Warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż jako wynika z przedstawionego opisu sprawy Spółdzielnia nie jest w s... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.392.2020.2.PJ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.10.2020, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.392.2020.2.PJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż jako wynika z przedstawionego opisu sprawy Spółdzielnia nie jest w stanie wykazać związku wydatków ponoszonych w ramach realizacji przyszłej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną. Powyższe prowadzi do wniosku, że efekty realizacji projektu nie generują i nie będą generować obrotu opodatkowanego podatkiem VAT a w konsekwencji wszystkie zakupione towary i usługi nie będą mały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego. Oznacza to równocześnie, że art. 90 ust. 3 ustawy nie będzie miał w sprawie zastosowania.

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 lipca 2020 r. (data wpływu 8 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 27 lipca 2020 r. (data wpływu 27 lipca 2020 r.) oraz pismem z 14 października 2020 r. (data wpływu 14 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji według współczynnika pokreślonego w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji według współczynnika pokreślonego w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Wniosek został uzupełniony pismem z 27 lipca 2020 r. w zakresie uzupełnienia podpisów pod wnioskiem oraz pismem z 14 października 2020 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 7 października 2020 r. znak 0111-KDIB3-3.4012.392.2020.1.2020.JP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia mieszkaniowa A. zamierza realizować inwestycję dofinansowaną ze środków Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa B. na lata 2014-2020 polegającą na zagospodarowaniu przestrzeni publicznych, przyblokowych na obszarze rewitalizacji w celu poprawy warunków mieszkaniowych i dostępu do infrastruktury rekreacyjno-integracyjnej w tym dla osób niepełnosprawnych.

Dofinansowanie obejmuje 85% poniesionych kosztów kwalifikowanych udokumentowanych fakturami VAT Pozostałe 15% kosztów Spółdzielnia sfinansuje z scentralizowanego funduszu remontowego tworzonego z:

  • zysku z działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółdzielnię; po zatwierdzeniu wyniku finansowego przez Walne Zgromadzenie całość lub część zysku może być przeznaczona na scentralizowany fundusz remontowy,
  • nadwyżek wpłat uzyskanych z lokali mieszkalnych wolnych prawnie i zbywanych w przetargach, które mogą być wykorzystane na remont substancji mieszkaniowej,
  • uzyskanych środków finansowych z realizacji sprzedaży lokali po cenach umownych; różnica miedzy ceną sprzedaży, a faktycznie poniesionymi kosztami budowy lokalu jest zyskiem Spółdzielni i może zasilić omawiany fundusz, jeżeli postanowi tak Walne Zgromadzenie.

Fundusz scentralizowany może być przeznaczony zgodnie z obowiązującym w Spółdzielni mieszkaniowej A. regulaminem na m.in.: zagospodarowanie terenów, remont dróg i chodników nie przypisanych do wyodrębnionych nieruchomości.

Zadanie inwestycyjne (zagospodarowanie terenu ul. C.) jest zlokalizowane na nieruchomości na której usytuowany jest budynek administracyjno-użytkowy, ale jego realizacja ma służyć przede wszystkim mieszkańcom przyległych spółdzielczych nieruchomości mieszkalnych, chociaż nie wyklucza to możliwości korzystania z drogi czy miejsc parkingowych przez najemców lokali użytkowych oraz na zasadzie ogólnej dostępności dla pozostałych użytkowników nie mających nic wspólnego ze Spółdzielnią Mieszkaniową. Realizacja inwestycji polega na:

  • likwidacji obiektu magazynowego,
  • likwidacji wiaty na odpady,
  • wykonaniu ogrodzonego miejsca składowania odpadów ze śmietnikami półpodziemnymi,
  • budowie nawierzchni,
  • budowie parkingu,
  • zamontowaniu urządzeń rekreacyjno-sportowych,
  • zbudowaniu obiektu małej architektury,
  • zbudowaniu oświetlonej wiaty rekreacyjnej z siedziskami i grillem,
  • nasadzeniach zieleni.

W uzupełnieniu z 14 października 2020 r. Wnioskodawca wskazał ponadto następujące okoliczności odpowiadając na pytania zawarte w wezwaniu Organu:

Ad. 1. Spółdzielnia nie będzie pobierała opłat za korzystanie z terenu przy ul. C., po jego zagospodarowaniu w ramach zadania inwestycyjnego.

