Możliwość zarejestrowania sprzedaży na rzecz Kupującego przy pomocy kasy rejestrującej oraz wystawienia faktury bez numeru NIP Kupującego w stanie p... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.88.2020.2.ISK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.04.2020, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.88.2020.2.ISK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Możliwość zarejestrowania sprzedaży na rzecz Kupującego przy pomocy kasy rejestrującej oraz wystawienia faktury bez numeru NIP Kupującego w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2020 r.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2020 r. (data wpływu 12 lutego 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 kwietnia 2020 r. (data wpływu 10 kwietnia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 26 marca 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.88.2020.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 30 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zarejestrowania sprzedaży na rzecz Kupującego przy pomocy kasy rejestrującej oraz wystawienia faktury bez numeru NIP Kupującego w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2020 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 6 kwietnia 2020 r. (data wpływu 10 kwietnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 26 marca 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.88.2020.1.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 30 marca 2020 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zarejestrowania sprzedaży na rzecz Kupującego przy pomocy kasy rejestrującej oraz wystawienia faktury bez numeru NIP Kupującego w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Firma .. (dalej: Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja, dystrybucja i sprzedaż pasz dla zwierząt i dodatków paszowych. Głównymi odbiorcami produktów Spółki są mieszalnie pasz, integratorzy, rolnicy przygotowujący pasze we własnych gospodarstwach oraz hodowcy psów i kotów, w tym także pracownicy Spółki (dalej: Kupujący).

Sprzedaż dokonywana jest więc zarówno na rzecz podatników VAT jak również rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Charakter w jakim dany Kupujący dokonuje zakupu w ramach danej transakcji, tj.:

  • jako podatnik VAT

albo

  • jako rolnik ryczałtowy lub osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej,

jest ustalany przez Spółkę na podstawie tego czy Kupujący w momencie składania zamówienia przekaże Spółce swój numer VAT. Dodatkowo, jeżeli Kupujący dokonuje zakupu jako podmiot nieprowadzący działalności gospodarczej i/lub jako rolnik ryczałtowy w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, Sprzedający będzie miał od Kupującego dodatkowe oświadczenie, w którym Kupujący potwierdza charakter w jakim dokonuje zakupu, tzn. potwierdza, że zakup nie jest dokonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a faktura potwierdzająca sprzedaż wystawiana przez Spółkę do danej sprzedaży nie będzie wykorzystana przez Kupującego do rozliczeń w zakresie podatku VAT.

Jeżeli Kupujący przekaże Spółce swój numer VAT, wówczas Spółka traktuje Kupującego jako podatnika VAT i dokumentuje sprzedaż fakturą.

Jeżeli Kupujący nie podał Spółce numeru VAT oraz Spółka ma dodatkowo oświadczenie Kupującego, że nie dokonuje on zakupu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka przyjmuje, iż dany Kupujący na potrzeby danej transakcji nie działa jako podatnik VAT. Poza podpisanym przez Kupującego oświadczeniem Spółka nie podejmuje dodatkowych działań w celu zweryfikowania czy dany podmiot jest zarejestrowany na VAT i czy brak podania numeru VAT nie był np. wynikiem błędu Kupującego. Spółka przyjmuje po prostu założenie, że skoro Kupujący nie podał numeru VAT oraz podpisał oświadczenie, to nie działa jako podatnik VAT w przypadku danej sprzedaży.

W rezultacie Spółka rejestruje sprzedaż na rzecz wszystkich podmiotów, które nie podały jej numeru VAT oraz podpisały oświadczenie przy zastosowaniu kasy rejestrującej jako sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Paragony wystawiane przez Spółkę do takiej sprzedaży oczywiście nie zawierają numerów NIP.

Dodatkowo, do każdej sprzedaży udokumentowanej paragonem Spółka wystawia również fakturę VAT. Faktury te również nie zawierają numerów NIP Kupujących.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 kwietnia 2020 r. (data wpływu 10 kwietnia 2020 r.) wskazano, że pytania Wnioskodawcy dotyczą sytuacji w której Kupujący nie podał Spółce numeru VAT w momencie sprzedaży oraz podpisał oświadczenie, że zakup nie jest dokonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Do takiej sytuacji może dojść zarówno w sytuacji, gdy Kupujący jest:

  • rolnikiem ryczałtowy lub osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej

albo

  • podatnikiem VAT, który w momencie sprzedaży po prostu nie podał swojego numeru VAT/NIP i oświadczył, że zakup nie jest dokonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na podstawie otrzymanych informacji, tj.:

  • braku podania przez Kupującego numeru VAT/NIP w momencie sprzedaży,
  • podpisanego oświadczenia Kupującego, że zakup nie jest dokonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej,

Spółka przyjmuje, iż dany Kupujący na potrzeby danej transakcji nie działa jako podatnik VAT.

