prawo do pełnego odliczenia oraz zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją rozbudowy sieci kanalizacyjnej oraz wydatków bieżących Model ... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.756.2019.2.ALN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.02.2020, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.756.2019.2.ALN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do pełnego odliczenia oraz zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją rozbudowy sieci kanalizacyjnej oraz wydatków bieżących Model nr 1 prawo do pełnego odliczenia oraz zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją rozbudowy sieci kanalizacyjnej Model nr 2

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2019 r. (data wpływu 21 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do pełnego odliczenia oraz zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją rozbudowy sieci kanalizacyjnej oraz wydatków bieżących Model nr 1
  • prawa do pełnego odliczenia oraz zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją rozbudowy sieci kanalizacyjnej Model nr 2

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2019 r. (data wpływu 21 listopada 2019 r.) wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do pełnego odliczenia oraz zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją rozbudowy sieci kanalizacyjnej oraz wydatków bieżących Model nr 1,
  • prawa do pełnego odliczenia oraz zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją rozbudowy sieci kanalizacyjnej Model nr 2.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 stycznia 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Gmina (...) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT), jako podatnik VAT czynny. Gmina od 1 stycznia 2017 r. dokonuje scentralizowanych rozliczeń VAT wraz z podległymi jednostkami.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Z 2019 r. poz. 506 ze zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych i zaopatrzenia w wodę.

Gmina zamierza zrealizować projekt pn. (...) (dalej: Projekt lub Inwestycja).

W ramach Projektu zaplanowano: wybudowanie 10 przyłączy do 10 budynków mieszkalnych i podłączenie 28 osób, jedno przepięcie dla czterech budynków wielorodzinnych i podłączenie 42 osób w 10 lokalach mieszkalnych (zostaną zawarte umowy z właścicielami lokali dla każdego lokalu odrębnie).

W ramach Inwestycji planowana jest budowa kanalizacji sanitarnej przy ul. (...) i (...): budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej wraz z przyłączami do granicy posesji lub do pierwszej studzienki na terenie posesji, budowa przepompowni ścieków wraz z ogrodzeniem i utwardzeniem terenu, budowa kanalizacji sanitarnej tłoczonej, budowa kabla energetycznego zasilającego przepompownię i szafkę sterowniczą, oraz wzdłuż ulicy (...):

  • budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej wraz z przyłączami do granicy posesji lub do pierwszej studzienki na terenie posesji,
  • budowa przepompowni ścieków wraz z szafką sterowniczą i kablem zasilającym, budowa kanalizacji sanitarnej tłoczonej, przebudowa odcinka sieci wodociągowej.

Wybudowana sieci kanalizacyjna znacząco wpłynie na poprawę środowiska naturalnego. W sposób kompleksowy zostanie rozwiązany problem odprowadzenia i zagospodarowywania ścieków socjalno-bytowych.

Zakończenie realizacji Projektu planowane jest na wrzesień/października 2021 r.

Ostatecznymi odbiorcami Projektu będą mieszkańcy Gminy (...) - miejscowości (...). Polepszone zostaną warunki higieniczno-sanitarne w gospodarstwach domowych.

Wytworzona w ramach Projektu sieć kanalizacyjna będzie stanowiła mienie komunalne Gminy.

Wartość nakładów całkowitych dla Projektu oszacowano (na podstawie kosztorysów, dokumentacji projektowej oraz na podstawie doświadczenia przy realizacji podobnych projektów) na kwotę (...) zł brutto.

Gmina, po zakończeniu Inwestycji rozważa dwa modele postępowania.

Model nr 1 - Zarządzenie powstałą siecią kanalizacyjną przez Gminę

Gmina podpisze umowy z mieszkańcami na odbiór ścieków sanitarno-bytowych oraz będzie pobierać opłaty z tego tytułu. Będzie w tym zakresie wykonywała działalność gospodarczą. Wybudowana sieć będzie wykorzystywana przez Gminę do działalności gospodarczej, tj. sprzedaż usług dla mieszkańców (odprowadzanie ścieków zgodnie z zawartymi umowami cywilnoprawnymi).

Faktury związane z realizacją Projektu są wystawiane na Gminę. Odbioru ścieków z przyłączy dokonywać będzie Gmina, za co będzie wystawiać faktury VAT, przy czym nabywcami usług będą mieszkańcy, na rzecz których wybudowano sieć kanalizacyjną, a z tytułu podatku należnego Gmina rozliczać się będzie w deklaracjach VAT-7.

Gmina poza wykorzystywaniem przedmiotów Projektu do działalności gospodarczej, tj. do czynności opodatkowanych - pobierania opłat od mieszkańców za odbiór ścieków sanitarno-bytowych z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych, nie zamierza dodatkowo wykonywać innych czynności (opodatkowanych, zwolnionych z VAT, niepodlegających VAT) za pomocą sieci kanalizacyjnej.

Model nr 2 - Dzierżawa sieci kanalizacyjnej na rzecz Zakładu Usług Komunalnych Sp. z o.o.

Gmina wydzierżawi wybudowaną sieć kanalizacyjną dla Zakładu Usług Komunalnych Sp. z o.o. (dalej: Spółka). Wtedy to Spółka podpisze umowy z mieszkańcami na odbiór ścieków sanitarno-bytowych i będzie pobierać opłaty z tego tytułu (...) jest podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność w zakresie ujmowania, uzdatniania i dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Opisana działalność jest regulowana przez ustawę z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków(t.j. Dz. U. z2018 r., poz. 1152). Spółka będzie odpowiadać za utrzymanie i eksploatację wybudowanej sieci kanalizacyjnej. 100% udziałów Spółki należy do Gminy Spółka komunalna posiada swój odrębny NIP i rozlicza się indywidualnie z podatku VAT.

Po zakończeniu Inwestycji, Wnioskodawca udostępni odpłatnie sieć kanalizacyjną wytworzoną w ramach Projektu Spółce na podstawie umowy dzierżawy. Z tytułu odpłatnego udostępniania przedmiotowej sieci Spółce, Gmina pobierać będzie określony w umowie czynsz dzierżawny, na podstawie wystawianych faktur. Gmina planuje, że czynsz dzierżawny będzie równy 0,1% wartości księgowej sieci kanalizacyjnej. Gmina poza dzierżawą przedmiotów Projektu nie planuje dodatkowo wykonywać innych czynności (opodatkowanych, zwolnionych z VAT, niepodlegających VAT) za pomocą sieci kanalizacyjnej.

Jednostki organizacyjne Gminy, tj. zakłady budżetowe, jednostki budżetowe nie korzystają i nie będą korzystały z efektów przedmiotowego Projektu, tj. wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej, przebudowanej pompowni ścieków, szafki sterowniczej, kanalizacji tłoczonej oraz przyłączeń (Wskazane sieci nie będą służyły działalności tych jednostek). Z efektów Projektu będą korzystali wyłącznie mieszkańcy ulic: (...), (...) i (...) w miejscowości (...). Jak wskazano w odpowiedzi na pierwsze pytanie - jednostki organizacyjne Gminy nie korzystają i nie będą korzystały z efektów przedmiotowego Projektu.

Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej, przebudowana przepompownia ścieków, szafka sterownicza, kanalizacja tłoczona oraz przyłączenia będą wykorzystywane przez Gminę jako podatnika VAT wyłącznie do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym jednostki organizacyjne Gminy nie będą jej wykorzystywać do działalności gospodarczej.

Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej, przebudowana przepompownia ścieków, szafka sterownicza, kanalizacja tłoczona oraz przyłączenia będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do celów działalności gospodarczej.

Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej, przebudowana przepompownia ścieków, szafka sterownicza, kanalizacja tłoczona oraz przyłączenia będą wykorzystywane przez Gminę w ramach działalności gospodarczej wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej, przebudowana przepompownia ścieków, szafka sterownicza, kanalizacja tłoczona oraz przyłączenia będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W Modelu nr 1, to Gmina jako podatnik VAT czynny będzie świadczyć usługi w zakresie odbioru ścieków, bez pośrednictwa jednostki organizacyjnej.

Umowa dzierżawy Infrastruktury będącej przedmiotem wniosku, w Modelu nr 2 zostanie zawarta na czas nieokreślony. Gmina zakłada, że kwota czynszu dzierżawnego będzie mieściła się w granicach: 6000 - 8000 zł rocznie. Przy czym Gmina planuje, biorąc pod uwagę realia rynkowe i inne czynniki, zwiększać proporcjonalnie kwotę czynszu, rocznie o ok. 10-20%. Kwota czynszu będzie znacząca dla Gminy. Przy kalkulacji czynszu dzierżawnego Gmina uwzględnia takie czynniki jak: obowiązujące stawki za wodę i ścieki dla mieszkańców Gminy (...), wielkość nakładów poniesionych na Inwestycję, stawki obowiązujące w innych Gminach, rentowność w zakresie, w jakim dla Gminy może mieć ona znaczenie. Wysokość czynszu dzierżawnego w Modelu nr 2 umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych. Pojęcie realia rynkowe nie zostało zdefiniowane w ustawach podatkowych, w związku z czym Wnioskodawcy ciężko odnieść się do tego pojęcia. Gmina przy kalkulacji czynszu dzierżawnego uwzględnia realia rynkowe, definiując je, jako uwzględnienie: obowiązujących stawek za wodę i ścieki dla mieszkańców Gminy (...), wielkości nakładów poniesionych na Inwestycję, stawek obowiązujących w innych Gminach. Efekty Projektu w Modelu nr 2 będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po oddaniu w dzierżawę efektów realizacji Projektu (Infrastruktury), w Modelu nr 2, Wnioskodawca nie będzie korzystać z Infrastruktury. Za utrzymanie i eksploatację sieci odpowiadać będzie (...) Sp. z o.o. Po oddaniu w dzierżawę efektów realizacji Projektu (Infrastruktury), w Modelu nr 2, jednostki organizacyjne Wnioskodawcy nie będą korzystać z Infrastruktury. Spółka (dzierżawca) będzie wykorzystywać Infrastrukturę, w Modelu nr 2 do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Spółka będzie wykorzystywać przedmiotową Infrastrukturę w Modelu nr 2 do realizacji zadań własnych Gminy. Będą to zadania w zakresie zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506). Spółka będzie odpowiedzialna za odprowadzanie ścieków i ich zagospodarowanie. Spółka będzie wykonywała te zadania, czynności odpłatnie. Nadmienić należy, że Gmina w takim przypadku działa jako podatnik VAT, co potwierdza też wyrok NSA z dnia 1 października 2018 r., sygn. I FSK 294/15.

Nie będzie osób ani grupy osób, ani innych podmiotów, które będą uprawnione do korzystania z powstałej Infrastruktury w Modelu nr 2 nieodpłatnie.

W ramach wykonania kanalizacji sanitarnej dla odprowadzenia ścieków bytowo-gospodarczych z zabudowań mieszkalnych, należy wykonać przebudowę odcinka istniejącej sieci wodociągowej w celu usunięcia kolizji z projektowaną kanalizacją sanitarną. Przebudowy należy dokonać poprzez montaż łączników do rur na istniejącej sieci wodociągowej oraz wykonać przejście nowym odcinkiem rur. Opisana przebudowa jest nierozerwalnie związana z Inwestycją i podyktowana warunkami technicznymi. Sieć wodociągowa, której elementem jest przebudowywany odcinek sieci wodociągowej jest dzierżawiona i zarządzana przez (...) Sp. z o.o. i to Spółka ta wykonuje zadania z zakresu dostawy wody. Dlatego też wniosek o interpretację nie dotyczy stricte przebudowywanego odcinka sieci wodociągowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Gmina jako czynny podatnik podatku VAT, prowadzący sprzedaż opodatkowaną w zakresie odprowadzania ścieków socjalno-bytowych, będzie miała możliwość pełnego odliczenia VAT naliczonego i zwrotu podatku VAT od wydatków po niesionych na realizację przedmiotowej inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej oraz z tytułu bieżących wydatków na utrzymanie sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy przy realizacji działań opisanych w Modelu nr 1?

  • Czy Gmina będzie miała możliwość do pełnego odliczenia VAT naliczonego i zwrotu podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowej Inwestycji (budowa kanalizacji sanitarnej) na terenie Gminy przy realizacji działań opisanych w Modelu nr 2?

  • Stanowisko Wnioskodawcy.

    (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

    Ad. 1

    Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm., dalej: ustawa o VAT), podatnikom podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

    W związku z tym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zostanie spełniony, gdyż wydatki w ramach przedmiotowej inwestycji będą służyły czynnościom opodatkowanym.

    Ad. 2

    Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikom podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z zamiarem Gminy, bezpośrednio po zakończeniu realizacji zadania powstałe składniki majątku (sieć kanalizacyjna) zostaną przekazane do użytkowania Spółce na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy. Wobec powyższego, w ocenie Gminy w związku z odpłatnym udostępnieniem sieci kanalizacyjnej na rzecz Spółki, Gmina będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z jej budową.

    Uzasadnienie stanowiska Ad. 1

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Z treści cytowanego powyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego Żaden z nich nie ma zastosowania w niniejszej sprawie.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnikami są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat tej działalności. Za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

    Z przepisów zatem wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

    W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza-według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    W związku z powyższym, skoro Gmina zawrze umowy cywilnoprawne z mieszkańcami i będzie dokonywała poboru opłat od mieszkańców za odbiór ścieków sanitarno-bytowych z tytułu zawartych umów - będzie występowała jako podatnik VAT, a nie jako organ władzy publicznej.

    Dodatkowo, Gmina wskazuje, że przedstawione przez nią stanowisko dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej znajduje potwierdzenie w wydanych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

    • interpretacja z dnia 4 października 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.427.2019.1.PG: Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zrealizowaną inwestycję będzie wykorzystywała wyłącznie w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarowi usług, tj. do świadczenia usług odprowadzania ścieków z budynków mieszkańców Gminy (przedsiębiorców działających na terenie Gminy) na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Jak wynika z opisu sprawy - po zakończeniu zadania z mieszkańcami Gminy zawierane będą umowy cywilnoprawne na odbiór ścieków. Za korzystanie z kanalizacji pobierane będą opłaty na podstawie wystawianych przez podatnika faktur VAT. Co również istotne w sprawie budynki jednostek organizacyjnych nie są objęte kanalizacją. Zatem wskazane wyżej zadanie będzie w całości wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy Zakupy dotyczące budowy kanalizacji będą związane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji mającej na celu budowę sieci kanalizacji sanitarnej.;
    • interpretacja z dnia 3 października 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.496.2019.1. MO: Po wybudowaniu sieci kanalizacji sanitarnej oraz budowie i przebudowie wodociągu Wnioskodawca będzie pobierać opłaty z tytułu dostawy wody i odprowadzania ścieków. Efekty realizowanego zadania będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz będzie wykorzystywała przedmiotową infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania.

    Podsumowując, mając na względzie związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego Projektu oraz wydatków, które będą ponoszone w związku z utrzymaniem sieci kanalizacyjnej, związanych ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT (zawarcie odpłatnych umów cywilnoprawnych z mieszkańcami), w ocenie Wnioskodawcy będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Spełniona zostanie podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

    Uzasadnienie stanowiska Ad. 2

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Z treści cytowanego powyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Żaden z nich nie ma zastosowania w niniejszej sprawie.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnikami są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat tej działalności Za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Umowa dzierżawy jest zaliczana na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT do świadczenia usług, lub na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, stanowi dostawę towarów, o ile spełnione są warunki określone w tym przepisie-zgodnie z tym artykułem dzierżawę (najem, leasing) uznaje się za dostawę towarów pod warunkiem, że umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty zostanie przeniesione prawo własności. Jeśli umowa dzierżawy nie zawiera tego typu warunku, czynność taka stanowi świadczenie usług, opodatkowane podatkiem VAT.

    Odnosząc się do przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, umowa dzierżawy stanowi umowę cywilnoprawną, więc Gmina w takim przypadku, działa jako podatnik VAT. W zakresie związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jako że z tytułu dzierżawy infrastruktury kanalizacyjnej Gmina będzie podatnikiem VAT, gdyż świadczenia wykonywane będą na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej pomiędzy Gminą a Spółką. W konsekwencji uznać należy, że Gmina dokonywać będzie odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Zdaniem Gminy istnieje zatem bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy wydatkami na budowę infrastruktury z wykonywaniem czynności opodatkowanych w postaci usługi dzierżawy.

    Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, odpłatne udostępnienie infrastruktury kanalizacyjnej przez Gminę na rzecz Spółki poprzez umowę dzierżawę stanowi wykorzystanie infrastruktury kanalizacyjnej do czynności opodatkowanych. Umowa dzierżawy nie przewiduje opcji przeniesienia na Dzierżawcę prawa własności przedmiotu umowy. Dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, w której wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. W związku z tym, umowa dzierżawy uznana za świadczenia usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Dodatkowo, Gmina wskazuje, że przedstawione przez nią stanowisko dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej znajduje potwierdzenie w wydanych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS):

    • interpretacja z dnia 10 maja 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.167.2019.2.MN, w której Dyrektor KIS uznał, że: Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji na warunkach wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem że nie wystąpią przesłanki wskazane w art. 88 ustawy. Oznacza to, że skoro-jak wynika z wniosku - opisana przez Wnioskodawcę inwestycja pn. B. związana będzie wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną VAT, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wskazanych wydatków;
    • interpretacja z dnia 8 maja 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-3.4012.105.2019.3.AS, w której stwierdzono, że: (...) w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a wydatki ponoszone w ramach projektu dotyczące rozbudowy i przebudowy stacji uzdatniania wody, rozbudowy ujęcia wody i budowy sieci kanalizacji sanitarnej, będą miały związek z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina od początku będzie realizowała przedmiotową inwestycję z zamiarem jej udostępniania Spółce na podstawie umowy dzierżawy, która to czynność będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług Gmina skalkulowała czynsz dzierżawny przy uwzględnieniu stawki planowanego rocznego odpisu amortyzacyjnego dla infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w wysokości 2,5% wartości inwestycji. Ponadto, wysokość czynszu-jak wskazała Gmina - umożliw zwrot poniesionych nakładów w wysokości równej planowanemu rocznemu odpisowi amortyzacyjnemu dla Infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, tj. w wysokości 2,5% rocznie. Ponadto jak oświadczył Wnioskodawca jest to dochód istotny dla Gminy. Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Gmina w związku z odpłatnym wydzierżawieniem majątku powstałego w wyniku realizacji zadania polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej, będzie miała prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, na zasadach ogólnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy.
    • interpretacja z dnia 19 lutego 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4012.670.2018.2.AP, gdzie organ stwierdził, iż: Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie Infrastruktury na rzecz Przedsiębiorstwa na podstawie umowy dzierżawy, powoduje, że Gmina występuje/będzie występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji dokonane czynności stanowią/będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu - na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy - niekorzystające ze zwolnienia od podatku VAT.

    Analogiczne stanowiska zostały zaprezentowane, m.in. w interpretacji Dyrektora KIS z dnia 11 lutego 2019 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.871.2018.2.AGW oraz w interpretacji Dyrektora KIS z dnia 15 marca 2018 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.63.2018.2.AZ.

    Podsumowując, mając na względzie związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego Projektu, związanych ze świadczeniem usług opodatkowanych podatkiem VAT(odpłatna umowa dzierżawy), w ocenie Wnioskodawcy będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Spełniona zostanie podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

    Wnioskodawca doprecyzowuje własne stanowisko odnośnie pytań nr 1 i 2:

    Ad. 1. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), podatnikom podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

    W związku z tym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zostanie spełniony, gdyż wydatki w ramach przedmiotowej Inwestycji będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym, w przypadku wystąpienia w danym okresie rozliczeniowym wyższej kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego, przy spełnieniu warunków wynikających z ustaw podatkowych, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu podatku VAT w danym okresie rozliczeniowym.

    Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), podatnikom podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

    Zgodnie z zamiarem Gminy, bezpośrednio po zakończeniu Inwestycji powstałe składniki majątku, zrealizowane zgodnie z Inwestycją zostaną przekazane do użytkowania Spółce na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy. Wobec powyższego, w ocenie Gminy w związku z odpłatnym udostępnieniem sieci kanalizacyjnej na rzecz Spółki, Gmina będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z jej budową, a tym samym w przypadku wystąpienia w danym okresie rozliczeniowym wyższej kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego, przy spełnieniu warunków wynikających z ustaw podatkowych, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu podatku VAT w danym okresie rozliczeniowym.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

    W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

    Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

    Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

    Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

    Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

    Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

    Z opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza zrealizować projekt pn. (...). W ramach Projektu zaplanowano: wybudowanie 10 przyłączy do 10 budynków mieszkalnych i podłączenie 28 osób, jedno przepięcie dla czterech budynków wielorodzinnych i podłączenie 42 osób w 10 lokalach mieszkalnych (zostaną zawarte umowy z właścicielami lokali dla każdego lokalu odrębnie). Ostatecznymi odbiorcami Projektu będą mieszkańcy.

    W Modelu I - Gmina podpisze umowy z mieszkańcami na odbiór ścieków sanitarno-bytowych oraz będzie pobierać opłaty z tego tytułu. Będzie w tym zakresie wykonywała działalność gospodarczą. Wybudowana sieć będzie wykorzystywana przez Gminę do działalności gospodarczej, tj. sprzedaż usług dla mieszkańców (odprowadzanie ścieków zgodnie z zawartymi umowami cywilnoprawnymi). Faktury związane z realizacją Projektu są wystawiane na Gminę. Odbioru ścieków z przyłączy dokonywać będzie Gmina, za co będzie wystawiać faktury VAT, przy czym nabywcami usług będą mieszkańcy, na rzecz których wybudowano sieć kanalizacyjną, a z tytułu podatku należnego Gmina rozliczać się będzie w deklaracjach VAT-7. W Modelu nr 1, to Gmina jako podatnik VAT czynny będzie świadczyć usługi w zakresie odbioru ścieków, bez pośrednictwa jednostki organizacyjnej. Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej, przebudowana przepompownia ścieków, szafka sterownicza, kanalizacja tłoczona oraz przyłączenia będą wykorzystywane przez Gminę w ramach działalności gospodarczej wyłącznie do czynności opodatkowanych.

    Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są/będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz będzie wykorzystywała przedmiotową infrastrukturę kanalizacyjną do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania. Przy czym, w przypadku gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

    W konsekwencji Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją rozbudowy sieci kanalizacyjnej oraz wydatków bieżących Model nr 1. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

    W rozpatrywanej sprawie, w Modelu 2- Gmina wydzierżawi sieć kanalizacyjną do (...) Sp. z o.o. Gmina zakłada, że kwota czynszu dzierżawnego będzie mieściła się w granicach: 6000 - 8000 zł rocznie i będzie równa 0,1% wartości księgowej sieci kanalizacyjnej. Przy czym Gmina planuje, biorąc pod uwagę realia rynkowe i inne czynniki, zwiększać proporcjonalnie kwotę czynszu, rocznie o ok. 10-20%. Kwota czynszu będzie znacząca dla Gminy. Przy kalkulacji czynszu dzierżawnego Gmina uwzględnia takie czynniki jak: obowiązujące stawki za wodę i ścieki dla mieszkańców Gminy (...), wielkość nakładów poniesionych na Inwestycję, stawki obowiązujące w innych Gminach, rentowność w zakresie, w jakim dla Gminy może mieć ona znaczenie. Wysokość czynszu dzierżawnego w Modelu nr 2 umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych. Efekty Projektu w Modelu nr 2 będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po oddaniu w dzierżawę efektów realizacji Projektu (Infrastruktury), w Modelu nr 2, Wnioskodawca nie będzie korzystać z Infrastruktury. Za utrzymanie i eksploatację sieci odpowiadać będzie (...) Sp. z o.o. Po oddaniu w dzierżawę efektów realizacji Projektu (Infrastruktury), w Modelu nr 2, jednostki organizacyjne Wnioskodawcy nie będą korzystać z Infrastruktury.

    W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.) - przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

    Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę - określone przepisami obowiązki.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

    Należy zatem stwierdzić, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

    Stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Natomiast w oparciu o art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

    Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami preferencyjnymi oraz zwolnienie od podatku.

    Świadczenie usług dzierżawy sieci kanalizacyjnej nie zostało przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku, w konsekwencji będzie opodatkowane według właściwej stawki podatku.

    Reasumując, z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie natomiast publicznoprawną), w związku z czynnością dzierżawy sieci kanalizacyjnej Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność - jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy jest/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie transakcja ta nie korzysta/ nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, gdyż ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani też rozporządzenia wykonawcze do niej nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku.

    Odnosząc się do kwestii prawa do pełnego odliczenia oraz zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją rozbudowy sieci kanalizacyjnej w związku z odpłatnym wydzierżawieniem majątku powstałego w wyniku realizacji zadania polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej (Model 2) należy wskazać, że analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są/będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a wydatki ponoszone w ramach projektu dotyczące wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej, przebudowy przepompowni ścieków, szafki sterowniczej, kanalizacji tłoczona oraz przyłączenia, mają/będą miały związek z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Gmina przy kalkulacji czynszu dzierżawnego uwzględnia realia rynkowe, definiując je, jako uwzględnienie: obowiązujących stawek za wodę i ścieki dla mieszkańców Gminy (...), wielkości nakładów poniesionych na Inwestycję, stawek obowiązujących w innych Gminach. Wysokość czynszu dzierżawnego w Modelu nr 2 umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych.

    Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Gmina w związku z odpłatnym wydzierżawieniem majątku powstałego w wyniku realizacji zadania polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej (Model 2), ma/będzie miała prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, na zasadach ogólnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy. Przy czym, w przypadku gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

    W konsekwencji Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją rozbudowy sieci kanalizacyjnej Model nr 2. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i nr 2, należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy:

    • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
    • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, że efekty zrealizowanego zadania polegającego na rozbudowie sieci kanalizacyjnej będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, natomiast jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z efektów zrealizowanego zadania. Gmina przy kalkulacji czynszu dzierżawnego uwzględnia realia rynkowe oraz że wysokość czynszu dzierżawnego w Modelu nr 2 umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej