Możliwość zastosowania sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, opartego na udziale liczby metrów sześciennych wody... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.44.2022.2.MGO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.44.2022.2.MGO

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, opartego na udziale liczby metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych w liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej ogółem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT opartego na udziale liczby metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych w liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej ogółem, w odniesieniu do wydatków poniesionych na zadanie „…”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie nr 0111-KDIB3-2.4012.44.2022.1.MGO z 24 marca 2022 r. – pismem z 30 marca 2022 r. (wpływ 4 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.) obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina realizuje zadanie pn. „…”. Celem zadania jest poprawa warunków życia mieszkańców i podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Gminy poprzez budowę sieci wodociągowej oraz ujęcia wód podziemnych dla zapewnienia dostawy odpowiedniej ilości dobrej jakości wody do spożycia.

Zadanie to obejmuje opracowanie kompletnej dokumentacji technicznej (projekt budowlany, wykonawczy, specyfikacje techniczne, wykonania i odbioru robót budowlanych) dla przedmiotowego zadania oraz uzyskanie decyzji, opinii, pozwoleń, uzgodnień i zatwierdzeń wynikających z zakresu projektu, roboty przygotowawcze i zabezpieczające, niezbędne do realizacji prace geodezyjne, zakup i transport na miejsce budowy materiałów niezbędnych do realizacji przedmiotu zamówienia, roboty związane z wierceniem studni, zabudowa studni wraz z niezbędnym do ich pracy osprzętem, pompowanie oczyszczające i pomiarowe, wykonanie monitoringu terenu, wykonanie części elektrycznej, wykonanie rurociągu wodociągowego, wykonanie kabla SN do zasilania pomp, wykonanie światłowodu w rurociągu osłonowym, wykonanie bramy wjazdowej wraz z ogrodzeniem, rekultywacja i ukształtowanie terenu, wywóz wszelkiego rodzaju odpadów powstałych w trakcie robót.

Infrastruktura ta będzie wykorzystywana do świadczenia usług i dostarczania wody na rzecz podmiotów trzecich mieszkańców, przedsiębiorstw dla których są wystawiane faktury wynikający stąd podatek VAT należny wykazywany jest w składanych przez Gminę Deklaracjach VAT -7 jak również do celów własnych związanych z dostarczaniem wody z budynku Urzędu Gminy oraz obiektów wykorzystywanych przez gminne jednostki budżetowe. Działalność ta od 1 stycznia 2017 r. traktowana jest jako tzw. czynności wewnętrzne wykonywane w ramach jednego podatnika VAT jakim jest Gmina;

w zakresie rozliczeń z jednostkami budżetowymi ww. czynności Gmina dokonuje notami księgowymi, niewielka ilość wody wykorzystywana jest również do celów technologicznych w procesie uzdatniania wody, w wyjątkowych przypadkach nieznaczne ilości wody mogą zostać również zużyte w celach przeciwpożarowych.

Gmina od ww. inwestycji nie jest w stanie przyporządkować wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych dlatego zastosowała sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT a także zgodnie z wyrokiem …WSA i interpretacją indywidualną … opartego na udziale liczby metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych w liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej ogółem (tj. do podmiotów zewnętrznych i na cele własne). Proporcja ta wyniosła 99%.

Jednocześnie informują Państwo, że interpretacja ta jest wymagana umową o dofinansowanie realizacji przedmiotowej inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Infrastruktura wodociągowa wykorzystywana jest przez Gminę w dwojaki sposób:

a)w celu odpłatnego świadczenia usług dostarczania wody na rzecz podmiotów trzecich (mieszkańców, przedsiębiorstw i instytucji z terenu Gminy [dalej: podmioty zewnętrzne]), tj. dla potrzeb wykonywania czynności, które zdaniem Gminy stanowią działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT; z tego tytułu Gmina pobiera od podmiotów zewnętrznych stosowne opłaty na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz wystawia na ich rzecz faktury; wynikający stąd podatek VAT należny wykazywany jest w składanych przez Gminę deklaracjach VAT-7; jak również

b)do celów własnych związanych z dostarczaniem wody z budynku Urzędu Gminy oraz obiektów wykorzystywanych przez gminne jednostki budżetowe [dalej łącznie: cele własne]; działalność ta od 1 stycznia 2017 r. traktowana jest jako tzw. czynności wewnętrzne wykonywane w ramach jednego podatnika VAT jakim jest Gmina; w zakresie rozliczeń z jednostkami budżetowymi ww. czynności Gmina dokumentuje notami księgowymi, w pozostałym zakresie inną dokumentacją wewnętrzną.

Niewielka ilość wody wykorzystywana jest również do celów technologicznych w procesie uzdatniania wody, w wyjątkowych przypadkach nieznaczne ilości wody mogą zostać również zużyte w celach przeciwpożarowych. Usługi w zakresie dostarczania wody i odbioru ścieków, zarówno te świadczone na rzecz podmiotów zewnętrznych, jak i te wykonywane na cele własne są mierzalne.

Ww. świadczenia Gmina rozlicza według ilości metrów sześciennych dostarczonej wody zgodnie ze wskazaniami zamontowanych w tym celu urządzeń pomiarowych oraz w oparciu o dokonywane na podstawie tych wskazań obliczenia i kalkulacje. Na tej podstawie Gmina jest w stanie ustalić i precyzyjnie określić w jakiej części Infrastruktura wodociągowa jest faktycznie wykorzystywana do poszczególnych celów.

Proporcja jest wyliczana jako udział ilości metrów sześciennych dostarczonej wody do podmiotów zewnętrznych (czynności opodatkowane VAT) w ogólnej liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych oraz zużytej na cele własne.

W celu obliczenia sposobu określenia proporcji stosowane są wodomierze.

Wodomierze przy użyciu, których Gmina dokonuje pomiaru ilości dostarczonej wody umożliwiają dokładny pomiar dostawy wody do poszczególnych odbiorców .

Wydatki inwestycyjne objęte zakresem wniosku stanowią wydatki bezpośrednio i wyłącznie związane z infrastrukturą wodociągową.

Sposób określenia proporcji jest obliczony zgodnie z Wyrokiem Sądu WSA … oraz interpretacją indywidualną nr … Sposób określenia proporcji:

1)pozwala na dokładne ustalenie faktycznego zakresu wykorzystania Infrastruktury wodociągowej do poszczególnych celów, a tym samym dokładne ustalenie faktycznego zakresu wykorzystania towarów i usług związanych z wydatkami inwestycyjnymi oraz wydatkami bieżącymi, których Gmina nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych;

2)eliminuje te czynniki i aspekty prowadzonej przez Gminę (Urząd) działalności, które nie mają wpływu na zakres faktycznego wykorzystania Infrastruktury wodociągowej oraz do działalności mieszanej;

3)uwzględnia inne aspekty prowadzonej przez Gminę działalności, tj. zapewnia, że uzyskane przy jej pomocy wyniki będą niezależne od czynników, które obiektywnie nie mają z Infrastrukturą nic wspólnego, takich jak pozostała działalność prowadzona przez Gminę - czy to o charakterze tzw. komercyjnym (działalność gospodarcza), czy o charakterze statutowym (działalność Gminy jako organu władzy publicznej).

Sposób wyliczenia proporcji wskazany we wniosku zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego przypadającego od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących dotyczących infrastruktury wodociągowej, których Gmina nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT z uwagi na jednoczesne wykorzystanie tej infrastruktury zarówno do celów działalności gospodarczej jak i na cele własne Gminy.

Sposób określenia proporcji:

1)pozwala na dokładne ustalenie faktycznego zakresu wykorzystania Infrastruktury wodociągowej do poszczególnych celów, a tym samym dokładne ustalenie faktycznego zakresu wykorzystania towarów i usług związanych z wydatkami inwestycyjnymi oraz wydatkami bieżącymi, których Gmina nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych;

2)eliminuje te czynniki i aspekty prowadzonej przez Gminę (Urząd) działalności, które nie mają wpływu na zakres faktycznego wykorzystania Infrastruktury wodociągowej oraz do działalności mieszanej;

3)uwzględnia inne aspekty prowadzonej przez Gminę działalności, tj. zapewnia, że uzyskane przy jej pomocy wyniki będą niezależne od czynników, które obiektywnie nie mają z Infrastrukturą nic wspólnego, takich jak pozostała działalność prowadzona przez Gminę - czy to o charakterze tzw. komercyjnym (działalność gospodarcza), czy o charakterze statutowym (działalność Gminy jako organu władzy publicznej).

Sposób określenia proporcji ustalony według wzoru wskazanego w rozporządzeniu nie odpowiada najbardziej specyfice działalności wykonywanej przez Gminę z wykorzystaniem infrastruktury wodociągowej i dokonywanym w związku z tym nabyć (tj. wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących)a to z tej przyczyny, że wzór ten wykorzystuje dane niemające związku z tymi wydatkami i tą działalnością, wskutek czego nie zapewnia obniżenia kwoty podatku należnego, która proporcjonalnie przypada na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane, a przez to nie odzwierciedla w sposób obiektywny tej części wydatków, która przypada odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, tj. dostawę wody na cele własne.

Zastosowanie przepisów rozporządzenia oznaczałoby, że podatek VAT naliczony od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących infrastruktury wodociągowej byłby odliczany w części obliczonej przy wykorzystaniu sposobu określenia proporcji określonego według wzoru, o którym mowa w paragrafie 3 ust.2 rozporządzenia tj. co do zasady jako stosunek

    - rocznego obrotu z działalności gospodarczej zrealizowanego przez Urząd Gminy, oraz

    - dochodów wykonanych tego Urzędu.

Wśród źródeł dochodów wykazywanych jako dochody z tzw. działalności gospodarczej Urzędu Gminy, poza sprzedażą wody oraz usługami odprowadzania ścieków, znajduje się także sprzedaż, najem i dzierżawa składników majątku oraz obciążenia za energię cieplną.

Zastosowanie wzoru określonego w Rozporządzeniu oznaczałoby, że zakres odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących dotyczących Infrastruktury wodociągowej, których Gmina nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, uzależniony byłby nie tylko od wartości dochodów/obrotu uzyskanego w związku ze sprzedażą wody, ale również od wartości dochodów/obrotu uzyskanego przez Gminę (Urząd Gminy) z tytułu działalności innej niż działalność wodociągowa. W Państwa ocenie prowadziłoby to do nieadekwatnego i niewspółmiernego (w omawianym przypadku zaniżonego) odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego. Podobne wnioski nasuwają się w przypadku analizy kwot wchodzących w skład mianownika wzoru wskazanego w § 3 ust. 2 rozporządzenia, tj. wartość dochodów wykonanych Urzędu. Kategorię tę definiuje § 2 pkt 9 rozporządzenia.

Zgodnie z tą definicją pozycja ta obejmuje dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych - wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o elementy wymienione w lit. a)-g) tego przepisu oraz pozycje wskazane w § 3 ust. 5 Rozporządzenia. Definicję dochodów publicznych zawiera art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2007 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 305 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, dochodami publicznymi są daniny publiczne, do których zalicza się podatki, składki, opłaty, wpłaty z zysku Przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek skarbu państwa oraz banków państwowych, a także inne świadczenia pieniężne, których obowiązek ponoszenia na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego, państwowych funduszy celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw, inne dochody budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych należne na podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług świadczonych przez jednostki sektora finansów publicznych, dochody z mienia jednostek sektora finansów publicznych, spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej na rzecz jednostek sektora finansów publicznych, odszkodowania należne jednostkom sektora finansów publicznych, kwoty uzyskane przez jednostki sektora finansów publicznych z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji, a także dochody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw. Środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej z kolei to m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez Państwa członkowskie europejskiego porozumienia o wolnym handlu (EFTA).

