Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.589.2020.2.KF

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.12.2020, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.589.2020.2.KF, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2020 r. (data wpływu 29 września 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 17 listopada 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 4 listopada 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.589.2020.1.KF (doręczone Stronie w dniu 9 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ()- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 17 listopada 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 4 listopada 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.589.2020.1.KF (doręczonym w dniu 9 listopada 2020 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie () jest Stowarzyszeniem działającym na rzecz rozwoju miasta (). Stowarzyszenie zostało powołane przez mieszkańców w celu wspierania dynamicznego rozwoju infrastruktury miasta oraz integracji mieszkańców, a także współpracy z organizacjami zewnętrznymi i działaniami charytatywnymi. W ramach swojej działalności Stowarzyszenie świadczy jedynie usługi statutowe (świadczone nieodpłatnie przez Stowarzyszenie, czyli bez wynagrodzenia), które zgodnie z zapisami art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie prowadzi również działalności odpłatnej. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT.

Aktualnie Stowarzyszenie () realizuje umowę o powierzenie grantu na realizację operacji z zakresu realizacji projektu grantowego realizowanego w ramach poddziałania 19.2 () z udziałem środków europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich podpisaną z lokalną grupą działania centrum inicjatyw wiejskich z siedzibą w (), ul. ().

W związku z faktem, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7 może zaliczyć wszystkie planowane wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega refundacji w ramach wniosku o płatność.

Wnioskodawca w uzupełnieniu dodał, iż odnosząc się do zdarzenia przyszłego realizacji umowy o powierzenie grantu na realizację operacji z zakresu realizacji projektu grantowego pt. (), zakupione przez Stowarzyszenie elementy placu zabaw w ramach realizacji projektu grantowego nie zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Plac zabaw będzie udostępniony nieodpłatnie dla wszystkich osób chcących z niego skorzystać. Wnioskodawca wykorzysta efekty ww. operacji do propagowania aktywności fizycznej dzieci i młodzieży z terenu gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie () ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji grantowej w ramach poddziałania 19.2 () objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 pt. ()?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie () nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji grantowej w ramach poddziałania 19.2 () objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 pt. ().

Otrzymanie przedmiotowej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność po prealizacji operacji do urzędu marszałkowskiego województwa ().

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 .

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych powyżej przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa
do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego,
pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych,
m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie () jest Stowarzyszeniem działającym na rzecz rozwoju miasta (). Stowarzyszenie zostało powołane przez mieszkańców w celu wspierania dynamicznego rozwoju infrastruktury miasta oraz integracji mieszkańców, a także współpracy z organizacjami zewnętrznymi i działaniami charytatywnymi. W ramach swojej działalności Stowarzyszenie świadczy jedynie usługi statutowe (świadczone nieodpłatnie przez Stowarzyszenie, czyli bez wynagrodzenia).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie prowadzi również działalności odpłatnej. W związku z powyższym Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT.

Aktualnie Stowarzyszenie () realizuje umowę o powierzenie grantu na realizację operacji z zakresu realizacji projektu grantowego realizowanego w ramach poddziałania 19.2 () objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 pt. () z udziałem środków europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich podpisaną z lokalną grupą działania centrum inicjatyw wiejskich z siedzibą w (), ul. ().

W związku z faktem, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7 może zaliczyć wszystkie planowane wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega refundacji w ramach wniosku o płatność.

Na realizację operacji z zakresu realizacji projektu grantowego pt. (), zakupione przez Stowarzyszenie elementy placu zabaw w ramach realizacji projektu grantowego nie zostaną wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Plac zabaw będzie udostępniony nieodpłatnie dla wszystkich osób chcących z niego skorzystać. Wnioskodawca wykorzysta efekty ww. operacji do propagowania aktywności fizycznej dzieci i młodzieży z terenu gminy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację opisanej operacji.

Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz w wyniku realizacji ww. zadań Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność Stowarzyszenia nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT. Zatem nabywane towary i usługi w ramach realizowanego Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację operacji () objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 pt. ().

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż pojęcie koszty kwalifikowane nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Jednocześnie tut. Organ podnosi, że Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 16 listopada 2020 r. we własnym stanowisku wskazał: Stowarzyszenie () nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji grantowej w ramach poddziałania 19.2 () objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 pt. (). Otrzymanie przedmiotowej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność po prealizacji operacji do urzędu marszałkowskiego województwa zachodniopomorskiego. potraktowano jako oczywistą omyłkę i uznano, że niniejsza informacja tyczy się innego wniosku, który przygotował Wnioskodawca.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej