brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.215.2020.2.ABU

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.05.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.215.2020.2.ABU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 marca 2020 r. (data wpływu 19 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 maja 2020 r. (data wpływu 8 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ()

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 maja 2020 r. (data wpływu 8 maja 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 6 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.215.2020.1.ABU.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina() (dalej jako Gmina) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, posiada własny Numer Identyfikacji Podatkowej, który został nadany Gminie decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego w () z dnia (). zarejestrowanie Gminy jako czynnego podatnika VAT zostało wydane przez ww. Naczelnika w dniu 9 stycznia 2012r.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy gminnych, dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego i kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych - art. 7 ust. 1 pkt 2 i 10 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadania nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym nie jest uznawana za podatnika podatku VAT - art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Gmina realizuje swoje zadania poprzez jednostki organizacyjne. Gmina rozlicza podatek VAT w sposób scentralizowany, tj, łącznie ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym.

Gmina będzie realizowała projekt pn.: () Projekt obejmuje:

Zadanie 1)

Zagospodarowanie terenu przy stawach (na gliniankach). Zadanie polega na zagospodarowaniu terenu na cele rekreacyjno - integracyjne. Prace budowalne polegają na utwardzeniu terenu, wyposażeniu w obiekty małej architektury (ławki kamienne, wiaty, stoły z ławami, palenisko, stojaki na rowery, pojemniki na odpady, oświetlenie - lampy solarne) oraz zasadzeniu drzew.

Planowane elementy małej architektury: - ławka kamienna - 8 szt. - wiata drewniana - 2 szt. - stoły (4 szt.) z ławami drewniane (16 szt.) - palenisko - 1 szt. - lampa solarna - 1 szt. (LEDowe źródło światła zasilane instalacją fotowoltaiczną z czujnikami ruchu i programatorem czasowym). - stojak na rowery ze stali ocynkowanej - 2 szt. - pojemnik na odpadki - 3 szt. - tablica informacyjna - 1 szt. Zestawienie powierzchni terenu objętego opracowaniem - Powierzchnia działki: 4 968,58 m2 - Powierzchnia zabudowy: 78,12 m2 - Powierzchnia utwardzona: 442,59 m2, - Powierzchnia bez zmian: 4 447,87 m2. Dla powierzchni przeznaczonych na alejkę pieszą zaprojektowano nawierzchnię z kostki betonowej, dojazd oraz plac wokół paleniska zaprojektowano jako utwardzony tłuczniem granitowym. Zaplanowano nasadzenia drzew wzdłuż rowu melioracyjnego. Inwestycja zlokalizowana jest w miejscowości () przy ul. () , na działce nr geodezyjny 1077/2., gmina (), powiat ().

Zadanie 2)

Zagospodarowanie terenu w centrum miasta przy zabytkowym dworcu - roboty budowlane i elektryczne. Inwestycja zlokalizowana jest w miejscowości () przy ul. () na działce nr geod. (), obręb (), gmina (), powiat (). Zadanie polega na zagospodarowaniu terenu poprzez budowę 60 miejsc postojowych (w tym 2 dla osób niepełnosprawnych), dróg manewrowych, zieleni, małej architektury oraz nawierzchni utwardzonych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną (przyłącze kanalizacji deszczowej z wpustami, wewnętrzną instalacją oświetlenia).

