Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT w zawiązku z realizacją inwestycji - kanalizacja. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.271.2022.1.AKR

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.271.2022.1.AKR

Temat interpretacji

Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT w zawiązku z realizacją inwestycji - kanalizacja.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w zawiązku z realizacją inwestycji „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 24 czerwca  2022 r. (wpływ 14 lipca 2022 r.).

 Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina wykonuje zadania, dla których została powołana, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r.  o samorządzie gminnym. Większość tych zadań realizowana jest przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Część czynności Gmina wykonuje na podstawie umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom ustawy o VAT.

Gmina z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów  i usług, zwanego dalej podatkiem VAT, z podległymi jednostkami budżetowymi. Podległy Urząd Gminy jako jednostka budżetowa prowadzi w imieniu Gminy sprzedaż opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Sprzedaż prowadzona przez Gminę to m.in. dostawa wody i odprowadzanie ścieków komunalnych dla mieszkańców, osób prowadzących działalność gospodarczą oraz jednostek budżetowych.

Gmina w 2021 r. rozpoczęła realizację inwestycji pn. „(…)”. W celu realizacji zadania Gmina zawarła umowę  z wykonawcą w wybranym trybie o zamówieniach publicznych, na podstawie przetargu nieograniczonego o wartości zamówienia mniejszej od kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Prawo Zamówień Publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.). W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel: wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami (…). Według kosztorysu inwestorskiego zakres robót dotyczy, budowy kanalizacji sanitarnej (…).

Opis wykonanych robót:

1.Sieć kanalizacyjna – roboty ziemne, w tym: roboty pomiarowe przy liniowych robotach ziemnych w terenie równinnym, wykopy z zasypaniem, wykonane w gruncie kat. III,o ścianach zabezpieczonych obudową – typ boksowy, koparkami podsiębiernymi 1,0 m3 z transportem urobku samoch. samowył. 10 t, wykopy z zasypaniem, wykonanew gruncie kat. III, o ścianach zabezpieczonych obudową – typ boksowy, koparkami podsiębiernymi 1,0 m3 z transportem urobku analogia, wykopy ręczne, liniowe pod rurociągi w gruntach suchych kat. III-IV z wydobyciem urobku łopatą lub wyciągiem ręcznym głębokość do 1,5 m, ręczne zasypywanie wykopów liniowych o ścianach pionowych głębokości do 1,5 m kat. gr. II-IV, zagęszczenie nasypów zagęszczarkami; grunty sypkie kat. I-III, obsypka rurociągu kruszywem dowiezionym – wymiana gruntu (analogia – bez robocizny), igłofiltry o śr. do 50 mm wpłukiwane w grunt bezpośrednio bez obsypki na głębok. do 4 m, pompowanie wody przy odwadnianiu igłofiltrami– analogia.

2.Sieć kanalizacyjna – roboty montażowe, w tym: podłoża z kruszyw naturalnych grubości 10 cm, rury kanalizacyjne z tworzyw sztucznych – kielichowe z PCV o śr. nom. 200 mm, SN8, lite, studnie rewizyjne z kręgów betonowych B-45 o ś. 1000 mm z prefabrykowaną kinetą, w wykopie gotowym, głębokość r. 2,10 m, studzienki rewizyjne o śr. 425 mm, tworzywowe, z kineta dn 200 mm, teleskopem z włazem 40T, głębokość śr. 2,13 m, układanie rur ochronnych, dwudzielnych HDPE w wykopie na przewodach telekomi energ., montaż konstrukcji podwieszeń kabli energetycznych i telekomunikacyjnych typu lekkiego o rozpiętości elementu 4,0 m, demontaż konstrukcji podwieszeń kabli energetycznych i telekomunikacyjnych typu lekkiego o rozpiętości elementu 4,0 m, montaż konstrukcji podwieszeń rurociągów i kanałów o rozpiętości elementu 4,0 m, demontaż konstrukcji podwieszeń rurociągów i kanałów o rozpiętości elementu 4,0 m, próba szczelności kanałów rurowych o średnicy 200 m, inspekcja TV kamerą wykonanych rurociągów średnicy 200 mm.

3.Sieć kanalizacyjna – roboty nawierzchniowe, w tym: roboty remontowe – cięcie piłą nawierzchni bitumicznych na gł. 6-10 cm, mechaniczne rozebranie nawierzchniz mieszanek mineralno-bitumicznych o grub. 3 cm – dalszy 1 cm grub, mechaniczne rozebranie podbudowy z kruszywa kamiennego o grub. 15 cm, załadowanie gruzu koparko-ładowarką przy obsłudze na zmianę roboczą przez 3 samochody samowyładowcze, wywiezienie gruzu z terenu rozbiórki przy mechanicznym załadowaniu i wyładowaniu samochodem samowyładowczym na odległość 1 km, podbudowa z kruszywa łamanego – warstwa dolna o grub. po zagęszcz. 15 cm, podbudowa z kruszywa łamanego – warstwa górna o grub. po zagęszcz. 8 cm, skropienie nawierzchni drogowej asfaltem (podbudowy), nawierzchnia z mieszanek mineralno -bitumicznych grysowych – warstwa wiążąca asfaltowa – grub. po zagęszcz. 4 cm – każdy dalszy 1 cm grub. po zagęszcz., skropienie nawierzchni drogowej asfaltem (warstwy wiążącej), nawierzchnia z mieszanek mineralno-bitumicznych grysowych – warstwa wiążąca asfaltowa – grub. po zagęszcz. 3 cm – każdy dalszy 1 cm grub. po zagęszcz., mechaniczne rozebranie nawierzchni z tłucznia kamiennego o grub. 15 cm, odtworzenie nawierzchni z tłucznia kamiennego o grub. 15 cm, naprawy dróg gruntowych wykonane mechanicznie – profilowanie zagęszczanie, rozebranie przepustu rurowego – rury betonowe o śr. 60 cm, przepust rurowy – ława fundamentowa żwirowa, rury betonowe Wipro o ś. 60 cm, ściany czołowe prefabrykowane dla rur o śr. 60 cm, oczyszczanie rowów z namułu o grub. 30 c, z wyprofilowaniem skarp rowu.

4.Przyłącza kanalizacyjne – roboty ziemne, w tym: roboty pomiarowe przy liniowych robotach ziemnych w terenie równinnym, wykopy z zasypaniem, wykonane w gruncie kat. III o ścianach zabezpieczonych obudową – typ boksowy, koparkami podsiębiernymi 1,0 m3 bez transportu urobku, wykopy ręczne, liniowe pod rurociągiw gruntach suchych kat. lll-IV, z wydobyciem urobku łopatą lub wyciągiem ręcznym głębokość do 1,5 m, ręczne zasypywanie wykopów liniowych o ścianach pionowych głębokości do 1,5 m kat.gr. III-IV, zagęszczanie zasypki zagęszczarkami; grunty sypkie kat. I-III.

5.Przyłącza kanalizacyjne – roboty montażowe, w tym: podłoża z kruszyw naturalnych grubości 10 cm, przykanaliki z rur kielichowych z PCV o śr. nom. 160 mm, SN8, lite, kształtki kanalizacyjne z tworzyw sztucznych do rur kielichowych z PVC, trójniki200/160 mm, studzienki przyłączeniowe o ś. 315, tworzywowe, z rury karbowanej kinetą dn 160 mm, teleskopem z włazem 12,5T, głębokość śr. 2,00 m, układanie rur ochronnych, dwudzielnych HDPE w wykopie na przewodach telekom. i energ., próba szczelności kanałów rurowych o średnicy 160 mm.

6.Przyłącza kanalizacyjne – roboty nawierzchniowe, w tym: roboty remontowe – cięcie piłą nawierzchni bitumicznych na gł. 6-10 cm, mechaniczne rozebranie nawierzchniz mieszanek mineralno-bitumicznych o grub. 3 cm – dalszy 1 cm grub., mechaniczne rozebranie podbudowy z kruszywa kamiennego o grub. 15 cm, załadowanie gruzu koparko-ładowarką przy obsłudze na zmianę roboczą przez 3 samochody samowyładowcze, wywiezienie gruzu z terenu rozbiórki przy mechanicznym załadowaniu i wyładowaniu samochodem samowyładowczym na odleg. 1 km, podbudowa z kruszywa łamanego – warstwa dolna o grub. po zagęszcz. 15 cm, po zagęszcz. 8 cm, skropienie nawierzchni drogowej asfaltem, nawierzchnia z mieszanek mineralno-bitumicznych grysowych, rozebranie ścieków z elementów betonowycho grub. 15 cm na podsypce piaskowej (korytka betonowe), ławka pod ściek (korytka)z betonu C8/10 oporem, ścieki z pref. betonowych (korytka) o grubości 15 cm na podsypce cem. piaskowej 1:3 grub. 3 cm odtworzenie, ręczne plantowanie powierzchni gruntu rodzimego kat. I-III.

7.Przepompowania ścieków – roboty ziemne, w tym: roboty ziemne wykon. koparkami podsiębiernymi o poj. łyżki 0,60 m3 w gr. kat. III z transp. urobku samochód. samowyładowczymi na odległość do 1 km, pełne umocowanie pionowych ścian wykopów liniowych o głębok. do 6.0 m wypraskami w grunt, suchych kat. III-IV wrazz rozbiórką (szer. do 1 m), igłofiltry o śr. do 50 mm wpłukiwane w grunt bezpośrednio bez obsypki na głębok. do 6 m, pompowanie wody przy odwadnianiu igłofiltrami, wymiana gruntu-piasek na obsypkę pompowni, zasypywanie wykopów wykonanie koparkami podsiębiernymi 0,60 m3, zagęszczanie nasypów zagęszczarkami; grunty sypkie kat. l-lll, ręczne plantowanie powierzchni gruntu rodzimego kat. I-III.

8.Przepompowania ścieków – roboty montażowe, wykończeniowe i elektryczne, w tym: podłoża z kruszyw naturalnych grubości 10 cm, podłoża betonowe grub. 20 cm z betonu C8/10, montaż elementów prefabrykowanych – przepompowni ścieków średnicy1200 mm z dostawą, montażem i uruchomieniem, ława pod obrzeże z betonu C8/10z oporem, obrzeża betonowe o wym. 20x6 cm na podsypce piaskowej z wys. spoin piaskiem, podbudowa z gruntu stabilzowanego cementem klasy C3/4, grubość podbudowy po zagęszczeniu 15 cm ( pod kostkę brukową), nawierzchnie z kostki brukowej betonowej grub. 8 cm na podsypce cementowo-piaskowej 1:3 grub. 3 cm, ogrodzenie panelowe o wys. 1,8 m na słupkach stal. z rur o rozst. 2,0 m obsadzonychw gruncie i obetonowanych, typowe wrota o wys. 1,8 m szer. wrót 3 m z siatki z paneli siatkowych na got. słupkach , roboty elektryczne – wewnętrzna linia zasilająca, oświetlenie terenu pompowni, rozruchy, badania odbiór, monitoring (system powiadamiania GSM i sygnalizacja alarmowa – świetlna).

Głównym celem projektu jest poprawa warunków życia mieszkańców, a także wzrost infrastruktury technicznej.

Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie wykonywała usługi związane z odprowadzaniem ścieków dla mieszkańców odpłatnie, będzie zawierać umowy cywilnoprawne z obiorcami  – mieszkańcami miejscowości (…).

Obecnie Gmina jest podatnikiem podatku VAT w tym zakresie. Faktury dotyczące realizacji inwestycji wystawiane będą na Gminę, natomiast towary i usługi związane z budową sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura sanitarna będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia usług za odpłatnością, tj. odprowadzanie ścieków od mieszkańców Gminy na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.

