Dostawa nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, tym samym nieprawidłowe jest Pana stanowisk... - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.250.2022.1.RST

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.250.2022.1.RST

Temat interpretacji

Dostawa nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, tym samym nieprawidłowe jest Pana stanowisko, iż kryteria do zastosowania zwolnienia nie wystąpiły i nie można zastosować do ewentualnej dostawy towarów zwolnień od podatku.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 17 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy dla dostawy nieruchomości. Uzupełnił go Pan pismem przesłanym za pośrednictwem ePUAP 21 lipca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan Komornikiem Sądowym i prowadzi postępowanie egzekucyjne p/ko (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z/s w (...). Dłużna spółka nie jest obecnie płatnikiem VAT.

Komornik planuje sprzedaż nieruchomości w trybie art. 972 i nast. Kpc. Przedmiotem egzekucji jest nieruchomość opisana jako: nieruchomość oznaczona jako działka numer (...), położona w miejscowości (...), w obrębie ewidencyjnym (...) (adres administracyjny: (...)), gmina (...), powiat (...), województwo (...), o powierzchni 0,5350 ha, zabudowana zespołem dwóch budynków wielofunkcyjnych tworzących jedną, wzajemnie uzupełniającą się całość o łącznej powierzchni użytkowej 2.499,47 m2, dla której to nieruchomości (...) Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w (...) prowadzi księgę wieczystą o numerze (...).

W ramach opisu i oszacowania nieruchomości w trybie art. 942 i nast. Kpc ustalono, że w ramach nieruchomości gruntowej opisanej jako działka gruntu numer (...) z obrębu (...) w gminie (...) posadowiony jest zespół dwóch budynków wielofunkcyjnych tworzących jedną, wzajemnie uzupełniającą się całość. Przeznaczenie obiektu to połączenie funkcji magazynowej, biurowej, produkcyjnej i handlowej oraz mieszkalnej. Obiekt jest parterowy, w części północnej znajduje się parterowa hala magazynowo-produkcyjna z dwukondygnacyjnym zapleczem biurowo-administracyjno-socjalnym. W części południowej znajduje się częściowo jedno- i częściowo dwukondygnacyjny budynek z pomieszczeniami biurowo-handlowymi z częścią magazynową oraz częścią pomieszczeń wykorzystywanych do celów mieszkalnych. Obiekty są wzniesione w technologii tradycyjnej murowanej, niepodpiwniczone w użytkowaniu od 2008 r. Na dzień sporządzania operatu szacunkowego obszar, na którym znajduje się przedmiotowa nieruchomość gruntowa jest objęty ustaleniami Uchwałą Nr (...) Rady Gminy (...) z dnia 28 kwietnia 2000 r. w sprawie uchwalenia Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy (...) z późniejszymi zmianami. Zgodnie z ww. ustaleniami przedmiotowa nieruchomość leży w strefie oznaczonej symbolem: U - tereny zabudowy usługowej.

Ponadto ustalono, że w dniu 12 lutego 2008 r. wydana została decyzja o pozwoleniu na użytkowanie jako hurtownia tkanin i materiałów tapicerskich. W dniu 20 września 2011 r. dłużnik nabył w/w nieruchomość od: (...) Sp. z o.o. w (...) za kwotę 1.192.091 brutto wraz z należnym podatkiem VAT 23%. Nieruchomość została wprowadzona do ewidencji środków trwałych w dniu 30 września 2011 r. Zgodnie z oświadczeniem dłużnika nieruchomość nie była ulepszana przed wprowadzaniem ani też po wprowadzeniu w ewidencję środków trwałych. Nieruchomość służyła do działalności związanej z opodatkowaniem podatkiem VAT. Ostatnia faktura z tytułu najmu wystawiona w dniu 28 marca 2019 r. Ustalono również, że pod adresem: (...) zameldowanych jest 7 osób. Pierwsze zameldowanie nastąpiło w dniu 15 lipca 2010 r.

Dłużnik podnosi, że sprzedaż nieruchomości korzysta ze zwolnienia z podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy od towarów i usług.

Pytanie

Czy w stosunku do nieruchomości opisanej jako: nieruchomość oznaczona jako działka numer (...), położona w miejscowości (...), w obrębie ewidencyjnym (...), (adres administracyjny: (...)), gmina (...), powiat(...), województwo (...), o powierzchni 0,5350 ha, zabudowanej zespołem dwóch budynków wielofunkcyjnych tworzących jedną, wzajemnie uzupełniającą się całość o łącznej powierzchni użytkowej 2.499,47 m2, dla której to nieruchomości (...) Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w (...) prowadzi księgę wieczystą o numerze (...) będzie miał zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a uprawniający do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku dostawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 18 ustawy o VAT Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów

Komornik jest więc płatnikiem podatku VAT w trybie egzekucji w przypadku gdy wykonuje czynności egzekucyjne.

Zgodnie z art. 759 kpc czynności egzekucyjne są wykonywane przez komorników z wyjątkiem czynności zastrzeżonych dla sądów.

Zgodnie z art. 921 kpc egzekucja z nieruchomości należy do komornika działającego przy sądzie, w którego okręgu nieruchomość jest położona.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10 pod warunkiem że:

a.w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Oba warunki muszą być spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 43 ust. 21 w/w ustawy: Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnień od podatku przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Należy podkreślić, że dłużnik był wzywany do złożenia wyjaśnień w zakresie ustalenia kryteriów do zastosowania ewentualnego zwolnienia.

W ocenie organu egzekucyjnego dłużnik nie wykazał by takie kryteria wystąpiły i tym samym nie można zastosować do ewentualnej dostawy towarów zwolnień od podatku. Warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione. Potwierdzają to wymienione wyżej ustalenia. Wydana została decyzja o pozwoleniu na użytkowanie jako hurtownia tkanin i materiałów tapicerskich, dłużnik nabył w/w nieruchomość za kwotę brutto wraz z należnym podatkiem VAT 23%. Nieruchomość została wprowadzona do ewidencji środków trwałych i służyła do działalność związanej z opodatkowaniem podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1427, 1492, 2320 oraz z 2021 r. poz. 11 i 41) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem, a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

Z powołanych przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. W przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Przepisy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków lub budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przy czym, w myśl art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy również wskazać, że zwolnienie uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Jednocześnie stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Należy także zauważyć, że na podstawie art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Z okoliczności sprawy wynika, że Komornik Sądowym prowadzi postępowanie egzekucyjne p/(...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z/s w (...). Dłużna spółka nie jest obecnie płatnikiem VAT. Przedmiotem egzekucji jest nieruchomość oznaczona jako działka numer (...), położona w miejscowości (...), w obrębie ewidencyjnym (...). Nieruchomość zabudowana jest zespołem dwóch budynków wielofunkcyjnych tworzących jedną, wzajemnie uzupełniającą się całość o łącznej powierzchni użytkowej 2.499,47 m2. Przeznaczenie obiektu to połączenie funkcji magazynowej, biurowej, produkcyjnej, handlowej oraz mieszkalnej. Obiekty wzniesione zostały w technologii tradycyjnej murowanej, niepodpiwniczone, w użytkowaniu są od 2008 r. Nieruchomość leży w strefie oznaczonej symbolem: U - tereny zabudowy usługowej. 12 lutego 2008 r. wydana została decyzja o pozwoleniu na użytkowanie jako hurtownia tkanin i materiałów tapicerskich. Dłużnik nabył w/w nieruchomość 20 września 2011 r. wraz z należnym podatkiem VAT 23%. Nieruchomość została wprowadzona do ewidencji środków trwałych 30 września 2011 r. Zgodnie z oświadczeniem dłużnika nieruchomość nie była ulepszana przed wprowadzaniem ani też po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych. Nieruchomość służyła do działalności związanej z opodatkowaniem podatkiem VAT.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia czy w stosunku do nieruchomości będzie miał zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a uprawniający do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku dostawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że dostawa nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, tym samym nieprawidłowe jest Pana stanowisko, iż kryteria do zastosowania zwolnienia nie wystąpiły i nie można zastosować do ewentualnej dostawy towarów zwolnień od podatku.

Z treści wniosku wynika, że nieruchomość zabudowana jest zespołem dwóch budynków wielofunkcyjnych tworzących jedną, wzajemnie uzupełniającą się całość. Obiekty znajdujące się na nieruchomości są w użytkowaniu od 2008 r. Dłużnik nabył w/w nieruchomość 20 września 2011 r. Nieruchomość została wprowadzona do ewidencji środków trwałych 30 września 2011 r. Dłużnik nie ulepszał nieruchomości przed wprowadzaniem ani też po wprowadzeniu jej do ewidencji środków trwałych. Zatem, mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w stosunku do nieruchomości, tj. zespołu dwóch budynków wielofunkcyjnych tworzących jedną, wzajemnie uzupełniającą się całość, doszło w 2008 r. do pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i jednocześnie od pierwszego zasiedlenia tych budynków do ich sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym, w odniesieniu do dostawy ww. nieruchomości spełnione zostaną przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponieważ planowana dostawa budynków będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, nie ma potrzeby analizowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Jednocześnie mając na uwadze art. 29a ust. 8 ustawy zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy będzie podlegała dostawa gruntu stanowiący działkę, na której posadowiony jest zespół dwóch budynków wielofunkcyjnych tworzących jedną, wzajemnie uzupełniającą się całość.

Końcowo należy również wskazać, że strony transakcji mogą zrezygnować z ww. zwolnienia i wybrać opcję opodatkowania nieruchomości, zgodnie z art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy, po spełnieniu wynikających z tych przepisów warunków.

Tym samym Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).