
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie dotyczącym oznaczania w składzie podatkowym znakami akcyzy wyrobów akcyzowych będących własnością podmiotów trzecich, wskazania podatnika akcyzy w przypadku wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego oraz prawa do obniżenia akcyzy i kwoty wpłat dziennych o wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłynął 29 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest podatnikiem akcyzowym. Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, w którym mogą być magazynowane, czy też przeładowywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy takie wyroby jak przykładowo (...).
W składzie podatkowym Wnioskodawcy są magazynowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, których właścicielem są klienci Wnioskodawcy. Należy jednak podkreślić, że w chwili obecnej, aktualnej na moment zadania pytania, klienci Spółki nie posiadają zezwolenia wyprowadzenia dla składu podatkowego Wnioskodawcy. Zatem w momencie wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego Wnioskodawcy poza procedurę zawieszenia, właściciel wyrobów nie dysponuje zezwoleniem wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ustawy o podatku akcyzowym.
Dodajmy, że Wnioskodawca nie wyklucza zmian w zakresie posiadanego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego poprzez objęcie jego zakresem kolejnych kategorii wyrobów akcyzowych, przykładowo wyrobów tytoniowych, płynów do e-papierosów, czy też wyrobów nowatorskich
Pytanie
1.Czy Wnioskodawca jako podmiot prowadzący skład podatkowy może oznaczać znakami akcyzy wyroby akcyzowe, będące własnością podmiotów trzecich, którzy nie posiadają, tzw. zezwolenia wyprowadzenia, jeżeli wyroby te mają następnie zostać wyprowadzone ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy?
2.Kto jest odpowiedzialny za nanoszenie podatkowych znaków akcyzy w składzie podatkowym Wnioskodawcy na wyroby akcyzowe będące własnością podmiotów trzecich?
3.Kto jest podatnikiem akcyzowym od wyrobów akcyzowych, będących własnością podmiotów trzecich, wyprowadzanych ze składu podatkowego Wnioskodawcy poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy?
4.W którym momencie Wnioskodawca, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, będzie uprawniony do obniżenia kwoty akcyzy oraz kwoty wpłaty dziennej o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe tych wyrobów w składzie podatkowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Wnioskodawca, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, może oznaczać znakami wyroby będące własnością podmiotów trzecich, którzy nie posiadają tzw. zezwolenia wyprowadzenia.
Zasadniczo zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy powstaje w związku z wprowadzeniem wyrobów akcyzowych do składu podatkowego. W opisanej sytuacji podatnikiem akcyzowym staje się podmiot prowadzący skład podatkowy.
Oczywiście jest również art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, stosownie do którego opodatkowane jest również wyprowadzenie wyrobów akcyzowych poza procedurę zawieszenia przez podmiot inny niż prowadzący skład podatkowy, który jest właścicielem wyprowadzanych wyrobów akcyzowych. Jednakże, żeby tak się stało, taki właściciel musi już posiadać zezwolenie wyprowadzenia przypisane do składu podatkowego Wnioskodawcy.
Jeżeli zatem Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, wyroby akcyzowe są własnością podmiotu trzeciego, który nie ma odpowiedniego zezwolenia wyprowadzenia i wyroby te mają być wyprowadzone ze składu podatkowego Wnioskodawcy poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy, to wcześniej powinny zostać oznaczone podatkowymi znakami akcyzy. I zobowiązanym do naniesienia znaków akcyzy w sytuacji jak opisana, jest podmiot prowadzący skład podatkowy, ponieważ, jak powtarza Wnioskodawca, właściciel wyrobów akcyzowych nie posiada zezwolenia wyprowadzenia. Dlatego Wnioskodawca nie tylko może, ale ma obowiązek oznaczyć znakami akcyzy wyroby akcyzowe klientów, jeżeli te mają nie tylko opuścić skład podatkowy Wnioskodawcy, ale dodatkowo w związku z powyższym być wyprowadzone poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy. I to Wnioskodawca jest jedynym uprawnionym, który o znaki akcyzy może wystąpić, a następnie je wykorzystać do oznaczania wyrobów akcyzowych, czy też opakowań jednostkowych zawierających te wyroby, jeżeli te wyroby mają być wyprowadzone ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy.
Ad 2.
Mając na uwadze odpowiedź na pytanie 1., odpowiedzialnym za nanoszenie znaków akcyzy w składzie podatkowym Wnioskodawcy jest on sam, bo nie tylko Wnioskodawca te znaki akcyzy musi najpierw zamówić, ale również następnie je nałożyć na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe je zawierające. Przypomnieć należy tylko, że właściciele wyrobów akcyzowych nie mają w opisanym stanie faktycznym, tzw. zezwolenia wyprowadzenia.
Ad 3.
Zasadą jest, że podatnikiem akcyzowym od wyrobów akcyzowych wyprowadzanych poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego jest podmiot prowadzący skład podatkowy. W omawianym stanie faktycznym Wnioskodawca.
Sytuacja ta mogłaby ulec zmianie, gdyby wyroby akcyzowe w składzie podatkowym były własnością podmiotu innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy. Taka sytuacja ma miejsce, ale warunkiem koniecznym, żeby w grę mógł wchodzić jako podatnik akcyzowy inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy to musi zostać spełniony dodatkowy warunek. Właściciel wyrobów akcyzowych składowanych w zawieszeniu w usługowym składzie podatkowym powinien mieć tzw. zezwolenie wyprowadzenia dla tego składu podatkowego.
Reasumując, w opisanej sytuacji, kiedy właściciele wyrobów akcyzowych nie posiadają zezwolenia wyprowadzenia, podatnikiem akcyzowym od wyprowadzanych wyrobów akcyzowych poza procedurę zawieszenia ze składu podatkowego może być wyłącznie Wnioskodawca, posiadający zezwolenie akcyzowe dla tego składu podatkowego.
Ad 4.
Również dla odpowiedzi na to pytanie kluczowe jest to, że właściciele wyrobów akcyzowych magazynowanych w składzie podatkowym Wnioskodawcy nie dysponują tzw. zezwoleniem wyprowadzenia. Jeżeli zatem nie dysponują zezwoleniem wyprowadzenia, nie mogą stać się nie tylko podatnikami akcyzowymi od wyprowadzanych poza procedurę zawieszenia wyrobów, ale również odliczyć wartości znaków akcyzy, ponieważ to nie oni te znaki akcyzy wcześniej zamawiali.
Aspekt własności nad wyrobami jest neutralny i już Wnioskodawca wiem z odpowiedzi na pytanie 3., że jedynym podatnikiem w takiej sytuacji może być podmiot prowadzący skład podatkowy - Wnioskodawca. Jeżeli zatem Wnioskodawca jest podatnikiem akcyzowym od wyprowadzanych wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia, wcześniej jest zobowiązany nanieść na te wyroby właściwe znaki akcyzy.
Wnioskodawca zatem nanosząc znaki akcyzy może kwotę obniżyć o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, najwcześniej już następnego dnia po naniesieniu tych znaków akcyzy na dany wyrób lub opakowanie jednostkowe z tym wyrobem (art. 21 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym).
Ale że mają Państwo do czynienia z Wnioskodawcą prowadzącym skład podatkowy, dużo bardziej praktyczny wymiar ma sposób obniżania wpłat dziennych. Zatem analogicznie do ww. art. 21 ustawy o podatku akcyzowym, wpłaty dzienne obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe.
Zaprezentowane stanowisko jest zbieżne z wielokrotnie prezentowanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-3.4013.269. 2022.1.JS z dnia 20 stycznia 2023 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Użyte w ustawie określenie skład podatkowy oznacza - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym:
Określenie podmiot prowadzący skład podatkowy oznacza podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:
Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a) podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.
Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
W rozumieniu art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W świetle art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].
W myśl art. 13 ust. 3 ustawy:
Podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy:
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.
Stosownie do art. 21 ust. 7 ustawy:
Z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem pkt 4 lit. b.
Jak wskazano w art. 23 ust. 1-3 i ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy:
1. Zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
2. Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej „wpłatami dziennymi”, dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.
3. Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1.
4. Wpłaty dzienne obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem lit. c tiret pierwsze.
W myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku:
- zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
- wprowadzenia do składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który odebrał te wyroby jako uprawniony odbiorca,
- dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego, w miejscu importu znajdującym się w składzie podatkowym.
Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów wskazanych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, stanowiącym „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG”.
Ponadto na mocy art. 40 ust. 6 ustawy:
Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.
Jak wynika z art. 45 ust. 1 ustawy:
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wskazano w art. 54 ust. 1 ustawy:
Zezwolenie na wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3, zwane dalej „zezwoleniem wyprowadzenia”, dotyczy konkretnego składu podatkowego i jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie warunki określone w art. 48 ust. 1 pkt 2-6.
Stosownie do art. 114 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2)importerem;
3)podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4)przedstawicielem podatkowym;
5)podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6)właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7)podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
Jak stanowi art. 117 ust. 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
W świetle art. 120 ust. 2 ustawy:
Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
Jak wynika z art. 125 ust. 1 ustawy:
Podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany, zgodnie z art. 16, podmiot będący:
1) podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;
2) importerem;
3) podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4) przedstawicielem podatkowym;
5) podmiotem dokonującym produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6) właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7) podmiotem, o którym mowa w art. 116 ust. 1 pkt 7.
Stosownie do art. 126 ust. 1 ustawy:
Decyzję w sprawie wydania podatkowych znaków akcyzy lub sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy na wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.
Zgodnie z art. 130 ust. 1 ustawy:
Znaków akcyzy oraz upoważnień do odbioru znaków akcyzy nie można zbywać lub na jakichkolwiek innych zasadach odstępować lub przekazywać odpłatnie albo nieodpłatnie innym podmiotom, z zastrzeżeniem ust. 3-5.
Państwa wątpliwości, związane z przedstawionym stanem faktycznym, dotyczą:
-oznaczania znakami akcyzy przez Wnioskodawcę, w składzie podatkowym, wyrobów akcyzowych będących własnością podmiotów trzecich, które nie posiadają zezwolenia na ich wyprowadzenie, przed ich wyprowadzeniem ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy;
-podmiotu odpowiedzialnego za nanoszenie podatkowych znaków akcyzy w składzie podatkowym Wnioskodawcy na wyroby akcyzowe będące własnością podmiotów trzecich;
-określenia podatnika akcyz od wyrobów akcyzowych, będących własnością podmiotów trzecich, wyprowadzanych ze składu podatkowego Wnioskodawcy poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy;
-określenia momentu, w którym Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty akcyzy oraz kwoty wpłaty dziennej o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe tych wyrobów w składzie podatkowym.
Należy zauważyć, że unormowania w zakresie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy mają na celu zapewnienie, że wyroby podlegające temu obowiązkowi zostaną prawidłowo oznaczone przed przeznaczeniem ich do konsumpcji. W art. 116 ust. 1 ustawy wskazany został zasadniczy katalog podmiotów obowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy.
