w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.583.2020.2.AR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.10.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.583.2020.2.AR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2020 r. (data wpływu 20 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 12 sierpnia 2020 r. (data wpływu 14 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 sierpnia 2020 r. (data wpływu 14 sierpnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 6 sierpnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.583.2020.1.AR.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto Z. (dalej: Miasto, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Miasto posiada status miasta na prawach powiatu oraz osobowość prawną i zdolność do czynności cywilnoprawnych. Do zakresu działania Miasta należą zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania te Miasto wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Miasto Z. podpisało umowę w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 13 Infrastruktura społeczna, Działanie 13.3 Rewitalizacja obszarów miejskich, Numer naboru: X, Nr projektu: X, Umowa nr X z dnia 13 maja 2020 r. o dofinansowanie projektu pn. ., finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Głównym celem projektu jest ograniczenie negatywnych zjawisk i procesów na obszarze rewitalizacji, poprawa jakości i standardu życia mieszkańców przez optymalne wykorzystanie potencjału zabytkowego zespołu staromiejskiego. Projekt przyczyni się do integracji lokalnej społeczności i pobudzenia jej aktywności społecznej, poszerzania kompetencji i umiejętności mieszkańców.

Planowana inwestycja znajduje się w Z., w obrębie S. M. oraz osiedla P. Obejmuje tereny zlokalizowane w północnej i wschodniej części S. M., dla których główną osią jest ulica Ł. oraz sąsiadujący teren południowej części osiedla P. B. VI zlokalizowany jest bezpośrednio przy ulicy Ł. i Placu S. Remont dziedzińców bloków kamienic VI i VII odnosi się do terenów zlokalizowanych pomiędzy ulicą: B., O., G., P. oraz ulicą: B., Z., Ł., P. Przyległy teren Osiedla P. oraz remontowane obiekty na S. M. zostaną wyposażone w monitoring wizyjny. Teren rekreacyjno-sportowy powstanie przy Parku Miejskim w Z., natomiast tor modelarski zostanie zlokalizowany na terenach fortecznych przy B. VI.

Realizacja celu mierzona będzie następującymi wskaźnikami rezultatu: 1) liczba osób korzystających z obiektów infrastruktury społecznej/kulturalnej/turystycznej będącej przedmiotem projektu 8000 osób na rok, 2) wzrost zatrudnienia o 1 EPC jedno nowo utworzone miejsce pracy bezpośrednio po zakończeniu realizacji projektu. Główne grupy docelowe to mieszkańcy miasta (w tym osoby wykluczone, starsze, bezrobotni, młodzież wchodząca na rynek pracy) oraz turyści uprawiający tzw. turystykę kulturową, nastawieni na zwiedzanie obiektów zabytkowych i muzeów oraz na poznawanie tradycji i historii miasta wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO oraz będącego Pomnikiem Historii.

Zadania do realizacji w ramach projektu to:

1. Rewitalizacja B. VI Twierdzy Z. oraz utworzenie Centrum Edukacyjno-Integracyjnego i Klubu Rozwoju Zawodowego w poddaszu N. K1 wraz z budową systemu monitoringu.

W N. K1 zaplanowano adaptację poddasza oraz wykonanie prac związanych z bezpieczeństwem, poprawą funkcjonalności obiektu oraz udostępnieniem budynku dla osób niepełnosprawnych. Program inwestycji przewiduje: remont konserwatorski poddasza, remont schodów oraz udostępnienie wszystkich kondygnacji dla osób niepełnosprawnych poprzez montaż windy osobowej, wyposażenie Centrum Integracyjno-Edukacyjnego i Klubu Rozwoju Zawodowego, wymianę instalacji wewnętrznych, zagospodarowanie terenu plateau bastionu obejmujące remont boiska oraz małą architekturę, wymianę ogrodzenia boiska, oświetlenie terenu oraz budowę systemu monitoringu w okolicach B. VI.

Centrum Edukacyjno-Integracyjne oraz Klub Aktywizacji Zawodowej z dostępem dla osób niepełnosprawnych, w czasie roku szkolnego będą również wykorzystywane jako pracownie do zajęć praktycznych. Wychodząc naprzeciw potrzebom środowiska lokalnego, w szczególności integracji oraz szeroko rozumianemu rozwojowi zainteresowań i propagowaniu kultury, w obiekcie powstaną pomieszczenia pełniące funkcję centrum multimedialnego i świetlicy. Centrum multimedialne, w dobie rozwijającej się na szeroką skalę technologii informacyjnej, stanie się miejscem, w którym zarówno uczniowie jak i lokalni mieszkańcy będą mieli możliwość dostępu do najnowszych technologii multimedialnych. Wydzielone pomieszczenie stanowiące świetlicę będzie miejscem spotkań z miejscowymi artystami, ludźmi świata kultury i nauki. Realizacja projektu umożliwi lokalnej społeczności lepszy dostęp do usług kulturalnych o wysokiej jakości. Miejsce stworzy lokalnej społeczności możliwość spędzania czasu wolnego. Zaplanowana w projekcie wyciszona sala będzie wykorzystana do ćwiczeń na instrumentach muzycznych przez utalentowaną młodzież i starszych mieszkańców osiedla P. i S. M.

Wspólne zajęcia, np. rękodzieła artystycznego, spotkanie dyskusyjne pozwolą na aktywne działanie, rozwój pasji, zainteresowań, a także będą stanowiły możliwość zdobycia doświadczenia przez młodych ludzi. Świetlica posłuży również jako miejsce do organizacji pozalekcyjnych zajęć artystycznych. Dużą barierę w przygotowaniu wystąpień młodych artystów stanowią warunki lokalowe, dlatego świetlica będzie świetnym miejscem do rozwoju artystycznych talentów uczniów i społeczności lokalnej. Biorąc pod uwagę zainteresowania kulinarne młodzieży, w zapleczu kuchennym, mogą być zorganizowane warsztaty kulinarne. Realizacja tego zadania wspólnie z seniorami będzie stanowić dobry przykład integracji społeczności lokalnej.

Zadanie obejmuje budowę zewnętrznej infrastruktury technicznej towarzyszącej tj. wodociągu, kanalizacji deszczowej, oświetlenia, przebudowę gazociągu, budowę monitoringu oraz przebudowę kanalizacji kablowej niezbędnej do przebudowy obiektu.

2. Remont z pracami konserwatorskimi dziedzińca VI Bloku kamienic oraz remont z pracami konserwatorskimi dziedzińca VII Bloku kamienic S. M. w Z.

Zadanie obejmuje wykonanie zagospodarowania dziedzińców z odwodnieniem, oświetleniem, małą architekturą i zielenią. Przewiduje się zmianę układu i rysunku posadzki, wykonanie klombów wyniesionych ponad posadzkę dziedzińca, zmianę układu zieleńców, wprowadzenie obiektów małej architektury oraz budowę systemu monitoringu.

3. Utworzenie terenu rekreacyjnego o charakterze ogólnodostępnym dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Planowane jest wprowadzenie urządzeń dla dzieci niepełnosprawnych oraz urządzeń dla młodzieży i dorosłych, utworzenie przestrzeni rekreacyjno-sportowej, miejsca do uprawiania sportów typu jazda na deskorolce, rowerach BMX, rolkach oraz hulajnodze, wraz z budową infrastruktury towarzyszącej, tj. ścieżkami, oświetleniem, małą architekturą.

W projekcie zostanie uwzględniona struktura wiekowa mieszkańców, ich potrzeby i bezpieczeństwo użytkowania. Projekt zostanie dostosowany do aktualnego zagospodarowania terenu parku, warunków przyrodniczych oraz stopnia nasłonecznienia terenu. Lokalizacja w strefie AO pomiędzy amfiteatrem parkowym a istniejącymi kortami tenisowymi, stworzy przestrzeń rekreacyjno-kulturową. Planowane nasadzenia zacieniające będą nawiązywały do istniejącego drzewostanu parkowego. Realizacja projektu ma na celu utworzenie ogólnodostępnej przestrzeni dla mieszkańców oraz umożliwienie użytkownikom obiektu swobodną rekreację na świeżym powietrzu.

4. Utworzenie toru modelarskiego na terenach fortecznych przy B. VI.

Zadanie obejmuje utworzenie pełnowymiarowego toru modelarskiego do rozgrywania zawodów modeli latających akrobacyjnych klasy F2B na uwięzi oraz do bicia rekordów prędkości modeli latających. Tor będzie wykorzystywany do treningów i rozgrywania zawodów w konkurencjach łyżworolek i deskorolek, a także do rozgrywania zawodów modeli zdalnie sterowanych statków powietrznych, samochodów i pojazdów gąsienicowych. Tor o promieniu okręgu 18 m, wykonany zostanie z nawierzchni mineralno-żywicznej z wodoprzepuszczalnej mieszanki kruszyw mineralnych i bezrozpuszczalnikowej żywicy epoksydowej w kolorze otoczenia. Pełnowymiarowy tor modelarski w centrum Z. przyczyni się przede wszystkim do spopularyzowania i przybliżenia sportu modelarskiego dzieciom i młodzieży, a także dorosłym oraz umożliwi organizowanie w Z. zawodów modeli latających na uwięzi rangi okręgowej, ogólnopolskiej. Umożliwi także profesjonalne przygotowanie zawodników do udziału w zawodach, pokazach i wystawach modelarskich.

5. Budowa systemu monitoringu.

W ramach projektu nastąpi montaż monitoringu w okolicach obiektów wchodzących w zakres projektu oraz na przyległym terenie osiedla P. Zadanie obejmuje budowę kanalizacji teletechnicznej ze studniami kablowymi, kablami światłowodowymi, kablami UTP i kablami elektrycznymi zasilającymi urządzenia monitoringu, teletechniczną infrastrukturę monitoringu wraz z bezprzewodowym dostępem do Internetu. Dzięki zwiększonej ochronie zmniejszy się problem patologii społecznych oraz zwiększy się bezpieczeństwo mieszkańców i turystów.

6. Działania informacyjne i promocyjne na temat wkładu środków UE w realizację projektu, efektów projektu.

Przebudowa ulicy Ł. i Placu S. oraz remont przyległej infrastruktury technicznej są zadaniami niekwalifikowalnymi w ramach projektu, wydatki związane z realizacją tego zakresu nie będą podlegały refundacji/dofinansowaniu w ramach projektu ..

Faktury dokumentujące poniesione wydatki dotyczące realizacji projektu . będą wystawiane na Miasto Z.

Realizacja projektu będzie należała do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Efekty zrealizowanego projektu Miasto Z. będzie wykorzystywać wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Miasto Z. i jednostki organizacyjne do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z 12 sierpnia 2020 r.):
Czy Miasto Z. realizując projekt pn. . będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z 12 sierpnia 2020 r.):

Miasto Z. realizując projekt nie będzie miało możliwości do odliczenia podatku VAT zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Zadania realizowane w ramach projektu będą służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Miasto Z. będzie zarządzało infrastrukturą powstałą w ramach projektu poprzez właściwy Wydział Urzędu Miasta Z. (w zakresie terenów rekreacyjno-sportowych, toru modelarskiego), Zakład Gospodarki Lokalowej Sp. z o.o. (w zakresie przestrzeni na dziedzińcach VI Bloku kamienic oraz VII Bloku kamienic Starego Miast w Z.), Straż Miejską (w zakresie urządzeń monitoringu), Zespół Szkół Ponadpodstawowych Nr 1 w Z. (w zakresie nadzoru merytorycznego nad Centrum Edukacyjno-Integracyjnym) oraz Powiatowy Urząd Pracy (w zakresie nadzoru nad Klubem Aktywizacji Zawodowej). Wszystkie te podmioty nie będą pobierać opłat opodatkowanych podatkiem VAT. Użytkowanie przestrzeni rekreacyjno-sportowych, przestrzeni dziedzińców będzie bezpłatne. Działalność Centrum Edukacyjno-Integracyjnego oraz Klubu Aktywizacji Zawodowej będzie miało charakter społeczny i będzie bezpłatne.

Miasto Z. w żaden sposób nie będzie mogło odzyskać podatku VAT, zarówno na etapie realizacji projektu, jak i na etapie operacyjnym. Ani Miasto Z., ani podmioty wykorzystujące infrastrukturę nie będą świadczyły usług opodatkowanych VAT, tym samym Miasto Z., jak i podmioty zarządzające nie będą miały prawa do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .. jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 2, 3, 6, 9, 10 i 15 ww. ustawy).

Na tle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ..

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Przedstawiony przez Gminę opis zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca efekty zrealizowanego projektu Miasto Z. będzie wykorzystywać wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy (którego stosowanie jak wskazuje przedmiot wniosku budzi wątpliwości Wnioskodawcy) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ..

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że Miasto Z. realizując projekt nie będzie miało możliwości do odliczenia podatku VAT zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie pytania Wnioskodawcy. Inne kwestie nieobjęte pytaniem, w szczególności kwestia odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa rozpatrzone. Ponadto interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy i nie odnosi się do podmiotów zarządzających.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej