Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 9 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym oraz nie prowadzi działalności gospodarczej.

W 2024 roku Wnioskodawca sporadycznie kupował i sprzedawał waluty wirtualne w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, na giełdach A. i B.

Wnioskodawca dokonywał następujących transakcji zakupów walut wirtualnych na giełdzie A. poprzez:

1. Zlecanie FIAT - Zakup kryptowaluty przy użyciu karty płatniczej (...) lub przelewu, gdzie giełda najpierw odbierała środki FIAT (złotówki) wpłacone przez Wnioskodawcę i od razu realizowała transakcję zakupu kryptowaluty. W momencie realizacji transakcji, środki FIAT wpłacone przez Wnioskodawcę były automatycznie wymieniane na kryptowalutę przez giełdę po cenie rynkowej, a następnie kryptowaluta ta deponowała się w portfelu giełdowym Wnioskodawcy. Na skutek tego rodzaju transakcji środki Fiat wpłacone przez Wnioskodawcę w ogóle nie były przechowywane w portfelu giełdowym Wnioskodawcy, gdyż cały proces zakupy kryptowaluty odbywał się automatycznie za pośrednictwem giełdy.

2. Konwersję FIAT (złotówki) na kryptowalutę - zakup kryptowaluty za walutę FIAT (złotówki), który polegał na wpłacie tradycyjnej waluty (złotówki) przez Wnioskodawcę na konto Wnioskodawcy na giełdzie, a następnie dokonaniu zakupu kryptowaluty przez Wnioskodawcę po bieżącej cenie rynkowej, realizowanego przez platformę giełdy. Po zakończeniu transakcji kryptowaluta trafiła do portfela giełdowego Wnioskodawcy.

Wnioskodawca dokonywał zakupów kryptowalut na giełdzie B. poprzez:

3. P2P (peer to peer) - zakup kryptowaluty za walutę FIAT (złotówki) bezpośrednio od innego użytkownika giełdy za pośrednictwem przelewu bankowego lub za pomocą płatności BLIK, przy czym giełda pełniła rolę pośrednika zabezpieczającego kryptowalutę do momentu potwierdzenia płatności przez sprzedawcę. Po zakończeniu transakcji kryptowaluta trafiła do portfela giełdowego Wnioskodawcy.

Wnioskodawca dokonywał sprzedaży kryptowaluty na giełdzie A. poprzez:

4. Konwersję kryptowaluty do waluty FIAT (złotówki) - sprzedaż kryptowaluty do waluty FIAT, która polegała na zamianie kryptowaluty na FIAT (złotówki) po bieżącej cenie rynkowej na giełdzie, realizowana przez Wnioskodawcę na platformie giełdy. Po zakończeniu transakcji waluta FIAT (złotówki) trafiła do portfela giełdowego Wnioskodawcy, a następnie została wypłacona przez Wnioskodawcę na jego rachunek bankowy.

5. P2P (peer to peer) - sprzedaż przez Wnioskodawcę kryptowaluty do waluty FIAT (złotówki) bezpośrednio do innego użytkownika giełdy A. za pośrednictwem przelewu bankowego. Przy czym giełda pełniła rolę pośrednika zabezpieczającego kryptowalutę Wnioskodawcy do momentu potwierdzenia płatności przez Wnioskodawcę. Po zakończeniu transakcji waluta FIAT (złotówki) trafiła na konto bankowe Wnioskodawcy.

W celu udokumentowania transakcji zakupu i sprzedaży kryptowalut, giełdy (A. i B.) udostępniają następujące raporty, które Wnioskodawca może pobrać ze swojego konta na wyżej wspomnianych giełdach:

Ad 1. (Zakup poprzez zlecenie FIAT na A.)

Historię kupna kryptowaluty w wybranym przez Wnioskodawcę przedziale czasowym, do pobrania w pliku o formacie pdf.

Raport zawiera następujące dane Wnioskodawcy: imię, nazwisko, adres zameldowania, numer identyfikacyjny użytkownika giełdy A. Raport zawiera następujące dane transakcji (opisane w języku angielskim) w formacie tabelarycznym:

  • Numer porządkowy transakcji
  • Datę transakcji (UTC+1)
  • Metodę zakupu (np. karta kredytowa)
  • Wartość wpłaconej waluty FIAT i jej rodzaj
  • Cenę jednostkową kryptowaluty do waluty FIAT (złotówki)
  • Wysokość opłaty manipulacyjnej poniesionej na zakup kryptowaluty, wyrażona w walucie Fiat (złotówki)
  • Ilość zakupionej kryptowaluty
  • Status transakcji
  • Numer identyfikacyjny transakcji

Ad2. (Zakup na zasadzie konwersji na A.)

Ad 2.1. Historię wpłat waluty FIAT (złotówek) na giełdę A, które były automatycznie konwertowane do kryptowaluty przez giełdę, w wybranym przez Wnioskodawcę przedziale czasowym, w pliku o formacie pdf. Nie jest to jednak raport, który bezpośrednio wskazuje na ilość zakupionej kryptowaluty, a jedynie ilość wpłaconej waluty FIAT do portfela giełdowego Wnioskodawcy, która to waluta następnie podlegała automatyczne konwersji na kryptowalutę przez giełdę.

Raport zawiera następujące dane Wnioskodawcy: imię, nazwisko, adres zameldowania, numer identyfikacyjny użytkownika giełdy A. Raport zawiera następujące dane transakcji (opisane w języku angielskim) w formacie tabelarycznym:

  • Numer porządkowy transakcji
  • Datę transakcji (UTC+1)
  • Rodzaj wpłaconej waluty FIAT
  • Ilość waluty FIAT wpłaconej do portfela Wnioskodawcy
  • Status transakcji
  • Nazwa instytucji z której realizowany był przelew Wnioskodawcy na giełdę
  • Ilość waluty FIAT transferowanej z Banku Wnioskodawcy na giełdę
  • Wysokość opłaty manipulacyjnej za transfer z Banku Wnioskodawcy na giełdę, wyrażona w walucie FIAT
  • Numer identyfikacyjny transakcji

Ad 2.2. Historię konwersji z waluty FIAT (złotówek) do kryptowaluty, w wybranym przez Wnioskodawcę przedziale czasowym, do pobrania wyłącznie w pliku excel, zawierającym tabelaryczne zestawienie następujących danych dotyczących transakcji:

  • Dokładna data i czas
  • Para walut podlegających konwersji (Złotówki, rodzaj kryptowaluty)
  • Ilość zakupionych kryptowalut,
  • Wartość w walucie FIAT za jaką te kryptowaluty były zakupione
  • Cena jednostkowa kryptowaluty
  • Cena odwrócona kryptowaluty do waluty FIAT
  • Status transakcji

Historia konwersji, o której Wnioskodawca mówi w punkcie Ad 2.2. nie zawiera jednak żadnych danych Wnioskodawcy, ani jego imienia i nazwiska, ani jego adresu, ani jego numeru identyfikacyjnego użytkownika giełdy A. Jest jednak dostępna po zalogowaniu się Wnioskodawcy do swojego konta użytkownika giełdy A.

Ad 3. (Zakup na zasadzie P2P na B.)

Historię kupna kryptowaluty w wybranym przez Wnioskodawcę przedziale czasowym, do pobrania w pliku o formacie pdf, zawierającym tabelaryczne zestawienie następujących danych dotyczących transakcji:

  • Ilość i rodzaj zakupionej kryptowaluty
  • Ilość i rodzaj waluty FIAT za jaką zakupiona została kryptowaluta
  • Cena jednostkowa kryptowaluty
  • Rodzaj transakcji
  • Status transakcji
  • Wysokość opłaty manipulacyjnej za zakup kryptowaluty, wyrażona w kryptowalucie
  • Dokładna data i czas
  • Numer zamówienia (transakcji)

Historia kupna kryptowaluty, o której Wnioskodawca mówi w punkcie Ad3. nie zawiera jednak żadnych danych Wnioskodawcy, ani jego imienia i nazwiska, ani jego adresu, ani jego numeru identyfikacyjnego użytkownika giełdy B. Jest jednak dostępna po zalogowaniu się Wnioskodawcy do swojego konta użytkownika giełdy B.

