
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 8 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 sierpnia 2025 r. (wpływ 2 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Stan faktyczny: Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, którą rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W ramach swojej działalności Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:
-pozyskuje klientów zainteresowanych pomocą w sprawach dotyczących unieważnienia umów kredytowych ( np. frankowych),
-kontaktuje się z klientami, najczęściej zdalnie i przedstawia im możliwości współpracy z firmą B sp. z.o.o,
-przedstawia klientom informacje zawarte w gotowej ofercie współpracy tej firmy, w tym ogólne informacje dotyczące potencjalnych korzyści wynikających z ewentualnego unieważnienia umowy kredytowej, posługuje się gotowymi materiałami informacyjnymi oraz narzędziami kalkulacyjnymi przygotowanymi przez A – Wnioskodawca samodzielnie nie wykonuje żadnych analiz ani obliczeń,
-pomaga klientowi w formalnym wypełnieniu danych niezbędnych do podpisania umowy i przekazuje ją firmie A lub współpracującej kancelarii.
Wnioskodawca sam nie podpisuje się na umowach zawieranych z klientami a A podejmuje decyzję o przyjęciu sprawy, Wnioskodawca nie udziela porad prawnych, finansowych ani inwestycyjnych,
Analizą umowy kredytowej klienta zajmuje się B sp. z o.o. Wnioskodawca nie reprezentuje klientów w kontaktach z bankami, sądami ani żadnymi instytucjami finansowymi. Całość przekazywanych informacji pochodzi z materiałów i narzędzi udostępnionych przez firmę B sp. z o.o. , a klient podejmuje decyzję o zawarciu umowy samodzielnie. Działalność Wnioskodawcy ma charakter organizacyjno-informacyjny, ogranicza się do przekazania gotowej oferty oraz wsparcia klienta w jej zrozumieniu i wypełnieniu formalności.
W piśmie z 2 sierpnia 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1)Czy, a jeśli tak to kiedy (dd-mm-rrrr) złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Tak, oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w dniu 08-01-2025, za pośrednictwem wniosku CEIDG.
2)Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?
Odpowiedź: Tak, prowadzona działalność ma charakter usługowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Polega na świadczeniu usług organizacyjno-informacyjnych i wspieraniu kontaktu klientów z firmami z Grupy Kapitałowej A, bez wykonywania analiz, ekspertyz czy doradztwa.
3)Pod jakim symbolem PKWiU – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług [...] – sklasyfikowane są usługi, które Pan świadczy w ramach działalności gospodarczej – będące przedmiotem wniosku? Proszę o podanie pełnego siedmiocyfrowego kodu PKWiU.
Odpowiedź: W ocenie Wnioskodawcy czynności opisane we wniosku mieszczą się w ugrupowaniu 74.90.19.0 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Klasyfikacji dokonano we własnym zakresie.
Wnioskodawca prosi o odniesienie się do skutków podatkowych dla czynności opisanych w stanie faktycznym.
4)W czyim imieniu i na czyją rzecz świadczy Pan usługi będące przedmiotem wniosku? Czy wykonywanie tych usług uregulowane zostało zawartą umową – jeśli tak to z kim, ponadto jakie prawa i obowiązki wynikają dla Pana z tej umowy?
Odpowiedź: Wnioskodawca świadczy usługi we własnym imieniu, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, na rzecz D S.A., będącej częścią Grupy Kapitałowej A. Z D S.A. łączy go umowa współpracy, a na jej podstawie oraz pełnomocnictwa substytucyjnego Wnioskodawca jest uprawniony do prezentowania klientom oferty B sp. z o.o.
Z umowy wynikają obowiązki Wnioskodawcy:
-pozyskiwanie klientów,
-prezentowanie gotowych materiałów informacyjnych,
-wspieranie klienta przy wypełnianiu dokumentów,
-przekazywanie formularzy do D S.A. lub kancelarii współpracującej.
Wnioskodawca nie jest uprawniony do składania oświadczeń woli, podpisywania umów, udzielania porad prawnych ani reprezentowania klientów.
5)Na czyją rzecz (i jakie) wystawia Pan dokumenty (faktury, rachunki, itp.) potwierdzające wykonanie przez Pana usług?
Odpowiedź: Wnioskodawca wystawia faktury za wykonane usługi na rzecz: D S.A.
6)W jaki sposób ustalane jest Pana wynagrodzenie i kto je Panu płaci?
Odpowiedź: Wynagrodzenie ma charakter prowizyjny i jest uzależnione od liczby podpisanych przez klientów, za pośrednictwem Wnioskodawcy umów z podmiotami z Grupy Kapitałowej A. Płatnikiem jest D S.A.
7)Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą. Ponadto należy wskazać czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?
Odpowiedź: Wnioskodawca uzyskuje także przychody z działalności prowadzonej na rzecz C S.A. w analogiczny sposób – poprzez świadczenie usług organizacyjno-informacyjnych związanych z dochodzeniem roszczeń odszkodowawczych. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów umożliwiającą rozróżnienie źródeł i stawek podatkowych.
8)Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek w odniesieniu do Pana zachowane zostały/zostają warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Tak, w roku podatkowym 2025 zostały spełnione warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy – działalność prowadzona jest samodzielnie, a przychody nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro. Wnioskodawca nie korzysta z karty podatkowej.
9)Czy w okresie, którego dotyczy wniosek do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie – prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie podlega włączeniom określonym w art. 8 ustawy. Wnioskodawca nie wykonuje działalności wyłączonej, nie jest byłym pracownikiem D ani A, a jego usługi nie mają charakteru wolnego zawodu.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym przychody uzyskiwane z opisanej działalności Wnioskodawca może opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, jako przychody z działalności usługowej niewyłączonej z ryczałtu i niemającej charakteru doradztwa finansowego, prawnego ani inwestycyjnego?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że wykonywane przez niego czynności nie mają charakteru doradztwa, ekspertyzy ani nie są związane z wolnym zawodem w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie udziela klientom żadnych porad ani rekomendacji, nie wykonuje analiz, nie planuje strategii finansowych czy prawnych.
Całość przekazywanych informacji pochodzi z materiałów i narzędzi udostępnionych przez B sp. z o.o. Działania Wnioskodawcy mają charakter wyłącznie organizacyjny i informacyjny, związany z prezentacją gotowej oferty oraz pomocą w jej przekazaniu do podpisu.
W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że uzyskane przychody powinny być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Podkreślić też należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, którą rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach działalności wykonuje Pan następujące czynności:
-pozyskuje klientów zainteresowanych pomocą w sprawach dotyczących unieważnienia umów kredytowych ( np. frankowych),
-kontaktuje się z klientami, najczęściej zdalnie, i przedstawia im możliwości współpracy z firmą B sp. z.o.o,
-przedstawia klientom informacje zawarte w gotowej ofercie współpracy tej firmy, w tym ogólne informacje dotyczące potencjalnych korzyści wynikających z ewentualnego unieważnienia umowy kredytowej, posługuje się Pan gotowymi materiałami informacyjnymi oraz narzędziami kalkulacyjnymi przygotowanymi przez A – samodzielnie nie wykonuje Pan żadnych analiz ani obliczeń,
-pomaga klientowi w formalnym wypełnieniu danych niezbędnych do podpisania umowy i przekazuje ją firmie A lub współpracującej kancelarii.
Pan sam nie podpisuje się na umowach zawieranych z klientami a A podejmuje decyzję o przyjęciu sprawy, nie udziela Pan porad prawnych, finansowych ani inwestycyjnych,
Analizą umowy kredytowej klienta zajmuje się B sp. z o.o. Pan nie reprezentuje klientów w kontaktach z bankami, sądami ani żadnymi instytucjami finansowymi. Całość przekazywanych informacji pochodzi z materiałów i narzędzi udostępnionych przez firmę B sp. z o.o. , a klient podejmuje decyzję o zawarciu umowy samodzielnie. Pana działalność ma charakter organizacyjno-informacyjny, ogranicza się do przekazania gotowej oferty oraz wsparcia klienta w jej zrozumieniu i wypełnieniu formalności.
Prowadzona działalność ma charakter usługowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Polega na świadczeniu usług organizacyjno-informacyjnych i wspieraniu kontaktu klientów z firmami z Grupy Kapitałowej A, bez wykonywania analiz, ekspertyz czy doradztwa. Usługi świadczy Pan we własnym imieniu, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, na rzecz D S.A., będącej częścią Grupy Kapitałowej A. Z D S.A. łączy Pana umowa współpracy, a na podstawie jej oraz pełnomocnictwa substytucyjnego jest Pan uprawniony do prezentowania klientom oferty B sp. z o.o. Z umowy wynikają Pana obowiązki:
-pozyskiwanie klientów,
-prezentowanie gotowych materiałów informacyjnych,
-wspieranie klienta przy wypełnianiu dokumentów,
-przekazywanie formularzy do D S.A. lub kancelarii współpracującej.
Nie jest Pan uprawniony do składania oświadczeń woli, podpisywania umów, udzielania porad prawnych ani reprezentowania klientów.
Za wykonane usługi na rzecz: D S.A. wystawia Pan faktury. Wynagrodzenie ma charakter prowizyjny i jest uzależnione od liczby podpisanych przez klientów, za Pana pośrednictwem, umów z podmiotami z Grupy Kapitałowej A. Płatnikiem jest D S.A. Oprócz opisanej działalności uzyskuje Pan także przychody z działalności prowadzonej na rzecz C S.A. w analogiczny sposób – poprzez świadczenie usług organizacyjno-informacyjnych związanych z dochodzeniem roszczeń odszkodowawczych. Prowadzi Pan ewidencję przychodów umożliwiającą rozróżnienie źródeł i stawek podatkowych.
W Pana opinii czynności opisane we wniosku mieszczą się w ugrupowaniu 74.90.19.0 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Klasyfikacji dokonano we własnym zakresie.
Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w dniu 8 stycznia 2025 r., za pośrednictwem wniosku CEIDG. W roku podatkowym 2025 zostały spełnione warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy – działalność prowadzona jest samodzielnie, a przychody nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro. Nie korzysta Pan z karty podatkowej. Prowadzona przez Pana działalność nie podlega wyłączeniem określonym w art. 8 ustawy. Nie wykonuje Pan działalności wyłączonej, nie jest Pan byłym pracownikiem D ani A, a Pana usługi nie mają charakteru wolnego zawodu.
W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z ww. rozporządzeniem dział 74 PKWiU – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna – obejmuje:
-usługi w zakresie specjalistycznego projektowania,
-usługi fotograficzne,
-usługi związane z tłumaczeniami,
-pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane
Natomiast klasa PKWiU 74.90 – Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane obejmuje m.in. grupowanie PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, które zawiera:
-usługi doradztwa naukowego świadczone przez matematyków, statystyków itp.,
-usługi świadczone przez agronomów i ekonomistów rolnych,
-usługi związane z opracowywaniem kosztorysów (innych niż z zakresu architektury lub inżynierii),
-usługi świadczone przez pozostałych konsultantów naukowych i technicznych, gdzie indziej niesklasyfikowane
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych we wniosku usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.90.19.0. – „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (sformułowanego pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