W rezultacie Spółka w odniesieniu do sprzedaży na rzecz wszystkich ww. podmiotów, które nie podały jej numeru VAT w momencie sprzedaży oraz podpisały oświadczenie:

  • rejestruje taką sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej jako sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej,

oraz

  • wystawia paragony, które nie zawierają numerów NIP Kupujących oraz równocześnie wystawia faktury VAT, które również nie zawierają numerów NIP Kupujących.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 kwietnia 2020 r. (pytania nr 1 i 3 wniosku):

  1. Czy w przypadku sprzedaży na rzecz rolnika ryczałtowego lub osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, który w momencie sprzedaży nie podał Spółce numeru VAT i oświadczył, że zakup nie jest dokonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, od 1 stycznia 2020 r., Spółka może niezależnie od zarejestrowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej wystawić fakturę VAT bez numeru NIP Kupującego?
  2. Czy w przypadku sprzedaży na rzecz podatnika VAT, który w momencie sprzedaży nie podał Spółce numeru VAT i oświadczył, że zakup nie jest dokonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od 1 stycznia 2020 r., Spółka może zarejestrować sprzedaż dla takiego podmiotu przy pomocy kasy rejestrującej oraz wystawić takiemu podmiotowi paragon bez numeru NIP Kupującego oraz równocześnie fakturę VAT bez numeru NIP Kupującego?

Powyższe pytania dotyczą sytuacji gdy wartość sprzedaży przekracza kwotę 450 zł (100 euro).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Zdaniem Spółki, w przypadku sprzedaży na rzecz rolnika ryczałtowego lub osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej od 1 stycznia 2020 r., Spółka może niezależnie od zarejestrowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej wystawić fakturę VAT bez numeru NIP Kupującego. W takiej sytuacji do Spółki nie będzie miała zastosowanie sankcja, o której mowa art. 106b ust. 6 ustawy o VAT.

Ad 2

Podobnie w przypadku w przypadku sprzedaży na rzecz podatnika VAT, który w momencie sprzedaży nie podał Spółce numeru VAT i oświadczył, że zakup nie jest dokonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od 1 stycznia 2020 r., Spółka stoi na stanowisku, iż może zarejestrować sprzedaż dla takiego podmiotu przy pomocy kasy rejestrującej oraz wystawić takiemu podmiotowi paragon bez numeru NIP Kupującego oraz równocześnie fakturę VAT bez numeru NIP Kupującego.

Zdaniem Spółki, również w tej sytuacji do Spółki nie będzie miała zastosowanie sankcja, o której mowa art. 106b ust. 6 ustawy o VAT.

Żaden przepis prawa nie obliguje Spółki do weryfikowania w zewnętrznych źródłach/bazach danych, czy dany Kupujący jest zarejestrowany na VAT na potrzeby innych transakcji i czy brak podania numeru VAT nie jest pomyłką. Dlatego w takich przypadkach pisemne oświadczenie Kupującego powinno być wystarczające.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. W myśl ust. 1 ww. przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

  1. w postaci papierowej lub
  2. za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r., poz. 816) zwanego dalej rozporządzeniem.

Przez paragon fiskalny albo fakturę rozumie się dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży (§ 2 pkt 16 rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.

Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12.

Jak wynika z § 25 ust. 1 rozporządzenia w przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii paragon fiskalny zawiera co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
  2. numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;
  3. numer kolejny wydruku;
  4. datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
  5. oznaczenie PARAGON FISKALNY;
  6. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi;
  8. ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
  9. wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują;
  10. wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów;
  11. wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym;
  12. łączną wysokość podatku;
  13. łączną wartość sprzedaży brutto;
  14. oznaczenie waluty, w której jest zapisywana sprzedaż, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto;
  15. kolejny numer paragonu fiskalnego;
  16. numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
  17. numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy;
  18. logo fiskalne i numer unikatowy.

Z cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy jednoznacznie wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Należy podkreślić, że obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz tych wyżej wymienionych podmiotów. Tym samym obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych podmiotów, bowiem sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (w tym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) należy udokumentować fakturą VAT. Jednocześnie przepisy ustawy nie zabraniają ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na rzecz ww. podmiotów. W takim przypadku należy pamiętać, że ustawodawca do takiej sprzedaży przewidział określone warunki ewidencyjne.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Jak stanowi art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

&− jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów co do zasady podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika. Zatem ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT. Niemniej jednak, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, na zgłoszone w odpowiednim terminie żądanie nabywcy (niebędącego podatnikiem), podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż. Zasada ta nie dotyczy czynności wymienionych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna zawierać m.in.:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem ().

