Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków na realizację projektu pn.: (...). - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.245.2022.1.AWY

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.245.2022.1.AWY

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków na realizację projektu pn.: (...).

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków na realizację projektu pn.: (...).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto (...) w rozumieniu ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372) jest jednostką samorządu terytorialnego. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

Miasto (...) złożyło za pośrednictwem Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania (...) do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) w (...) wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w zakresie „Rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub kulturalnej pod nazwą (...).

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, 5 lipca 2021 r. została podpisana umowa o przyznaniu pomocy. Jednym z wymogów uzyskania pomocy dla potrzeb realizacji zdarzenia przyszłego jest dostarczenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT.

Zadanie pn. (...) zostanie zrealizowane do grudnia 2022 r. Obiekt znajdował się będzie na terenach rekreacyjnych (...), dawne błonia miejskie nad (...). To ulubione miejsce odpoczynku mieszkańców miasta jak i turystów o każdej porze roku. W obrębie (...) znajdują się: plac zabaw, amfiteatr, górka, która zimą służy jako zjeżdżalnia na sankach dla najmłodszych oraz siłownia plenerowa. Budowa Skateparku polegać będzie na wykonaniu płyty żelbetowej w kształcie czworoboku na którym zostaną umieszczone urządzenia tj: bank ramp, funbox, grindbox, poręcze, quarter pipe (2 poziomy), poręcz łamana oraz ławka. Na innowacyjność projektu wpływa fakt, że skatepark będzie jedynym tego typu obiektem na terenie miasta (...). Obiekt zostanie przystosowany do różnej aktywności sportowej: jazda na deskorolce, hulajnodze, rolkach, wrotkach, rowerze, fishbordzie oraz longboardzie. Elementy składowe przedsięwzięcia zaprojektowane zostały w ten sposób, aby zaspokoić potrzeby najbardziej wymagających skaterów, jednocześnie dając warunki do rozpoczęcia przygody ze sportem. Obiekt będzie wykorzystywany przez lokalną społeczność bezpłatnie oraz na potrzeby imprez, pokazów, uroczystości, które będą organizowane w ciągu roku.

Nabyte w ramach projektu urządzenia sportowe nie będą wykorzystywane przez Miasto (...) ani jednostki, dla których organem prowadzącym jest Miasto (...), do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktury zostaną wystawione na Miasto (...). Wstęp na Skatepark będzie bezpłatny oraz dostępny dla wszystkich zainteresowanych.

Nie nastąpi sprzedaż opodatkowana, a Miasto nie uzyska żadnych przychodów. Mając powyższe na względzie brak jest podstaw do uzyskania przez Miasto podatku VAT od kosztów zakupu towarów i usług poniesionych w ramach ww. projektu.

Pytanie

Czy w związku z realizacją projektu pn. „(...), Wnioskodawcy tj. Miastu (...) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu „(...)”, Miasto (...) nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT ani w całości, ani w części z faktur zakupu dotyczących ww. projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Projekt wpływa na rozwój infrastruktury sportowej, turystycznej, rekreacyjnej i kulturowej, co stanowi zadanie własne gminy wynikające z art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Miasto (...) nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie sportu i rekreacji, zatem nie spełnia warunków określonych. Nie osiągnie także z tego tytułu dochodów. Wnioskodawca wykorzysta nabyte towary i usługi, do realizacji celów, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931):

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

 Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że 5 lipca 2021 r. podpisaliście Państwo umowę o przyznaniu pomocy w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie „Rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub kulturalnej” pod nazwą „(...)”. Zadanie zostanie zrealizowane do grudnia 2022 r. Budowa Skateparku polegać będzie na wykonaniu płyty żelbetowej w kształcie czworoboku na którym zostaną umieszczone urządzenia tj: bank ramp, funbox, grindbox, poręcze, quarter pipe (2 poziomy), poręcz łamana oraz ławka. Obiekt zostanie przystosowany do różnej aktywności sportowej: jazda na deskorolce, hulajnodze, rolkach, wrotkach, rowerze, fishbordzie oraz longboardzie. Nabyte w ramach projektu urządzenia sportowe nie będą wykorzystywane przez Państwo do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Wstęp na Skatepark będzie bezpłatny oraz dostępny dla wszystkich zainteresowanych. Nie nastąpi sprzedaż opodatkowana i nie uzyskacie Państwo żadnych przychodów.

Mając powyższe na uwadze, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ wybudowany przez Państwo obiekt będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych i wstęp na niego będzie bezpłatny. Tym samym realizując projekt nie poniesiecie Państwo wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji nie będziecie Państwo działali w charakterze podatnika podatku VAT.

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że w związku z realizacją zadania pn.: „(…)” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie „Rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub kulturalnej”, nie będziecie Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, ponieważ realizując opisany projekt będziecie wykonywali Państwo zadania publiczne i z tego tytułu nie będziecie występowali jako podatnik podatku VAT oraz towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).