Możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku VAT 8% dla dostawy przygotowanych we własnym zakresie produktów (ciastek, popcornu, porcji oliwek) ora... - Interpretacja - IBPP2/4512-500/16-12/WN

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. IBPP2/4512-500/16-12/WN

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku VAT 8% dla dostawy przygotowanych we własnym zakresie produktów (ciastek, popcornu, porcji oliwek) oraz opodatkowanie podatkiem VAT gratisów wydawanych do ww. produktów

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo:

1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z (...) 2016 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z (...) 2017 roku sygn. akt I SA/Kr 74/17 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z (...) 2021 r. sygn. akt I FSK 1078/17;

2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

-możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT 8% dla dostawy przygotowanych we własnym zakresie produktów (ciastek, popcornu, porcji oliwek) (pytanie nr 1) – jest prawidłowe,

-opodatkowania podatkiem VAT gratisów wydawanych do ww. produktów (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu (...) 2016 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

•możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT 8% dla dostawy przygotowanych we własnym zakresie produktów (ciastek, popcornu, porcji oliwek) oraz

•opodatkowania podatkiem VAT gratisów wydawanych do ww. produktów.

Uzupełniliście Państwo wniosek - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z (...) 2016 r. (data wpływu ... 2016 r.) oraz pismem z (...) 2022 r. (data wpływu ... 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawcą jest spółką osobową będącą czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług restauracyjnych w wynajmowanych lokalu oraz ogródku usytuowanym przy wynajmowanym lokalu. Wnioskodawca zamierza wprowadzić ofertę sprzedaży nowych pozycji przygotowywanych we własnym zakresie tj. ciastek, popcornu oraz porcji oliwek. Oferowane produkty są podawane klientom przez obsługę. Do sprzedawanych powyżej produktów Wnioskodawca zamierza podawać jako gratisy napoje, w tym napoje alkoholowe, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł. Swoboda w kształtowaniu menu dla klientów pozwala Spółce na konstruowanie takich ofert.

Natomiast w piśmie z (...) 2016r., Wnioskodawca wyjaśnił:

- w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1:

Przygotowane we własnym zakresie ciastka, popcorn oraz porcje oliwek dostarczane będą jako usługi związane z wyżywieniem - PKWiU ex 56 i zgodnie z art 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719) w sprawie stawek, stasowana będzie stawka 8%.

Ponadto na pytanie tut. Organu, cyt.:

 „Czy przedmiotowe produkty (ciastka, popcorn oraz porcja oliwek) zawierają produkty o zawartości powyżej 1,2% alkoholu?”

Wnioskodawca  wskazał, że nie.

- w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2:

1.Wnioskodawca zamierza przekazywać jako gratisy napoje, w tym alkoholowe, a w szczególności:

  • ­    kawę,
  • ­    herbatę,
  • ­    soki,
  • ­    napoje gazowane,
  • ­    woda,
  • ­    piwo,
  • ­    wino

2.Wnioskodawca informuje, iż przedmiotowe gratisy będą prezentami o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 14 marca 2014 roku o podatku od towarów i usług(t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.).

3.Wnioskodawca informuje, iż przedmiotowe gratisy znajdują się także w ofercie sprzedaży u Wnioskodawcy.

4.Po otrzymaniu zamówienia na ciastko, popcorn lub porcji oliwek klient otrzyma także przedmiotowy gratis do wyboru.

5.Przedmiotowe gratisy będą wydawane przy zamówieniu:

  • ­    dużego ciastka,
  • ­    dużej porcji popcornu,
  • ­    dużej porcji oliwek

W ofercie Wnioskodawcy znajdować się będą także:

  • ­    małe ciastko,
  • ­    mała porcja popcornu,
  • ­    mała porcja oliwek,

sprzedaż których nie będzie objęta promocją w postaci dodatkowego gratisu tj. napoju, w tym napoju alkoholowego.

6.Wartość gratisów nie będzie elementem kalkulacji ceny sprzedawanych produktów. – Niniejsze stanowi odpowiedź na pytanie tut. Organu - czy wydawanie przedmiotowych gratisów będzie elementem ceny sprzedawanych produktów (w szczególności czy wartość przedmiotowych gratisów będzie wliczona w cenę sprzedawanych produktów (wymienionych we wniosku)?

7.Wydawane gratisy będą ewidencjonowane w systemie sprzedażowych jako gratisy z kwotą 0 złotych i tak też będą widniały na blankiecie sprzedażowym. Fiskalizacji natomiast podlegać będą tylko sprzedawane produkty.

Pytania:

1.Czy dokonując dostawy w wynajmowanych lokalu oraz ogródku usytuowanych przy wynajmowanym lokalu przygotowanych we własnym zakresie ciastek, popcornu oraz porcji oliwek Spółka może zastosować dla dostawy zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719) w sprawie stawek, 8% stawkę stosuje się dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia?

2.Czy oferując gratisy do w/w wymienionych produktów w postaci napojów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł Spółka zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest zobowiązana do wykazania dostawy, gdyż oferowane gratisy są związane z prowadzoną działalnością Podatnika tj. są oferowane do sprzedawanych produktów wytwarzanych we własnym zakresie tj. ciastek, popcornu oraz porcji oliwek?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1 Opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, rozumiana na gruncie Ustawy VAT, jako wszelkiego rodzaju przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Podstawową stawką podatku VAT jest obecnie 23%. Stawki preferencyjne mogą być stosowane wyłącznie w sytuacji, gdy zostało to jasno określone w przepisach. W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719) w sprawie stawek, 8% stawkę stosuje się dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Pod poz. 7 tego załącznika wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2)napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3)napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4)napojów bezalkoholowych gazowanych,

5)wód mineralnych,

6)innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką 23%.

Spółka dokonując dostawy produktów przygotowanych we własnym zakresie tj. ciastek, popcornu oraz porcji oliwek oraz serwowanych przez obsługę w wynajmowanym lokalu oraz ogródku usytuowanych przy wynajmowanym lokalu ma prawo do zastosowania obniżonej stawki określonej w/w rozporządzeniem.

Ad. 2 (stanowisko ostatecznie sformułowane  w piśmie z ... 2016r.):

Zdaniem Wnioskodawcy oferowane gratisy w postaci napojów, w tym alkoholowych jest także dostawą, gdyż zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub części składowych.

Natomiast przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika i dodatkowo zgodnie z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług , rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary, których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Niewątpliwie przekazywane gratisy w postaci napojów, do zamawianych przez klientów ciastek, popcornu oraz porcji oliwek jest związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i w przypadku gdy jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania gratisów, nie przekraczają 10 zł  Spółka nie jest zobowiązana do wykazywania dostawy w/w gratisów.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Państwa wniosek – (...) 2016 r. wydałem interpretację indywidualną znak IBPP2/4512-500/16-2/BW, w której uznałem Państwa stanowisko w zakresie ustalenia:

- możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT 8% dla dostawy przygotowanych we własnym zakresie produktów (ciastek, popcornu, porcji oliwek) – za nieprawidłowe,

- opodatkowania podatkiem VAT gratisów wydawanych do ww. produktów – za prawidłowe,

Interpretację doręczono Państwu (...) 2016 r.

Skarga na interpretację indywidualną

(...) 2016 r. Państwa Spółka wniosła skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Skarga wpłynęła do mnie (...) 2016 r.  

Wnieśliście Państwo o uchylenie interpretacji w zakresie możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT 8% dla dostawy przygotowanych we własnym zakresie produktów (ciastek, popcornu, porcji oliwek) i zasądzenie kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm prawem przepisanych.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił skarżoną interpretację – wyrokiem z (...) 2017 roku sygn. akt I SA/Kr 74/17.

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie – wyrokiem z (...) 2021 r. sygn. akt I FSK 1078/17 uchylił zaskarżony wyrok w części dotyczącej punktu I, w zakresie w jakim Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną, w nieobjętej zakresem zaskarżenia skargą części, tj. w części, w której organ interpretacyjny uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe oraz oddalił skargę kasacyjną w pozostałym zakresie.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od (...) 2021 r. w części objętej zakresem zaskarżenia przedstawionym w skardze.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku  

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;

ponownie rozpatruję wniosek Państwa Spółki o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawiła Państwa Spółka we wniosku w zakresie:

-możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT 8% dla dostawy przygotowanych we własnym zakresie produktów (ciastek, popcornu, porcji oliwek) (pytanie nr 1) – jest prawidłowe,

-opodatkowania podatkiem VAT gratisów wydawanych do ww. produktów (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania pierwotnej interpretacji, tj. w dniu (...) 2016 r., bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z (...) 2017 roku sygn. akt I SA/Kr 74/17 oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z (...) 2021 r. sygn. akt I FSK 1078/17.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,

opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy

towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT

przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Zgodnie z przepisem art. 5a ustawy

towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Powyższy przepis wprost stanowi, że oznaczenia PKWiU stosuje się jedynie w określonych w ustawie lub rozporządzeniach sytuacjach, tzn. gdy przepis wprost odnosi się do symbolu PKWiU.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT,

stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy,

dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

a)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

b)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719 ze zm.), w § 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano, że

stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika do ww. rozporządzenia

wskazano usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2)napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3)napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4)napojów bezalkoholowych gazowanych,

5)wód mineralnych,

6)innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez „PKWiU ex” – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy wyjaśnić, że klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług zawiera Sekcję I – usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne, która obejmuje m.in.:

- usługi gastronomiczne,

- usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

- usługi stołówkowe,

- usługi przygotowywania i podawania napojów.

Przy czym, w klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 sklasyfikował „Usługi związane z wyżywieniem”, w grupowaniu:

- 56.10.11.0 Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach,

- 56.21.11.0 Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla gospodarstw domowych,

- 56.21.19.0 Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering),

- 56.29.19.0 Pozostałe usługi gastronomiczne świadczone w oparciu o zawartą z klientem umowę,

- 56.30.10.0 Usługi przygotowywania i podawania napojów.

Należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Państwa Spółka jest spółką osobową będącą czynnym podatnikiem VAT.

Prowadzicie Państwo działalność w zakresie usług restauracyjnych w wynajmowanych lokalu oraz ogródku usytuowanym przy wynajmowanym lokalu. Państwa Spółka zamierza wprowadzić ofertę sprzedaży nowych pozycji przygotowywanych we własnym zakresie tj. ciastek, popcornu oraz porcji oliwek. Oferowane produkty są podawane klientom przez obsługę.

Wskazaliście Państwo, że przygotowane we własnym zakresie ciastka, popcorn oraz porcje oliwek dostarczane będą jako usługi związane z wyżywieniem - PKWiU ex 56.

Ponadto na pytanie tut. Organu, cyt.: „Czy przedmiotowe produkty (ciastka, popcorn oraz porcja oliwek) zawierają produkty o zawartości powyżej 1,2% alkoholu?” wskazaliście Państwo, że nie.

Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą ustalenia wymaga m.in. czy w okolicznościach opisanych we wniosku dla dostawy ww. produktów (tj. ciastek, popcornu oraz porcji oliwek) można zastosować stawkę podatku VAT 8%.

Dokonując ponownej oceny Państwa stanowiska we wskazanym zakresie należy mieć na uwadze stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wyrażone w wyroku z (...) 2017 roku sygn. akt I SA/Kr 74/17 oraz stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażone w wyroku z (...) 2021 r. sygn. akt I FSK 1078/17, będących rozstrzygnięciami w niniejszej sprawie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku  z (...) 2017r. sygn. akt I SA/Kr 74/17 stwierdził, w niniejszej sprawie doszło do istotnego naruszenia przez organ przepisów postępowania, a to art. 14b § 3 O.p. w związku art. 169 § 1 O.p. i w związku z art. 14h O.p. oraz art. 14c § 2 O.p. co obligowało Sąd do uchylenia interpretacji w zaskarżonej części.

Sąd wskazał, że w postępowaniu interpretacyjnym znajduje zastosowanie zasada legalizmu, jeżeli organ interpretacyjny uzna, że zaprezentowany we wniosku stan faktyczny nie został przedstawiony w sposób wyczerpujący, zobowiązany jest stosownie do art. 14h w związku z art. 169 § 1 O.p. i w związku z art. 14b § 3 O.p., wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o okoliczności istotne z punktu widzenia wchodzących potencjalnie w rachubę norm materialnego prawa podatkowego.

W ocenie Sądu opis zdarzenia przyszłego, na podstawie którego sformułowano pytanie pierwsze, nie był wyczerpujący i jednoznaczny, jak tego wymaga art. 14b § 3 O.p.

Rzeczą organu interpretacyjnego było zatem wezwanie Skarżącej w trybie przewidzianym w art. 169 § 1 w związku z art. 14h O.p. do sprecyzowania i uzupełnienia przedstawionego we wniosku o interpretację opisu zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie jakie konkretne procesy (czynności) będą dokonywane w ramach przygotowywania we własnym zakresie ciastek, popcornu i porcji oliwek.

Również Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z (...) 2021 r. sygn. akt I FSK 1078/17 potwierdził stanowisko WSA i wskazał, że zgodzić się należało z Sądem pierwszej instancji, że opis zdarzenia przyszłego, na podstawie którego sformułowano pytanie pierwsze, nie był wyczerpujący i jednoznaczny, jak tego wymaga art. 14b § 3 o.p. W tej sytuacji zgodzić się należy z Sądem pierwszej instancji, że organ interpretacyjny powinien wezwać skarżącą, w trybie przewidzianym w art. 169 § 1 w zw. z art. 14h o.p, do sprecyzowania i uzupełnienia przedstawionego we wniosku o interpretację opisu zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie jakie konkretne procesy (czynności) będą dokonywane w ramach przygotowywania we własnym zakresie ciastek, popcornu i porcji oliwek.”.

Zatem w konsekwencji polecenia zawartego w wyroku WSA w Krakowie z (...) 2017 roku sygn. akt I SA/Kr 74/17 wezwaniem z (...) 2022 r. znak (...) poinformowaliśmy Państwa, że wniosek ma braki formalne i poprosiliśmy o ich uzupełnienie w zakresie wskazania jakie konkretnie procesy (czynności) będą dokonywane w ramach przygotowania we własnym zakresie ciastek, popcornu i porcji oliwek.

Pismem z (...) 2022 r. odpowiedzieli Państwo na wezwanie, tj. wskazaliście, jakie konkretnie procesy (czynności) będą dokonywane w ramach przygotowania we własnym zakresie ciastek, popcornu i porcji oliwek i orzeszków:

•odnośnie przygotowania we własnym zakresie ciastek: ciasteczka są wypiekane przez Wnioskodawcę (przy wykorzystaniu jego infrastruktury, sprzętu i osób zatrudnionych lub współpracujących z Wnioskodawcą); Wnioskodawca dokonuje zakupu surowców (niezbędnych składników), przygotowuje ciastka, wypieka je, dokonuje porcjowania oraz serwowania;

•odnośnie przygotowania we własnym zakresie porcji popcornu: popcorn jest przygotowywany przez Wnioskodawcę (przy wykorzystaniu jego infrastruktury, sprzętu i osób zatrudnionych lub współpracujących z Wnioskodawcą); Wnioskodawca dokonuje zakupu suchej kukurydzy, poddaje ja procesowi prażenia. Następnie wytworzony popcorn jest porcjowany i serwowany;

•odnośnie przygotowania we własnym zakresie porcji oliwek: Wnioskodawca dokonuje zakupu oliwek drylowanych różnego rodzaju (zielone, zielone z nadzieniem np. papryka, czarne ). Następnie Wnioskodawca (przy wykorzystaniu jego infrastruktury, sprzętu i osób zatrudnionych lub współpracujących z Wnioskodawcą) wykonuje szaszłyki poprzez nabijanie naprzemienne różnych rodzajów oliwek;

•odnośnie przygotowywania we własnym zakresie porcji orzeszków: Wnioskodawca dokonuje zakupu orzeszków (różne smaki). Następnie wykonuje mix (mieszankę) orzeszków. Przygotowane porcje są serwowane.

Należy w tym miejscu zauważyć, że Państwa wątpliwości zakreślone pytaniem nr 1 dotyczą możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT 8% dla dostawy przygotowanych we własnym zakresie wyłącznie ciastek, popcornu, porcji oliwek.

Mając na uwadze stanowiska sądów administracyjnych zawarte w zapadłych w niniejszej sprawie ww. wyrokach należy zauważyć co następuje:

Dla prawidłowego opodatkowania sprzedaży kluczowe znaczenie ma czy w okolicznościach opisanych we wniosku można mówić o jednym świadczeniu zasadniczym, tj. o świadczeniu kompleksowej usługi, na którą składają się inne świadczenia pomocnicze, niebędące celem samym w sobie, lecz środkiem do pełnego zrealizowania usługi podstawowej.

Podkreślić należy, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedna lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Natomiast, aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Zagadnienie to było przedmiotem wielu orzeczeń wydawanych zarówno przez TSUE, jak i sądy administracyjne (wyroki TSUE, które zapadły w sprawach C-111/05 Aktiebolaget NN v. Skatteverket i C-41/04 Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV, z których jednoznacznie wynika, że w sytuacji, gdy „dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej”.

W orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w sprawie Faaborg-Gelting Linien A/S przeciwko Finanzamt Flensburg (C-231/94), TSUE wskazał, że dostawa gotowych posiłków do bezpośredniego spożycia jest rezultatem szeregu usług, przy czym do dyspozycji klienta pozostaje infrastruktura, w tym jadalnia z pomieszczeniami sąsiadującymi. Transakcje w restauracjach charakteryzuje cały zespół cech i czynności, przy czym dostawa posiłku jest jedynie częścią usługi, choć stanowi w nich dominujący element. W związku z tym, Trybunał również w tym wyroku podkreślił, że w sytuacji, w której mamy do czynienia z transakcją składającą się z wielu elementów, należy w pierwszej kolejności uwzględnić wszelkie okoliczności przeprowadzenia danej transakcji.

Do rozstrzygnięcia, czy w konkretnej sprawie mamy do czynienia z jednym, bądź wieloma świadczeniami, istotne jest dokonanie tej analizy z punktu widzenia klienta, odbiorcy tych czynności. Wymaga to wzięcia pod uwagę wszelkich okoliczności, w jakich następuje transakcja, w celu określenia jej elementów charakterystycznych i dominujących. Element dominujący określa się z punktu widzenia przeciętnego konsumenta oraz z uwzględnieniem, w ramach całościowej oceny, wagi jakościowej, a nie tylko ilościowej, elementów świadczenia usług w stosunku do elementów dostawy towarów.

Jak wynika z wniosku, przygotowane we własnym zakresie ciastka, popcorn oraz porcje oliwek dostarczane będą jako usługi związane z wyżywieniem - PKWiU ex 56. Wnioskodawca przedstawił konkretne procesy jakich dokonuje w ramach przygotowania we własnym zakresie ciastek, popcornu oraz porcje oliwek.

Z uwagi na wskazane przez Wnioskodawcę czynności dodatkowe świadczone przez Wnioskodawcę, służące konsumpcji produktów na miejscu (w lokalu oraz ogródku usytuowanym przy wynajmowanym lokalu) należy stwierdzić, że czynności te są elementami charakterystycznymi dla typowej usługi restauracyjnej. W takiej sytuacji przedmiotem wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności będzie faktycznie usługa charakteryzująca działalność restauracyjną (gastronomiczną), jaką jest serwowanie wskazanych produktów w lokalu przy zapewnieniu odpowiedniej ku temu infrastruktury. Rozdzielenie tej usługi na dwa odrębne świadczenia usługę i dostawę towarów byłoby sztuczne, gdyż te dwa elementy stanowią nierozerwalną całość usługi restauracyjnej, każdy z nich w jednakowy sposób służy jej realizacji, a żaden z nich nie jest odrębnym celem klienta, wspólnie stanowią całość. Biorąc pod uwagę sytuację opisaną przez Wnioskodawcę w opisie sprawy, w której klient kupuje produkt spożywczy i wychodzi z restauracji, to i tak usługa jest mu sprzedawana w całości, klient płaci za towar i element usługowy. Gdyby było inaczej klient miałby możliwość zamówienia samej usługi bez dostawy towaru – co nie jest możliwe.

Na podstawie przywołanych uregulowań i dokonanej analizy, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, stwierdzić należy że w przedstawionym we wniosku opisie sprawy mamy do czynienia z usługą gastronomiczną – tj. usługą związaną z wyżywieniem (PKWiU ex 56). W ramach tej usługi przygotowane i podawane są wymienione we wniosku produkty.

Jak już wcześniej wskazano, Ustawodawca określił w poz. 7 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013r. poz. 1719 ze zm.), że opodatkowaniu stawką preferencyjną podlegają usługi związane z wyżywieniem z wyłączeniem sprzedaży napojów i innych towarów (wymienionych w punktach 1-6), to oznacza, że usługi gastronomiczne będą opodatkowane 8% stawka podatku VAT, zaś sprzedaż produktów i towarów spożywczych (wymienionych w punktach 1-6 poz. 7 załącznika) będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową.

Użyte w poz. 7 ppkt 6 załącznika do rozporządzenia sformułowanie „innych towarów w stanie nieprzetworzonym”, oznacza że chodzi o taki towar który, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl słownika języka polskiego „przetwarzać” znaczy tyle co przerabiać, zmieniać coś, nadając mu inny kształt wygląd, inną formę, przekształcać, przeobrażać (por. Słownik Języka Polskiego, Warszawa 1988, Wyd. PWN, tom 2 str. 1017). W związku z tym przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniano. Jeżeli towar został poddany procesom (czynnościom), w następstwie których cechy charakteryzujące dany towar zostały zmienione, to wówczas towar nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym.

W cytowanym wyżej rozporządzeniu, w zapisie określającym zakres wyłączenia stosowania obniżonej stawki, nie posłużono się terminem „dostawa”, tylko terminem „sprzedaż”, pod którym rozumie się zarówno świadczenie usług, jak i dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy). Oznacza to, że w świetle ww. przepisów, nie następuje podzielenie czynności złożonej (np. usługi związanej z wyżywieniem w zakresie podania określonego towaru) na jej elementy składowe.

Z treści poz. 7 załącznika do rozporządzenia wynika, że wyłączona z opodatkowania obniżoną stawką podatku w wysokości 8% (a co za tym idzie, objęta stawką podstawową) jest sprzedaż (przez którą rozumiane tu będzie całe świadczenie złożone, tj. usługa związana z wyżywieniem obejmująca wartość produktu wraz z wykonaniem czynności dodatkowych), dotycząca produktów wymienionych w pkt 1-6 tej pozycji.

Powyższe znajduje dodatkowo potwierdzenie w wynikającej z orzecznictwa TSUE zasadzie wąskiej interpretacji przepisów przewidujących wyjątki od stosowania stawki podstawowej (por. pkt 84 wyroku z dnia 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09).

W konsekwencji, mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz wskazane przepisy prawa, a także uwzględniając stanowiska wyrażone w ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z (...) 2017 roku sygn. akt I SA/Kr 74/17 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z (...) 2021 r. sygn. akt I FSK 1078/17 należy uznać, że przygotowane w ramach usługi związanej z wyżywieniem, produkty w postaci ciastek, popcornu i porcji oliwek podlegają przetworzeniu w ramach czynności wykonywanych przy wykorzystaniu infrastruktury, sprzętu i osób pracujących, opisanych w uzupełnieniu. W związku z poddaniem zakupionych towarów procesom (czynnościom) opisanym w uzupełnieniu, towary ulegają zmianie – przyjmują inny kształt, wygląd i formę. Powyższe powoduje, że w wyniku poddania towarów opisanym procesom (w postaci wypieku, prażenia, nabijania szaszłyków) mamy już do czynienia z towarem przetworzonym. W konsekwencji należy przyjąć, że świadczona przez Wnioskodawcę usługa złożona, obejmująca przygotowanie i serwowanie ciastek, popcornu oraz porcji oliwek wraz z wykonaniem czynności dodatkowych, przez obsługę w wynajmowanym lokalu oraz ogródku usytuowanym przy wynajmowanym lokalu kwalifikowana jako usługa związana z wyżywieniem (PKWIU 56) podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku 8%.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, zgodnie z którym cyt.: „Spółka dokonując dostawy produktów przygotowanych we własnym zakresie tj. ciastek, popcornu oraz porcji oliwek oraz serwowanych przez obsługę w wynajmowanym lokalu oraz ogródku usytuowanych przy wynajmowanym lokalu ma prawo do zastosowania obniżonej stawki określonej w/w rozporządzeniem” jest prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga także kwestia opodatkowania podatkiem VAT wydawanych do ww. produktów gratisów (w postaci napojów, w tym alkoholowych).

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że w myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy o VAT 

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Według art. 7 ust. 3

powołanej ustawy przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Jak wynika z powyższych uregulowań opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątkiem jest przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki.

Należy podkreślić, że w sytuacji gdy podatnik odliczył podatek naliczony przy nabyciu lub wytworzeniu towarów, to gdyby ich nieodpłatne przekazanie było nieopodatkowane, w rezultacie prowadziłoby do sytuacji, że żaden z uczestników obrotu gospodarczego nie poniósłby ekonomicznego ciężaru podatku VAT. Pozostawałoby to w sprzeczności z zasadą powszechności i neutralności opodatkowania. Nieodpłatne przekazanie towarów handlowych, które nie wypełnia definicji prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 lub próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, traktowane jest jak dostawa towarów i rodzi konieczność opodatkowania podatkiem VAT.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie (w tym także darowizna) tych towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania) bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

Za odpłatną dostawę towarów nie uznaje się jednakże wykorzystania do celów działalności przedsiębiorstwa podatnika towarów stanowiących prezenty o małej wartości i próbki.

Na mocy art. 7 ust. 4 ustawy o VAT

przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Stosownie do art. 7 ust. 7 tej ustawy

przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1. ma na celu promocję tego towaru oraz

2. nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Jak wynika z powyższego nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług przekazanie odbiorcom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towaru, nie przekracza 10,00 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100,00 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Spełnienie zatem którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych przekazań. Natomiast jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100,00 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Podkreślić w tym miejscu należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że do sprzedawanych powyżej produktów (ciastek, popcornu, porcji oliwek) Wnioskodawca zamierza podawać jako gratisy napoje, w tym napoje alkoholowe.

W szczególności, po otrzymaniu zamówienia na ciastko, popcorn lub porcję oliwek klient otrzyma także przedmiotowy gratis do wyboru.

Przedmiotowe gratisy będą wydawane przy zamówieniu:

  • ­    dużego ciastka,
  • ­    dużej porcji popcornu,
  • ­    dużej porcji oliwek

W ofercie Wnioskodawcy znajdować się będą także: małe ciastko, mała porcja popcornu, mała porcja oliwek, sprzedaż których nie będzie objęta promocją w postaci dodatkowego gratisu tj. napoju, w tym napoju alkoholowego.

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe gratisy znajdują się także w ofercie sprzedaży u Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazał także, że przedmiotowe gratisy będą prezentami o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy  o podatku od towarów i usług, w szczególności, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Ponadto wyjaśnił, że wartość gratisów nie będzie elementem kalkulacji ceny sprzedawanych produktów. Wydawane gratisy będą ewidencjonowane w systemie sprzedażowym jako gratisy z kwotą 0 złotych i tak też będą widniały na blankiecie sprzedażowym.

Należy ponownie wskazać, że jak wynika z cytowanych wyżej przepisów ustawy o VAT, nie jest opodatkowane przekazanie towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł, a przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że nieodpłatne wydanie klientom opisanych gratisów, tj. których, jednostkowa cena nabycia (bez podatku) nie przekracza 10 zł i wydanie tych gratisów ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, a przede wszystkim, że  gratisy te nie stanowią elementu kalkulacji ceny produktów do których są wydawane – nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawiła Państwa Spółka i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w kwestii objętej pytaniem nr 2 dokonano przy założeniu, że wartość opisanych we wniosku gratisów nie będzie wliczona w cenę wymienionych we wniosku produktów sprzedawanych przez Wnioskodawcę. Dodać też trzeba, że organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.

Ponadto wyrażona w niniejszej interpretacji ocena prawna Państwa stanowiska odnosi się ściśle do zakresu objętego Państwa pytaniami, bowiem to pytania zakreślają ramy interpretacji. Stąd też niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w kwestii możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT 8% dla dostawy przygotowanych we własnym zakresie produktów (ciastek, popcornu, porcji oliwek) oraz opodatkowania podatkiem VAT gratisów wydawanych do ww. produktów. Wszystkie inne kwestie, które nie zostały objęte Państwa pytaniami, w szczególności proces przygotowywania we własnym zakresie porcji orzeszków oraz opodatkowanie oferowanego mix orzeszków nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).