Ad 4. (Sprzedaż na zasadzie konwersji na A.)

Ad 4.1. Historię wypłat waluty FIAT (złotówek) z giełdy A., które były środkami uzyskanymi na skutek automatycznej konwersji kryptowalut do waluty FIAT przez giełdę, w wybranym przez Wnioskodawcę przedziale czasowym, w pliku o formacie pdf. Nie jest to jednak raport, który bezpośrednio wskazuje na ilość sprzedanej kryptowaluty, a jedynie ilość wypłaconej waluty FIAT z portfela giełdowego Wnioskodawcy, która podlegała automatycznej konwersji z kryptowaluty na giełdzie.

Raport zawiera następujące dane Wnioskodawcy: imię, nazwisko, adres zameldowania, numer identyfikacyjny użytkownika giełdy A. Raport zawiera następujące dane transakcji (opisane w języku angielskim) w formacie tabelarycznym:

  • Numer porządkowy transakcji
  • Datę transakcji (UTC+1)
  • Rodzaj wypłaconej waluty FIAT
  • Ilość waluty FIAT wypłaconej z portfela Wnioskodawcy
  • Status transakcji
  • Nazwa instytucji, do której realizowany był przelew Wnioskodawcy z giełdy
  • Ilość waluty FIAT transferowanej z giełdy do Banku Wnioskodawcy
  • Wysokość opłaty manipulacyjnej za transfer z giełdy do Banku Wnioskodawcy, wyrażona w walucie FIAT
  • Numer identyfikacyjny transakcji

Ad 4.2. Historię konwersji kryptowaluty do waluty FIAT (złotówek), w wybranym przez Wnioskodawcę przedziale czasowym, do pobrania wyłącznie w pliku excel, zawierającym tabelaryczne zestawienie następujących danych dotyczących transakcji:

  • Dokładna data i czas
  • Para walut podlegających konwersji (Złotówki, rodzaj kryptowaluty)
  • Ilość sprzedanych kryptowalut,
  • Wartość w walucie FIAT uzyskaną na skutek sprzedaży kryptowalut
  • Cena jednostkowa waluty FIAT
  • Cena odwrócona waluty FIAT do kryptowaluty
  • Status transakcji

Historia konwersji, o której Wnioskodawca mówi w punkcie Ad 4.2. nie zawiera jednak żadnych danych Wnioskodawcy, ani jego imienia i nazwiska, ani jego adresu, ani jego numeru identyfikacyjnego użytkownika giełdy A. Jest jednak dostępna po zalogowaniu się Wnioskodawcy do swojego konta użytkownika giełdy A.

Ad 5 (Sprzedaż na zasadzie P2P na A.)

Sprzedaż przez Wnioskodawcę kryptowaluty do waluty FIAT (złotówki) bezpośrednio do innego użytkownika giełdy za pośrednictwem przelewu bankowego miała miejsce za pośrednictwem giełdy A. Giełda nie umożliwia pobrania ze swojego systemu jakiegokolwiek raportu potwierdzającego tę transakcję. Jedynym dowodem świadczącym o przychodzie Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży kryptowaluty na zasadzie P2P na giełdzie A, jest potwierdzenie przelewu waluty FIAT uzyskanej ze sprzedaży krypotwaluty. Potwierdzenie przelewu, o którym Wnioskodawca mówi w zdaniu poprzedzającym wskazuje numer rachunku bankowego, na który przelew wpłynął, a który to rachunek należy do Wnioskodawcy, natomiast nie zawiera tytułu przelewu wskazującego na przelew z tytułu zbycia kryptowaluty przez Wnioskodawcę.

Pytania

1.Czy raporty opisane w stanie faktycznym w punktach: Ad 2.1, Ad 2.2. oraz w punkcie Ad 3. mogą stanowić dowód dokumentujący poniesienie przez Wnioskodawcę kosztu uzyskania przychodu w postępowaniu kontrolnym lub podatkowym mimo, że nie zawierają danych osobowych Wnioskodawcy?

2.Czy opłata manipulacyjna poniesiona na zakup kryptowaluty, wyrażona w walucie Fiat (złotówki) wyszczególniona w raporcie, który Wnioskodawca opisuje w punkcie A1 stanu faktycznego, może być zaliczona przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodu?

3.Czy raporty opisane w stanie faktycznym w punktach: Ad 4.1 oraz w punkcie Ad 4.2. mogą stanowić dowód służący do wykazania przychodu Wnioskodawcy z tytułu zbycia walut wirtualnych w postępowaniu kontrolnym lub podatkowym mimo, że nie zawierają danych osobowych Wnioskodawcy?

4.Czy potwierdzenie przelewu bankowego opisanego przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym w punkcie Ad 5. może stanowić dowód służący do wykazania przychodu uzyskanego przez Wnioskodawcę z tytułu zbycia przez Wnioskodawcę walut wirtualnych w postępowaniu kontrolnym lub podatkowym mimo, że potwierdzenie przelewu nie zawiera tytułu przelewu wskazującego na przelew z tytułu zbycia kryptowaluty przez Wnioskodawcę?

Pani stanowisko w sprawie

Odnośnie do Pytania 1.

W ocenie Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym raporty mogą stanowić dowód służący do udokumentowania poniesienia kosztu uzyskania przychodu w postępowaniu kontrolnym lub podatkowym.

W pierwszej kolejności warto wskazać, iż zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa: "Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem".

Dowodami w postępowaniu podatkowym, zgodnie z art. 181 Ordynacji podatkowej, mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku działalności analitycznej Krajowej Administracji Skarbowej, czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe. Użyte przez ustawodawcę sformułowanie "w szczególności" wskazuje, że katalog dowodów jest otwarty. Wskazane jest zatem posiadanie (pod kątem ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego) wszelkich dowodów, potwierdzających zaistnienie danego zdarzenia gospodarczego. Zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i ustawa o rachunkowości nie zawierają przepisów dotyczących sposobu przechowywania dowodów księgowych. Zatem, dokumenty źródłowe stanowiące podstawę do zapisów w księgach rachunkowych można przechowywać w dowolnej formie pod warunkiem, że będą mogły stanowić dowód zaistnienia zdarzenia gospodarczego, ujętego na ich podstawie w księgach rachunkowych. Brak oryginalnego dokumentu źródłowego nie oznacza automatycznie braku możliwości wprowadzenia do ksiąg rachunkowych zapisu o dokonaniu operacji gospodarczej udokumentowanej tym dowodem, a także niemożliwości potraktowania takiego dokumentu źródłowego jako dowodu do celów podatkowych. Należy bowiem zwrócić uwagę, że stosownie do art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być takie dowody, które mogą być uzupełnione np. w toku postępowania podatkowego, a fakt dokonania transakcji może być potwierdzony u kontrahenta. Wnioskodawca, w momencie kontroli, może zalogować się do swojego konta użytkownika zarówno na giełdzie B., jak i giełdzie A. i pobrać raporty, o których Wnioskodawca pisze w punktach Ad 2.1, Ad 2.2, Ad 3 stanu faktycznego. Tym samym wnioskodawca będzie w stanie potwierdzić dokonanie tych transakcji u kontrahenta tym bardziej, że założenie konta na w/w giełdach wymagało podania danych osobowych Wnioskodawcy i poświadczenie ich oficjalnych dokumentem Wnioskodawcy (dowód osobisty, prawo jazdy).

Dodatkowo raport, o którym Wnioskodawca pisze w punkcie Ad 2. 1 stanu faktycznego zawiera dane Wnioskodawcy: imię, nazwisko, adres zameldowania, numer identyfikacyjny użytkownika giełdy A.

Odnośnie do pytania 2:

W ocenie Wnioskodawcy, opłata manipulacyjna poniesiona na zakup kryptowaluty, wyrażona w walucie FIAT (złotówki) wyszczególniona w raporcie, który Wnioskodawca opisuje w punkcie A1 stanu faktycznego, może być zaliczona przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodu. Wskazać bowiem należy, ze zgodnie z art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: „Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu".

