Brak możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy lokalu mieszkalnego nr 1 w trybie licytacji komorniczej. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.170.2022.2.JG

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.170.2022.2.JG

Temat interpretacji

Brak możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy lokalu mieszkalnego nr 1 w trybie licytacji komorniczej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 12 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy lokalu mieszkalnego nr 1 w trybie licytacji komorniczej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 maja 2022 r. (data wpływu 17 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jako komornik sądowy prowadzi postępowanie egzekucyjne przeciwko dłużnikowi z nieruchomości zabudowanej stanowiącej lokal wraz z udziałem w gruncie położonej pod adresem: (...), dla której Sąd Rejonowy (...) prowadzi księgę wieczystą o numerze (...).

Dłużnik z tytułu dostawy nieruchomości zabudowanej będzie działał jako podatnik o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z 11 listopada 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dłużnik nabył dany lokal na podstawie umowy sprzedaży, nieruchomość wg ustaleń na styczeń  2022 r. nie była zamieszkiwana ani wykorzystywana do prowadzenia działalności, Dłużnik nie podejmował czynności zmierzającej do zwiększenia atrakcyjności, lokal mieszkalny oznaczony numerem 1 o powierzchni użytkowej (...) położony jest na 4 kondygnacji. Lokal składa się z holu, kuchni, 2 pokoi i łazienki.

Dłużnik jest czynnym podatnikiem VAT, komornik nie posiada wiedzy czy Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku z tytułu nabycia nieruchomości.

Uzupełnienie i doprecyzowanie wniosku

Dłużnik prowadził działalność gospodarczą w zakresie między innymi: pośrednictwa w obrocie nieruchomości , budownictwa, zagospodarowanie i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, wynajem nieruchomości.

Komornik nie posiada wiedzy czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu loklau nr 1, komornik nie posiada wiedzy w jakim celu dłużnik nabył lokal, komornik nie posiada wiedzy czy lokal o nr 1 był nabyty/wykorzystywany przez dłużnika przez cały okres posiadania do działalności zwolnionej czy opodatkowanej podatkiem VAT, komornik nie posiada wiedzy czy i kiedy nastąpiło zasiedlenie lokalu nr 1, komornik nie posiada wiedzy czy w stosunku do lokalu były ponoszone nakłady na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej.

Komornik podjął udokumentowane działania w tym zakresie, które potwierdzają brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji.

Pytanie

Czy sprzedaż w drodze licytacji przez komornika ww. nieruchomości Dłużnika stanowiącej lokal jako odrębna nieruchomość, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy miał zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy?

Pana zdaniem

Dłużnik daną nieruchomość lokalową nabył od developera.

Lokal mieszkalny oznaczony numerem 1 położony jest na 4 kondygnacji. Lokal składa się z holu, kuchni, 2 pokoi i łazienki. Lokal posiada balkon. Lokal w dobrym standardzie wykończenia. Na podłodze w pokojach panele, ściany pomalowane. W przedpokoju, kuchni i łazience na podłodze terakota. Na ścianach w łazience płytki, w kuchni płytki w pasie nad blatem roboczym, zlewem. Armatura łazienkowa w dobrym stanie. Stolarka okienna i drzwiowa w stanie dobrym. Dokumentacja fotograficzna z oględzin lokalu stanowi załącznik do operatu.

Budynek w którym znajduje się szacowany lokal mieszkalny posadowiony jest na nieruchomości gruntowej. Budynek wybudowany w 2014 r. pełni funkcje mieszkalną, posiada 5 kondygnacji naziemnych i 1 kondygnacje podziemną. Budynek wyposażony w windę. Znajduje się w nim 42 lokali mieszkalnych. Teren wokół budynku urządzony i ogrodzony.

Powierzchnia użytkowa – (...)

Konstrukcja - żelbetowa monolityczna

Elewacja budynku pokryta tynkiem cienkowarstwowym z izolacją cieplną. Drzwi wejściowe do budynku aluminiowe, przeszklone. Wejście zabezpieczone domofonem. Ściany i sufity w częściach wspólnych tynkowane, malowane, podłogi i schody pokryte płytkami gresowymi. Klatka schodowa w stanie bardzo dobrym.

Budynek wyposażony w instalacje sieciowe (co, wodno - kanalizacyjna, gaz, energia elektryczna, wentylacja grawitacyjna, domofonowa). Indywidualnie dostarczany jest sygnał telefonu, telewizji kablowej oraz Internet. Po przeprowadzeniu wizji lokalnej stwierdzono bardzo dobry stan techniczny budynku. Na podstawie informacji do zarządcy budynku ustalono, że prace konserwatorskie prowadzone są na bieżąco.

W świetle art. 41 ust. 12 ust. w zw. z ust. 2 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Jednakże, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się: budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2, oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza       150 m2. W dacie oględzin biegły stwierdził, iz lokal wykończony jest w podstawowym stopniu typu tynki, podłogi, płytki kuchenne i łazienkowe, oraz armatura, zatem nie jest możliwe aby nakłady przekroczyły 30% wartości początkowej tego lokalu , nie można tez wykluczyć, że te nakłady poniósł poprzedni właściciel porównując datę budowy budynku, odbioru nieruchomości i jej zakupu przez dłużnika.

Mając na uwadze, że dłużnik jest czynnym podatnikiem podatku VAT, lokal został nabyty od spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zatem winna być wystawiona faktura, powierzchnia lokalu nie przekracza 150m2 spełnione są wszystkie kryteria uznania , że sprzedaż nieruchomości stanowiącej lokal stanowiący odrębną nieruchomość wraz z udziałem położonej pod adresem: (...) , dla której Sąd Rejonowy (...) prowadzi księgę wieczystą o numerze (...) powiększona powinna być o kwotę podatku VAT w wysokości 8%. W myśl art. 43 ust. 21 ustawy zaś o podatku od towarów i usług jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych , o których mowa w art. 18 ustawy, nie doprowadziły , na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w ar. 18, zwolneń od podatku o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a , przyjmuje się, że warunki zwolnień od podatku nie są spełnione. Zgodnie bowiem z treścią art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług organy egzekucyjne komornicy sądowi wykonujący czynności w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów. Nie stoi nic jednak na przeszkodzie, gdyby dłużnik reperezentowany przez profesjonalnego pełnomocnika posiadał dokumenty źródłowe odmienne od stanowiska komornika, do ujawnienia ich na etape skargowym niniejszego postanowienia. W przeciwnym bądź razie przyjąć należy, że stanowisko komornika sadowego jest trafne. Na zasadzie § 22 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w przypadku sprzedaży towarów , wystawiają w imieniu dłużnika i na jego rachunek faktury potwierdzające dokonanie sprzedaży tych towarów.

Uzupełnienie i doprecyzowanie Pana stanowiska

Dłużnik figuruje w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT jako podmiot czynny.

Wskazany lokal stanowiący odrębną nieruchomość wraz z udziałem stanowi oddzielny lokal mieszkalny. Z zapisów zupełnej Księgi Wieczystej wynika, iż dany lokal mieszkalny ma powierzchnię (...) i lokal został nabyty od podmiotu działającego w formie Sp. z o.o. – (...), oba podmioty łączy osoba członka zarządu (...).

Mając na uwadze, że dłużnik jest czynnym podatnikiem podatku VAT, lokal został nabyty od spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zatem powinna być wystawiona faktura, powierzchnia lokalu nie przekracza 150m2 spełnione są wszystkie kryteria uznania, że sprzedaż nieruchomości powiększona powinna być o kwotę podatku VAT w wysokości 8%. Co do ustalenia wysokości podatku komornik przyjął cenę sprzedaży powiększona o podatek VAT co stanowić będzie cenę brutto.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427, 1492 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11 i 41) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z treści powyższego przepisu wynika, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku, gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:

Państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

1)określone udziały w nieruchomości,

2)prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,

3)udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości zarówno gruntowych jak i zabudowanych dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według przepisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel danej nieruchomości - jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z wniosku wynika, że Dłużnik – Spółka z o.o. prowadząca działalność gospodarczą w zakresie m.in. pośrednictwa w obrocie nieruchomości, budownictwa, zagospodarowania i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, wynajmu nieruchomości nabyła od developera nieruchomość – lokal mieszkalny na podstawie umowy sprzedaży z 29 sierpnia 2017 r., jako czynny podatnik podatku VAT. Dłużnik z tytułu dostawy  tej nieruchomości będzie więc działał jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do ustalenia, czy transakcja sprzedaży w drodze licytacji komorniczej ww. nieruchomości stanowiącej lokal wraz z udziałem w gruncie będzie korzystała ze zwonienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie na wstępie należy wskazać, że sprzedaż lokalu nr 1 nabytego od developera przez Dłużnika jako czynnego podatnika podatku VAT nastąpi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, dostawa przez Wnioskodawcę ww. lokalu mieszkalnego w trybie egzekucji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy zauważyć, że przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów mogące mieć zastosowanie w przedmiotowej sprawie zostały określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, zawierających zwolnienie dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub ich część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle bądź ich części, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego jak i jego uzupełnienie nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę w drodze postępowania egzekucyjnego lokalu mieszkalnego nr 24 stanowiącego odrębną nieruchomość wraz z udziałem w gruncie będzie korzystać ze zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Wnioskodawca wskazał bowiem, że nie posiada wiedzy czy i kiedy nastąpiło zasiedlenie loklau nr 24, czy w stosunku do lokalu były ponoszone nakłady na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej jak również czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu lokalu nr 1. Przy czym jak wynika z wniosku brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

W związku z powyższym w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, o ile podjęte przez Wnioskodawcę udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.

Tym samym, w analizowanym przypadku, licytacyjna sprzedaż lokalu mieszkalnego nr 24 stanowiącego odrębną nieruchomość wraz z udziałem w gruncie będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT, stosownie do art. 43 ust. 21 ustawy, sprzedaż ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 ani pkt 10a ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za nieprawidłowe z uwagi na fakt, że Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż nieruchomości powinna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 8%. Natomiast Organ odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy odniósł się jedynie do tego, czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości korzysta ze zwolnienia z podatku VAT stwierdzając, że z powodu braku informacji niezbędnych do analizy zwolnienia ze wskazanych wyżej przepisów, dostawa lokalu nr 24 nie będzie korzystała ze zwolnienia, a będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.

W tym miejscu wskazujemy, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług (w przedmiotowej sprawie dla dostawy lokalu mieszkalnego) od 1 kwietnia 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o VAT. Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy, podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług.

Dodatkowe informacje

Informujemy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm. (dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).