Brak możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.106.2022.1.MGO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.106.2022.1.MGO

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu  „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zgromadzenie powstało w … roku w celu niesienia pomocy osobom chorym, niepełnosprawnym fizycznie i umysłowo, starym, opuszczonym, dzieciom pozbawionym opieki.

Zgromadzenie działa na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 roku o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polsce.

Prowadzi niegospodarczą działalność statutową w resorcie zdrowia, oświaty i pomocy społecznej.

Zgromadzenie realizuje projekt pod nazwą „…” w budynku N.

Projekt realizowany jest we współpracy Zgromadzenia z N.

N. został utworzony przez Zgromadzenie jako jednostka organizacyjna kościelnej osoby prawnej. Działa na postawie przepisów ustawy o lecznictwie z dnia 15 kwietnia 2011 r. oraz statutu. Udziela świadczeń pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz opiekuńczo-leczniczych. Działalność prowadzi w budynkach będących własnością Zgromadzenia. Budynek został przekazany przez Zgromadzenie w nieodpłatne użytkowanie N.

N. czuwa nad prawidłową i sprawną realizacją zadania, uczestnicząc w kolejnych jego etapach. N. zobowiązał się do współpracy w zakresie:

1.1. przygotowania inwestycji:

a)opracowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi badaniami, ekspertyzami itp.

b)pozyskanie właściwych decyzji administracyjnych koniecznych do realizacji projektu wraz z przeprowadzeniem postępowań na wybór wykonawców poszczególnych usług,

1.2  realizacji inwestycji:

a)realizacji robót budowlano-montażowych,

b)odbiór końcowy robót,

c)rozliczenie końcowe zadania inwestycyjnego,

1.3  pozyskiwania środków finansowych:

a)przygotowanie i pozyskanie wszelkich wymaganych dokumentów, działań usług wynikających z programów pomostowych, z których możliwe będzie uzyskanie pomocy finansowej wraz z przeprowadzeniem postępowań na wybór wykonawców niezbędnych działań i usług.

1.4  finansowania:

a)zawieranie umów z poszczególnymi wykonawcami i ich rozliczenie finansowe.

Współpraca ta jest nieodpłatna, oparta na zasadach wzajemnej pomocy.

Inwestycja dotyczy: opracowania niezbędnej dokumentacji, robót budowlanych - przebudowa oddziału łóżkowego, instalacji gazów medycznych, renowacji stolarki okiennej, wykonanie dodatkowego źródła energii elektrycznej, zakupu wanien do hydromasażu z wózkiem, promocji projektu.

Inwestycja pozwoli na poprawę standardu opieki w N. Dzięki rozszerzeniu infrastruktury o gazy medyczne zwiększy dostępność wysokiej jakości usług leczniczych dla pacjentów w stanie ciężkim, osób w podeszłym wieku.

Na etapie realizacji projektu N. poniósł wydatki z tytułu opracowania projektu budowlanego wraz z niezbędnymi pomiarami i ekspertyzami. Na wydatki związane z opracowaniem projektów zostały wystawione faktury zakupu usług na N. Faktura za wykonanie wszystkich robót budowlanych i zakupu sprzętu będzie wystawiona na Zgromadzenie faktycznego beneficjenta projektu „…”.

Zgromadzenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji i plików JPK. Zarejestrowane jest pod numerem XXX jako bierny podatnik VAT. Jest jednostką charytatywną kościoła katolickiego. Posiada osobowość prawną, działa na postawie ustawy z dnia 18 maja 1989 roku o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej Dz. U. nr 29 poz. 154 z późn. zm.

Zgromadzenie nie jest przedsiębiorcą, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizuje swoją działalność statutową świadcząc usługi sklasyfikowane PKWiU 9491Z działalność organizacji religijnych. Usługi te na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są zwolnione z VAT.

Towary i usługi nabyte przez Zgromadzenie w związku z realizacją projektu „…” w budynku przekazanym N. będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT. Efekty realizowanego ww. projektu będą wykorzystywane przez Zgromadzenie wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Przedstawiony stan faktyczny dotyczy tylko i wyłącznie konsekwencji podatkowych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług dla Wnioskodawcy Zgromadzenia.

N. wystąpił o interpretację indywidualną z osobnym wnioskiem.

Pytanie

Czy Zgromadzenie z tytułu realizacji projektu ...”., ma możliwość odzyskania podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgromadzenie działa na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polsce. Prowadzi niegospodarczą działalność statutową w resorcie zdrowia, oświaty i pomocy społecznej. Jest jednostką charytatywną kościoła katolickiego. Zgromadzenie nie jest przedsiębiorcą, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizuje swoją działalność statutową świadcząc zadania organizacji religijnych.

Zgromadzenie nie jest zarejestrowane jako czynny płatnik VATu w zakresie realizowanych zadań na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Realizacja projektu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabyte przez Zgromadzenie w związku z realizacją projektu „…” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT. Efekty realizowanego ww. projektu będą wykorzystywane przez Zgromadzenie do czynności zwolnionych z VAT.

Projekt nie będzie generował dochodów. Zgromadzenie prowadziło tu będzie działalność charytatywną (nieodpłatną) - projekt wykorzystywany będzie wyłącznie do nieodpłatnych celów statutowych Zgromadzenia.

W związku z powyższym Zgromadzenie, realizując projekt „…” w budynku przekazanym w bezpłatne użytkowanie N., nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.nabycia towarów i usług,

b.dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy :

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl ustawy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, w tym m.in. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu ...”.

Jak już wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie przepis art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz okoliczności faktyczne wynikające z treści wniosku stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie zostaną spełnione. Wskazali Państwo bowiem, że Zgromadzenie nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji i plików JPK. Nabywane w związku z realizacją zadania towary i usługi, jak również efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego w niniejszych okolicznościach nie zostaną spełnione pozytywne przesłanki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Mając zatem na uwadze uregulowania wynikające z art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu „...”. Wobec tego nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w  art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie będą Państwo mieli także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Państwo nie spełniają tych warunków, nie mają zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „...”. , nie macie Państwo możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy także zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy - Zgromadzenia i nie wywołuje skutków prawnych dla N.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.