Z kolei art. 106g ust. 1 ustawy stanowi, że faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Stosownie do art. 106h ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r.) w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Na mocy art. 106h ust. 2 ustawy przepis ust. 1 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawianą przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zaewidencjonowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.

W przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę (art. 106h ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 106h ust. 4 ustawy przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.

W tym miejscu należy wskazać, że na podstawie art. 1 pkt 21 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1520) do art. 106b dodano ust. 5-7, które obowiązują od 1 stycznia 2020 r.

W myśl art. 106b ust. 5 ustawy o VAT w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Ww. przepis art. 106b ust. 5 ustawy o VAT wprowadza zasadę, zgodnie z którą w przypadku sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, fakturę do paragonu fiskalnego na rzecz nabywcy posługującego się NIP (lub numerem podatku od wartości dodanej) wystawia się tylko w przypadku, gdy paragon dokumentujący tę sprzedaż zawiera ten numer.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja, dystrybucja i sprzedaż pasz dla zwierząt i dodatków paszowych. Sprzedaż dokonywana jest zarówno na rzecz podatników VAT jak również rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Charakter w jakim dany Kupujący dokonuje zakupu w ramach danej transakcji, tj.: jako podatnik VAT albo jako rolnik ryczałtowy lub osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, jest ustalany przez Spółkę na podstawie tego czy Kupujący w momencie składania zamówienia przekaże Spółce swój numer VAT. Dodatkowo, jeżeli Kupujący dokonuje zakupu jako podmiot nieprowadzący działalności gospodarczej i/lub jako rolnik ryczałtowy w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, Sprzedający będzie miał od Kupującego dodatkowe oświadczenie, w którym Kupujący potwierdza charakter w jakim dokonuje zakupu, tzn. potwierdza, że zakup nie jest dokonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a faktura potwierdzająca sprzedaż wystawiana przez Spółkę do danej sprzedaży nie będzie wykorzystana przez Kupującego do rozliczeń w zakresie podatku VAT.

Jeżeli Kupujący przekaże Spółce swój numer VAT, wówczas Spółka traktuje Kupującego jako podatnika VAT i dokumentuje sprzedaż fakturą.

Jeżeli Kupujący nie podał Spółce numeru VAT oraz Spółka ma dodatkowo oświadczenie Kupującego, że nie dokonuje on zakupu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka przyjmuje, iż dany Kupujący na potrzeby danej transakcji nie działa jako podatnik VAT. Poza podpisanym przez Kupującego oświadczeniem Spółka nie podejmuje dodatkowych działań w celu zweryfikowania czy dany podmiot jest zarejestrowany na VAT i czy brak podania numeru VAT nie był np. wynikiem błędu Kupującego. Spółka przyjmuje po prostu założenie, że skoro Kupujący nie podał numeru VAT oraz podpisał oświadczenie, to nie działa jako podatnik VAT w przypadku danej sprzedaży.

W rezultacie Spółka rejestruje sprzedaż na rzecz wszystkich podmiotów, które nie podały jej numeru VAT oraz podpisały oświadczenie przy zastosowaniu kasy rejestrującej jako sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Paragony wystawiane przez Spółkę do takiej sprzedaży nie zawierają numerów NIP.

Dodatkowo, do każdej sprzedaży udokumentowanej paragonem Spółka wystawia również fakturę VAT. Faktury te również nie zawierają numerów NIP Kupujących.

Ad 1

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w przypadku sprzedaży na rzecz rolnika ryczałtowego lub osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (gdy wartość sprzedaży przekracza kwotę 450 zł (100 euro)), który w momencie sprzedaży nie podał Spółce numeru VAT i oświadczył, że zakup nie jest dokonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, od 1 stycznia 2020 r., Spółka może niezależnie od zarejestrowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej wystawić fakturę VAT bez numeru NIP Kupującego.

Należy zauważyć, że co do zasady na kasie rejestrującej ewidencjonuje się obrót tylko na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT na żądanie tych podmiotów podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą dokonaną sprzedaż. Faktury te mogą służyć do udokumentowania poniesionych wydatków i nie będą zawierały numeru identyfikującego nabywcę.