Również mianownik wzoru wskazanego w Rozporządzeniu jest więc obliczany w oparciu o kryteria nie mające nic wspólnego ze sposobem wykorzystania infrastruktury wodociągowej oraz zakresem wykorzystania związanych z nią wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących, których to wydatków gmina nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych. W omawianym przypadku sposób określenia proporcji wskazany w Rozporządzeniu nie jest właściwy również z innego powodu. A mianowicie, jak wskazano w opisie stanu faktycznego usługi w zakresie dostawy wody, zarówno świadczone na rzecz podmiotów zewnętrznych, jak i na cele własne są mierzalne a z analizy danych historycznych dotyczących ilości metrów sześciennych wykorzystywanych na poszczególne cele wynika, że wartości te rok rocznie kształtują się na zbliżonym poziomie.

Oznacza to, że faktyczny zakres wykorzystania Infrastruktury wodociągowej do celów działalności gospodarczej oraz działalności innej niż działalność gospodarcza jest w każdym roku praktycznie taki sam. Tym samym, zakres prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących, których Gmina nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, powinien być stały na przestrzeni lat. Tymczasem zastosowanie się Wnioskodawcy do metody określenia proporcji wskazanej w Rozporządzeniu nie będzie gwarantowało stałości poziomu odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących, wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i na cele własne Gminy, w poszczególnych latach. Metoda ta jest bowiem uzależniona od wysokości obrotu z działalności gospodarczej zrealizowanego przez Urząd Gminy oraz dochodów wykonanych tego Urzędu, które to wartości mogą być różne w kolejnych latach. W rezultacie, pomimo takiego samego sposobu wykorzystania Infrastruktury wodociągowej poziom odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących, których Gmina nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, mógłby być w kolejnych latach inny (zawyżony lub zaniżony), co naruszałoby zasadę neutralności i proporcjonalności podatku VAT.

Państwa zdaniem, sposobem, który w omawianym przypadku jest najbardziej reprezentatywny, tj. - jak tego wymaga art. 86 ust. 2b ustawy o VAT - zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, jest:

a) w przypadku Infrastruktury wodociągowej - sposób oparty na udziale liczby metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych (czynności opodatkowane VAT) w liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej ogółem (tj. do podmiotów zewnętrznych i na cele własne).

Przy czym w Państwa ocenie, kryterium obiektywnie odzwierciedlającym część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza jest w tym przypadku ilość metrów sześciennych dostarczonej wody w skali roku.

Gmina jest w stanie dokładnie wskazać jaka liczba metrów sześciennych wody została dostarczona do podmiotów zewnętrznych (tj. mieszkańców Gminy oraz firm zlokalizowanych na jej terytorium), a jaka została zużyta na cele własne, infrastruktura wodociągowa jest i będzie wykorzystywana w sposób odzwierciedlony proporcją tych metrów sześciennych dostarczonej wody do podmiotów zewnętrznych w ogólnej liczbie metrów sześciennych wody odebranych z wykorzystywaniem tejże Infrastruktury w skali roku i nie będzie miała nic wspólnego z inną działalnością Gminy (Urzędu Gminy) oraz innymi zadaniami przez nią prowadzonymi. Zastosowany sposób określania proporcji oparty odpowiednio: na udziale liczby metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych (czynności opodatkowane VAT) w liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej ogółem (tj. do Podmiotów zewnętrznych i na Cele własne) spełnia warunki, o których mowa w art. 86 ust. 2a i 2b ustawy o VAT, tj.:

-jest proporcjonalny i zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem Infrastruktury wodociągowej wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane, oraz

jest obiektywny, tj. obiektywnie odzwierciedla część wydatków poniesionych na wydatki inwestycyjne oraz wydatki bieżące dotyczące tejże Infrastruktury przypadające odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza.

Dane do wyliczenia proporcji (ilość metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych oraz zużytych na cele własne) przyjmują Państwo z roku poprzedzającego rok podatkowy w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja zgodnie z ustawą o VAT dla jakich okresów należy wyliczać proporcję.

Faktyczny zakres wykorzystania do celów działalności gospodarczej Infrastruktury wodociągowej Urzędu Gminy przykładowo w roku 2019 wyniósł 99%, 2020 wyniósł także 99% wliczony jako udział metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych w ogólnej liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych oraz zużytej na cele własne. Faktyczny zakres wykorzystania Infrastruktury wodociągowej kształtuje się na poziomie znacznie odbiegającym od poziomu wskaźnika obliczonego według wzoru, o którym mowa § 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193) - ww. wskaźnik kształtował się na poziomie w 2019 rok - 14%, 2020 rok - 18%.

Woda wykorzystywana do celów przeciwpożarowych w procesie uzdatniania wody, a także na cele technologiczne jest uwzględniana w opisanym sposobie określania proporcji.

Woda wykorzystywana do celów technologicznych jest przyporządkowywana do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Wydatki na cele działalności związanej z ochroną przeciwpożarową będą wyłącznie związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy w odniesieniu do zadania pn. „…” Gmina ma prawo dla potrzeb obliczenia kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT zastosować sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oparty na udziale liczby metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych w liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej ogółem (tj. do podmiotów zewnętrznych i na cele własne)?

Państwa stanowisko w sprawie

W przedstawionym stanie faktycznym w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych dotyczących infrastruktury wodociągowej do zadania pn. „…”, których Gmina nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do celów wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej, Gmina ma prawo - dla potrzeb obliczenia kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT -zastosować sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oparty na udziale liczby metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych w liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej ogółem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na treść cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h tej ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1.średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2.średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3.roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4.średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

W związku z art. 86 ust. 2e ustawy:

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy:

Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W odniesieniu do art. 86 ust. 2h ustawy należy wskazać, że:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 cyt. rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

Urzędem obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego – w myśl § 2 pkt 5 rozporządzenia – jest urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie może być ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko powinny być ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Ww. rozporządzenie wprowadza wzory, według których są wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Zaproponowane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

W przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony wg wzoru:

X = A x 100/DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

W myśl § 2 pkt 4 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a)dokonywanych przez podatników:

-odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,

-odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

-eksportu towarów,

-wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

W myśl § 2 pkt 9 rozporządzenia:

Przez dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego - rozumie się dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o:

a)dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b-d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych,

b)zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,

c)dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego,

d)środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

e)wpłaty nadwyżki środków obrotowych zakładu budżetowego,

f)kwoty stanowiące równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, przekazanych zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego,

g)odszkodowania należne jednostce samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia:

Dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:

1.dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;

2.transakcji dotyczących:

a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Wyłączenie powyższych transakcji z dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego (mianownik proporcji) zapewnia spójność z wyłączeniem tych transakcji z obrotu z działalności gospodarczej (licznik proporcji) i ma na celu „oczyszczenie” kwoty przychodów przyjmowanej do wyliczenia proporcji z danych, które mogłyby zniekształcić proporcję.

Zaproponowana przez prawodawcę w powyższym rozporządzeniu metoda dla samorządowych jednostek budżetowych ma charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu udziału „obrotów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT. Z uwagi na fakt, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego (czy też jednostki budżetowej realizującej zadania jednostki samorządu terytorialnego) niemożliwym jest wyliczenie „obrotu” uzyskanego z tytułu czynności pozostających poza systemem VAT przyjęto zasadę - dla celów zastosowania sposobu obliczenia proporcji - że całkowity „obrót” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT w danej jednostce budżetowej odpowiada wysokości zrealizowanych przez tę jednostkę budżetową (czy urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego) dochodów, z uwzględnieniem otrzymanych dotacji, subwencji oraz innych dopłat o podobnym charakterze niezwiązanych bezpośrednio z „ceną” wykonywanych czynności – w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, lub z uwzględnieniem środków przeznaczonych na zasilenie - w przypadku pozostałych jednostek budżetowych. W tak zdefiniowanych dochodach mieścić się będą zarówno dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, jak i działalności niemającej charakteru gospodarczego. Kwota, która pozostanie po odjęciu dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, odpowiada zatem niejako „cenie” lub „obrotowi” z tytułu świadczonych przez jednostkę budżetową w imieniu jednostki samorządu terytorialnego zadań mieszczących się poza systemem VAT.

W świetle powyższego w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, która wykonuje nałożone na nią zadania przy pomocy urzędu oraz powołanych w tym celu odpowiednich jednostek organizacyjnych, prewspółczynnik służący do wyliczenia podatku naliczonego jest ustalany w sposób reprezentatywny dla każdego z tych podmiotów w oparciu o wysokość zrealizowanego obrotu z działalności gospodarczej odniesionego do zrealizowanych dochodów (przychodów). Zapewnia to najpełniej realizację ustawowego wymogu, aby odliczenie podatku następowało wyłącznie w odniesieniu do opodatkowanej działalności gospodarczej.

Jak wynika z wyżej cytowanego przepisu art. 86 ust. 2a ustawy, sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z uwagi na różnorodność i bogactwo życia gospodarczego wybór sposobu, według którego dokonuje się tego proporcjonalnego przypisania, należy do podatnika. Przepisy ustawowe wymagają jedynie, aby odpowiadał on najbardziej specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Będzie to spełnione, jeśli sposób ten:

-zapewni dokonanie odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w części przypadającej na działalność gospodarczą (co do zasady dotyczącej czynności opodatkowanych VAT) oraz

-obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadających na działalność gospodarczą oraz na cele inne (z wyjątkiem celów prywatnych) – gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej. Warto nadmienić, że zastosowane przez Wnioskodawcę metody, czy też sposoby, na podstawie których dokona on wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego, muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. Ciężar rzetelnego ustalenia, jaka część podatku naliczonego związana jest z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jaka część wykorzystywana jest dla potrzeb innych niż prowadzona działalność gospodarcza, spoczywa zawsze na Wnioskodawcy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje zadanie pn. „…”. Celem zadania jest poprawa warunków życia mieszkańców i podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Gminy poprzez budowę sieci wodociągowej oraz ujęcia wód podziemnych dla zapewnienia dostawy odpowiedniej ilości dobrej jakości wody do spożycia. Infrastruktura będzie wykorzystywana do świadczenia usług i dostarczania wody na rzecz podmiotów trzecich (mieszkańców), przedsiębiorstw dla których są wystawiane faktury. Podatek VAT należny wykazywany jest w składanych przez Gminę deklaracjach VAT -7. W zakresie rozliczeń z jednostkami budżetowymi ww. czynności Gmina dokumentuje notami księgowymi. Niewielka ilość wody wykorzystywana jest do celów technologicznych w procesie uzdatniania wody, w wyjątkowych przypadkach nieznaczne ilości wody mogą zostać również zużyte w celach przeciwpożarowych.

Usługi w zakresie dostarczania wody, zarówno te świadczone na rzecz podmiotów zewnętrznych, jak i te wykonywane na cele własne są mierzalne. Gmina świadczenia rozlicza według ilości metrów sześciennych dostarczonej wody zgodnie ze wskazaniami zamontowanych w tym celu urządzeń pomiarowych oraz w oparciu o dokonywane na podstawie tych wskazań obliczenia i kalkulacje. Proporcja jest wyliczana jako udział ilości metrów sześciennych dostarczonej wody do Podmiotów zewnętrznych (czynności opodatkowane VAT) w ogólnej liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej do Podmiotów zewnętrznych oraz zużytej na cele własne.

Woda wykorzystywana do celów przeciwpożarowych, a także na cele technologiczne jest uwzględniana  w opisanym sposobie określania proporcji i została przyporządkowana do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

W związku ze stosowaniem wodomierzy Gmina jest w stanie ustalić i precyzyjnie określić w jakiej części Infrastruktura wodociągowa jest faktycznie wykorzystywana do poszczególnych celów. Wodomierze umożliwiają dokładny pomiar dostawy wody do poszczególnych odbiorców .

Gmina nie jest w stanie natomiast ponoszonych wydatków przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych dlatego zastosowała sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, oparty na udziale liczby metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych w liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej ogółem (tj. do podmiotów zewnętrznych i na cele własne).

Wyjaśniliście Państwo, że sposób określenia proporcji ustalony według wzoru wskazanego w rozporządzeniu nie odpowiada najbardziej specyfice działalności wykonywanej przez Gminę z wykorzystaniem infrastruktury wodociągowej i dokonywanym w związku z tym nabyć (tj. wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących), a to z tej przyczyny, że wzór ten wykorzystuje dane niemające związku z tymi wydatkami i tą działalnością, wskutek czego nie zapewnia obniżenia kwoty podatku należnego, która proporcjonalnie przypada na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane, a przez to nie odzwierciedla w sposób obiektywny tej części wydatków, która przypada odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, tj. dostawę wody na cele własne. Jednocześnie zastosowanie wzoru określonego w Rozporządzeniu oznaczałoby, że zakres odliczenia podatku VAT naliczonego od Wydatków inwestycyjnych oraz Wydatków bieżących dotyczących Infrastruktury wodociągowej, których Gmina nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, uzależniony byłby nie tylko od wartości dochodów/obrotu uzyskanego w związku ze sprzedażą wody, ale również od wartości dochodów/obrotu uzyskanego przez Gminę (Urząd Gminy) z tytułu działalności innej niż działalność wodociągowa.

Ustalenia dokonane na podstawie przedstawionego sposobu określenia proporcji są jak Państwo twierdzą precyzyjne, nie budzą wątpliwości, a przyjęta metoda najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez Państwa działalności i dokonywanych nabyć. Zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane. Pozwala ona na obiektywne ustalenie struktury sprzedaży, tj. proporcji między wykonywaną działalnością gospodarczą i czynnościami wykonywanymi w działalności innej niż gospodarcza. Odzwierciedla, w jakim stopniu Gmina wykorzystuje infrastrukturę wodociągową do działalności gospodarczej, a w jakim do działalności innej niż gospodarcza, a każde zużycie wody jest uwzględnione w proporcji.

Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą możliwości zastosowania sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację ww. zadania, opartego na udziale liczby metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych w liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej ogółem.

Jak już wcześniej wskazano, w przypadku, gdy nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, podatnik zobowiązany jest do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

W analizowanej sprawie, podali Państwo także, że Gmina posiada wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na podstawie wyroku WSA w … interpretację indywidualną znak … dotyczącą sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, opartego na udziale liczby metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych w liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej ogółem (tj. do podmiotów zewnętrznych i na cele własne).

Wyjaśniliście Państwo, że sposób określenia proporcji jest obliczony przez Gminę zgodnie z ww. wyrokiem … oraz otrzymaną interpretacją, zgodnie z którymi proporcja:

1)pozwala na dokładne ustalenie faktycznego zakresu wykorzystania Infrastruktury wodociągowej do poszczególnych celów, a tym samym dokładne ustalenie faktycznego zakresu wykorzystania towarów i usług związanych z wydatkami inwestycyjnymi oraz wydatkami bieżącymi, których Gmina nie jest w stanie przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych;

2)eliminuje te czynniki i aspekty prowadzonej przez Gminę (Urząd) działalności, które nie mają wpływu na zakres faktycznego wykorzystania Infrastruktury wodociągowej oraz do działalności mieszanej;

3)uwzględnia inne aspekty prowadzonej przez Gminę działalności, tj. zapewnia, że uzyskane przy jej pomocy wyniki będą niezależne od czynników, które obiektywnie nie mają z Infrastrukturą nic wspólnego, takich jak pozostała działalność prowadzona przez Gminę - czy to o charakterze tzw. komercyjnym (działalność gospodarcza), czy o charakterze statutowym (działalność Gminy jako organu władzy publicznej).

Z uwagi na fakt, że jak wynika z treści wniosku, powstała w wyniku realizacji przedmiotowego projektu infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych jak i do czynności innych niż działalność gospodarcza, czyli w ten sam sposób jak całość infrastruktury wodociągowej Gminy, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję pn. „…”, za pomocą sposobu, o którym mowa w art. 86 ust. 2a w związku z art. 86 ust. 2h ustawy o VAT, opartego na udziale liczby metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych w ogólnej liczbie metrów sześciennych wody dostarczonej do podmiotów zewnętrznych oraz zużytej na cele własne.

Zatem, mając na względzie powyższe, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej  jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.