
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku sprzedaży nieruchomości.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 maja 2022 r. (wpływ 6 czerwca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Syndyk Masy Upadłości Przedsiębiorstwa Spółka Akcyjna w upadłości na dzień dzisiejszy wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego o rejestrację podmiotu jako czynny podatnik podatku VAT. W przyszłości syndyk chce dokonać sprzedaży dwóch nieruchomości:
1)Prawo wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej - działki 1 i 2 o pow. łącznej 0,3470 ha (…) i związanego z nim prawa własności budynku stanowiących odrębne od gruntu nieruchomość, gdzie pierwotnym właścicielem od 4 października 2005 r. było Przedsiębiorstwo.
2)Prawo własności nieruchomości - lokalu niemieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (…) wraz z udziałami w prawie związanymi z własnością lokalu, gdzie pierwotnym właścicielem od 11 września 1992 r. było Przedsiębiorstwo.
Działający w imieniu upadłego ówczesny zarząd spółki pismem z dnia 31 stycznia 2019 r. złożył wniosek o ogłoszenie upadłości. Kolejny zarząd spółki, po złożeniu ww. wniosku o ogłoszeniu upadłości przez poprzedni zarząd spółki, w dniu 19 marca 2019 r. (na przedpolu ogłoszenia upadłości) zbył opisane wyżej nieruchomości na rzecz firmy sp. z o.o.. Postanowieniem z dnia 21 listopada 2019 r. Sąd Rejonowy ogłosił upadłość spółki. Następnie syndyk w dniu 3 stycznia 2020 r. wystąpił do Sądu Okręgowego z powództwem przeciwko Sp. z o.o. o uznanie ww. czynności prawnej za bezskuteczną. W toku prowadzonego postępowania przed Sądem Okręgowym, w dniu 15 stycznia 2021 r. obie strony zawarły ugodę, w której stwierdzono, iż zawarte akty notarialne w dniu 19 marca 2019 r. nie wiążą stron i są bezskuteczne z mocy prawa (art. 127 ust. 1 Prawa Upadłościowego) wobec masy upadłości Przedsiębiorstwa. Następnie postanowieniem z dnia 15 stycznia 2021 r. Sąd Okręgowy umorzył postępowanie o uznanie czynności prawnej za bezskuteczną. Syndyk zinwentaryzował przedmiotowe nieruchomości i będzie chciał je zbyć w drodze przetargu zorganizowanego w sądzie bądź na podstawie zgody sędziego-komisarza będzie chciał wyłonić oferentów i zbyć te nieruchomości w trybie z wolnej ręki, w oparciu o zasadę jaką określił dla tego typu postępowań Sąd Najwyższy w orzeczeniu V CSK 297/16 z dnia 23 lutego 2017 r. Powyższe ma o tyle istotne znaczenie, iż w księgach wieczystych przedmiotowych nieruchomości nie ma wpisanego upadłego Przedsiębiorstwa, a nadal wpisane jest Sp. z o.o. (na zmianę wpisu oczekuje się rok), a wg przytoczonego wyżej orzeczenia Sądu Najwyższego „na potrzeby upadłości ma nastąpić swoista restytucja majątku upadłego według stanu sprzed dokonania bezskutecznej czynności prawnej (...). Syndyk jest bowiem w takiej sytuacji osobą uprawnioną z mocy przepisów do rozporządzania cudzą nieruchomością. Jest to sytuacja podobna do egzekucyjnej sprzedaży przez komornika na podstawie art. 532 kc nieruchomości osoby trzeciej w oparciu o tytuł wykonawczy (w tym przypadku prawomocna ugoda)”.
W uzupełnieniu z 31 maja 2022 r. wskazano:
Ad. 1
Do pierwszego zasiedlenia, tj. oddania do użytkowania na potrzeby własne w budynku położonym na nieruchomości gruntowej będącej w użytkowaniu wieczystym - działka nr 1 i 2 o pow. 0,3470 doszło w dniu 9 września 1992 r. Powyższe opiera się na decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego z dnia 11 września 1992 r. o przekazaniu w użytkowanie wieczyste ww. działek.
Natomiast do pierwszego zasiedlenia lokalu niemieszkalnego położonego wraz z udziałem w prawie związanym z własnością lokalu doszło w dniu 6 maja 1993 r. Powyższe oparto na akcie notarialnym jaki został zawarty 6 maja 1993 r. w Kancelarii Notarialnej, gdzie Przedsiębiorstwo zakupił 1/12 część w prawie użytkowania gruntu oraz udział w prawie własności budynku. Z wypisu z ksiąg wieczystych wynika, iż zniesienie współwłasności nastąpiło w dniu 4 października 2005 r. postanowieniem Sądu Rejonowego.
Ad. 2
Z ksiąg handlowych upadłego wynika, iż przedsiębiorstwo nie ponosiło wydatków na ulepszenia przekraczające 30% opisanych w zapytaniu budynków.
Ad. 3
W związku z tym, iż opisane w pkt 1 transakcje nabycia obu nieruchomości odbyły się przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług VAT, to powyższe wskazuje, iż upadłemu przedsiębiorstwu nie mogło przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.
Ad. 4
Nieruchomości (7 piętro biurowca oraz zabudowana działka pomieszczeniami magazynowymi) były wynajmowane, w związku z czym wystawiane były z tego tytułu faktury VAT.
Pytanie
Czy w przypadku zawarcia przez Wnioskodawcę umowy sprzedaży opisanych w pkt G (poz. 61) dwóch nieruchomości, sprzedaż podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. nr 177 poz. 1054 ze zmianami)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż:
1)Prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej - działki Nr 1 i 2 o pow. łącznej 0,3470 ha (…) i związanego z nim prawa własności budynku stanowiącego odrębną od gruntu nieruchomość, oraz
2)Prawa własności nieruchomości - lokalu niemieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (…) wraz z udziałami w prawie związanymi z własnością lokalu będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie przepisu art. 43 ust. 10 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług reguluje ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwana dalej „ustawą”.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Stosownie do tego przepisu:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy podkreślić, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług będzie miało miejsce wówczas, jeżeli spełnione zostaną przesłanki o charakterze przedmiotowym, tj. wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu w oparciu o przepis art. 5 ust. 1 ustawy i podmiotowym, tj. gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zostanie dokonana przez osobę (lub jednostkę organizacyjną) będącą podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, działającą w takim charakterze.
Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku, a także określił warunki stosowania tych zwolnień.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług ujęte zostały między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W myśl art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania, zarówno wtedy, gdy po wybudowaniu budynku sprzedano go lub oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własne – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.
W przypadku budynków lub budowli niespełniających przesłanek do zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zgodnie z którym:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Jeśli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Stosownie do ww. przepisu:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku. Takie same zasady stosujemy w przypadku prawa użytkowania wieczystego.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia budynku i budowli. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).
W myśl art. 3 Prawa budowlanego:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
2) budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach; (…)
3) budowli – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
(…).
Z opisu sprawy wynika, że Syndyk Masy Upadłości Przedsiębiorstwa Spółka Akcyjna w upadłości wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego o rejestrację tego podmiotu jako czynny podatnik podatku VAT. W przyszłości syndyk chce dokonać sprzedaży dwóch nieruchomości:
‒Prawo wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej - działki Nr 1 i 2 o pow. łącznej 0,3470 ha i związanego z nim prawa własności budynku stanowiącego odrębną od gruntu nieruchomość, gdzie pierwotnym właścicielem od 4 października 2005 r. było Przedsiębiorstwo.
‒Prawo własności nieruchomości - lokalu niemieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (…) wraz z udziałami w prawie związanymi z własnością lokalu, gdzie pierwotnym właścicielem od 11 września 1992 r. było ww. Przedsiębiorstwo.
Działający w imieniu upadłego ówczesny zarząd spółki pismem z dnia 31 stycznia 2019 r. złożył wniosek o ogłoszenie upadłości. Kolejny zarząd spółki po złożeniu ww. wniosku o ogłoszeniu upadłości zbył opisane wyżej nieruchomości na rzecz firmy sp. z o.o. Postanowieniem z dnia 21 listopada 2019 r. Sąd Rejonowy ogłosił upadłość spółki. Następnie syndyk w dniu 3 stycznia 2020 r. wystąpił do Sądu Okręgowego z powództwem przeciwko Sp. z o.o. o uznanie ww. czynności prawnej za bezskuteczną. W toku prowadzonego postępowania przed Sądem Okręgowym obie strony zawarły ugodę, w której stwierdzono, iż zawarte akty notarialne w dniu 19 marca 2019 r. nie wiążą stron i są bezskuteczne z mocy prawa wobec masy upadłości. Syndyk zinwentaryzował przedmiotowe nieruchomości i będzie chciał je zbyć w drodze przetargu zorganizowanego w sądzie bądź na podstawie zgody sędziego-komisarza będzie chciał wyłonić oferentów i zbyć te nieruchomości w trybie z wolnej ręki.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zwolnienia od podatku sprzedaży ww. nieruchomości.
Jak wskazano w opisie sprawy, nieruchomości (7 piętro biurowca oraz zabudowana pomieszczeniami magazynowymi działka) były wynajmowane, w związku z czym wystawiane były faktury VAT.
Tym samym ww. nieruchomości były wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a Przedsiębiorstwo dla transakcji sprzedaży będzie występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem czynność sprzedaży nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.
W celu ustalenia, czy zastosowanie znajdzie zwolnienie wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy w pierwszej kolejności ustalić, czy względem budynku i budowli lub ich części wchodzących w skład nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie.
W świetle definicji zawartej w ww. art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
‒wybudowaniu, lub
‒ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Wskazali Państwo, że:
‒do pierwszego zasiedlenia, tj. oddania do użytkowania na potrzeby własne budynku położonego na nieruchomości gruntowej będącej w użytkowaniu wieczystym - działkach nr 1 i 2 o pow. 0,3470 - doszło w dniu 9 września 1992 r. (decyzja Kierownika Urzędu Rejonowego z dnia 11 września 1992 r. o przekazaniu w użytkowanie wieczyste ww. działek);
‒do pierwszego zasiedlenia lokalu niemieszkalnego wraz z udziałem w prawie związanym z własnością lokalu doszło w dniu 6 maja 1993 r. – akt notarialny zawarty 6 maja 1993 r., gdzie Przedsiębiorstwo zakupił 1/12 część w prawie użytkowania gruntu oraz udział w prawie własności budynku; w dniu 4 października 2005 r. nastąpiło natomiast zniesienie współwłasności postanowieniem Sądu Rejonowego.
Ponadto Przedsiębiorstwo nie ponosiło wydatków na ulepszenie przekraczających 30% opisanych w zapytaniu budynków.
Z uwagi zatem na fakt, że od pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata i jednocześnie nie ponoszono nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej, to należy uznać, że dla dostawy:
‒budynku znajdującego sią na działkach nr 1 i 2;
‒lokalu niemieszkalnego (tj. części budynku) zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, dostawa gruntu/prawa użytkowania wieczystego dokonywana wraz z dostawą budynku, budowli lub ich części dzieli los prawnopodatkowy tych obiektów, a wartość tego prawa wchodzi do podstawy opodatkowania obiektów. Tym samym mając na uwadze treść art. 29a ust. 8 ustawy, dostawa prawa użytkowania wieczystego związanego z ww. budynkiem oraz udziałów w prawie związanych z lokalem niemieszkalnym powinna zostać opodatkowana według zasad właściwych dla dostawy budynku/części budynku (lokalu), a więc będzie również korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Podsumowując, sprzedaż prawa własności budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej - działek nr 1 i 2, na których budynek jest posadowiony oraz lokalu niemieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość wraz z udziałami w prawie związanymi z własnością lokalu, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, o ile strony transakcji nie zrezygnują ze zwolnienia i nie wybiorą opcji opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy, po spełnieniu warunków w nich zawartych.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