Zadanie przewiduje budowę stanowisk postojowych dla samochodów osobowych w ilości 60 szt. wraz z drogami manewrowymi o szerokości 5,5-6,0 m. W ramach opracowania projektuje się lokalizację utwardzenia przeznaczonego do użytku pieszych o szerokości 1,5-4,0 m oraz umocnienie części terenów zielonych betonowymi płytami ażurowymi. W miejscach zieleńców, przewidziano nasadzenia drzew ozdobnych. Zaprojektowano montaż 6 ławek parkowych. Zaprojektowano przyłącze do kanału deszczowego o długości 34,17 m i średnicy 250 mm oraz przyłącze o długości 7,06 m i średnicy 300 mm zapewniające połączenie z projektowaną w ciągu ul. () siecią kanalizacji deszczowej. Odwodnienie parkingu projektuje się metodą powierzchniowego spływu wód opadowych poprzez zastosowanie normatywnych spadków podłużnych i poprzecznych. Za przejmowanie i odprowadzenie wód opadowych odpowiadać będzie projektowana kanalizacja deszczowa. Zaprojektowano przyłącze do kanału deszczowego o długości 34,17 m i średnicy 250 mm oraz przyłącze o długości 7,06 m i średnicy 300 mm zapewniające połączenie z projektowaną w ciągu ul. () siecią kanalizacji deszczowej. Zaprojektowano montaż 6 sztuk słupów oświetleniowych o wysokości 9 m wraz z oprawami LED 60W 7500lm oświetleniowymi w zakresie niezbędnym, który wynika z konieczności zachowania ciągłości oświetlenia. Zestawienie powierzchni poszczególnych części zagospodarowania terenu: drogi manewrowe o nawierzchni z betonowej kostki brukowej 1200 m2, miejsca postojowe o nawierzchni z betonowej kostki brukowej 760 m2, nawierzchnia utwardzeń dla pieszych 95 m2, powierzchnia zieleńców, terenów biologicznie czynnych - 515 m2 (co stanowi ok. 18% powierzchni działki), powierzchnia umocnień zieleńców -110 m2. Razem: 2 680 m2.

Zadanie 3)

Nadzór inwestorski (zagospodarowanie terenu przy stawach).

Zadanie 4)

Nadzór inwestorski (zagospodarowanie terenu w centrum miasta przy zabytkowym dworcu). Celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wzrost aktywności społecznej i obywatelskiej poprzez dostęp do nowoczesnej infrastruktury na cele kultury, rekreacji, sportu i integracji lokalnej społeczności oraz rozwoju przedsiębiorczości. Celem szczegółowym projektu jest ograniczenie lub eliminacja wpływu zjawisk kryzysowych i deficytów na poziom życia mieszkańców obszaru rewitalizacji: - w sferze społecznej - gospodarczej - przestrzenno - funkcjonalnej i technicznej oraz środowiskowej. Grupami docelowymi projektu są: - mieszkańcy zarówno miejscowości () w których zlokalizowane będą inwestycje jak i całej gminy, bez względu na wiek, płeć itp. Oferta kulturalna i rekreacyjna oraz promocji przedsiębiorczości, której realizacja będzie możliwa dzięki realizacji projektu, będzie skierowana do każdego bez wyjątku członka lokalnej społeczności, - szczególną grupą docelową w ramach projektu, będą osoby defaworyzowane z terenu gminy, a zwłaszcza wymienionych miejscowości tj. osoby oraz rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym i zawodowym. Wskaźniki: - Powierzchnia obszarów objętych rewitalizacją - 0,76 ha - Wzrost liczby osób korzystających z rewitalizowanych terenów - 2400 os./ rok - Otwarta przestrzeń utworzona lub rekultywowana na obszarach miejskich - 7 648,58 m2.

Planowane jest wykorzystanie obiektów do organizacji następujących działań:

  1. Działania na rzecz integracji mieszkańców poprzez organizację spotkań kulturalnych i rekreacyjnych. Zaplanowano 4 spotkania rocznie na terenie rewitalizowanym przy stawach (na gliniankach). Dwa spotkania młodzieży szkolnej (ognisko, gry edukacyjne na świeżym powietrzu, zajęcia plastyczne, poetyckie, dotyczące zasobów przyrodniczych i kulturowych gminy, inne). Dwa spotkania integracyjne osób dorosłych (z grup defaworyzowanych) w celu budowania lokalnej tożsamości oraz więzi społecznych, zapewnienie reprezentantom grup defaworyzowanych wyższe poczucie wartości i poprawę kondycji psychicznej, wiedzę, motywację do działania i chęci poprawy własnej sytuacji ekonomicznej. Zaplanowano 4 spotkania po 25 osób - 100 osób),
  2. Kiermasze lokalnych i regionalnych produktów: wyrobów rzemieślniczych, tradycyjnych produktów żywnościowych (ekologicznych), produktów wytworzonych na bazie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego gminy i okolic; spotkania otwarte organizowane na terenie rewitalizowanego placu (parkingu) przed zabytkowym dworcem, dla wszystkich mieszkańców gminy, planowane są 4 takie kiermasze każdego roku, liczba mieszkańców po 100 osób na spotkanie (400 osób). W czasie kiermaszów będą organizowane prezentacje dotyczące wykorzystania dziedzictwa kulturowego, rolniczego i przyrodniczego w rozwoju zawodowym i przedsiębiorczości.