Opłaty za odbiór ścieków inkasowała będzie Gmina, która jest czynnym podatnikiem VAT. Faktury dla odbiorców wystawiane będą przez Gminę. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do odprowadzania ścieków z budynków jednostek organizacyjnych Gminy. Zakupy towarów i usług dotyczące budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Gminy. W liniach rozbudowy sieci kanalizacyjnej nie ma usytuowanych jednostek organizacyjnych Gminy.

Pytanie

Jeżeli Gmina będzie prowadziła w związku z ww. inwestycją tylko i wyłącznie sprzedaż opodatkowaną, czy ma w związku z tym prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych związanych z budową kanalizacji sanitarnej (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, realizaując powyższe zadanie będzie miał prawo odliczenia pełnego podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki, gdyż majątek powstały w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Świadczone usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności tylko opodatkowanych.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Analizując treść wyżej powołanych przeposów prawa, Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego  w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania, ponieważ spełnione zostały wszystkie przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a opisana inwestycja związana jest z wykonaniem czynności opodatkowanych – odpłatnym świadczeniem usług.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,  z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów  i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności  i dokonywanych przez niego nabyć.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług,  w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione czy też niepodlegające opodatkowaniu są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru  i usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczanego związanego  z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli  w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podarku należnego  o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikiem są osoby prawne , jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności, na podstawie art. 15 ust. 2 rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl ust. 6 powołanego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem, czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszystkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności oraz treść powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. Z treści wniosku wynika bowiem, że zakupione towary i usługi związane z budową infrastruktury kanalizacyjnej będą służyły wyłącznie do wykonania czynności opodatkowanych (do świadczenia usług na rzecz mieszkańców – czynności odpłatnego odbierania ścieków). Tym samym zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniający do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości w związku z realizacją inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki,  tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze  w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art.15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów  i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się  w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności  o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości  i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania  i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną  i cieplną oraz gaz.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina wykonuje zadania, dla których została powołana, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Gmina w 2021 r. rozpoczęła realizację inwestycji pn. „(…)”. W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel: wykonanie sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami (…). Według kosztorysu inwestorskiego zakres robót dotyczy budowy kanalizacji sanitarnej (…). Głównym celem projektu jest poprawa warunków życia mieszkańców, a także wzrost infrastruktury technicznej.

Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie wykonywała usługi związane z odprowadzaniem ścieków dla mieszkańców odpłatnie, będzie zawierać umowy cywilnoprawne z obiorcami  – mieszkańcami miejscowości (…).

Faktury dotyczące realizacji inwestycji wystawiane będą na Gminę, natomiast towary i usługi związane z budową sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura sanitarna będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia usług za odpłatnością, tj. odprowadzanie ścieków od mieszkańców Gminy na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.

Opłaty za odbiór ścieków inkasowała będzie Gmina. Faktury dla odbiorców wystawiane będą przez Gminę. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do odprowadzania ścieków z budynków jednostek organizacyjnych Gminy. Zakupy towarów i usług dotyczące budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny po stronie Gminy. W liniach rozbudowy sieci kanalizacyjnej nie ma usytuowanych jednostek organizacyjnych Gminy.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT w zawiązku z realizacją inwestycji „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest istnieniem związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, tj. do odprowadzania ścieków od mieszkańców Gminy na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do odprowadzania ścieków z budynków jednostek organizacyjnych Gminy.

Tym samym, w związku z wykorzystaniem przez Gminę ww. inwestycji wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację tej inwestycji.

Podsumowując, skoro Gmina będzie prowadziła w związku z ww. inwestycją tylko i wyłącznie sprzedaż opodatkowaną, to ma prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych związanych z budową kanalizacji sanitarnej (…).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek  o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym,  w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).