Na podstawie art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy (w tym usługowy skład podatkowy, w którym podmiot ten magazynuje wyroby należące do innych podmiotów) jest – co do zasady – zobowiązany do oznaczania wyrobów znakami akcyzy. Wyłączeniem od tej reguły jest m.in. sytuacja wskazana w art. 116 ust. 1 pkt 6, gdy właściciel wyrobów akcyzowych, magazynowanych usługowo w składzie podatkowym, uzyska od właściwego naczelnika urzędu skarbowego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1, będąc podatnikiem na mocy art. 13 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy zauważyć, że Spółka jest podmiotem prowadzącym usługowy skład podatkowy, w którym magazynuje, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wyroby akcyzowe należące do swoich klientów. Przy czym klienci Spółki nie dysponują zezwoleniem wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy. Zatem w świetle art. 116 ust. 1 pkt 1, w zw. z art. 117 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca – jako podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym stosowana jest procedura zawieszenia poboru akcyzy wobec wyrobów akcyzowych będących własnością innych podmiotów (klientów), którzy nie posiadają zezwolenia wyprowadzenia na mocy art. 54 ust. 1 ustawy – może oznaczać te wyroby podatkowymi znakami akcyzy przed ich wyprowadzeniem ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Spółka będzie w tym wypadku podmiotem odpowiedzialnym za nanoszenie znaków akcyzy na wyroby akcyzowe będące własnością podmiotów trzecich.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.
Należy wskazać, że podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy jest, co do zasady, podmiot prowadzący ten skład, który jest odpowiedzialny za dochowanie warunków tej procedury, niezależnie od tego, czy jest właścicielem wyprowadzanych wyrobów, czy też należą one do innego podmiotu. Na zasadzie wyjątku, podatnikiem z tego tytułu (wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy) może zostać również inny podmiot niż prowadzący skład podatkowy, który jest właścicielem wyprowadzanych wyrobów, o ile uzyskał zezwolenie wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy (stanowi o tym art. 13 ust. 3 ustawy).
W przedstawionych okolicznościach stanu faktycznego klienci Spółki (właściciele wyrobów akcyzowych) nie posiadają zezwolenia wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy. Zatem w takiej sytuacji to Spółka jest podatnikiem akcyzy z tytułu wyprowadzenia ze swojego składu podatkowego, poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych należących do klientów, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy przez Spółkę.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.
Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty akcyzy na mocy art. 21 ust. 7 ustawy oraz prawo do obniżenia kwoty wpłat dziennych akcyzy na mocy art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy o wartość podatkowych znaków akcyzy, związane jest ściśle z oznaczaniem wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. W konsekwencji z uprawnienia tego korzysta ten podmiot, który w okolicznościach konkretnej sprawy zobowiązany jest do oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy na podstawie art. 116 ustawy. Przepisy określające moment obniżenia kwoty akcyzy oraz kwoty wpłat dziennych, zawarte w art. 21 ust. 7 oraz art. 23 ust. 4 ustawy, odnoszą się bowiem do tych samych podmiotów, które zostały wskazane w art. 116 ust. 1 ustawy jako zobowiązane do oznaczenia wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy.
Należy zaznaczyć, że obniżenia kwoty należnej akcyzy oraz wpłat dziennych podmiot dokonuje wypełniając obowiązek deklarowania, samoobliczania i zapłaty akcyzy. Z prawa tego korzystać może więc wyłącznie ten podmiot, który jest podatnikiem akcyzy od tych wyrobów – czyli podmiot, na którym spoczywa obowiązek otrzymania znaków akcyzy, oznaczenia wyrobów tymi znakami oraz obliczania i wpłacania należnej akcyzy, a także składania deklaracji podatkowych w zakresie tych wyrobów.
W przedstawionym stanie faktycznym podatnikiem akcyzy od wyrobów akcyzowych magazynowanych w składzie podatkowym, należących do klientów nieposiadających zezwolenia wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, jest Spółka, która prowadzi usługowy skład podatkowy. Zatem to Spółka, będąc podatnikiem akcyzy zobowiązanym do oznaczenia znakami akcyzy wyrobów akcyzowych znajdujących się w prowadzonym przez nią usługowym składzie podatkowym, będzie mieć prawo do obniżenia należnego podatku akcyzowego oraz wpłat dziennych o wartość podatkowych znaków akcyzy, które prawidłowo naniosła na te wyroby akcyzowe (lub na ich opakowania jednostkowe). Z uprawnienia tego Spółka może skorzystać nie wcześniej, niż następnego dnia po prawidłowym naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub na jego opakowanie jednostkowe.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
