brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego po przekazaniu jednostkom organizacyjnym zakupionego wyposażenia dydaktycznego... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.392.2020.1.ASY

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.06.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.392.2020.1.ASY, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego po przekazaniu jednostkom organizacyjnym zakupionego wyposażenia dydaktycznego, sprzętu komputerowego na cele edukacyjne w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 kwietnia 2020 r. (data wpływu 3 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego po przekazaniu jednostkom organizacyjnym zakupionego wyposażenia dydaktycznego, sprzętu komputerowego na cele edukacyjne w związku z realizacją projektu pn.: (pytanie nr 2) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego po przekazaniu jednostkom organizacyjnym zakupionego wyposażenia dydaktycznego, sprzętu komputerowego na cele edukacyjne w związku z realizacją projektu pn.: .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Powiat to jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną. Wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT od 1 listopada 2012 roku.

Powiat w 2016 roku złożył w Urzędzie Marszałkowskim Województwa wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn.: z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej 7 Sprawne usługi publiczne, Działanie 7.4 Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej.

W 2017 roku Powiat zawarł umowę z Województwem na realizację w/w projektu otrzymując dofinansowanie w wysokości 11 353 512,29 zł tj. 75 % kosztów kwalifikowanych projektu. Całkowita wartość zadania wynosiła 15 590 316,47 zł, a beneficjentem środków jest Powiat .

W tym samym roku Powiat przystąpił do realizacji zadania. Bezpośrednim realizatorem projektu było Starostwo Powiatowe w ... (urząd prowadzący obsługę Powiatu - jednostka budżetowa zgodnie z ustawą o finansach publicznych). Prowadziło ewidencję finansowo księgową, ogłosiło postępowanie przetargowe na realizację części budowlanej projektu oraz odrębne postępowanie na zakup wyposażenia i pomocy naukowo dydaktycznych. Oba postępowania były prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych, gdzie zamawiającym, nabywcą i płatnikiem był Powiat .

Efektem rzeczowym projektu było wykonanie przy ul. w infrastruktury dydaktycznej do praktycznej nauki zawodu w ramach 2 szkół o wiodącym profilu zawodowym tj.:

  1. Budowa nowego budynku edukacyjnego wraz z wyposażeniem w sprzęt dydaktyczny dla Zespołu Szkół .
  2. Remont istniejących warsztatów szkolnych wraz z wyposażeniem w sprzęt dydaktyczny dla Zespołu Szkół .

Ponadto w ramach projektu dla Powiatowego Ośrodka dokonano rozbudowy istniejącego budynku hali sportowej o siłownię wraz z wyposażeniem w sprzęt sportowy, wykonano remont istniejącej podłogi sportowej wraz z zakupem sprzętu do jej konserwacji oraz zbudowano boisko sportowe.

W/w placówki edukacyjne to jednostki organizacyjne Powiatu . W świetle ustawy o finansach publicznych jednostki budżetowe. Wykonują zadania Powiatu określone w art. 4 ust. 1 pkt 1 z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym w zakresie edukacji publicznej. Wszystkie trzy jednostki zostały w 2017 roku objęte centralizacją rozliczeń w zakresie podatku VAT.

Nakłady poniesione na realizację projektu po jego zakończeniu zostały przyjęte na ewidencję środków trwałych oraz pozostałych środków trwałych w Starostwie Powiatowym, a następnie przekazane w/w jednostkom budżetowym.

Nowy budynek edukacyjny stał się siedzibą Zespołu Szkól i im. w . Remontowane warsztaty szkolne przynależą organizacyjnie do Zespołu Szkół w , a siłownia wraz z wyposażeniem i boisko sportowe do Powiatowego Ośrodka .

W roku ubiegłym Powiat wystąpił o refundację poniesionych kosztów w ramach projektu.

Do wniosku o płatność końcową Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa wystosowała następujące zapytanie do jednego z przedstawionych kosztów projektu: .

W w/w dokumencie część sprzętu komputerowego została objęta 23% stawką VAT. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług dostawa sprzętu komputerowego m.in dla placówek oświatowych objęta jest 0% stawka VAT art. 83 ust. 1 pkt 26 lit a) załącznik nr 8 do ustawy. W związku z powyższym należy przesłać w systemie SL indywidualną interpretację sporządzoną przez odpowiednie organy podatkowe, bądź w przypadku jej braku wystąpić o nią.

Wybór dostawców wyposażenia dydaktycznego zrealizowano w trybie przetargu nieograniczonego nr z dn. 23 maja 2018 r. pn.: . Na przedmiot zamówienia składają się m.in.: sprzęt komputerowy i programy komputerowe. Sprzęt sportowy i czyszczący, meble, sprzęt i urządzenia diagnostyczne do diagnostyki samochodowej, narzędzia i sprzęt dydaktyczny do obróbki metali, budowlany i geodezyjny, narzędzia i sprzęt dydaktyczny do odnawialnych źródeł energii itp.

Przedmiot zamówienia został podzielony na 6 poniżej wymienionych zadań:

ZADANIE 1 Sprzęt komputerowy i programy komputerowe

ZADANIE 2 Sprzęt sortowy I czyszczący

ZADANIE 3 Meble

ZADANIE 4 Sprzęt i urządzenia diagnostyczne do diagnostyki samochodowej

ZADANIE 5 Narzędzia i sprzęt dydaktyczny do obróbki metali, budowlany i geodezyjny

ZADANIE 6 Narzędzia i sprzęt dydaktyczny do odnawialnych źródeł energii

W ramach zamówienia, dla wpłynęła jedna ważna oferta na podstawie której zawarto umowę pn.: - umowa znak z dn. 31.07.2018 r. Wykonawca: , , ul. , NIP:

Jako miejsce dostawy w § 2 ust. 1 umowy wskazano Zespół Szkół w oraz Zespół Szkół w przy ul. (placówki oświatowe będące jednostkami organizacyjnymi ).

W ramach zamówienia określono 29 pozycji, z czego dla 27 pozycji w ofercie Wykonawca określił stawkę 23% VAT, a 2 pozycje określił jako nie podlegające VAT - odwrotne obciążenie. Po odbiorze przedmiotu zamówienia, Wykonawca wystawił fakturę VAT nr F/0328/18 z dn. 30 sierpnia 2018 r. Faktura za dostawy sprzętu określonego w SIWZ wystawiona jest na Powiat , który jest również ich płatnikiem.

Nabyte towary tj. wyposażenie i sprzęt komputerowy są wykorzystywane przez Powiat za pośrednictwem wyżej wymienionych jednostek organizacyjnych, do których zostały przekazane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Poniższe 3 tabele przedstawiają zestawienie zakupionego sprzętu z wyszczególnieniem przyjętej stawki VAT i miejscem dostawy

1. Zespół Szkół im. w , ul. .., sprzęt dydaktyczny komputerowy.

Tabela PDF

2. Zespół Szkół im. . w , ul. , programy komputerowe:

Tabela - PDF

3. Zespół Szkół w , ul. , , sprzęt dydaktyczny komputerowy

Tabela PDF

Należny podatek VAT dla faktury, wynikający z odwrotnego obciążenia, Powiat rozliczył w ramach deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień 2018 r. nr dokumentu korekta z dnia 4 października 2018 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(oznaczone we wniosku nr 2):
Czy Powiatowi po przekazaniu jednostkom organizacyjnym zakupionego wyposażenia dydaktycznego, sprzętu komputerowego na cele edukacyjne przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2:

Powiatowi po przekazaniu jednostkom organizacyjnym zakupionego wyposażenia dydaktycznego, sprzętu komputerowego na cele edukacyjne nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powyższy sprzęt nie będzie wykorzystywany przez podatnika (tj. Powiat, jednostki podległe) w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a zatem brak przesłanek do zastosowania w/w prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie objętym pytaniem nr 2 jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Cytowane wyżej przepisy zapewniają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ww. ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 13 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego po przekazaniu jednostkom organizacyjnym zakupionego wyposażenia dydaktycznego, sprzętu komputerowego na cele edukacyjne.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizuje projekt pn.: . Efektem rzeczowym projektu było wykonanie infrastruktury dydaktycznej do praktycznej nauki zawodu w ramach 2 szkół o wiodącym profilu zawodowym. Placówki edukacyjne to jednostki organizacyjne Wnioskodawcy. Nowy budynek edukacyjny stał się siedzibą Zespołu Szkół im. w . Remontowane warsztaty szkolne przynależą organizacyjnie do zespołu Szkół w , a siłownia wraz z wyposażeniem i boisko sportowe do Powiatowego Ośrodka . Wnioskodawca nabył również w ramach przetargu nieograniczonego sprzęt komputerowy i programy komputerowe, sprzęt sportowy i czyszczący, meble, sprzęt i urządzenia diagnostyczne do diagnostyki samochodowej, narzędzia i sprzęt dydaktyczny do obróbki metali, budowlany i geodezyjny, narzędzia i sprzęt dydaktyczny do odnawialnych źródeł energii. Jako miejsce dostawy wskazano Zespół Szkół w oraz Zespół Szkół w . Nabyte towary, tj. wyposażenie i sprzęt komputerowy są wykorzystywane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem wyżej wymienionych jednostek organizacyjnych, do których zostały przekazane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że w analizowanej sprawie nie wystąpi związek zakupów dokonanych w ramach projektu z wykonywanymi przez Powiat czynnościami opodatkowanymi. Jak wskazał Wnioskodawca, nabyte towary są wykorzystywane za pośrednictwem jednostek organizacyjnych, do których zostały przekazane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Biorąc więc pod uwagę okoliczności niniejszej sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego po przekazaniu jednostkom organizacyjnym zakupionego wyposażenia dydaktycznego, sprzętu komputerowego na cele edukacyjne w związku z realizacją przedmiotowego projektu, bowiem nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca to prawo tj. związek dokonywanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 dotyczącym kwestii prawa do odliczenia zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej