Za dzień powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu obudów do wykopów ziemnych należy uznać dzień wystawie... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.169.2022.1.PM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.169.2022.1.PM

Temat interpretacji

Za dzień powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu obudów do wykopów ziemnych należy uznać dzień wystawienia faktury ustrukturyzowanej, tj. dzień jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w sytuacji wystawiania faktur ustrukturyzowanych dla świadczonych usług wynajmu obudów do wykopów ziemnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·obowiązku wystąpienia o nadanie unikalnego globalnego numeru jednostki handlowej (GTIN) oraz jego umieszczania na obudowach lub konstrukcjach (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);

·ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w sytuacji wystawiania faktur ustrukturyzowanych dla świadczonych usług wynajmu obudów do wykopów ziemnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1. W związku z obowiązkiem wystawiania faktur ustrukturyzowanych w systemie KSeF od 1 stycznia 2023 r. K zamierza podjąć próbę wcześniejszego wystawiania faktur w tym systemie w celu sprawdzenia funkcjonalności tej struktury.

Ustawa o VAT podaje wykaz obowiązkowych elementów mających się znaleźć na fakturze. Zainteresowany ma jednak pewne wątpliwości dotyczące dodatkowego zakresu żądanych danych w ramach e-faktur, nad którymi trwają jeszcze prace, aby Polska otrzymała derogację w ramach dyrektywy VAT. Konkretnie, chodzi o globalny numer jednostki handlowej jako unikalny i zgodny ze standardami międzynarodowymi identyfikator produktu i jego ewentualne nadawanie na produktach Wnioskodawcy.

Zainteresowany świadczy usługi wynajmu obudów do wykopów ziemnych. Są to duże elementy. Klienci Wnioskodawcy wynajmują jednak różne konstrukcje, na które składają się nie tylko duże płyty, ale także rozpory łączące, sworznie i zawleczki, co stanowi wtedy jeden komplet lub całą konstrukcję, która jest wynajmowana dla konkretnego klienta. Ponadto obudowy te pracują w ziemi. W większości przypadków są to głębokie wykopy i naklejenie takiego numeru GTIN mogłoby być jednorazowe. Tarcie gruntu o płytę, a także wbijanie płyt koparką mogłoby każdorazowo zrywać taki numer z poszczególnych elementów konstrukcji i straciłoby to sens, jeśli za każdym razem Wnioskodawca musiałby naklejać ponowną kopię nadanego numeru GTIN.

Numer PKWiU Wnioskodawcy – 25.11.23.0.

2. Kolejny aspekt związany z fakturami w systemie KSeF, który budzi wątpliwości Wnioskodawcy to moment, który jest uznawany za dzień wystawienia FV.

Zainteresowany świadczy usługi wynajmu obudów do wykopów ziemnych, dla których obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia FV. Klienci często wynajmują na okresy miesięczne i Wnioskodawca wystawia FV z datą ostatniego dnia miesiąca, za cały miesiąc wynajmu, zgodnie z raportami przesyłanymi przez przedstawicieli handlowych Zainteresowanego z poszczególnych terenów Polski oraz umowami wynajmu urządzenia, podpisanymi z poszczególnymi kontrahentami.

Zgodnie z zapisem w ustawie o VAT, fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do KSeF. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi przyszłe interpretowanie powstania obowiązku podatkowego VAT.

Pytanie

Jaki dzień należy uznać za dzień powstania obowiązku podatkowego VAT zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy o VAT? Czy dzień ostatniego dnia miesiąca podany na FV jako dzień wystawienia FV? Czy dzień wysłania tej FV do systemu KSeF? Czy może dopiero dzień, w którym system KSeF przydzieli Wnioskodawcy w tym systemie numer identyfikujący tę FV (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 19a ust.5 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2021 r. poz. 685), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia FV z tytułu najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze.

Taka też zasada obowiązuje w firmie Wnioskodawcy do FV wystawianych za wynajmy na koniec okresu rozliczeniowego.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego, co do wystawiania FV w systemie KSeF, Wnioskodawca powinien brać pod uwagę dzień wystawienia FV w jego systemie magazynowym, równoznaczny z ostatnim dniem okresu rozliczeniowego, który jest zgodny z jego umowami podpisanymi z kontrahentem, który od niego wynajmuje obudowy do wykopów ziemnych.

Art. 106na ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur.

Nie ma tam jednak adnotacji, że odnosi się ona również do specyficznego obowiązku podatkowego wynikającego z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w sytuacji wystawiania faktur ustrukturyzowanych dla świadczonych usług wynajmu obudów do wykopów ziemnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

W tym miejscu zauważyć należy, że w art. 19a ust. 5 ustawy, ustawodawca w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla niektórych usług.

Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług:

-telekomunikacyjnych,

-wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy,

-najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,

-ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,

-stałej obsługi prawnej i biurowej,

-dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego

-z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.

Natomiast art. 19a ust. 7 ustawy stanowi, że:

W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Na podstawie art. 106i ust. 1 ustawy:

Fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.

W myśl art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy:

Fakturę wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności – w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4.

Z kolei jak stanowi art. 106i ust. 7 ustawy:

Faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 60. dnia przed:

1)dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;

2)otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Zgodnie z art. 106i ust. 8 ustawy:

Przepis ust. 7 pkt 1 nie dotyczy wystawiania faktur w zakresie dostawy i świadczenia usług, o których mowa w art. 19a ust. 3, 4 i ust. 5 pkt 4, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi wynajmu obudów do wykopów ziemnych, dla których obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje z chwilą wystawienia faktury. W związku planowanym wprowadzeniem obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w systemie KSeF od 1 stycznia 2023 r. Zainteresowany zamierza podjąć próbę wcześniejszego wystawiania faktur w tym systemie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego w sytuacji wystawiania faktur ustrukturyzowanych dla świadczonych usług wynajmu obudów do wykopów ziemnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Łączna analiza przywołanych powyżej norm prawnych – dotyczących zarówno obowiązku podatkowego oraz dokumentowania sprzedaży – prowadzi do wniosku, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usługi najmu powstaje – co również wskazał Zainteresowany w opisie sprawy – z chwilą wystawienia faktury. Natomiast w sytuacji, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje nie później niż z chwilą upływu terminu płatności.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2076), wprowadzono zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) w zakresie utworzenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Ustawa zmieniająca wprowadza możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.

Wprowadzone od 1 stycznia 2022 r. rozwiązanie, tj. wystawianie faktur ustrukturyzowanych w ramach KSeF, ma charakter fakultatywny. Planowane jest też wprowadzenie obligatoryjnego KSeF.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 32a ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze ustrukturyzowanej – rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie.

Jak stanowi art. 106na ust. 1 ustawy:

Fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur.

Zatem powyższy przepis jednoznacznie określa moment wystawienia faktury ustrukturyzowanej, którym jest dzień jej przesłania do KSeF.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczonych usług wynajmu powstaje z chwilą wystawienia faktury ustrukturyzowanej, tj. w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur, zgodnie z art. 19 ust. 5 pkt 4 lit b w zw. z art. 106na ust. 1 ustawy.

Podsumowując, za dzień powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu obudów do wykopów ziemnych należy uznać dzień wystawienia faktury ustrukturyzowanej, tj. dzień jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać jako nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacji rozstrzyga kwestię ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w sytuacji wystawiania faktur ustrukturyzowanych dla świadczonych usług wynajmu obudów do wykopów ziemnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Natomiast na wniosek w zakresie obowiązku wystąpienia o nadanie unikalnego globalnego numeru jednostki handlowej (GTIN) oraz jego umieszczania na obudowach lub konstrukcjach (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) wydane zostało postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr 0112-KDIL1-2.4012.264.2022.1.PM z 14 czerwca 2022 r.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).