Brak prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.509.2022.1.JO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.509.2022.1.JO

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”. 

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Lokalna Grupa Działania „A” na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 realizuje projekty ze środków budżetu państwa w ramach operacji współfinansowania środków w ramach działania 19. „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”.

W ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego PROW 2014-2020 Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie projektu pt. „(…)”. Celem operacji jest podniesienie świadomości mieszkańców obszaru na terenie dwóch LGD „A”  i Stowarzyszenia - LGD „B” w zakresie rozwoju przedsiębiorczości opartej o lokalne produkty i rękodzieło stanowiące dziedzictwo kulturowe regionu.

Projekt współpracy realizowany będzie w ramach partnerstwa dwóch LGD, tj. LGDA” i Stowarzyszenia – LGD „B”.

Ważnym wspólnym działaniem jest stworzenie multimedialnej, aktywnej mapy internetowej pokazującej miejsca ciekawe pod względem kulinarnym, artystyczno-kulturowym i przyrodniczym znajdujące się na obszarze obydwu Partnerów projektu oraz wydanie publikacji w wydaniu książkowym promującej potrawy regionalne, jak i rękodzieło artystyczne obydwu Partnerów projektu. Wnioskodawca zwraca szczególną uwagę, na fakt, że realizacja projektu pomoże w wykorzystaniu potencjału obszarów wiejskich poprzez rozwój świadomości społeczności lokalnych, co do wartości ich dziedzictwa w zakresie potraw regionalnych i rękodzieła artystycznego oraz zainspiruje, jak je wykorzystać. Gadżety promocyjne i publikacja wykonane w ramach realizacji projektu będą udostępniane nieodpłatnie. Część z nich zostanie rozdystrybuowana w pensjonatach i hotelach, część w gminach członkowskich obydwu LGD, pozostałe na stoisku promocyjnym LGD podczas imprez promocyjnych, wystaw zorganizowanych w ramach realizacji projektu. Multimedialna mapa internetowa będzie dostępna dla wszystkich internautów za pomocą internetu.

Projekt ma charakter niekomercyjny, wszystkie działania zaplanowane w projekcie będą nieodpłatne, włącznie z przekazywaniem materiałów, gadżetów promocyjnych oraz uczestnictwem w wydarzeniach promocyjnych.

Jako partnerstwo dwóch LGD w ramach projektu współpracy obydwa LGD chcą promować swoje regiony wspólnie, tak żeby razem przedstawić wspólną ofertę dziedzictwa kulinarnego i rękodzieła artystycznego swojego obszaru.

Działania zaplanowane w ramach projektu współpracy po stronie LGD „A”:

1.Zakup namiotu promocyjnego z logotypami – niezbędnego do przygotowania 2 wystaw.

2.Zakup aparatu fotograficznego – w celu prowadzenia dokumentacji zdjęciowej z realizacji projektu.

3.Konkurs kulinarny – mający na celu wyłonienie i nagrodzenie wykonawców potraw regionalnych.

4.Dwie wystawy rękodzieła artystycznego – mające na celu pokazanie lokalnego dziedzictwa artystycznego obydwu Partnerów projektu.

5.Wykonanie gadżetów promocyjnych: koszulek z nadrukiem logotypów, toreb promocyjnych i pendrive’ów, które zostaną rozdane podczas konkursu kulinarnego, dwóch wystaw oraz konferencji kończącej projekt.

6.Wykonanie i wydanie publikacji książkowej – mające na celu promocję dziedzictwa lokalnego, kulinarnego i rękodzieła artystycznego z obszaru obydwu Partnerów projektu współpracy. Bezpłatna dystrybucja książki podczas wystaw, konferencji, targów oraz w gminach członkowskich z obszaru objętego działaniem przez obydwu Partnerów projektu.

7.Przygotowanie multimedialnej mapy interaktywnej dostępnej bezpłatnie dla wszystkich internautów poprzez aplikację internetową.

8.Konferencja kończąca projekt – mająca na celu podsumowanie działań realizowanych przez obydwu Partnerów w projekcie współpracy akronim (…).

Lokalna Grupa Działania „A” nie jest podatnikiem podatku (VAT) od towarów i usług, a w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Transze dotacji przekazywane będą na podstawie „wniosku o płatność”. Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212 poz. 1336). Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW 2014-2020 do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów przygotowania lub realizacji projektu współpracy.

Część z ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary lub usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy w związku z realizacją projektu akronim (…) pn.: „(…)” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Stowarzyszeniu LGD „A” przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu poniesionego podatku od towarów i usług ?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 5 poz. 535 z późn. zm.) obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny, Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia i zwrotu kosztów podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją ww. projektu współpracy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o te różnice kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6l ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na mocy art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W analizowanym przypadku Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu pn.: „(…)” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie będą spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wynika to z faktu, że nie jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Projekt ma charakter niekomercyjny, wszystkie działania zaplanowane w projekcie będą nieodpłatne, włącznie z przekazywaniem materiałów, gadżetów promocyjnych oraz uczestnictwem w wydarzeniach promocyjnych. Zakupione towary lub usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, nie będziecie Państwo mieć prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanej w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)”, jak również nie będziecie Państwo mieć prawa do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

W tym miejscu należy podkreślić, że podstawę prawną dla rozstrzyganej kwestii – czyli braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem – stanowi art. 86 ust. 1 ustawy, a nie wskazany przez Państwa we wniosku art. 43 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla partnera Stowarzyszenia biorącego udział w projekcie (LGD „B”).

Należy również zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).