Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji proje... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.252.2022.1MD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.252.2022.1MD

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. „…”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. „…”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od dnia 1 lipca 2016 r. Powiat X.(dalej „Powiat”) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i począwszy od lipca 2016 r. składa deklarację VAT we własnym imieniu. Z dniem 1 stycznia 2017 r. zgodnie z wymogiem art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych (Dz.U z 2018 r., poz. 280), Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Powiat przy pomocy Starostwa, jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - Dz. U. z 2020 r. poz. 920) realizuje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa IV efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, projekt unijny pn. „…”.

Projekt ten wpisuje się w zadanie własne Powiatu w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, obiektów administracyjnych i obiektów szkolnych. Przedmiotem inwestycji są prace termomodernizacyjne w poszczególnych placówkach kształcenia zawodowego i ogólnokształcącego oraz w budynku Starostwa Powiatowego w …. Projekt przyczyni się do zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, przede wszystkim w okresie grzewczym. Doprowadzi to do zwiększenia atrakcyjności modernizowanych obiektów i do rozwoju turystyki w regionie. Projektem objęte są jednostki organizacyjne Powiatu:

-Zespół Szkół 1 w X.,

-Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w X.,

-I Liceum Ogólnokształcące w X,

-Zespół Szkół 2 w M. oraz

-budynek Starostwa Powiatowego przy ul. … w X.

Zakres projektu to w szczególności kompleksowa termomodernizacja ww. obiektów, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, instalacja kolektorów słonecznych, ogniw fotowoltaicznych i pomp ciepła.

Powiat zabezpieczył w budżecie (WPF-ie) kwotę niezbędną na pokrycie wkładu własnego, która następnie jest rozdysponowana na jednostki uczestniczące w projekcie oraz przyjmie do budżetu planowaną kwotę dofinansowania w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, którą następnie przekazuje dla jednostek uczestniczących w projekcie. Na mocy zawartych w projekcie umów (zgodnych z Prawem Zamówień Publicznych) faktury wystawiane w ramach realizacji umów, stanowiące podstawę do wydatkowania, są wystawiane osobno na każdą powiatową jednostkę organizacyjną uczestniczącą w projekcie i płacone przez każdą jednostkę w zakresie własnych wydatków. Środki z dotacji, odpowiednio w formie zaliczki lub refundacji wydatków, dystrybuowane są jednostkom uczestniczącym w projekcie przez Powiat zgodnie z wnioskami o płatność. Wnioski te są podstawą do wystąpienia do Instytucji Zarządzającej RPO ... (Urzędu Marszałkowskiego Woj. …) odpowiednio o zaliczkowanie lub refundację poniesionych kwalifikowanych kosztów w ramach projektu. W ramach projektu każda z powiatowych jednostek organizacyjnych - stosownie do swoich potrzeb, na podstawie opracowanej dokumentacji technicznej - realizuje prace budowalne i remontowe. Zakupione lub wytworzone środki trwałe, wartości niematerialne i prawne będą stanowiły majątek powiatowych jednostek organizacyjnych, u których nastąpiło ich nabycie.

Właścicielem majątku uzyskanego w drodze realizacji omawianego projektu inwestycyjnego będzie po jego zakończeniu Powiat. Infrastruktura ta wykorzystywana będzie przez Powiat wyłącznie w celu, jakiemu służy obecnie - jako siedziba Starostwa Powiatowego oraz siedziby szkół ponadpodstawowych tj. I Liceum Ogólnokształcące, Zespół Szkół 1, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy oraz Zespół Szkół 2 w M. Produkty uzyskane w drodze realizacji niniejszej inwestycji (obiekty poddane termomodernizacji i wyposażone w nowoczesne systemy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w celach związanych z energetycznym zaopatrzeniem) nie zostaną w okresie trwałości projektu sprzedane, wydzierżawione, ani w żaden sposób przekazane jakimkolwiek podmiotom. Bedą one stanowić wyłączną własność Powiatu. Nie przewiduje się zmian organizacyjnych i prawnych, które mogłyby skutkować zmianą własności projektu, bądź też zmianą zarządzającego projektem.

Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi związane z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Powiatu w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz w zakresie edukacji publicznej zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920). Zgodnie z art. 8 ust. 16 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021r. poz. 4), zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz placówek wymienionych w art. 2 pkt 3-8, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, należy do zadań własnych powiatu. Jednocześnie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 Prawa oświatowego powiat jako jednostka samorządu terytorialnego zakłada i prowadzi jedynie szkoły i placówki publiczne.

W budynkach objętych projektem jest wykonywana działalność statutowa, do której Powiat został powołany. Realizowane inwestycje będą służyły przed wszystkim do wypełniania zadań publicznoprawnych wynikających z ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Obok działalności statutowej prowadzona była w niewielkiej skali również działalność gospodarcza (zarówno opodatkowana VAT jak i zwolniona z VAT).

W budynku Starostwa Powiatowego w X. oprócz działalności statutowej prowadzona była również działalność gospodarcza w postaci:

-wynajem pomieszczenia na punkt ksero (umowa trwała do 8 stycznia 2021 r.),

-wynajem pomieszczenia na oddział banku (umowa obowiązywała do dnia 30 czerwca 2020 r.),

-wynajem pomieszczenia i części dachu na antenę (umowa obowiązywała do lutego 2021 r.) - z uwagi na fakt, iż jest to stacja referencyjna działająca w ramach systemu …, niezbędna z punktu widzenia interesu Państwa Polskiego, podjęto decyzję o podpisaniu umowy użyczenia (nieodpłatnej) ze Skarbem Państwa - Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii w … (właścicielem anteny). Zgodnie z wydaną interpretacją indywidualną nr 011-KDIBB3-2.4012.564.2021.1.ASZ z 13 października 2021 r., umowa nieodpłatnego udostępnienia na rzecz Skarbu Państwa pomieszczenia oraz powierzchni dachowej budynku Starostwa Powiatowego została wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT. Są to czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT.

W budynku I Liceum Ogólnokształcącego oprócz działalności statutowej prowadzona była również działalność gospodarcza w postaci:

-wynajem powierzchni pod automat z napojami (umowa obowiązywała do dnia 30 czerwca 2020 r.),

-wynajem pomieszczenia pod sklepik szkolny (umowa obowiązywała do dnia 15 czerwca 2020 r.),

-wynajem pomieszczenia dla Ochotniczego Hufca Pracy (umowa obowiązywała do dnia 31 marca 2020 r),

-wynajem pomieszczeń - sali gimnastycznej na zajęcia pozaszkolne (umowa obowiązywała do 11 marca 2020 r.),

-wydanie duplikatów legitymacji i świadectw szkolnych podlegało zwolnieniu z opodatkowania do 31 grudnia 2020 r.,

-w miesiącu czerwcu 2021 r. jednostka dokonała jednorazowej odsprzedaży złomu powstałego z modernizowanego budynku.

W budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego oprócz działalności statutowej prowadzona była również działalność gospodarcza w postaci:

-opłaty za przewóz osób niepełnosprawnych i wyżywienie uczniów szkoły podlegało zwolnieniu z opodatkowania do 31 grudnia 2020 r.,

-wynajem lokalu mieszkalnego dla nauczyciela emerytowanego (umowa wygasła z chwilą śmierci najemcy w październiku 2020 r.),

-wynajem lokalu mieszkalnego dla emerytowanego nauczyciela (umowa trwa nadal, do chwili śmierci najemcy lub do momentu kiedy najemca z przyczyn zdrowotnych będzie musiał opuścić lokal. Jednostka ta wykazuje czynności najmu lokalu przeznaczonego na cele mieszkaniowe jako objęte zwolnieniem z opodatkowania od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 36 VAT.

W budynku Zespołu Szkół 2 w M. oprócz działalności statutowej prowadzona była również działalność gospodarcza w postaci:

-wynajem lokalu użytkowego pod sklepik szkolny (umowa obowiązywała do dnia 31 grudnia 2020 r.),

-wynajem powierzchni pod automat z napojami (umowa obowiązywała do dnia 31 grudnia 2020 r.),

-wynajem pomieszczenia pod kotłownię i magazyn opału (umowa obowiązywała do dnia 31 grudnia 2020 r.),

-wydawanie duplikatów legitymacji i świadectw szkolnych podlegało zwolnieniu z opodatkowania do 31 grudnia 2020 r.,

-w miesiącu maju 2021 r. jednostka dokonała jednorazowej odsprzedaży złomu powstałego z modernizowanego budynku.

W budynku Zespołu Szkół 1 oprócz działalności statutowej prowadzona była również działalność gospodarcza w postaci:

-wynajem pomieszczeń na sklepik szkolny (umowa obowiązywała do dnia 31 maja 2020 r.),

-wynajem pomieszczeń pod automaty z napojami (umowy obowiązywały do dnia 30 czerwca 2020 r.),

-wynajem pomieszczeń - sali gimnastycznej na zajęcia pozaszkolne (umowa wygasła 30 kwietnia 2021 r.),

-wydawanie duplikatów legitymacji i świadectw szkolnych podlegało zwolnieniu z opodatkowania do 31 grudnia 2020 r.,

-w miesiącu czerwcu 2021 r. jednostka dokonała jednorazowej odsprzedaży złomu powstałego z modernizowanego budynku.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że na wszystkich 5 budynkach objętych projektem zamontowane są instalacje fotowoltaiczne. Przedmiotowe instalacje częściowo pokrywają zapotrzebowanie na energię elektryczną (oświetlenie) i nigdy nie pokryją całkowitego zapotrzebowania na energię elektryczną. W budynkach objętych projektem zastosowano roczny system dostarczania i bilansowania energii powstałej z instalacji fotowoltaicznych. Biorąc pod uwagę szacunkową kalkulację zapotrzebowania jednostek do mocy przyłączeniowej wszystkich instalacji w przeszłości, jak i w latach kolejnych, nie istnieje możliwość, aby ilość energii wyprodukowanej przewyższyła ilość energii zużytej na własne potrzeby Wnioskodawcy. Możliwości techniczne zainstalowanych instalacji w stosunku do potrzeb konsumpcyjnych energii elektrycznej na to nie pozwalają. Powiat nie produkuje energii elektrycznej z OZE dla podmiotów obcych. Otrzymane faktury za pobieraną energię eklektyczną nie uwzględniają rozliczeń, a sam pobór i produkcja ewidencjonowana jest w liczniku dwukierunkowym na potrzeby rozliczeń rocznych.

Na dzień przyjęcia inwestycji (w 5 budynkach objętych projektem) do ewidencji środków trwałych wszystkie działalności gospodarcze zostały wygaszone. Z kolei te umowy, które nadal będą obowiązywać, objęte są zwolnieniem z opodatkowania VAT lub nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W latach 2017-2021 dla jednostek budżetowych objętych projektem tj. Starostwa Powiatowego, I Liceum Ogólnokształcącego w X., Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w X., Zespołu Szkół 1 w X., Zespołu Szkół 2 w M., ustalone zostały prewspółczynniki wstępne (art. 86 ust. 2a i nast. ustawy o VAT w zw. z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników), jak i współczynniki wstępne (art. 90 ust. 2 i nast. ustawy o VAT).

Od 2017 r. do chwili obecnej Powiat nie dokonywał odliczania (odzyskiwania) podatku VAT naliczonego z żadnych wydatków na termomodernizację z żadnego z budynków objętych projektem. Ponadto w latach 2014-2016 Powiat nie dokonywał odliczenia (odzyskiwania) podatku VAT naliczonego, gdyż we wskazanym okresie nie dokonywał wyliczeń współczynnika oraz prewspółczynnika.

Powiat docelowo wygasił do minimum działalność gospodarczą w budynkach objętych projektem. Zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt. 2 i art. 86 ust. 2g ustawy o VAT, w przypadku budynków wykorzystywanych do czynności opodatkowanych, zwolnionych oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu, dla których przysługiwałoby odliczenie podatku VAT naliczonego - łącznie za pomocą prewspółczynnika oraz proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, według wskaźników, które nie przekraczają 2% - ustawodawca daje możliwość uznania, że owa proporcja wynosi 0% i nie ma konieczności odliczenia VAT. Powiat skorzystał z tej możliwości, gdyż w jego przypadku w żadnym z 5 budynków uczestniczących w projekcie w okresie realizacji projektu wskaźniki z art. 90 ust. 10 pkt 2 VAT i art. 86 ust. 2g VAT - nie przekroczyły wysokości 2%. W konsekwencji czego, w okresie realizacji projektu, nie dokonywał odliczeń podatku VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 2 VAT, podatnik dokonuje korekty VAT w ciągu 10 lat licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania nieruchomości i prawo wieczystego użytkowania. Wszystkie inwestycje objęte termomodernizacją na 5 wskazanych budynkach zostały przyjęte na stan środków trwałych w 2021 r., tak więc pierwsza korekta wieloletnia winna nastąpić począwszy od 2022 r. wg wskaźników faktycznych. Od dnia przyjęcia środków trwałych (tj. inwestycji w 5 budynkach) do ewidencji środków trwałych, w budynkach objętych projektem prowadzona będzie tylko działalność statutowa, poza jedną jednostką tj. SOSW, gdzie będzie prowadzona działalność gospodarcza, ale objęta zwolnieniem i niedająca prawa do odliczenia VAT. Powiat nie będzie również dokonywać odliczenia podatku VAT naliczonego poprzez korekty wieloletnie. Powiat realizował zadania związane z termomodernizacją z założeniem, że wszystkie budynki objęte termomodernizacją będą służyły działalności statutowej, dlatego sukcesywnie były wygaszane na tych obiektach działalności gospodarcze i przed przyjęciem środków trwałych do użytkowania zostały one wygaszone. Dlatego od pierwszego wydatku objętego termomodernizacją Powiat nie dokonywał odliczenia podatku VAT i dlatego też nie będzie dokonywał w tym zakresie korekt wieloletnich w stosunku do Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym, Wnioskodawca chce uzyskać odpowiedź na pytanie wymienione poniżej.

Pytanie

Czy Wnioskodawca postępował i postępuje prawidłowo w sytuacji, w której nie odliczał i nie odlicza podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na wykonanie dokumentacji i termomodernizacji (w zakresie projektu unijnego opisanego w stanie faktycznym wniosku) – już od pierwszej otrzymanej faktury VAT z ww. tytułu?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem Powiat, postępował i postępuje on prawidłowo w sytuacji, w której nie odliczał i nie odlicza podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na wykonanie dokumentacji i termomodernizacji (w zakresie projektu unijnego opisanego w stanie faktycznym wniosku) - już od pierwszej otrzymanej faktury VAT z ww. tytułu.

Uzasadnienie:

W myśl art. 86 ust. 1 VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 VAT, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W myśl art. 86 ust. 2g VAT, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W niniejszej sprawie wszystkie budynki, które poddane są termomodernizacji (tj. budynek Starostwa Powiatowego, I Liceum Ogólnokształcącego, Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, Zespołu Szkół 2, Zespołu Szkół 1) - po zakończeniu inwestycji (termomodernizacji) służą i będą służyć wyłącznie działalności statutowej Powiatu opisanej w stanie faktycznym wniosku, a także działalności gospodarczej zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT.

Osiągnięcie powyższego stanu po oddaniu inwestycji do używania było zamierzeniem Wnioskodawcy od początku prowadzenia prac termomodernizacyjnych. Prawdą jest, że w okresie prowadzenia prac w poszczególnych budynkach była częściowo prowadzona działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem VAT, jednakże Powiat wygasił wszelką działalność opodatkowaną VAT do momentu zakończenia inwestycji (termomodernizacji) - na zasadach opisanych w stanie faktycznym wniosku. Wnioskodawca od samego początku wiedział więc, że wszystkie nabywane towary i usługi związane z termomodernizacją obiektów będą służyć wyłącznie działalności nieopodatkowanej lub zwolnionej z VAT.

Dodatkowo należy wskazać, że:

-w latach 2014-2016 Powiat i jego jednostki nie dokonywał (zgodnie z prawem) wyliczeń prewspółczynnika i współczynnika z ww. przepisów;

-od 2017 r. Powiat i jego jednostki wyliczają prewspółczynnik i współczynnik zgodnie z ww. przepisami i w żadnym z lat żadna z 5 jednostek objętych przedmiotowym projektem nie wykazała wartości prewspółczynnika i współczynnika przewyższającej 2%.

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia, Wnioskodawca postępował i postępuje prawidłowo w sytuacji, w której nie odliczał i nie odlicza podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na wykonanie dokumentacji i termomodernizacji (w zakresie projektu unijnego opisanego w stanie faktycznym wniosku) - już od pierwszej otrzymanej faktury VAT z ww. tytułu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 329 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.nabycia towarów i usług,

b.dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosowanie do art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Należy zauważyć, że jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Zasada ta – z uwagi na treść art. 86 ust. 2g ustawy – ma również zastosowanie do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W takiej sytuacji bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy będzie dokonywał odliczania na podstawie wyliczonej proporcji, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie będzie odliczał podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ww. ustawy:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej i utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

W przedstawionym opisie sprawy wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zrealizowali Państwo projekt pn. „…”. Projektem objęte są jednostki organizacyjne Powiatu tj. Zespół Szkół 1 w X., Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w X, I Liceum Ogólnokształcące w X, Zespół Szkół 2 w M. oraz budynek Starostwa Powiatowego przy ul. … w X..

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją opisanego projektu.

Jak wynika z opisu sprawy realizowane inwestycje służyły przede wszystkim do wypełniania zadań publicznoprawnych wynikających z ustawy o samorządzie powiatowym tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Obok działalności statutowej prowadzona była w niewielkiej skali również działalność gospodarcza (zarówno opodatkowana podatkiem VAT jak i zwolniona od podatku VAT). Jednak jak Państwo wskazali zadanie związane z termomodernizacją realizowali Państwo z założeniem, że wszystkie budynki objęte termomodernizacją będą służyły działalności statutowej, dlatego sukcesywnie były wygaszane na tych obiektach działalności gospodarcze (opodatkowane podatkiem VAT). Przed przyjęciem środków trwałych do użytkowania zostały one wygaszone. Dlatego od pierwszego wydatku objętego termomodernizacją Powiat nie dokonywał odliczenia podatku VAT. Dodatkowo wskazali Państwo, że w żadnym z pięciu budynków objętych projektem w okresie jego realizacji, wskaźniki z art. 90 ust. 10 pkt 2 w związku z art. 86 ust. 2g ustawy o VAT – nie przekroczyły 2%. W konsekwencji czego skorzystali Państwo z możliwości uznania, że proporcja wynosi 0%.

Odnosząc się zatem do powyższego, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, gdyż jak wynika z jej opisu realizowali Państwo zadanie z założeniem, że wszystkie budynki objęte termomodernizacją będą służyły działalności statutowej i na dzień przyjęcia inwestycji w pięciu budynkach objętych projektem do ewidencji środków trwałych wszystkie działalności gospodarcze (opodatkowane podatkiem VAT) zostały wygaszone, a umowy, które nadal będą obowiązywać, objęte są zwolnieniem od podatku VAT lub nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Tym samym modernizowane budynki nie są faktycznie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji tak przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że Państwu nie przysługiwało/nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Nie będzie bowiem w opisanej sytuacji spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).