusów zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastruktur... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.251.2022.3.MD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.251.2022.3.MD

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem 11 autobusów zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem 11 autobusów zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 maja 2022 r. (wpływ 26 maja 2022 r.) oraz pismem z 23 czerwca 2022 r. (wpływ 27 czerwca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca –Związek… z siedzibą w .. (dalej: Z) jest związkiem …, o którym mowa w art. … ustawy z dnia …. Zadania Z. obejmują m.in. organizację i realizację komunikacji zbiorowej, w tym określanie potrzeb przewozowych, opracowywanie rozkładów jazdy i ich publikacja, zawieranie umów z przewoźnikami, integracja systemu transportu pasażerskiego.

Jednym z członków – założycieli Związku  w …. jest gmina …, na rzecz której Z świadczy usługi transportowe w ramach bezpłatnej komunikacji (…), stanowiącej podstawę systemu komunikacyjnego w …..

Bezpłatna Komunikacja (powstała w (...) 2014 r.) obsługiwana jest przez operatorów wyłonionych w drodze przetargów nieograniczonych przez Z. w porozumieniu z Urzędem Miasta ….. … jako gmina członkowska wnosi do Z. dotację.

Z posiada aktualnie dwie umowy, których przedmiotem jest świadczenie autobusowych usług przewozowych w zakresie regularnego przewozu osób na liniach komunikacyjnych przebiegających w granicach administracyjnych Miasta ….

Tabor autobusowy wykorzystywany obecnie w komunikacji publicznej w …. w 100% zasilany jest olejem napędowym.

Zgodnie z przeprowadzoną przez Miasto … „Analizą kosztów i korzyści wykorzystania autobusów zeroemisyjnych na potrzeby świadczenia usług komunikacji miejskiej w ….” ((...) 2021 r.) za najkorzystniejszy przyjęto wariant związany z zakupem 11 autobusów elektrycznych i wycofaniem wszystkich autobusów dotychczas stosowanych w ramach Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej w ….

Głównym atutem przyjętego rozwiązania są przede wszystkim względy ekologiczne – brak spalania paliwa, co w efekcie powoduje brak emisji do atmosfery zanieczyszczeń środowiskowych takich jak tlenki siarki, tlenki azotu, węglowodory czy też bardzo szkodliwe dla zdrowia cząstki stałe. Co więcej, autobusy te cechuje zmniejszenie hałasu w pojeździe i na zewnątrz niego. Rozwiązanie oparte na napędzie elektrycznym ponadto powoduje uniezależnienie transportu publicznego od dostępności paliw konwencjonalnych.

Planowany efekt ekologiczny projektu to:

-zmniejszenie emisji CO2 – 74 826 180,00 kg/rok (74,82618 Mg/rok);

-ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) - 27,01 kg/rok (0,02701 Mg/rok);

-ograniczenie emisji tlenków azotu - 1 728,56 kg/rok (1,728560 Mg/rok).

Planowane efekty społeczne projektu to:

-polepszenie komfortu, zdrowia i jakości życia mieszkańców dzięki poprawie jakości powietrza w mieście ….;

-promocja elektromobilności oraz idei transportu zrównoważonego ekologicznie;

-wzrost poziomu wiedzy i świadomości mieszkańców …. w zakresie ekologii i ochrony środowiska;

-zmiana zachowań komunikacyjnych mieszkańców poprzez ograniczenie korzystania z samochodów na rzecz zrównoważonej ekologicznej i nowoczesnej komunikacji miejskiej.

W celu realizacji projektu planowany jest zakup 11 autobusów zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą, między innymi ładowarki stacjonarne w ilości 6 sztuk.

Z. … będzie beneficjentem oraz podmiotem zarządzającym projektem przy współpracy Miasta ….

Zakupione autobusy będą stanowić własność Wnioskodawcy, tj. Związku  w ….

Całkowity koszt inwestycji szacowany na dzień składania wniosku to (...) złotych brutto.

Z. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie pasażerskiego transportu lądowego, a która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku z 24 maja 2022 r. wskazali Państwo następujące informacje.

Z będzie wykorzystywał 11 autobusów wraz z infrastrukturą do świadczenia nieodpłatnych usług komunikacji miejskiej na terenie Miasta …., tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1) ustawy o podatku od towarów i usług.

Podmiotem, który będzie świadczył nieodpłatne usługi komunikacji miejskiej na terenie Miasta …. z wykorzystaniem zakupionych autobusów na rzecz Miasta … będzie z.

Z. przekaże przedmiotowe autobusy wraz z niezbędną infrastrukturą do używania podwykonawcom na podstawie umowy dzierżawy. Umowa dzierżawy pomiędzy Z. a podwykonawcami będzie odpłatna.

Wykorzystanie zakupionych autobusów i niezbędnej infrastruktury będzie generować podatek należny po stronie Z. z tytułu umowy dzierżawy.

Faktury dokumentujące nabycie 11 autobusów i niezbędnej infrastruktury będą wystawione na rzecz Z..

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 23 czerwca 2022 r. na pytania sformułowane w wezwaniu odpowiedzieli Państwo według poniższych treści:

Czy Z. będzie wykorzystywał 11 autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT czy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Udzielili Państwo odpowiedzi, że Z. będzie wykorzystywał 11 autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - świadczenia odpłatnych usług dzierżawy. Autobusy wraz z infrastrukturą będą wykorzystywane do realizacji komunikacji miejskiej w ramach BKM na terenie Miasta ….

W jakim celu będą Państwo zawierali z podwykonawcami odpłatną umowę dzierżawy 11 autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą?

Udzielili Państwo odpowiedzi, że umowa z przewoźnikami (podwykonawcami) będzie zawarta w celu wydzierżawienia im 11 autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą.

Na jaki okres autobusy wraz z niezbędną infrastrukturą będą przedmiotem dzierżawy?

Udzielili Państwo odpowiedzi, że Z. na chwilę obecną nie jest w stanie wskazać dokładnego okresu, ale wstępnie określamy go od 5 do 15 lat.

Czy umowa z tytułu dzierżawy 11 autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą będzie przedłużana? Jeśli tak, to proszę podać, na jaki okres.

Udzielili Państwo odpowiedzi, że na chwilę obecną nie są Państwo w stanie wskazać, czy umowa będzie przedłużana.

Jaka będzie miesięczna wysokość kwoty czynszu z tytułu dzierżawy 11 autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą?

Udzielili Państwo odpowiedzi, że na chwilę obecną nie są Państwo w stanie odpowiedzieć na to pytanie.

Przy uwzględnieniu, jakich czynników została dokonana kalkulacja czynszu dzierżawnego?

Udzielili Państwo odpowiedzi, że na chwilę obecną nie została dokonana kalkulacja czynszu.

Czy wysokość czynszu dzierżawnego będzie umożliwiała zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych na zakup 11 autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą? Jeśli tak to w jakim przewidywanym horyzoncie czasowym to nastąpi?

Udzielili Państwo odpowiedzi, że celem Z. jest skalkulowanie wysokości czynszu w taki sposób, aby uzyskać z tego tytułu zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych. Na chwilę obecną nie jesteśmy w stanie określić tego horyzontu.

Czy wysokość czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?

Udzielili Państwo odpowiedzi, że na dzień określania wysokości czynszu realia rynkowe będą brane przez Z. pod uwagę.

Czy czynsz dzierżawny z tytułu odpłatnej dzierżawy 11 autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą relatywnie pokryje wartość poniesionych kosztów na realizację przedmiotowej inwestycji?

Udzielili Państwo odpowiedzi, że celem Z. jest skalkulowanie wysokości czynszu w taki sposób, aby uzyskać z tego tytułu zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Jak będzie się przedstawiać stosunek poniesionych nakładów na przeprowadzenie przedmiotowej inwestycji zakupu 11 autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą do rocznej kwoty czynszu dzierżawnego?

Udzielili Państwo odpowiedzi, że na chwilę obecną nie są Państwo w stanie odpowiedzieć na to pytanie.

Czy podwykonawcy świadczą na Państwa rzecz usługi komunikacji, za które Państwa obciążają? Jeżeli tak, to czy wartość czynszu dzierżawnego znajduje odzwierciedlenie w ostatecznej kalkulacji ceny za świadczone usługi komunikacji. Jeżeli tak, to w jaki sposób?

Udzielili Państwo odpowiedzi, że tak, przewoźnicy (podwykonawcy) świadczą na rzecz Z. usługi komunikacyjne za których wykonanie otrzymują od Związku wynagrodzenie. Nie są Państwo w stanie wskazać w jaki sposób poszczególni przewoźnicy (podwykonawcy) dokonują kalkulacji ceny za świadczone usługi, są Państwo przekonani iż jednym z elementów kalkulacyjnych jest wartość amortyzacji taboru, jego leasingu czy dzierżawy.

Jakich czynności będzie dokonywał podwykonawca? Czy będzie świadczył odpłatne usługi transportowe?

Udzielili Państwo odpowiedzi, że przewoźnik (Podwykonawca) będzie świadczył na rzecz Z. usługi komunikacyjne. Usługi wykonywane przez przewoźnika (podwykonawcę) będą odpłatne.

Pytanie

Czy Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem 11 autobusów zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem zakup 11 autobusów zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT).

Aby na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi zatem istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że ze stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę – art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednakże ustawodawca przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku świadczenia usług między innymi w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Wobec powyższego należy wskazać, iż ustawodawca na podstawie powyższego przepisu uznał z mocy prawa za odpłatne świadczenie usług użycie towarów należących do podatnika do celów innych niż prowadzona przez niego działalność gospodarcza, jeśli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych towarów.

Z kolei wskazać należy, iż na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem przewidzianym w ustawie.

Zgodnie art. 86 ust 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza natomiast możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dokonując analizy stanu faktycznego należy stwierdzić, iż planowany przez Wnioskodawcę zakup autobusów zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą oraz cele działań podjęte przez Wnioskodawcę w sensie gospodarczym przemawiają za tym, żeby uznać przedmiotowy zakup za związany z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem. Działania te, jako przynoszące korzyści prowadzonej działalności gospodarczej są zatem związane bezpośrednio z jej prowadzeniem.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż w analizowanej sytuacji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych przy nabyciu towarów – autobusów zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą, wykorzystywanych do świadczenia usług nieodpłatnej komunikacji miejskiej dla Miasta …. z uwagi na związek zakupów z prowadzonym przedsiębiorstwem oraz wykonywaniem przez Wnioskodawcę działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.nabycia towarów i usług,

b.dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo zrealizować projekt w ramach, którego planowany jest zakup 11 autobusów zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą. Będą Państwo wykorzystywać autobusy i infrastrukturę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT tj. świadczenia odpłatnych usług dzierżawy. Autobusy wraz z infrastrukturą będą wykorzystywane do realizacji komunikacji miejskiej w ramach … na terenie Miasta …. Wykorzystanie zakupionych autobusów i niezbędnej infrastruktury będzie generować podatek należny po Państwa stronie z tytułu umowy dzierżawy. Umowa dzierżawy pomiędzy Państwem, a podwykonawcami będzie odpłatna. Nie są Państwo w stanie na chwilę obecną wskazać dokładnego okresu wydzierżawienia autobusów. Wstępnie zakładają Państwo, że będzie to okres od 5 do 15 lat. Nie mogą Państwo w sposób jednoznaczny wskazać również czy umowa ta będzie przedłużana. Dodatkowo podali Państwo, że kalkulacja czynszu nie została jeszcze dokonana, ale celem Z. jest skalkulowanie wysokości czynszu w taki sposób, aby uzyskać z tego tytułu zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych. Na dzień określania wysokości czynszu realia rynkowe będą brane przez Z. pod uwagę. Przewoźnicy (podwykonawcy) świadczą na rzecz Z. usługi komunikacyjne, za których wykonanie otrzymują od Związku wynagrodzenie. Nie są Państwo w stanie wskazać w jaki sposób poszczególni przewoźnicy (podwykonawcy) dokonują kalkulacji ceny za świadczone usługi, są Państwo przekonani iż jednym z elementów kalkulacyjnych jest wartość amortyzacji taboru, jego leasingu czy dzierżawy.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup 11 autobusów i niezbędnej infrastruktury.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione. Jak wynika z okoliczności sprawy, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a ponadto dzierżawa 11 autobusów wraz z infrastrukturą będzie stanowić dla Państwa czynność opodatkowaną podatkiem VAT niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania. Tym samym, będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych na zakup 11 autobusów wraz z infrastrukturą.  Zaznaczenia wymaga, że będą mogli Państwo zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga również, że wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzimy postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa.

Z powyższych przepisów wynika, że rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmujemy wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadzamy dowodów, lecz dokonujemy oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z okoliczności sprawy przedstawionych przez Państwa nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy. W tym miejscu zastrzegamy jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienne zdarzenie przyszłe tj. zostanie ustalone, że wysokość czynszu dzierżawnego odbiega od realiów rynkowych, czy też uniemożliwia zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych lub jest skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że 11 autobusów wraz z infrastrukturą nie jest wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych, (a np. do realizacji zadań własnych gminy), to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w prowadzonym postępowaniu, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).