Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu ratowniczo-gaśniczego i sprzętu ochrony indywidualnej strażaków OSP. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.115.2022.1.KK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.115.2022.1.KK

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu ratowniczo-gaśniczego i sprzętu ochrony indywidualnej strażaków OSP.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu ratowniczo-gaśniczego i sprzętu ochrony indywidualnej strażaków OSP.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Ochotnicza Straż Pożarna w (…) zamierza złożyć do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w (…) wniosek w ramach programu finansowania służb ratowniczych. Dofinansowanie zakupu sprzętu i wyposażenia jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych. Przedmiotem dofinansowania jest zakup sprzętu ratowniczego i ochrony indywidualnej strażaków OSP (…). Uzyskanie interpretacji indywidualnej jest niezbędne do złożenia i rozliczenia wniosku. Ochotnicza Straż Pożarna dokonując zakupów związanych z prowadzonym zadaniem uiści należny podatek VAT. Podatek VAT zgodnie ze złożonym wnioskiem jest kosztem kwalifikowanym.

Ochotnicza Straż Pożarna w (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT pod nr NIP (…), jest jednostką włączoną do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Podstawową działalnością statutową OSP (...) jest prowadzenie nieodpłatnych działań ratowniczo-gaśniczych na terenie kraju. OSP prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie gruntu pod garaże oraz wynajmie pomieszczeń w budynku należącym do OSP. Z działalności tej odprowadza należny podatek VAT. Zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie służył wyłącznie do prowadzenia nieodpłatnej (charytatywnej) działalności statutowej związanej z ochroną przeciwpożarową oraz ratownictwem, a nie do prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie ze statutem OSP (…) (§ 50) może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu:

a)przewozów autokarowych:

-dowóz dzieci do szkół,

-przewozy okazjonalne

b)wynajmowaniu pomieszczeń biurowych, placów pod garaże przenośne.

Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem.

Faktury wystawiane będą na Ochotniczą Straż Pożarną w (…) z siedzibą w (…).

Zakupiony sprzęt p.poż. wykorzystywany będzie do czynności nieodpłatnych – działań ratowniczo-gaśniczych. W związku z powyższym poniesione wydatki na zakup sprzętu ratowniczego i ochrony indywidualnej strażaków Ochotnicza Straż Pożarna w (...) będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy istnieje prawna możliwość odliczenia podatku VAT za zakupiony sprzęt ratowniczo -gaśniczy i sprzęt ochrony indywidualnej strażaków OSP?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT dotyczący zakupu sprzętu ratowniczo-gaśniczego oraz sprzętu ochrony indywidualnej strażaków OSP może być kosztem kwalifikowanym z powodu braku prawnej możliwości odliczenia podatku VAT. Ochotnicza Straż Pożarna jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, ale zakupiony sprzęt będzie służył wyłącznie do prowadzenia zgodnie ze statutem OSP działalności ratowniczo-gaśniczej, a nie do prowadzenia ubocznej działalności gospodarczej.

Zgodnie ze statutem OSP w (...) (§ 50) może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu:

a)przewozów autokarowych:

-dowóz dzieci do szkół,

-przewozy okazjonalne

b)wynajmowaniu pomieszczeń biurowych, placów pod garaże przenośne.

Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem.

Na podstawie art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanym dalej ustawą), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, tj. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Zatem stosownie do cytowanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki, tj. odliczenia tego dokona czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku Wnioskodawcy, brak jest spełnienia wyżej wskazanych przesłanek, aby powstała możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług z powodu, że towary i usługi związane z realizowanym projektem ze środków WFOŚiGW nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, ale do czynności nieodpłatnych tj. czynności ratowniczo-gaśniczych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2261),

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy:

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (OSP) jest stowarzyszeniem i zamierza złożyć do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w (…) wniosek w ramach programu finansowania służb ratowniczych. Przedmiotem dofinansowania jest zakup sprzętu ratowniczego i ochrony indywidualnej strażaków OSP (...). Ochotnicza Straż Pożarna dokonując zakupów związanych z prowadzonym zadaniem uiści należny podatek VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Podstawową działalnością statutową OSP (...) jest prowadzenia nieodpłatnych działań ratowniczo-gaśniczych na terenie kraju.

Ponadto, OSP prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie gruntu pod garaże oraz wynajmie pomieszczeń w budynku należącym do OSP. Z działalności tej odprowadza należny podatek VAT.

Zgodnie ze statutem OSP (...) (§ 50) może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu:

a)przewozów autokarowych:

-dowóz dzieci do szkół,

-przewozy okazjonalne

b)wynajmowaniu pomieszczeń biurowych, placów pod garaże przenośne.

Zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie służył wyłącznie do prowadzenia nieodpłatnej (charytatywnej) działalności statutowej związanej z ochroną przeciwpożarową oraz ratownictwem, a nie do prowadzenia działalności gospodarczej.

Faktury wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Zakupiony sprzęt p.poż. wykorzystywany będzie do czynności nieodpłatnych – działań ratowniczo-gaśniczych. W związku z powyższym poniesione wydatki na zakup sprzętu ratowniczego i ochrony indywidualnej strażaków Ochotnicza Straż Pożarna w (...) będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości wnioskodawcy dotyczą wskazania czy ma On możliwość odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu ratowniczo-gaśniczego i sprzętu ochrony indywidualnej strażaków OSP.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, zakupiony sprzęt p.poż. wykorzystywany będzie do czynności nieodpłatnych – działań ratowniczo-gaśniczych. W związku z powyższym poniesione wydatki na zakup sprzętu ratowniczego i ochrony indywidualnej strażaków Ochotnicza Straż Pożarna w (...) będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, w związku z tym, że nabywane towary nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup sprzętu ratowniczo-gaśniczego i sprzętu ochrony indywidualnej strażaków OSP.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu ratowniczo-gaśniczego i sprzętu ochrony indywidualnej strażaków OSP.

Tym samym Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).