Prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.194.2022.2.MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.194.2022.2.MK

Temat interpretacji

Prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 czerwca 2022 r. (wpływ 6 czerwca 2022 r.) oraz pismem z 6 czerwca 2022 r. (wpływ 20 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Fundacja „(…)” (dalej: Fundacja) jako beneficjent zawarła z Województwem (…) w dniu (…) 2021 r. umowę nr (…) (dalej: umowa), której przedmiotem jest dofinansowanie projektu „(…)”, którego przedmiotem są czynności zmierzające do osiągnięcia założonego celu określonego wskaźnikami, z określonym początkiem i końcem terminu realizacji, szczegółowo określone we wniosku o dofinansowanie projektu. W postanowieniach ww. umowy wskazano, że Fundacja wykonując projekt działa jako beneficjent, tj. jako podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818), zwanej dalej „ustawą wdrożeniową” oraz podmiot, o którym mowa w art. 63 Rozporządzenia 1303/2013, Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20 grudnia 2013 str. 320 ze zm.).

W ramach umowy Fundacja, jako beneficjent, jest zobowiązana do realizacji projektu oraz realizując projekt do stosowania wytycznych:

1)w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020;

2)w zakresie gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej na lata 2014-2020;

3)w zakresie sprawozdawczości na lata 2014-2020;

4)w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020;

5)w zakresie kontroli realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020;

6)w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020;

7)w zakresie realizacji zasady partnerstwa na lata 2014-2020;

8)w zakresie sposobu korygowania i odzyskiwania nieprawidłowych wydatków oraz raportowania nieprawidłowości w ramach programów operacyjnych polityki spójności na lata 2014- 2020;

9)w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze zdrowia na lata 2014-2020 (jeśli dotyczą);

10)w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 (jeśli dotyczą);

11)w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze przystosowania przedsiębiorców i pracowników do zmian na lata 2014- 2020 (jeśli dotyczą);

12)w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 (jeśli dotyczą);

13)w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze rynku pracy na lata 2014-2020 (jeśli dotyczą).

Na podstawie przywołanej umowy o dofinansowanie projektu Fundacja jako beneficjent otrzymuje środki pieniężne jako dofinansowanie na realizację Projektu, wynosi w łącznej kwocie nieprzekraczającej (…) zł. Dofinansowanie, o którym mowa w umowie, jest przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych ponoszonych przez Beneficjenta i Partnerów w związku z realizacją Projektu.

Na podstawie ww. umowy Fundacja jest zobowiązana do wniesienia wkładu własnego opisanego w umowie w wysokości (…) zł. Fundacja jest zobowiązana do realizacji projektu w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie. Jednocześnie Fundacja jest odpowiedzialna na podstawie umowy za:

1)osiągnięcie wskaźników produktu oraz rezultatu określonych we Wniosku o dofinansowanie Projektu;

2)realizację Projektu w oparciu o harmonogram realizacji Projektu określony we Wniosku o dofinansowanie Projektu;

3)zapewnienie realizacji Projektu przez personel Projektu posiadający kwalifikacje określone we Wniosku o dofinansowanie Projektu;

4)zachowanie trwałości Projektu lub rezultatów, o ile tak przewiduje Wniosek o dofinansowanie Projektu;

5)zbieranie danych osobowych uczestników Projektu (osób lub podmiotów) zgodnie z zapisami § 24 Umowy;

6)przetwarzanie danych osobowych zgodnie z RODO;

7)zapewnienie stosowania zasady równości szans i niedyskryminacji a także równości szans kobiet i mężczyzn, zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020.

Fundacja, w myśl umowy nie może przeznaczyć otrzymanych na podstawie umowy środków finansowych jako dofinansowanie, na inne cele niż związane z projektem w tym na finansowanie swojej działalności podstawowej oraz pozaprojektowej pod rygorem zwrotu środków z umowy. W przypadkach wskazanych w umowie Fundacja jest zobowiązana do zwrotu środków gdy zostanie stwierdzone, że dofinansowanie jest przez Beneficjenta:

1)wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem;

2)wykorzystane z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

3)pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

W takim przypadku odpowiedni organ administracji wzywa Fundację (beneficjenta) do zwrotu całości lub części dofinansowania wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia przekazania środków lub do wyrażenia zgody na pomniejszenie wypłaty kolejnej należnej mu transzy dofinansowania, a w przypadku braku zwrotu środków po przeprowadzeniu postępowania określonego przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.), organ właściwy wydaje decyzję, o której mowa w art. 207 ust. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Fundacja otrzymując środki z umowy o dofinansowanie rozlicza je jako dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Fundacja jest podmiotem ustanowionym przez (…) w celu (…), w szczególności poprzez przyjmowanie i wykorzystywanie środków pieniężnych i rzeczowych uzyskiwanych w ramach pomocy dla Polski ze strony instytucji międzynarodowych, zagranicznych instytucji rządowych i prywatnych oraz innych źródeł.

Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 46, poz. 203 ze zm.), obowiązujących umów międzynarodowych oraz statutu Fundacji.

Fundacja została zarejestrowana jako podatnik VAT w latach 90-tych, żeby uzyskać możliwość odzyskiwania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadań statutowych ze środków pomocy bezzwrotnej od różnych darczyńców, w tym EWG (EU). W okresie tym nie prowadziła żadnej sprzedaży, nie miała w związku z tym możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony. W związku z obowiązującymi procedurami w poszczególnych programach, darczyńcy (grantodawcy) nie wyrażali zgody na obciążanie ich środków podatkami. W związku z tym w przepisach polskiego prawa stworzono możliwość wnioskowania do organów skarbowych o zwrot podatku VAT naliczonego w fakturach, za które płatności realizowano ze środków pomocowych.

Z wnioskiem o zwrot podatku VAT mógł wystąpić tylko zarejestrowany podatnik VAT. Fundacja, jako instytucja realizująca szereg programów pomocowych w tym program przedakcesyjny PHARE musiała się zarejestrować jako podatnik VAT, aby móc odzyskiwać VAT na zasadach szczególnych tylko ze środków przedakcesyjnych (podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 sierpnia 1994 ws. określenia przypadków oraz zasad zwrotu podatku od towarów i usług jednostkom dokonującym zakupu (importu) towarów finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (Dz.U. z 1994 Nr 92 poz. 438) oraz Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 97 poz. 970) oraz Fundacja jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (z uwagi na obowiązek opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów) oraz występuje na szczególnych zasadach o zwrot podatku naliczonego z tytułu nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (program PHARE).

W ramach swojej działalności statutowej Fundacja realizuje wiele projektów/programów. Jeśli chodzi o odzyskiwanie VAT to jedynym wyjątkiem są (…), którymi Fundacja zarządza od roku 1990. Środki te w dalszym ciągu mają status środków bezzwrotnej pomocy i wspomniane powyżej przepisy prawa polskiego zezwalają na odzyskiwanie VATu, ale tylko przez zarejestrowanych podatników VAT - dla których to celów Fundacja zarejestrowała się jako podatnik podatku VAT 9 lipca 1994 r.

Fundacja w pojedynczym przypadku rozlicza również VAT z wynajmu pomieszczeń, przy czym pomieszczenia te nie są wykorzystywane dla realizacji projektu wskazanego powyżej jak też dla żadnego z realizowanych innych projektów.

W ramach realizacji projektu wskazanego w umowie Fundacja nie prowadzi żadnej sprzedaży. Nie działa jako przedsiębiorca w rozumieniu ustawy o VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. Fundacja w ramach swoich działań dokonywała zakupów (towarów i usług) w celu wykonywania zadań w projekcie. Fundacja nie odzyskuje i nie odzyskiwała dotychczas podatku VAT naliczonego. Koszty z tytułu faktur za zakupione usługi i towary, w związku z realizacją projektu, rozliczane są w kwotach brutto we wszystkich wnioskach o dokonywanie płatności na podstawie umowy. W związku z tym, że w ramach realizacji projektu Fundacja nie prowadzi żadnej sprzedaży, jak wskazano powyżej, nie ma możliwości pomniejszenia ewentualnego podatku należnego o podatek naliczony.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu stanu faktycznego

W ramach projektu pn. „(…)” Wnioskodawca wykonuje czynności, których celem głównym jest wzrost integracji zawodowej i społecznej osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym. Czynności te polegają na:

1)Działaniach animacyjnych tj.: wsparcia lokalnych środowisk (w tym przeprowadzenie diagnozy lokalnej), budowaniu partnerstw,organizowaniu spotkań animacyjnych (w tym sieciujących, indywidualnych oraz z ekspertem zewnętrznym), organizowaniu wyjazdów studyjnych, wspieraniu i finansowaniu inicjatyw na rzecz ekonomii społecznej, organizacji konferencji.

2)Wspieraniu grup inicjatywnych oraz Podmiotów Ekonomii Społecznej w rozumieniu wytycznych Ministra, oraz organizacji pozarządowych tj.: inicjowanie i wspieranie grup inicjatywnych osób fizycznych (chcących założyć PES), wsparcie w doskonaleniu działańorganizacji pozarządowych, prowadzenie platformy edukacyjno-szkoleniowej, organizację szkoleń, doradztwo (w tym: ogólne, biznesowe, prawne, księgowo-kadrowo-podatkowe, marketingowe).

3)Wspieraniu przedsiębiorstw społecznych (PS) w rozumieniu wytycznych Ministra, czyli działań dotyczących udzielania pomocy (finansowej oraz pozafinansowej) w procesie tworzenia miejsc pracy w PS, tworzonych są dla osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym, tj.: przyznawanie i wypłacanie dotacji na utworzenie miejsca/miejsc pracy, wsparcie pomostowe (w tym opcjonalnie przedłużone wsparcie pomostowe), doradztwo (w tym: ogólne, biznesowe, prawne, księgowo-kadrowo-podatkowe, marketingowe, branżowe), szkolenia zawodowe, warsztaty dla PS i/lub ich pracowników, wspieranie reintegracji zawodowej i społecznej.

Ww. czynności, Działania wykonywane są na rzecz:

a)osób fizycznych,

b)podmiotów ekonomii społecznej (PES) w rozumieniu pkt 21 rozdziału 3 Wytycznych Ministra Inwestycji i Rozwoju z 8 lipca 2019 r. MIiR/2014-2020/18(05) wydanych na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 ze zm.) oraz przedsiębiorstw społecznych w rozumieniu tychże Wytycznych Ministra,

c)jednostek samorządu lokalnego w subregionie radomskim,

d)Powiatowe Urzędy Pracy i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy działających w subregionie radomskim.

Bezpośrednimi beneficjentami prac wykonywanych w ramach projektu są: osoby fizyczne (w tym osoby wykluczone lub zagrożone wykluczeniem społecznym), podmioty ekonomii społecznej PES (w tym przedsiębiorstwa społeczne PS) w rozumieniu Wytycznych Ministra Inwestycji i Rozwoju z 8 lipca 2019 r. MIiR/2014-2020/18(05) wydanych na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 ze zm.).

Wykonywane przez Fundację czynności wskazane w ust. 1 są bezpłatne.

W celu realizacji zadań w ww. projekcie pn. „(…)” Fundacja (F) nabywa:

a)usługi: organizacji wizyt studyjnych, usługi transportowe, usługi gastronomiczno-cateringowe, usługi eksperckie, usługi trenerskie, usługi specjalisty ds. reintegracji zawodowej i społecznej, usługi najmu lokalu (w tym: biuro regionalne oraz sale szkoleniowe), usługi doradcze (w tym: ogólne, biznesowe, prawne, księgowo-kadrowo-podatkowe, marketingowe, branżowe), usługi tłumacza języka migowego, usługa opieki nad dziećmi i osobami zależnymi, usługi szkoleniowe, usługi dla PS (w tym: marketingowe, prawne, księgowe).

b)towary takie jak: artykuły spożywcze (szkolenia, spotkania animacyjne), materiały biurowe.

Zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadań w projekcie pn. „(…)”, są wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych.

Pytania

1)Czy Fundacja może odliczyć od podatku należnego kwoty podatku naliczonego przy zakupach towarów lub usług w ramach realizacji swoich zadań w projekcie na podstawie ww. umowy o dofinansowanie, jeśli w ramach swojej działalności w projekcie nie wykonuje sprzedaży i nie występuje jako podatnik podatku VAT?

2)Czy Fundacja może odzyskiwać na zasadach ogólnych VAT wynikający z faktur VAT za wykonane na rzecz Fundacji usługi lub towary

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1)

Fundacja nie może dokonywać potrącenia podatku VAT należnego z naliczonym.

Ad 2)

Fundacja nie może odzyskiwać podatku VAT na zasadach ogólnych.

Należy zauważyć, iż to że dany podmiot jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT nie determinuje niejako automatycznie, iż jest on podatnikiem w przypadku każdej czynności dokonywanej przez podatnika. Jak wynika z ugruntowanego orzecznictwa zarówno sądów administracyjnych jak orzecznictwa ETS - to nie formalny status podmiotu jako podatnika podatku VAT rozstrzyga o uznaniu określonej czynności jako tej która podlega opodatkowaniu.

W sprawie ze skargi Fundacji Fundusz Współpracy przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał: „(...) że przepisy art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT powinny być rozumiane w ten sposób, że warunkiem sine qua non uznania, że dany podmiot działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług jest ustalenie, że działa on jako producent, handlowiec, usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik lub jako osoba wykonująca wolny zawód. Ani więc formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, ani okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, że w odniesieniu do tej konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług”. (Wyrok WSA w Warszawie z 4 marca 2008 r. w sprawie sygn. akt III SA/Wa 2147/07).

W tym samym wyroku Sąd wskazał, że: „(...) można być podatnikiem podatku VAT, ale jednocześnie okoliczność ta sama w sobie nie wyklucza, iż danej czynności podatnik ten może nie wykonywać w takim charakterze (wykonanie jej poza działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o podatku VAT), a wówczas czynność taka nie będzie objęta podatkiem VAT”.

Zdaniem Fundacji, taka sytuacja ma miejsce przy wykonywaniu zadań w projekcie. Fundacja bowiem wykonuje projekt o charakterze niekomercyjnym, wg zaleceń i wskazań Województwa i w takim charakterze otrzymuje jako beneficjent w rozumieniu przywołanych wyżej przepisów środki finansowe na realizację przedmiotowej umowy. Fundacja realizując postanowienia umowy nie prowadzi działalności handlowej lub usługowej, lecz wykonuje czynności związane z realizacją określonego projektu finansowanego ze środków UE. Tym samym Fundacja nie działa jako przedsiębiorca, gdyż za określone wynagrodzenie nie świadczy usługi w związku z umową, lecz przyjmuje środki finansowe na realizację określonego projektu finansowanego z UE.

Jak zostało to już poprzednio wskazane Fundacja została zarejestrowana jako podatnik podatku VAT w celu odzyskiwania podatku VAT w realizacji projektów finansowanych ze środków przedakcesyjnych, gdyż UE nie zgadzała się na finansowanie podatku VAT z tych środków.

W ramach realizacji Projektu wskazanego w umowie oraz projektów finansowanych ze środków europejskich Fundacja nie prowadzi żadnej sprzedaży, a dokonuje jedynie zakupów (towarów i usług) w celu wykonywania zadań w projektach. W żadnym z dotychczasowych projektów Fundacja nie odzyskiwała dotychczas VAT naliczonego, bo z uwagi na wykonywanie czynności nieopodatkowanej w danym projekcie nie ma takiej możliwości. Koszty z tytułu faktur za zakupione usługi i towary, w związku z realizacją projektów, rozliczane są w kwotach brutto we wnioskach o płatność, zarówno do krajowych organów odpowiedzialnych za programy operacyjnych, jak i np. bezpośrednio do Komisji Europejskiej.

Zgodnie z polskimi przepisami m.in. ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej wyżej sytuacji, czyli realizując projekt wskazany w umowie, warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach projektu nie służą do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyżej opisane stanowisko zostało potwierdzone przez Izbę Administracji Skarbowej w (…), która w sierpniu 2019 roku przeprowadziła audyt w jednym z realizowanych przez Fundację projekcie, tj. mazowiecki Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej. W swoim protokole na s. 38 Izba stwierdziła: „Ponadto ustalono, że: (...) podatek od towarów i usług stanowi wydatek kwalifikowany projektu” (tak: Izba Administracji Skarbowej w (…), (…), Znak sprawy: (…), Protokół z czynności przeprowadzonych w okresie od (…) 2019 r. do (…) 2019 r. w Fundacji).

Ponadto, Fundacja nie może inaczej realizować projektu niż to wynika z zatwierdzonego wniosku lub dowolnie wykorzystywać środki z dotacji na inne cele. Jest więc również w tym przypadku wyłączone ryzyko prowadzonej działalności w ramach projektu. Fundacja ponosi odpowiedzialność wobec Województwa ale tylko na zasadach wskazanych w umowie.

Podobne stanowisko przedstawiała Fundacja we wniosku o indywidualną interpretację podatkową, wskazując że nie działa realizując opisany w nim projekt jako podatnik podatku od towarów i usług i nie może odzyskiwać podatku VAT. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydając interpretację indywidualną z dnia (…) 2017 r. w sprawie (…) uznał stanowisko Fundacji za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Jak wynika z wniosku, w ramach realizacji projektu nie prowadzą Państwo żadnej sprzedaży. Nie działają Państwo jako przedsiębiorca w rozumieniu ustawy o VAT i nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. Zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadań w projekcie są wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. W związku z tym nie mają również Państwo prawa do zwrotu różnicy podatku na zasadach określonych w art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie informuję, że interpretacja oparta jest na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, w szczególności na stwierdzeniu, że zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadań w projekcie pn. „(…)” są wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych. Powyższe rozstrzygnięcie nie zawiera analizy kwestii, czy wskazana w opisie sprawy pomoc finansowa będzie stanowiła wynagrodzenie lub bezpośrednią dopłatę do ceny usługi podlegającej opodatkowaniu. W konsekwencji, w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).