Tym samym Wnioskodawca dokonując sprzedaży na rzecz Kupujących będących rolnikiem ryczałtowym lub osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej będzie uprawniony do wystawienia na żądanie tego Klienta faktury bez numeru NIP Kupującego do paragonu fiskalnego niezawierającego NIP nabywcy. Wystawienie faktury bez NIP nabywcy będzie prawidłowe, jeżeli zostaną zawarte inne informacje, jak dane osobowe oraz adres, które pozwolą na identyfikację nabywcy. Należy zaznaczyć również, że nie ma obowiązku w takim przypadku podawania numeru PESEL.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad 2

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w przypadku sprzedaży na rzecz podatnika VAT, który w momencie sprzedaży nie podał Spółce numeru VAT i oświadczył, że zakup nie jest dokonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od 1 stycznia 2020 r., Spółka może zarejestrować sprzedaż dla takiego podmiotu przy pomocy kasy rejestrującej oraz wystawić takiemu podmiotowi paragon bez numeru NIP Kupującego oraz równocześnie fakturę VAT bez numeru NIP Kupującego.

Wskazać w tym miejscu należy, że przepisy nie zabraniają ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą. Jednakże w takim przypadku należy pamiętać, że ustawodawca dla takiej sprzedaży przewidział określone warunki ewidencyjne.

Wskazać należy, że przepisy art. 106b ust. 5 ustawy nie ograniczają prawa do wystawienia faktury, a jedynie regulują szczegółowo kwestie dokumentowania transakcji, które uprzednio zostały zaewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Co więcej, powołane przepisy dotyczą szczególnego przypadku, gdy podatnik otrzymuje paragon fiskalny, a następnie żąda wystawienia do niego faktury.

Ustawodawca w przepisie art. 106b ust. 5 ustawy wprowadza zasadę, że w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, fakturę do paragonu fiskalnego na rzecz nabywcy posługującego się numerem identyfikującym wystawia się tylko w przypadku, gdy paragon dokumentujący tę sprzedaż zawiera ten numer. Przedmiotowe przepisy mają na celu zachowanie pewnej konsekwencji podatnika, który dokonując zakupu powinien poinformować sprzedawcę czy występuje w tej transakcji w charakterze podatnika czy konsumenta. W takim przypadku wystawienie faktury na rzecz podatnika jest możliwe tylko pod warunkiem, że na paragonie fiskalnym będzie numer NIP nabywcy. Jeśli natomiast podatnik nie poda NIP do czasu wystawienia paragonu, uznaje się, że kupuje jako konsument. W takiej sytuacji jeżeli nabywca wystąpi o wystawienie mu faktury przez sprzedawcę, powinien otrzymać fakturę taką, jak dla konsumentów, a więc bez NIP nabywcy.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że ma on prawo do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej dla Kupującego będącego podatnikiem VAT, który do momentu zakończenia sprzedaży i zaewidencjonowania jej na kasie rejestrującej nie poda Wnioskodawcy numeru VAT, dodatkowo oświadczając, że zakup nie jest dokonywany w ramach działalności gospodarczej. W takiej sytuacji ww. Klienta należy traktować jak konsumenta.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że Wnioskodawca ma obowiązek każdorazowo wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż na rzecz Klienta działającego w charakterze konsumenta w przypadku zgłoszenia takiego żądania przez nabywcę towaru, zgodnie z powołanym art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy.

Zatem w przypadku sprzedaży na rzecz podatnika VAT, który w momencie sprzedaży nie podał Spółce numeru VAT i oświadczył, że zakup nie jest dokonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, od 1 stycznia 2020 r., Wnioskodawca powinien zarejestrować taką sprzedaż przy pomocy kasy rejestrującej wystawiając takiemu nabywcy (jako konsumentowi) paragon bez numeru NIP nabywcy, a następnie na jego żądanie fakturę. Przy czym, jak prawidłowo wskazał Wnioskodawca, taka faktura powinna zostać wystawiona jak dla konsumenta tj. bez NIP nabywcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, że w odniesieniu do części wniosku dotyczącej pytania nr 2 wniosku z dnia 5 lutego 2020 r. (data wpływu 12 lutego 2020 r.) oraz pytań nr 2 i 4 sformułowanych w piśmie z dnia 6 kwietnia 2020 r. (data wpływu 10 kwietnia 2020 r.) w zakresie zastosowania sankcji, o której mowa w art. 106b ust. 6 ustawy wydano odrębne rozstrzygnięcia kolejno nr 0114-KDIP1-3.4012.204.2020.1.ISK oraz 0114-KDIP1-3.4012.229.2020.2.ISK.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, w zakresie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej