Nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. (…), ponieważ efekty proj... - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.277.2022.2.AA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.277.2022.2.AA

Temat interpretacji

Nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. (…), ponieważ efekty projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) S.A. w (…) jest spółką, w której Województwo (…) posiada 100% akcji. Zgodnie z przedmiotem działania określonym w art. 7 Statutu, Spółka angażuje się w promowanie innowacyjności, popularyzowanie i wspieranie myśli naukowej, w szczególności wykorzystującej szeroko rozumiane nowe technologie. (…) w (…) wdraża oraz obsługuje projekty w ramach funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, w których ostatecznymi beneficjentami są przedsiębiorcy.

30 grudnia 2021 r. (…) S.A. w (…) podpisała z Województwem (…) Umowę o dofinansowanie projektu pt. (…) Nr umowy: (…) w ramach Osi Priorytetowej 1, Działania 1.2, Poddziałania 1.2.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

Głównym celem realizacji projektu jest zdefiniowanie zasobów i potencjału branży sektora przemysłu związanego z nowymi technologiami jako przyszłej, nowej, inteligentnej specjalizacji regionu oraz określenie możliwości i ścieżki rozwoju sektora w perspektywie 10 lat, co jest zgodne z Poddziałaniem 1.2.3 RPO (…) Typ 2. Projekt odpowiada na pilną potrzebę poszerzenia katalogu Regionalnej Inteligentnej Specjalizacji (RIS). Tworzenie nowych technologii, wdrażanie automatyzacji i cyfryzacji jest obecnie jedyną ścieżką rozwoju firm MSP, dużych przedsiębiorstw i instytucji B&R. Firmy sektora nowych technologii z Regionu będą mogły korzystać na tym trendzie, jeśli otrzymają odpowiednie wsparcie ze strony Samorządu Województwa. Proces przedsiębiorczego odkrywania inteligentnych specjalizacji umożliwia szersze spojrzenie na gospodarkę regionu i powinien przyczyniać się do wzrostu jej innowacyjności. Biorąc pod uwagę tą przesłankę kolejną inteligentną specjalizacją regionu może zostać sektor związany z cyfryzacją i automatyzacją procesów produkcyjnych i usługowych, co wpisuje się także w rozwój pozostałych inteligentnych specjalizacji regionu, takich jak: ekonomia wody, meblarstwo oraz żywność wysokiej jakości. Zaawansowane technologie mają przede wszystkim zmniejszać straty energii, lepiej zarządzać surowcami i zasobami naturalnymi, a także wspomagać inne sektory poprzez aplikacje i roboty diagnozujące i nadzorujące procesy produkcyjne.

W wyniku realizacji projektu, w porozumieniu z gronem interesariuszy biorących udział nieodpłatnie w konsultacjach tworzenia strategii rozwoju sektora przemysłu związanego z nowymi technologiami opracowane zostaną dwa dokumenty: Diagnoza sektora oraz Program rozwoju sektora w dziedzinie przemysłu, związanego z (…) oraz (…). W ramach projektu przeprowadzone zostaną następujące działania:

zawiązanie współpracy interesariuszy,

wyłonienie wykonawcy diagnozy i programu rozwoju sektora,

promocja działań projektowych,

zaangażowanie dodatkowych interesariuszy i organizacja spotkań,

realizacja badań wynikających z opracowań,

konsultacje poszczególnych dokumentów podzielonych na analizy,

podsumowanie działań projektowych i zatwierdzenie zamówionych opracowań.

Koszty kwalifikowalne poniesione w trakcie realizacji projektu przez (…) S.A. w (…) zostaną sfinansowane w 84,99% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast 15,01% kosztów finansowane będzie ze środków własnych Spółki.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu pt. (…) są wystawiane na (…) S.A. w (…) jako Beneficjenta realizującego projekt, z którym Instytucja Zarządzająca podpisała umowę na jego realizację. Wnioskodawca nie będzie korzystał z efektów projektu. Efekty projektu w perspektywie czasu będą służyły przedsiębiorcom z sektora MŚP, dużym przedsiębiorstwom oraz instytucjom badawczo-rozwojowym przy wsparciu Samorządu Województwa.

Umowa o dofinansowanie projektu wymaga przedłożenia indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wydanej przez Dyrektora KIS, stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu.

(…) S.A. w (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i rozlicza swoje zobowiązania podatkowe z Urzędem Skarbowym w (…).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

(…) S.A. w (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i rozlicza zobowiązania podatkowe z Urzędem Skarbowym w (…).

Zgodnie z zapisami statutowymi art. 7, przedmiot działania Spółki wpisuje się w przedsięwzięcia służące rozwojowi województwa (…) i podnoszeniu konkurencyjności jego gospodarki, przygotowaniu przedsiębiorstw i struktur otoczenia biznesowego do współpracy międzynarodowej, dostosowaniu ich oferty do wymagań rynku europejskiego oraz ułatwieniu im dostępu do nowoczesnych, ekologicznych technologii produkcji i nowoczesnych metod zarządzania. Zgodnie z przedmiotem działania, Spółka może uczestniczyć w projektach dotyczących minimalizowania zagrożenia bezrobociem przez wspieranie inicjatyw gospodarczych tworzących nowe miejsca pracy, wsparcia dla samorządów zamierzających zracjonalizować zarządzanie mieniem komunalnym i wszelkich inicjatywach przynoszących pożytek regionalnej społeczności

Spółka w ramach przedmiotu swej działalności angażuje się również w promowanie innowacyjności wraz z pozyskaniem wsparcia - finansowego i merytorycznego dla jej realizacji, popularyzowanie i wspieranie myśli naukowej, w szczególności wykorzystującej szeroko rozumiane nowe technologie.

Zgodnie z zapisami statutowymi art. 8, przedmiotem działania Spółki jest:

1.(55.20.Z PKD) Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania.

2.(58.11.Z PKD) Wydawanie książek.

3.(58.14.Z PKD) Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków.

4.(58.19.Z PKD) Pozostała działalność wydawnicza.

5.(59.20.Z PKD) Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych.

6.(63.11. Z PKD) Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność.

7.(64.19.Z PKD) Pozostałe pośrednictwo pieniężne.

8.(64.92. Z PKD) Pozostałe formy udzielania kredytów.

9.(64.99.Z PKD) Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

10.(66.19.Z PKD) Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

11.(68.20.Z PKD) Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

12.(70.22.Z PKD) Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

13.(73.11.Z PKD) Działalność agencji reklamowych.

14.(73.20.Z PKD) Badanie rynku i opinii publicznej.

15.(74.90.Z PKD) Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna gdzie indziej niesklasyfikowana.

16.(82.30.Z PKD) Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów.

17.(85.95.8 PKD) Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wydatki poniesione w ramach Projektu (…) dotyczą kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją projektu w ramach poddziałania 1.2.3 Typ 2 między innymi z:

a)zakupem opracowania Diagnozy sektora związanego z (…) oraz Programu rozwoju tego sektora,

b)koszty związane z zaangażowaniem personelu,

c)koszty związane z organizacją spotkań z podmiotami i interesariuszami zaangażowanymi do realizacji projektu.

(…) S.A. w (…) jest beneficjentem projektu w ramach zawartej umowy z Województwem (…), o dofinansowanie, który odpowiada za prawidłowe wykonanie zleconych analiz oraz za komunikację i współpracę z interesariuszami.

Do (…) S.A. w ramach projektu będą należały czynności organizacyjno-merytoryczne obsługi związane z:

a)zakupem usług oraz materiałów dotyczących organizacji spotkań zainteresowanych uczestników,

b)prowadzeniem badań ankietowych, wywiadów indywidualnych, fiszek projektowych we współpracy z interesariuszami projektu,

c)konsultacjami poszczególnych dokumentów podzielonych na analizy,

d)podsumowaniem działań projektowych i zatwierdzenie zamówionych opracowań,

e)obsługą finansowo-księgową (prowadzeniem analitycznej ewidencji księgowej z podziałem na koszty kwalifikowane i niekwalifikowane w projekcie),

f)przygotowaniem wniosku o płatność,

g)archiwizacją dokumentacji projektowej.

Projekt realizowany jest w oparciu o umowę o dofinansowanie z Województwem, a ostatecznym odbiorcą są interesariusze projektu tj. przedsiębiorcy regionu (MŚP oraz duzi), podmioty, których działalność wpisuje się w zakres dziedzin związanych z (…) jak również (…), a także inne podmioty zaangażowane w proces. Odbiorcą będzie również Województwo, któremu zostaną przedłożone wypracowane dokumenty mogące posłużyć do opracowania strategii rozwoju Regionu (…) oraz komitet monitorujący Regionalne Inteligentne Specjalizacje.

Realizowany projekt nie ma związku z prowadzoną przez (…) S.A. w (…) działalnością gospodarczą.

Efektem projektu będzie opracowanie dokumentów po przeprowadzeniu pogłębionej diagnozy i analizy sektora przemysłu jakim są nowe technologie oraz automatyzacja i cyfryzacja pod kątem możliwości ustanowienia nowej Regionalnej Inteligentnej Specjalizacji (…). Na podstawie opracowanych dokumentów diagnozy i programu sektora złożony zostanie wniosek, który będzie podlegał ocenie ekspertów zewnętrznych. Recenzja ekspertów zostanie przedstawiona komitetowi monitorującemu Regionalne Inteligentne Specjalizacje.

Zarządzanie Regionalnymi Inteligentnymi Specjalizacjami leży w gestii Urzędu Marszałkowskiego, a nie do Beneficjenta - (…) S.A. w (…). Dalsze zaangażowanie (…) we wdrażanie efektów tego projektu nie jest więc jednoznacznie określone.

Nie jest planowana komercjalizacja wyników projektu.

(…) S.A. w (…), jako Zleceniodawcy będą przysługiwały prawa autorskie, zgodnie z zawartą Umową z Wykonawcą, która w kwestii praw autorskich mówi:

1.Zleceniobiorca oświadcza, że przedmiot Umowy określony w § 1 będzie wolny od wad fizycznych i prawnych, że przysługują mu wyłącznie autorskie prawa majątkowe oraz że nie narusza żadnych autorskich praw majątkowych, ani osobistych osób trzecich lub dóbr osobistych osób trzecich. Jednocześnie w przypadku, gdy przedmiot Umowy składa się z innych utworów w stosunku do których Zleceniobiorca nie jest właścicielem autorskich praw majątkowych, Zleceniobiorca oświadcza, że posiada licencję umożliwiającą korzystanie z utworów składowych oraz rozpowszechnianie wypracowanych utworów w trakcie realizacji niniejszej umowy oraz po jej zakończeniu.

2.Zleceniobiorca udziela Zleceniodawcy na czas nieokreślony w ramach wynagrodzenia, o którym mowa w § 5, nieodpłatnej licencji niewyłącznej na wszystkie dzieła wytworzone w ramach Umowy, zwane dalej przedmiotem Umowy wraz z prawem korzystania na wszelkich polach eksploatacji wskazanych w art. 50 i 74 ust. 4 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz.U. z 2019 r., poz. 1231 z póżn.zm) w tym na następujących polach eksploatacji obejmujących prawo do:

a)korzystania z przedmiotu umowy przez Zleceniodawcę w dowolny sposób,

b)wprowadzania do obrotu, użyczania oryginału dzieła i jego części,

c)udostępniania dzieła oraz tworzenie na podstawie dzieła nowych opracowań,

d)prawo do tłumaczenia, przystosowywania, dokonywania wszelkich zmian,

e)adaptacji, poprawek, przeróbek, nawet wówczas, gdyby efektem tych działań miałaby być zmiana indywidualnego charakteru dzieła,

f)oraz na wszelkich innych możliwych polach.

3.Zleceniodawca ma prawo do swobodnego dysponowania nabytymi prawami autorskimi, w tym przeniesienia ich na inny podmiot bez jakikolwiek dodatkowych opłat, wynagrodzeń na rzecz Zleceniobiorcy.

4.Zleceniobiorca nie może złożyć wypowiedzenia licencji/sublicencji na korzystanie z przedmiotu umowy przed upływem 10 lat od daty odbioru licencji/sublicencji, przy czym okres wypowiedzenia licencji/sublicencji nie może być krótszy niż 5 lat.

5.Przeniesienie majątkowych praw autorskich, o którym mowa w ust. 1 następuje z chwilą podpisania protokołu, o którym mowa w § 5 ust. 5.

6.Zleceniobiorca jest odpowiedzialny za wszelkie wady prawne przedmiotu umowy, a w szczególności za ewentualne roszczenia osób trzecich wynikające z naruszenia praw własności intelektualnej, w tym za nieprzestrzeganie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

7.W przypadku roszczeń zgłoszonych przez osoby trzecie, wskazujących, że przedmiot umowy dostarczony Zleceniodawcy narusza prawa autorskie lub prawa własności przesyłowej tych osób. Zleceniobiorca będzie na własny koszt bronić Zleceniodawcy przed takimi roszczeniami.

8.W przypadku wytoczenia powództwa przeciwko Zleceniodawcy, Zleceniobiorca zobowiązany jest wstąpić do sprawy w jego miejsce, a w przypadku braku zgody osoby trzeciej na wstąpienie, Zleceniobiorca zobowiązany jest przystąpić do sprawy po stronie Zleceniodawcy.

9.Zleceniobiorca zapłaci wszelkie koszty, odszkodowania i koszty obsługi prawnej związanej z roszczeniami osoby trzeciej, w tym zasądzone ostatecznie przez sąd, o ile Zleceniodawca powiadomi go o zgłoszeniu takich roszczeń lub wytoczonym postępowaniu sądowym.

(…) S.A. w ramach projektu przekaże i udostępni nieodpłatnie prawa autorskie wraz z opracowanym dokumentem dotyczącym „Diagnozy sektora związanego z (…)” a także „Programu rozwoju sektora związanego z (…)” interesariuszom projektu, Urzędowi Marszałkowskiemu, ekspertom oraz członkom komitetu monitorującego Regionalne Inteligentne Specjalizacje, jak również wszystkim zainteresowanym podmiotom, które zgłoszą taką potrzebę.

Efekty projektu będą ogólnodostępne.

Interesariuszami są Przedsiębiorcy MŚP i duzi przedsiębiorcy wpisujący się swoją działalnością w dziedziny sektora jakim jest (…) oraz (…) (dawcy i biorcy z zakresu rozwiązań IS, Instytucje Otoczenia Biznesu (Parki Naukowo-Technologiczne z (…), jednostki naukowo-badawcze (Uniwersytet (…), Akademia (…), Akademia (…)). Stowarzyszenie (…), Fundacja (…), (…) Sp. z o.o., Lokalna Grupa Działania (…).

Ich rolą jest: aktywny udział w spotkaniach i badaniach prowadzonych w ramach projektu (ankiety, wywiady, fiszki projektowe), konsultacje i uwagi na etapie tworzenia dokumentu diagnozy i analizy sektora.

Warunkiem udziału w projekcie jako interesariusz jest podpisanie listu intencyjnego, określającego zasady współpracy w ramach projektu - wzór w załączeniu.

Bezpośrednim beneficjentem opracowań wykonanych w ramach projektu są przedsiębiorcy oraz przedstawiciele sektora gospodarki jakim jest (…) oraz (…) z terenu działania Województwa (…).

Pytanie

Czy w związku z realizacją projektu pt. (…) (…) S.A. w (…) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15., przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W ramach podpisanej umowy o dofinansowanie projektu pt. (…) (…) S.A. w (…) nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych, warunkujących prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Efekty projektu w perspektywie czasu będą służyły opracowaniu strategii rozwoju przedsiębiorstw Województwa (…) przy wsparciu Samorządu Województwa. Na podstawie zawartej umowy nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, ponieważ ponoszone przez (…) S.A. w (…) koszty nie skutkują wystawieniem faktur VAT na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej w rozumieniu art. 8 Ustawy o VAT, a jedynie służą do przedłożenia wniosku o refundację kosztów do Instytucji Zarządzającej, zgodnie z podpisaną umową. (…) S.A. w (…) z tytułu wydatków przy realizacji przedmiotowego projektu nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na brak możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego przy realizacji ww. projektu, będzie on stanowić koszt kwalifikowalny.

(…) S.A. stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego przy realizacji ww. projektu z uwagi na jego charakter zakupowy. Spółka nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych, warunkujących prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony z uwagi na to, że uczestnicy projektu nie ponoszą żadnych kosztów i nie płacą z tego tytułu wynagrodzenia za otrzymane usługi. Ponoszone przez (…) S.A. w (…) koszty nie skutkują wystawieniem faktury, nie tworzą one wartości dodanej do opodatkowania a jedynie służą do przedłożenia wniosku o refundację kosztów, zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie. Czynności te mieszczą się w ramach działalności statutowej Spółki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – w związku z realizacją projektu nie będą Państwo korzystać z efektów projektu, realizowany projekt nie ma związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą, nie jest planowana komercjalizacja wyników projektu, a efekty projektu będą ogólnodostępne. W ramach projektu przekażą i udostępnią Państwo nieodpłatnie prawa autorskie wraz z opracowanym dokumentem dotyczącym „Diagnozy sektora związanego z (…)” a także „Programu rozwoju sektora związanego z (…)” interesariuszom projektu, Urzędowi Marszałkowskiemu, ekspertom oraz członkom komitetu monitorującego Regionalne Inteligentne Specjalizacje, jak również wszystkim zainteresowanym podmiotom, które zgłoszą taką potrzebę.

Zatem z opisu sprawy wynika, że nie będą Państwo wykorzystywać efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami z tytułu realizacji opisanego projektu. Tym samym, nie przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. (…), ponieważ efekty projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Zauważyć należy, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).