Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizacji zadania. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.90.2022.2.NK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.90.2022.2.NK

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizacji zadania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizacji zadania pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 30 marca 2022 r. (wpływ 30 marca 2022 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie  – pismem z 7 kwietnia 2022 r. (wpływ 7 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto X (dalej zwane Miastem lub Wnioskodawcą) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, a od 1 stycznia 2017 r. podjęło scentralizowane rozliczenie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, w tym z Przedszkolem (…) w X (zwanym dalej: Przedszkolem).

Miasto, jako wnioskodawca, a Przedszkole, jako jednostka realizująca, przygotowują wniosek w ramach konkursu, na zadanie z zakresu edukacji ekologicznej, organizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) w Y pn. „(...)”.

Celem ww. konkursu, jest wybór projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Y, w ramach bloków tematycznych polegających na:

-zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do placówki w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej (blok l),

-polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach. Pracownie te winny zostać wyremontowane, wyposażone w pomoce dydaktyczne, meble, a także sprzęt audiowizualny celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć (blok II).

Konkurs skierowany jest do przedszkoli, szkół i ich zespołów oraz specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych z terenu województwa (...), a także uczelni wyższych, z tym zastrzeżeniem, że przedszkola mogą aplikować wyłącznie na projekty objęte zakresem bloku l.

W imieniu placówki, Wniosek konkursowy składa jednostka samorządu terytorialnego lub inny organ prowadzący placówkę (Wnioskodawca). W tym przypadku wnioskodawcą jest Miasto X.

Wniosek o dotację może dotyczyć tylko jednego projektu realizowanego przez konkretną placówkę, pod danym adresem szkoły lub przedszkola z zastrzeżeniem, iż w danym miejscu może zostać utworzony tylko jeden punkt dydaktyczny albo jedna pracownia edukacyjna.

W ramach konkursu nie będą dofinansowane projekty zakończone przed dniem złożenia wniosku do WFOŚiGW, a dofinansowanie zadań zgłoszonych do konkursu nie może przekroczyć 90% ich kosztów całkowitych Projektu.

Warunkiem uzyskania dofinansowania przez wnioskodawcę jest złożenie przez niego wniosku o udzielenie dofinansowania wraz z wymaganymi załącznikami. W przypadku, gdy wnioskodawca ubiega się o rozliczanie w kwotach brutto, a jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, zgodnie z regulaminem konkursu, wymogiem WFOŚiGW jest  m.in. przedłożenie przez niego interpretacji indywidualnej, wydanej w przedmiotowym zakresie.

Jak wspomniano na wstępie, Miasto X dokonuje scentralizowanego rozliczenia VAT z Przedszkolem realizującym projekt.

W ramach konkursu, Miasto zamierza zgłosić wniosek dotyczący realizacji zadania pn. „(…)”. Zaplanowane w ramach zadania działania mają na celu stworzenie bazy edukacyjnej na świeżym powietrzu w znajdującym się przy placówce ogrodzie przedszkolnym. Dzięki niej możliwe będzie przeprowadzanie zajęć dydaktycznych z dziećmi, co znacząco podniesie jakość pracy przedszkola, uatrakcyjni jego ofertę edukacyjną oraz wspomoże rozwój mechanizmów uczenia się dzieci. Planowany punkt dydaktyczny będzie wykorzystywany do prowadzenia zajęć dydaktycznych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej, zabaw na świeżym powietrzu oraz do spotkań z rodzicami przedszkolaków. Odbiorcami projektu będzie cała społeczność Przedszkola, w szczególności dzieci oraz nauczyciele.

Planowany termin realizacji zadania to okres od 1 stycznia 2023 r. do 30 czerwca 2023 r.

W ramach przygotowywanego projektu zakupione zostaną:

-tablice edukacyjne,

-dendrofon,

-gry dydaktyczne, labirynt,

-tablica informacyjna,

-rzeźba owada – motyl na kwiatku,

-stacja meteorologiczna,

-tablice do rysowania dla dzieci na powietrzu,

-nasadzenia: drzewa, krzewy i inne rośliny,

-elementy ścianki wspinaczkowej,

-stoły, ławki do zajęć edukacyjnych,

-taras z zadaszeniem,

-i inne niezbędne elementy do prawidłowego wykonania projektu.

Realizacja wyżej opisanego zadania mieści się w statutowych zadaniach Przedszkola i będzie miała wyłącznie cel edukacyjny.

Zakupione pomoce będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji projektu – nie będą stanowiły przedmiotu dostawy towarów ani świadczenia usług – nie będą wynajmowane, dzierżawione ani użyczane, za korzystanie z nich nie będą pobierane opłaty. Ponadto, zgodnie z utrwaloną wykładnią prawa, opłaty za pobyt i wyżywienie dzieci w przedszkolu nie podlegają VAT, gdyż stanowią realizację zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

W piśmie z 30 marca 2022 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę (Miasto X) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto, z pisma z 7 kwietnia 2022 r. – stanowiącego uzupełnienie wniosku – wynika, że:

1)wydatki poniesione w celu realizacji opisanego we wniosku projektu pn. „(…)” nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

2)efekty realizacji ww. projektu nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Pytanie

Czy Miasto X będzie mogło skorzystać z prawa odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji zadania pn. „(…)” w konkursie pn. „(...)”, dla którego Miasto X, jako wnioskodawca, a Przedszkole jako jednostka realizująca projekt, będzie występowało z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Y?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisami art. 3 i 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. oraz wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, jednak nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.), do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności edukacji publicznej.

W myśl art. 8 ust. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, przedszkoli integracyjnych i specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 32 ust. 2, szkół podstawowych, w tym integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, że od 1 stycznia 2017 r. Miasto X zobowiązane jest do prowadzenia scentralizowanego rozliczenia VAT z jednostkami organizacyjnymi – w tym m.in. z Przedszkolem (…) w X. Miasto X obowiązek nałożony ww. przepisami wypełnia prawidłowo. W ramach rozliczeń z kontrahentami nabywcą towarów i usług wskazanym na fakturach VAT jest Miasto X, a jednostki organizacyjne są jedynie ich odbiorcami.

W przypadku ewentualnego odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycia, to właśnie Miasto X, a nie Przedszkole, uzyskuje prawo pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje natomiast wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy nabywane towary i usługi, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawione powyżej przepisy prawa, wskazują także, iż w przypadku realizacji zadań o charakterze publicznym, którym niewątpliwie jest realizacja edukacji publicznej, jednostka samorządu terytorialnego nie występuje w roli podatnika podatku od towarów i usług, a opłaty pobierane za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu mają charakter opłaty publicznoprawnej, a nie komercyjnej ceny, zatem nie mogą stanowić podstawy opodatkowania świadczenia podlegającego opodatkowaniu VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, realizacja zadania pn. „(…)” w ramach konkursu pn. „(...)”, stanowi w całości realizację zadań, do których jednostka została powołana przepisami prawa i będzie miała bezpośredni i ścisły związek ze sferą działań publicznych, pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nabycia dokonywane w związku z realizacją w Przedszkolu ww. zadania w konkursie pn. „(...)", sfinansowane zarówno z budżetu Miasta, jak i dotacji z WFOŚiG, to nabycia, których nie da się przyporządkować do żadnych czynności opodatkowanych Miasta X.

W związku z powyższym, mając na względzie wykładnię art. 15 ust. 1 i 6 oraz art. 86 ust. 1 ustawy od towarów i usług, Miasto X stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących nabycia związane z realizacją zadania pn. „(…)” w konkursie pn. „(...)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, a od 1 stycznia 2017 r. podjęło scentralizowane rozliczenie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, w tym z Przedszkolem (…) w X (zwanym dalej: Przedszkolem).

Miasto, jako wnioskodawca, a Przedszkole, jako jednostka realizująca, przygotowują wniosek w ramach konkursu, na zadanie z zakresu edukacji ekologicznej, organizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) w Y pn. „(...)”.

W ramach konkursu, Miasto zamierza zgłosić wniosek dotyczący realizacji zadania pn. „(…)”. Zaplanowane w ramach zadania działania mają na celu stworzenie bazy edukacyjnej na świeżym powietrzu w znajdującym się przy placówce ogrodzie przedszkolnym. Dzięki niej możliwe będzie przeprowadzanie zajęć dydaktycznych z dziećmi, co znacząco podniesie jakość pracy przedszkola, uatrakcyjni jego ofertę edukacyjną oraz wspomoże rozwój mechanizmów uczenia się dzieci. Planowany punkt dydaktyczny będzie wykorzystywany do prowadzenia zajęć dydaktycznych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej, zabaw na świeżym powietrzu oraz do spotkań z rodzicami przedszkolaków. Odbiorcami projektu będzie cała społeczność Przedszkola, w szczególności dzieci oraz nauczyciele.

Planowany termin realizacji zadania to okres od 1 stycznia 2023 r. do 30 czerwca 2023 r.

W ramach przygotowywanego projektu zakupione zostaną:

-tablice edukacyjne,

-dendrofon,

-gry dydaktyczne, labirynt,

-tablica informacyjna,

-rzeźba owada – motyl na kwiatku,

-stacja meteorologiczna,

-tablice do rysowania dla dzieci na powietrzu,

-nasadzenia: drzewa, krzewy i inne rośliny,

-elementy ścianki wspinaczkowej,

-stoły, ławki do zajęć edukacyjnych,

-taras z zadaszeniem,

-i inne niezbędne elementy do prawidłowego wykonania projektu.

Realizacja wyżej opisanego zadania mieści się w statutowych zadaniach Przedszkola i będzie miała wyłącznie cel edukacyjny.

Zakupione pomoce będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji projektu – nie będą stanowiły przedmiotu dostawy towarów ani świadczenia usług – nie będą wynajmowane, dzierżawione ani użyczane, za korzystanie z nich nie będą pobierane opłaty. Ponadto, zgodnie z utrwaloną wykładnią prawa, opłaty za pobyt i wyżywienie dzieci w przedszkolu nie podlegają VAT, gdyż stanowią realizację zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że:

-wydatki poniesione w celu realizacji opisanego we wniosku projektu pn. „(…)” nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

-efekty realizacji ww. projektu nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Miasto będzie mogło skorzystać z prawa do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji zadania pn. „(…)” w konkursie pn. „(...)”, dla którego Miasto, jako wnioskodawca, a Przedszkole jako jednostka realizująca projekt, będzie występowało z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Y.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem mimo iż Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak – jak wynika z informacji zawartych we wniosku – realizacja wyżej opisanego zadania mieści się w statutowych zadaniach Przedszkola i będzie miała wyłącznie cel edukacyjny. Zakupione pomoce będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji projektu  – nie będą stanowiły przedmiotu dostawy towarów ani świadczenia usług – nie będą wynajmowane, dzierżawione ani użyczane, za korzystanie z nich nie będą pobierane opłaty. Ponadto, zgodnie z utrwaloną wykładnią prawa, opłaty za pobyt i wyżywienie dzieci w przedszkolu nie podlegają VAT, gdyż stanowią realizację zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego. Wydatki poniesione w celu realizacji opisanego we wniosku projektu pn. „(…)” nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty realizacji ww. projektu nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał  – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Podsumowując, Miasto nie będzie mogło skorzystać z prawa do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji zadania pn. „(…)” w konkursie pn. „(...)”, dla którego Miasto, jako wnioskodawca, a Przedszkole jako jednostka realizująca projekt, będzie występowało z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Y.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).