Ad. 2. Możliwość korzystania przez najemców lokali użytkowych z drogi i miejsc parkingowych na terenie przy ul. C. po jego zagospodarowaniu nie wynika z umów zawartych z nimi przez Spółdzielnię. Korzystanie z dróg i miejsc parkingowych w zasobach Spółdzielni odbywa się na podstawie identyfikatorów wydawanych przez Spółdzielnię zgodnie z Regulaminem dotyczącym zasad ustanawiania parkingów na nieruchomościach SM A. w D. oraz wydawania identyfikatorów uprawniających do parkowania na tych parkingach. Zgodnie z ww. Regulaminem wydanie identyfikatora nie gwarantuje miejsca postojowego.

Ad. 3. Umożliwienie korzystania z drogi i miejsc parkingowych najemcom lokali użytkowych nie będzie miało wpływu na wysokość ponoszonych przez nich opłat na rzecz Spółdzielni.

Ad. 4. W związku z tym, że korzystanie z drogi i miejsc parkingowych będzie nieodpłatne, po stronie Spółdzielni nie będzie generowany z tego tytułu podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT.

Ad. 5. Spółdzielnia nie będzie pobierała opłat za korzystanie z drogi i miejsc parkingowych.

Ad. 6. Urządzenia rekreacyjno-sportowe, obiekty małej architektury oraz oświetlona wiata rekreacyjna z siedziskami i grillem zostaną wybudowane z myślą o mieszkańcach zasobów mieszkaniowych Spółdzielni i z przeznaczeniem właśnie dla nich, ale w związku z tym, że nie będą to obiekty ogrodzone i zamknięte, korzystać z nich będzie mógł praktycznie każdy, na zasadzie ogólnodostępności.

Ad. 7. Obiekty wymienione w punkcie 6 będą nieodpłatne i ogólnodostępne.

Ad. 8. W związku z tym, że korzystanie z urządzeń rekreacyjno-sportowych, obiektów małej architektury i oświetlonej wiaty rekreacyjnej z siedziskami i grillem będzie nieodpłatne, nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi generujących podatek należny.

Ad. 9. Wydatki na urządzenia rekreacyjno-sportowe, obiekty małej architektury, wiatę rekreacyjną nie stanowią elementu kalkulacyjnego ceny za wynajem lokali użytkowych.

Ad. 10. Wydatki na nasadzenia zieleni w ramach zadania inwestycyjnego nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi generującymi po stronie Spółdzielni podatek należny.

Ad. 11. Ogrodzenie miejsca składowania odpadów z śmietnikami półpodziemnymi związane będzie z czynnościami zwolnionymi. Brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

Ad. 12. Spółdzielnia nie jest w stanie wykazać związku wydatków ponoszonych w ramach realizacji przyszłej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zlokalizowanie inwestycji na nieruchomości niemieszkalnej (zabudowanej budynkiem z lokalami użytkowymi i biurami Spółdzielni) stanowiącej mienie spółdzielni, ale służącej przede wszystkim mieszkańcom sąsiadujących spółdzielczych nieruchomości mieszkalnych, ale z możliwością korzystania z np. z drogi czy miejsc parkingowych przez najemców lokali użytkowych oraz na zasadzie ogólnej dostępności przez pozostałych użytkowników nie mających nic wspólnego ze Spółdzielnią Mieszkaniową, pozwala na odliczenie podatku VAT przy wydatkach związanych z realizacją tej inwestycji według współczynnika określonego w art. 90 ust. 3 ustawy VAT?

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego:

Spółdzielnia mieszkaniowa A. wykonuje czynności zwolnione i opodatkowane. Zwolnione na podstawie art. 43 ust.1 pkt 11 ustawy VAT są czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokali mieszkalnych członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 o spółdzielniach mieszkaniowych. Natomiast sprzedaż związana z lokalami użytkowymi jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Spółdzielnia mieszkaniowa A. uważa, że nie jest możliwe dokonanie bezpośredniej alokacji wydatków w ramach realizowanej inwestycji do określonych rodzajów sprzedaży (czynności opodatkowanych lub zwolnionych), z którymi wydatki te są związane. Zdaniem wnioskodawcy wydatki będą służyć obu rodzajom działalności, zarówno czynnościom opodatkowanym, jak i zwolnionym, więc w odniesieniu do nabywanych towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego i jest uzupełniony regulacjami zawartymi w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Z kolei w przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami opodatkowanymi, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zakres odliczenia podatku naliczonego, modyfikowany na podstawie powyższych regulacji, uzależniony jest od przyporządkowania działalności podatnika do dwóch kategorii czynności. Do pierwszej z nich zaliczyć należy czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (co do zasady, świadczenie usług oraz sprzedaż towarów opodatkowanych). Z kolei druga kategoria obejmuje czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (czynności zwolnione od podatku).

Z treści wniosku wynika, że Spółdzielnia zamierza realizować inwestycję polegającą na zagospodarowaniu przestrzeni publicznych, przyblokowych na obszarze rewitalizacji w celu poprawy warunków mieszkaniowych i dostępu do infrastruktury rekreacyjno-integracyjnej w tym dla osób niepełnosprawnych.

Zadanie inwestycyjne jest zlokalizowane na nieruchomości na której usytuowany jest budynek administracyjno-użytkowy, ale jego realizacja ma służyć przede wszystkim mieszkańcom przyległych spółdzielczych nieruchomości mieszkalnych, chociaż nie wyklucza to możliwości korzystania z drogi czy miejsc parkingowych przez najemców lokali użytkowych oraz na zasadzie ogólnej dostępności dla pozostałych użytkowników nie mających nic wspólnego ze Spółdzielnią Mieszkaniową. Spółdzielnia nie będzie pobierała opłat za korzystanie z terenu przy ul. C., po jego zagospodarowaniu w ramach zadania inwestycyjnego. Możliwość korzystania przez najemców lokali użytkowych z drogi i miejsc parkingowych na terenie przy ul. C. po jego zagospodarowaniu nie wynika z umów zawartych z nimi przez Spółdzielnię. Korzystanie z dróg i miejsc parkingowych w zasobach Spółdzielni odbywa się na podstawie identyfikatorów wydawanych przez Spółdzielnię zgodnie z Regulaminem dotyczącym zasad ustanawiania parkingów na nieruchomościach SM A. w D. oraz wydawania identyfikatorów uprawniających do parkowania na tych parkingach. Zgodnie z ww. Regulaminem wydanie identyfikatora nie gwarantuje miejsca postojowego. Umożliwienie korzystania z drogi i miejsc parkingowych najemcom lokali użytkowych nie będzie miało wpływu na wysokość ponoszonych przez nich opłat na rzecz Spółdzielni. W związku z tym, że korzystanie z drogi i miejsc parkingowych będzie nieodpłatne, po stronie Spółdzielni nie będzie generowany z tego tytułu podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT. Spółdzielnia nie będzie pobierała opłat za korzystanie z drogi i miejsc parkingowych. Urządzenia rekreacyjno-sportowe, obiekty małej architektury oraz oświetlona wiata rekreacyjna z siedziskami i grillem zostaną wybudowane z myślą o mieszkańcach zasobów mieszkaniowych Spółdzielni i z przeznaczeniem właśnie dla nich, ale w związku z tym, że nie będą to obiekty ogrodzone i zamknięte, korzystać z nich będzie mógł praktycznie każdy, na zasadzie ogólnodostępności. Obiekty wymienione w punkcie 6 będą nieodpłatne i ogólnodostępne. W związku z tym, że korzystanie z urządzeń rekreacyjno-sportowych, obiektów małej architektury i oświetlonej wiaty rekreacyjnej z siedziskami i grillem będzie nieodpłatne, nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi generujących podatek należny. Wydatki na urządzenia rekreacyjno-sportowe, obiekty małej architektury, wiatę rekreacyjną nie stanowią elementu kalkulacyjnego ceny za wynajem lokali użytkowych. Wydatki na nasadzenia zieleni w ramach zadania inwestycyjnego nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi generującymi po stronie Spółdzielni podatek należny. Ogrodzenie miejsca składowania odpadów z śmietnikami półpodziemnymi związane będzie z czynnościami zwolnionymi. Brak związku z czynnościami opodatkowanymi. Spółdzielnia nie jest w stanie wykazać związku wydatków ponoszonych w ramach realizacji przyszłej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż jako wynika z przedstawionego opisu sprawy Spółdzielnia nie jest w stanie wykazać związku wydatków ponoszonych w ramach realizacji przyszłej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną. Powyższe prowadzi do wniosku, że efekty realizacji projektu nie generują i nie będą generować obrotu opodatkowanego podatkiem VAT a w konsekwencji wszystkie zakupione towary i usługi nie będą mały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z poniesionymi wydatkami w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego. Oznacza to równocześnie, że art. 90 ust. 3 ustawy nie będzie miał w sprawie zastosowania.

W świetle powyższych ustaleń stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym Spółdzielni przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT tj. z zastosowaniem współczynnika proporcji o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r.. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § la ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej