Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją inwestycji... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.146.2022.1.PM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.146.2022.1.PM

Temat interpretacji

Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci zbiorczej kanalizacji sanitarnej bez przyłączy, rozbudowie sieci wodociągowej bez przyłączy, zakupie zestawu asenizacyjnego do obsługi sieci, koszty ogólne, tj. program funkcjonalno-użytkowy, nadzór inwestorski, dokumentacja projektowa.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci zbiorczej kanalizacji sanitarnej bez przyłączy, rozbudowie sieci wodociągowej bez przyłączy, zakupie zestawu asenizacyjnego do obsługi sieci, koszty ogólne, tj. program funkcjonalno-użytkowy, nadzór inwestorski, dokumentacja projektowa, obsługa geodezyjna w pełnej wysokości, tj. 100%.

Uzupełnili go Państwo pismem z 19 kwietnia 2022 r. (wpływ 19 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego utworzoną z mocy ustawy, powstałą 27 maja 1990 r. i działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 ze zm.). Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT, od 1 stycznia 2017 r. podjęła scentralizowane rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych. Działania związane z zaopatrzeniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków są kierowane do mieszkańców oraz właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy.

W ramach ww. zadań własnych Gmina otrzymała dofinansowanie na wspieranie rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na zadanie pn. „(...)”, obejmującą budowę sieci wodociągowej bez przyłączy, tj. wykonanie robót budowlanych i robót ziemnych, budowę sieci zbiorczej kanalizacji sanitarnej – bez przyłączy, tj. wykonanie nawierzchni, przygotowanie terenu i roboty ziemne, roboty budowlane, obiekty, sieci kanalizacyjne i przyłącze elektryczne do pompowni – okablowanie oraz instalacja, zakup urządzeń do obsługi sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, tj. zakup ciągnika z ładowaczem czołowym wraz z wozem asenizacyjnym oraz koszty ogólne: program funkcjonalno-użytkowy, nadzór inwestorski, dokumentacja projektowa i obsługa geodezyjna. W ramach inwestycji koszty ogólne poniesiono wydatek na program funkcjonalno-użytkowy z budżetu gminy w roku 2021.

Gmina zawarła umowę w przedmiocie przyznania pomocy na realizację inwestycji. Zgodnie z umową w wyniku realizacji inwestycji poprawią się warunki życia i funkcjonowania mieszkańców Gminy. Zgodnie z Umową dofinansowanie wyniesie do 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji. Zadanie będzie realizowane w dwóch etapach: I etap rok 2022, II etap rok 2023. Podatek VAT został wskazany jako koszt kwalifikowalny i został wskazany błędnie. Gmina podpisze z UM aneks do umowy odnośnie zmiany kwalifikowalności podatku VAT.

Gmina prowadzi działalność gospodarczą w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej i jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Nabyte towary i usługi w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Faktury VAT za nabyte towary i usługi w ramach realizowanego projektu będą wystawiane na Gminę.

Po zakończeniu inwestycji ww. inwestycja nie zostanie przekazana innej jednostce. Z wybudowanej inwestycji będą korzystać mieszkańcy Gminy. W miejscowościach w których będą prowadzone inwestycje w ramach realizowanego projektu, nie funkcjonują jednostki organizacyjne gminy i nie będą korzystać z sieci.

Pytanie

Czy Gminie będzie przysługiwało prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci zbiorczej kanalizacji sanitarnej bez przyłączy, rozbudowie sieci wodociągowej bez przyłączy, zakupie zestawu asenizacyjnego do obsługi sieci, koszty ogólne, tj. program funkcjonalno-użytkowy, nadzór inwestorski, dokumentacja projektowa, obsługa geodezyjna w pełnej wysokości, tj. 100%?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z realizacją inwestycji jest możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego. Inwestycja jest związana z działalnością gospodarczą Gminy w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dlatego Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości, tj. 100% od dokumentujących realizację inwestycji faktur, ponieważ inwestycja będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1).

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powstała infrastruktura zostanie udostępniona społeczności odpłatnie i będzie generowała dochody dla Gminy. Natomiast nabyty zestaw asenizacyjny będzie służył do obsługi powstałej infrastruktury. Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że Gmina spełnia wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nabyte w ramach realizacji projektu, tj. w zakresie rozbudowy kanalizacji wraz z budową sieci wodociągowej, zakupu zestawu asenizacyjnego oraz koszty ogólne, towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Gminę czynnościom opodatkowanym. 

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy nadmienić, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 3 powoływanej ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje projekt polegający na rozbudowie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Towary i usługi nabywane są w ramach inwestycji na podstawie faktur wystawianych na Gminę i wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci zbiorczej kanalizacji sanitarnej bez przyłączy, rozbudowie sieci wodociągowej bez przyłączy, zakupie zestawu asenizacyjnego do obsługi sieci, koszty ogólne, tj. program funkcjonalno-użytkowy, nadzór inwestorski, dokumentacja projektowa, obsługa geodezyjna.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki będzie występował, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – wydatki ponoszone przez Gminę w związku z projektem będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie sieci zbiorczej kanalizacji sanitarnej bez przyłączy, rozbudowie sieci wodociągowej bez przyłączy, zakupie zestawu asenizacyjnego do obsługi sieci, koszty ogólne, tj. program funkcjonalno-użytkowy, nadzór inwestorski, dokumentacja projektowa. Prawo to będzie przysługiwać pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).