
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach konkursu pn. „....”
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją w Liceum Ogólnokształcącym … w ... projektu pn. „...” w ramach konkursu pn. „.....”.
Uzupełnili go Państwo 5 kwietnia 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto ... (dalej: „Miasto”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Jako organ prowadzący … placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... w ramach konkursu pn. „.....” projektu: „...” – projekt realizowany będzie w Liceum Ogólnokształcącym w ... (dalej „Projekt”).
Celem Konkursu pn. „....” jest dokonanie wyboru najlepszych projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... Funduszem, w ramach bloków tematycznych polegających na:
a)zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do placówki w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej (blok I);
b)polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach, poprzez ich wyremontowanie, wyposażenie w pomoce dydaktyczne, meble, a także sprzęt audiowizualny celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć (blok II).
Jednostką realizującą zadanie będzie Liceum Ogólnokształcące w ..., usytuowane przy ul. … w ... . Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.) szkoły są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy – Miasta ..., a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Szkoła, jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.
1.Krótki opis projektu
W ramach projektu planowane jest utworzenie ekologicznej pracowni w pomieszczeniu, które obecnie jest pracownią chemiczną. Mieści się ono na I piętrze szkoły. Do pracowni należy małe zaplecze, wykorzystywane obecnie jako zaplecze naukowe i miejsce przechowywania odczynników chemicznych. W pracowni znajdują się 3 stare zlewy, do których jest podłączona woda. Pomieszczenie posiada bezprzewodowe łącze internetowe. Przez kilka lat pełniło ono rolę zaplecza chemicznego sąsiadującej pracowni chemicznej. Zostało przekształcone w klasę lekcyjną i wyposażone w podstawowe meble szkolne zebrane z różnych innych pomieszczeń w szkole, dlatego każde z nich pochodzi z innego kompletu. Warto podkreślić, że krzesła i stoliki uczniowskie, szafki oraz fotel nauczycielski są używane od początku funkcjonowania szkoły, dlatego są mocno zniszczone i wyeksploatowane. Pomimo licznych prób poprawy ich wyglądu i wygody użytkowania, krzesła są popękane i pokrzywione, a stoliki mają bardzo porysowane i nierówne blaty. Na lekcjach z liczniejszą klasą brakuje kilku krzesełek, które pożyczane są z sąsiedniej klasy.
Wyposażenie pracowni kupowane były na potrzeby Szkoły Podstawowej Nr …, którą następnie przekształcono kolejno w … Gimnazjum i Zespół Szkół Ponadpodstawowych Nr …, dlatego meble mają różne wielkości, nieprzystosowane do wzrostu nastoletniego ucznia. Ściany i sufit były malowane kilka lat temu, widać ich zabrudzenie, liczne popękania i ślady zagrzybienia. Pomimo samodzielnych lub ze szkolnego budżetu prób polepszenia warunków nauczania (drobne pomoce naukowe, rolety zaciemniające, malowanie szafek) pracownia nie jest miejscem sprzyjającym nowoczesnej i efektywnej nauce oraz pracy. Stare, brzydkie ławki i krzesła, których nie można naprawić wręcz odpychają uczniów. Opiekun pracowni, aby poprawić jej przyjazny wygląd zakupił także kilka zielonych roślin, jednak to wszystko to tylko kropla w morzu potrzeb.
W ciągu ostatnich lat pracownia wzbogaciła się w nowe biurko dla nauczyciela, komputer przenośny, projektor oraz wymieniona została podłoga, jednak brakuje w niej podstawowych pomocy dydaktycznych, które ułatwiłyby uczniom zrozumienie tak trudnych i skomplikowanych zagadnień chemiczno-fizycznych. Należy podkreślić, że w pracowni nie ma też możliwości przeprowadzania doświadczeń czy pokazów z zakresu chemii i fizyki, które mogłyby zainteresować uczniów (czego zawsze na lekcji się domagają), ze względu na brak stołu demonstracyjnego. Jest to znaczące utrudnienie, zwłaszcza w obliczu nowej podstawy programowej i uczniów wymagających, pragnących zobaczyć efekty reakcji, a nie tylko ucząc się suchej teorii. Przeprowadzanie doświadczeń i pokazów chemicznych stanowi integralny i cenny element procesu nauczania, zwłaszcza chemii. Jest to ważny aspekt w prowadzeniu zajęć pozalekcyjnych, przygotowywania uczniów do konkursów i egzaminu maturalnego oraz pracy z uczniem zdolnym.
2.Planowane działania
Planowane jest odświeżenie pracowni, w której odbywać się będą zajęcia lekcyjne z chemii oraz godziny wychowawcze. W ciągu całego roku przez 1-4 godzin tygodniowo uczniowie będą uczestniczyć w spotkaniach edukacyjnych dotyczących różnych aspektów chemii i ekologii. Oprócz tego będą przygotowywać się do egzaminu maturalnego, różnych konkursów przedmiotowych, ekologicznych i przyrodniczych oraz uczestniczyć w tworzeniu projektów edukacyjnych.
Nowa pracownia pozwoli na utworzenie szesnastu stanowisk dwuosobowych. Każde stanowisko będzie wyposażone w zestawy do podstawowych doświadczeń (sprzęt laboratoryjny i odczynniki), zgodnych z programem nauczania. Pozwoli to na wykonywanie na miejscu wielu doświadczeń z zakresu chemii, fizyki i ekologii. Nowe meble szkolne poprawią bezpieczeństwo i ergonomię pracy ucznia. Zakup tablicy interaktywnej z rzutnikiem podwyższy jakość pracy, pozwoli na urozmaicenie zajęć dydaktycznych z chemii i ekologii oraz wykorzystanie dostępnych, nowoczesnych programów interaktywnych, które stwarzają wiele możliwości aktywniejszego uczestnictwa ucznia w lekcjach przedmiotów przyrodniczych. Dodatkowo, umożliwiają w łatwy sposób sprawdzenie i utrwalenie zdobytej wiedzy. Uczeń nie tylko ma możliwość przedstawienia efektów własnej pracy, ale jest możliwość jej zarchiwizowania. Jest to również korzystne rozwiązanie dla nauczyciela, ponieważ ucząc na wielu poziomach, można wypracować inne materiały w każdej klasie, a potem do nich wracać. Warto wspomnieć, że materiały wypracowane z użyciem tablicy interaktywnej można przesłać za pośrednictwem szkolnej platformy edukacyjnej uczniom nieobecnym na zajęciach dydaktycznych lub dodatkowych (np. z powodu choroby czy zawodów sportowych). Ten właśnie ostatni aspekt jest niezwykle ważny w szkole, gdzie większość klas to klasy sportowe, a uczniowie często wyjeżdżają na zawody lub zgrupowania i brak materiału z lekcji bywa dużym problemem. W liceum również są uczniowie, którzy mają indywidualny tok nauki z powodu trenowania w klubach piłkarskich. Materiały z lekcji mogłyby pomóc im przygotowywać się do matury. W ekopracowni będą wyeksponowane antyramy przedstawiające wzory związków chemicznych oraz informacje dotyczące ochrony środowiska. Zakupione zostaną rośliny oczyszczające powietrze, które będą jednocześnie stanowiły podstawowy wystrój poprawiający przyjazny wygląd pomieszczenia. Zakupione pomoce naukowe będą wyeksponowane na regałach, aby były łatwo dostępne i widoczne dla nauczyciela i ucznia. Możliwość samodzielnego zbudowania struktur chemicznych, łączenia atomów i symulowania zachodzących reakcji i przemian ułatwi zrozumienie i zapamiętanie wielu podstawowych aspektów dotyczących budowy cząsteczek. Pracownia będzie wyposażona także w kalkulatory i tablice ze wzorami i stałymi, niezbędny sprzęt laboratoryjny, wagi mieszadła magnetyczne i odczynniki chemiczne. Te wszystkie działania ułatwią uczniom przygotowanie się do egzaminów, konkursów i tworzenie projektów. Należy pamiętać, że przeprowadzanie doświadczeń, samodzielne zbadanie pH gleby, twardości wody itp. oraz możliwość obserwowania zachodzących zjawisk i wnioskowania z całą pewnością zaciekawi, a nawet zachęci uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach przyrodniczych, zwłaszcza w przypadku uczniów, którzy borykają się z problemami dyslektycznymi, mającymi trudności z czytaniem tekstu, jego zrozumieniem i interpretacją. Często w ten sposób wzbudzone zainteresowanie przedmiotem, daje efekty w postaci dalszych efektów ścieżki kształcenia. Dlatego tak ważne jest wykorzystywanie podczas lekcji modeli przedstawiających budowę atomów, struktury kryształów, oddziaływania chemiczne, itp.
3.Planowe w projekcie zakupy pomocy dydaktycznych oraz wyposażenia pracowni:
·Stoliki uczniowskie;
·Krzesła uczniowskie;
·Stół demonstracyjny;
·Fotel nauczycielski;
·Szafki;
·Pomoce dydaktyczne, m.in. plansze, zestawy do składania modeli związków chemicznych;
·Modele m.in. fullerenu, grafenu, atomu;
·Antyramy, tablice korkowe;
·Kalkulatory;
·Tablet graficzny;
·Komputer;
·Listwa, przedłużacz;
·Tablica interaktywna;
·Palnik gazowy/spirytusowy, knoty;
·Czajnik elektryczny;
·Sprzęt laboratoryjny (m.in. kolby, biurety, rozdzielacze, zestawy do destylacji, tryskawka itd.);
·Tace;
·Zestawy do badania pH gleby, twardości wody;
·Odczynniki chemiczne;
·Wagi laboratoryjne;
·Mieszadła magnetyczne + dipole (płyta grzejna z mieszadłem);
·Smar;
·Zlew, kran + szafka;
·Dygestorium;
·Czapy grzejne;
·Suszarka na sprzęt laboratoryjny;
·Rośliny i donice;
·Odzież ochronna.
Towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez jednostkę działalności w zakresie edukacji publicznej i nie będą wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Liceum Ogólnokształcące nr … w ... projektu pn. „ ...” w ramach konkursu pn. „....”.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372, ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).
Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.
W ocenie Miasta ..., w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Miasta tj. zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta ... nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.
W związku z powyższym, w ocenie Miasta nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że aktualny publikator ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to: Dz. U. z 2022 r., poz. 559.
Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