Odnośnie do pytania 3

W ocenie Wnioskodawcy, opisane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym raporty w punkcie Ad 4.1 oraz w punkcie Ad 4.2. mogą stanowić dowód służący do wykazania przychodu przez Wnioskodawcę z tytułu zbycia walut wirtualnych.

W pierwszej kolejności warto wskazać, iż zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa: "Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem".

Dowodami w postępowaniu podatkowym, zgodnie z art. 181 Ordynacji podatkowej, mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku działalności analitycznej Krajowej Administracji Skarbowej, czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe. Użyte przez ustawodawcę sformułowanie "w szczególności" wskazuje, że katalog dowodów jest otwarty. Wskazane jest zatem posiadanie (pod kątem ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego) wszelkich dowodów, potwierdzających zaistnienie danego zdarzenia gospodarczego. Zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i ustawa o rachunkowości nie zawierają przepisów dotyczących sposobu przechowywania dowodów księgowych. Zatem, dokumenty źródłowe stanowiące podstawę do zapisów w księgach rachunkowych można przechowywać w dowolnej formie pod warunkiem, że będą mogły stanowić dowód zaistnienia zdarzenia gospodarczego, ujętego na ich podstawie w księgach rachunkowych. Brak oryginalnego dokumentu źródłowego nie oznacza automatycznie braku możliwości wprowadzenia do ksiąg rachunkowych zapisu o dokonaniu operacji gospodarczej udokumentowanej tym dowodem, a także niemożliwości potraktowania takiego dokumentu źródłowego jako dowodu do celów podatkowych. Należy bowiem zwrócić uwagę, że stosownie do art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być takie dowody, które mogą być uzupełnione np. w toku postępowania podatkowego, a fakt dokonania transakcji może być potwierdzony u kontrahenta.

Wnioskodawca, w momencie kontroli, może zalogować się do swojego konta użytkownika zarówno na giełdzie B., jak i giełdzie A. i pobrać raporty, o których Wnioskodawca pisze w punktach Ad 4.1 i Ad 4.2 stanu faktycznego. Tym samym wnioskodawca będzie w stanie potwierdzić dokonanie tych transakcji u kontrahenta tym bardziej, że założenie konta na w/w giełdach wymagało podania danych osobowych Wnioskodawcy i poświadczenie ich oficjalnych dokumentem Wnioskodawcy (dowód osobisty, prawo jazdy). Dodatkowo raport, o którym Wnioskodawca pisze w punkcie Ad 4. 1 stanu faktycznego zawiera dane Wnioskodawcy: imię, nazwisko, adres zameldowania, numer identyfikacyjny użytkownika giełdy A.

Odnośnie do pytania 4

W ocenie Wnioskodawcy, potwierdzenie przelewu opisane przez Wnioskodawcę w punkcie Ad 5 stanu faktycznego może stanowić dowód służący do udokumentowania uzyskania przez Wnioskodawcę przychodu z tytułu zbycia walut wirtualnych w postępowaniu kontrolnym lub podatkowym, mimo, że potwierdzenie przelewu nie zawiera tytułu przelewu wskazującego na przelew z tytułu zbycia kryptowaluty.

W pierwszej kolejności warto wskazać, iż zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa: "Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem".

Dowodami w postępowaniu podatkowym, zgodnie z art. 181 Ordynacji podatkowej, mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku działalności analitycznej Krajowej Administracji Skarbowej, czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe. Użyte przez ustawodawcę sformułowanie "w szczególności" wskazuje, że katalog dowodów jest otwarty. Wskazane jest zatem posiadanie (pod kątem ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego) wszelkich dowodów, potwierdzających zaistnienie danego zdarzenia gospodarczego.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów, według oceny Wnioskodawcy, potwierdzenie przelewu opisane w punkcie Ad 5 stanu faktycznego, stanowi dowód potwierdzający zaistnienie faktu uzyskania przychodu przez Wnioskodawcę z tytułu zbycia kryptowaluty.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

1. Źródłami przychodów są:

7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

Źródło to nie jest jednorodne. Obejmuje m.in. przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej (art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 17 ust. 1f ww. ustawy:

Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Według art. 5a pkt 33a ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

W myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ww. ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e) wekslem lub czekiem

- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

W myśl art. 30b ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 1b ww. ustawy:

Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Zatem koszty bezpośrednie to te, które łatwo można na podstawie pomiaru lub dokumentów źródłowych zaliczyć wprost na określony produkt. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru.

Natomiast „pośrednie koszty uzyskania przychodów” to takie wydatki, których ponoszenie jest racjonalnie uzasadnione jako służące osiąganiu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródła, nie ma jednak możliwości przypisania ich do określonych, konkretnych przychodów. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika - brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód.

Wszystkie koszty, których nie da się zaklasyfikować do kosztów bezpośrednich, są kosztami pośrednimi. Choć nie mają bezpośredniego odbicia w konkretnych przychodach, bez ich poniesienia nie byłoby możliwe osiągnięcie przychodu.

Zgodnie z art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

W myśl art. 22 ust. 15 ww. ustawy:

Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.

Stosowanie do art. 22 ust. 16 cyt. ustawy:

Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.

Jednocześnie w myśl art. 23 ust. 1 pkt 38d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z zamianą waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną.

A zatem, koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, tj.:

1. udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz

2. koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej,

podlegają rozliczeniu dla celów podatkowych w szczególnym trybie. Co do zasady są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Jeśli jednak w danym roku podatkowych ich wartość przekracza wartość uzyskanych przez podatnika przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej - nadwyżka kosztów nad przychodami nie jest stratą podatkową, ale jest przenoszona do rozliczenia jako koszty uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej w następnym roku podatkowym. Dotyczy to również sytuacji, w której w danym roku podatkowym nie został w ogóle osiągnięty przychód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, a zostały poniesione koszty na jej nabycie.

Stosownie do art. 30b ust. 6 ustawy:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać uzyskane w roku podatkowym dochody, o których mowa w ust. 1 i 1a, i obliczyć należny podatek dochodowy.

W myśl art. 30b ust. 6a cyt. ustawy:

W zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że poniosła Pani wydatek w postaci opłaty manipulacyjnej poniesionej na zakup kryptowaluty. Jest ona wyszczególniona w raporcie dotyczącym historii kupna kryptowaluty.

Wobec powyższego, faktycznie poniesione przez Panią wydatki poniesione na opłatę manipulacyjną związaną z nabyciem waluty wirtualnej - o ile zgromadzone przez Panią dowody rzeczywiście dokumentują poniesione wydatki w określonej wysokości i dacie - mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Koszty te są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem sytuacji powstania w danym roku podatkowym nadwyżki kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej nad przychodami z tego tytułu, o której mowa w art. 22 ust. 16 ustawy.

Odnosząc się do Pani wątpliwości związanych z dokumentowaniem dla celów podatkowych transakcji kryptowalutowych, podkreślić należy, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia, że dany wydatek został faktycznie poniesiony i że spełnia ustawowe kryteria uznania go za koszt uzyskania przychodu - w szczególności, że pozostaje on w związku przyczynowo - skutkowym z przychodem lub możliwością powstania przychodu. Aby dany koszt mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi więc zostać prawidłowo udokumentowany.

Jednocześnie należy dodać, że w interpretacji indywidualnej nie można jednoznacznie przesądzić, co będzie zdecydowanie wystarczającym dokumentem do zaksięgowania wydatku w koszty podatkowe. Ostateczna ocena, czy wydatek został prawidłowo udokumentowany, leży w kompetencjach organów podatkowych właściwych dla Pani w danej sprawie w toku odpowiedniego postępowania. Organ wydający interpretację indywidualną nie może natomiast dokonać takiej oceny materiału dowodowego.

Zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

W myśl art. 181 ww. ustawy:

Dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku działalności analitycznej Krajowej Administracji Skarbowej, czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.

Wobec powyższego, wygenerowane w serwisie raporty, bazujące na danych pobranych z giełd mogą stanowić dowód służący do wykazania przychodu lub dokumentujący poniesienie kosztu uzyskania przychodu w postępowaniu podatkowym. Również potwierdzenie przelewu bankowego może stanowić dowód służący do wykazania przychodu uzyskanego przez Panią ze zbycia walut wirtualnych.

Wobec tego, Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.