Poza w/w konkretnymi zajęciami, które będą realizowane w oparciu o powstałą bazę, teren będzie wykorzystywany przez mieszkańców (), będzie to ogólnie dostępny teren do rekreacji lub jako parking dla aut. Przewiduje się, że z terenu przy stawach skorzysta spontanicznie 10 osób dziennie, w dni słoneczne latem. Przy założeniu 50 takich dni latem liczba korzystających wyniesie ok. 500 osób. Przewiduje się, że z parkingu skorzysta co najmniej raz w roku ok. 20% mieszkańców gminy, czyli ok. 1400 osób rocznie. Łącznie liczba korzystających: działania zorganizowane - 500 osób; pozostali korzystający - 1900. Razem -2400 osób.

W piśmie z dnia 8 maja 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił przestawiony we wniosku opis sprawy w następującym zakresie:

Projekt pn.: () gmina będzie realizowała w ramach zadań własnych. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują m.in.: - sprawy gminnych, dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego - art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018r. poz. 994 z późn. zm.) - kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych - art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2018r. poz. 994 z późn. zm.).

Obydwa tereny tj. plac przy stawach w () (na gliniankach), na którym powstanie teren rekreacyjny dla mieszkańców jak i plac przy ul. () na działce nr geod (), na którym powstanie parking dla mieszkańców gminy i powiatu ze względu na swoją lokalizację przy stacji PKP w () będą ogólnie dostępne i gmina nie zamierza pobierać z tego tytułu żadnych opłat.

Zatem towary i usługi nabywane przez Gminę () w związku z realizacją tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Place powstałe w () w wyniku realizacji ww. projektu Gmina () wykorzystywać będzie wyłącznie do celów publicznych - czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efektem realizacji jest budowa dwóch nowych ogólnodostępnych obiektów służących rekreacji i umożliwienia parkowania mieszkańcom i podróżnym korzystający z dworca PKP.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację projektu pn.: () będą wystawione na: Nabywcę: Gmina (). Odbiorcą faktury będzie - Urząd Miejski w ().

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy realizując wyżej opisany projekt Gmina będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wartości zrealizowanych robót?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony w przypadku realizacji ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zmiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy), w szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz z zakresu kultury fizycznej i turystyki w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych ( art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). O publicznym charakterze działania jednostki samorządu terytorialnego przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących oraz że przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym jako czynny podatnikiem podatku VAT

Projekt pn.: () Gmina będzie realizowała w ramach zadań własnych wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Towary i usługi nabywane przez Gminę () w związku z realizacją tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Place powstałe w () w wyniku realizacji ww. projektu Gmina () wykorzystywać będzie wyłącznie do celów publicznych - czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efektem realizacji jest budowa dwóch nowych ogólnodostępnych obiektów służących rekreacji i umożliwienia parkowania mieszkańcom i podróżnym korzystający z dworca PKP.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację projektu pn.: () będą wystawione na Gminę.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy realizując opisany projekt, Gmina będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony.

Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z opisu sprawy realizacja przedmiotowej inwestycji nastąpi w ramach zadań własnych Gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, a ponadto towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, w omawianej sprawie pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione. Gmina nie będzie więc miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej