W zakresie braku opodatkowania otrzymanych kwot od Nadleśnictwa w związku ze wspólną realizacją przedsięwzięcia objęte pytaniami odpowiednio nr 1 i nr... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.155.2022.2.KO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.155.2022.2.KO

Temat interpretacji

W zakresie braku opodatkowania otrzymanych kwot od Nadleśnictwa w związku ze wspólną realizacją przedsięwzięcia objęte pytaniami odpowiednio nr 1 i nr 5

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego nr 1 i nr 2 w podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania otrzymanych kwot od Nadleśnictwa w związku ze wspólną realizacją przedsięwzięcia objęte pytaniami odpowiednio nr 1 i nr 5 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 marca 2022 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług opisanej w stanie faktycznym nr 1 i nr 2 w zakresie:

-braku opodatkowania otrzymanych kwot od Nadleśnictwa w związku ze wspólną realizacją przedsięwzięcia,

-wystawienia faktury na rzecz Nadleśnictwa,

-prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu faktur zakupowych związanych z Przedsięwzięciem.

Wniosek został uzupełniony pismem z 19 kwietnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

Wnioskodawca Powiat (dalej „Powiat” lub „Wnioskodawca”) od dnia 1 lipca 2016 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i począwszy od lipca 2016 r. składa deklaracje VAT we własnym imieniu. Z dniem 1 stycznia 2017 r. zgodnie z wymogami art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454) o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług) Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i sporządza scentralizowaną deklarację podatku od towarów i usług VAT-7. W imieniu Powiatu jako „Sprzedawcy i podatnika podatku VAT” faktury VAT wystawiają poszczególne jednostki organizacyjne jako „Wystawca faktury” z NIP- m Powiatu. Obsługę scentralizowanych rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług VAT prowadzi Starostwo Powiatowe w ... .

Jedna z jednostek organizacyjnych, za pomocą której Powiat realizuje swoje zadania jest Zarząd Dróg w … (dalej: „P”). Jednostka ta ma za zadanie m.in. utrzymanie w należytym stanie dróg powiatowych oraz znajdujących się w ich ciągach obiektów mostowych.

1. Stan faktyczny nr 1

Powiat jest m.in. zarządcą drogi powiatowej nr X S … (dalej „Droga”). Podmiotem korzystającym z Drogi jest Skarb Państwa - Nadleśnictwo (dalej: „Nadleśnictwo”). Z uwagi na fakt, iż stan nawierzchni Drogi wymagał remontu, dnia 3 listopada 2021 roku Powiat zawarł umowę o partycypacji w realizacji przedsięwzięcia wspólnego pod nazwą „…” (dalej: „Przedsięwzięcie") z Nadleśnictwem, na mocy której Powiat zobowiązał się do przeprowadzenia prac budowlanych mających na celu naprawę nawierzchni Drogi.

Wartość Przedsięwzięcia wynosiła 495.000,00 zł, szacowany koszt pełnienia nadzoru inwestorskiego wynosił ok. 7500,00 zł, a koszt wykonania tablicy informacyjnej wynosił 500 zł. Oznacza to łączną wartość Przedsięwzięcia w kwocie 503.000,00 zł. Strony Przedsięwzięcia ustaliły następujący udział środków finansowych:

a)Nadleśnictwo - w wysokości do 42,6%, lecz nie więcej niż 200.000,00 zł (na cele niniejszego wniosku należy przyjąć kwotę 200.000,00 zł),

b)Powiat - pozostałą kwotę.

Nadleśnictwo zobowiązało się do uregulowania płatności na rzecz Powiatu z tytułu uczestnictwa w Przedsięwzięciu w terminie 10 dni od dnia otrzymania wniosku Powiatu wraz z dokumentami rozliczeniowymi (nota księgowa z opisem faktury VAT), po uprzednim odbiorze robót z udziałem jego przedstawicieli.

Powiat ponosił wszelką odpowiedzialność za prawidłową realizację Przedsięwzięcia wobec wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego, jednostek i instytucji publicznych oraz wszystkich innych zainteresowanych podmiotów.

W związku z zawartym porozumieniem oraz zobowiązaniem Nadleśnictwa do partycypowania w kosztach remontu Drogi, Nadleśnictwo nabyło prawo do stałego bezterminowego, bezwarunkowego i nieodpłatnego przejazdu wszelkiego rodzaju i typu samochodów, w czasie i w związku z wykonywaniem prac z zakresu gospodarki leśnej (w tym samochodów wywożących drewno z lasu) na całym odcinku Drogi.

Wnioskodawca zaznacza, że Przedsięwzięciem z ramienia Powiatu zajmowała się jego jednostka organizacyjna - P. Oznacza to, że wszystkie faktury zakupowe związane z Przedsięwzięciem były wystawione na nabywcę: Powiat, odbiorcę: P. Dodatkowo należy podkreślić, że to P dokonywał płatności faktur na rzecz wykonawcy Przedsięwzięcia. Natomiast zgodnie z umową z Nadleśnictwem, wspomnianą wyżej partycypację w kosztach (200.000,00 zł) Przedsięwzięcia Nadleśnictwo przekazało na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego, a nie na rachunek bankowy P.

2. Stan faktyczny nr 2

Powiat jest m.in. zarządcą drogi powiatowej nr Y S … (dalej: „Droga”). Podmiotem korzystającym z Drogi jest Skarb Państwa - Nadleśnictwo (dalej: „Nadleśnictwo”). Z uwagi na fakt, iż stan nawierzchni Drogi wymagał remontu, dnia 27 maja 2021 roku Powiat zawarł umowę o partycypacji w realizacji przedsięwzięcia wspólnego pod nazwą „…” (dalej: „Przedsięwzięcie”) z Nadleśnictwem, na mocy której Powiat zobowiązał się do przeprowadzenia prac budowlanych mających na celu zabezpieczenie uszkodzonego odcinka Drogi.

Wartość Przedsięwzięcia wynosiła 2.932.890,42 zł. Strony Przedsięwzięcia ustaliły następujący udział środków finansowych:

a)Nadleśnictwo - kwota refinansowania przez Nadleśnictwo w ramach umowy wynosi 350.000,00 zł,

b)Powiat - pozostałą kwotę.

Podstawą przekazania środków finansowych przez Nadleśnictwo Powiatowi był wniosek Powiatu wraz z kopiami zatwierdzonych do wypłaty faktur VAT potwierdzonych za zgodność z oryginałem oraz dokument księgowy, tj. nota księgowa.

Wszystkie czynności formalnoprawne związane z realizacją Przedsięwzięcia były obowiązkiem Powiatu.

W związku z zawartym porozumieniem oraz zobowiązaniem Nadleśnictwa do partycypowania w kosztach Przedsięwzięcia, Nadleśnictwo nabyło prawo do stałego bezterminowego, bezwarunkowego i nieodpłatnego przejazdu wszelkiego rodzaju i typu samochodów, w czasie i w związku z wykonywaniem prac z zakresu gospodarki leśnej (w tym samochodów wywożących drewno z lasu) na ww. odcinku Drogi.

Wnioskodawca zaznacza, że Przedsięwzięciem z ramienia Powiatu zajmowała się jego jednostka organizacyjna - P. Oznacza to, że wszystkie faktury zakupowe związane z Przedsięwzięciem były wystawione na nabywcę: Powiat, odbiorcę: P. Dodatkowo należy podkreślić, że to P dokonywał płatności faktur na rzecz wykonawcy Przedsięwzięcia. Natomiast zgodnie z umową z Nadleśnictwem, wspomnianą wyżej partycypację w kosztach (350.000,00 zł) Przedsięwzięcia Nadleśnictwo przekazało na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego, a nie na rachunek bankowy P.

Pismem z 21 kwietnia 2022 r. uzupełniono opis sprawy następująco.

I.Opis zaistniałego stanu faktycznego nr 1

1.Gdyby Nadleśnictwo nie partycypowało w realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia to co do zasady w dalszym ciągu miałoby możliwość bezterminowego i nieodpłatnego przejazdu swoimi pojazdami w czasie i w związku z wykonywaniem prac z zakresu gospodarki leśnej, pod warunkiem przestrzegania ewentualnych ograniczeń tonażowych. Wynika to z faktu, iż przedmiotowy odcinek drogi powiatowej ma status drogi publicznej, w związku z czym z zasady jest on dostępny nieodpłatnie dla nieokreślonej liczby użytkowników dróg. Faktyczne ograniczenie ruchu pojazdów wykonujących prace z  zakresu gospodarki leśnej mogłoby mieć miejsce jedynie w wypadku wprowadzenia na tej drodze ograniczeń tonażowych, tj. zakazu poruszania się po niego pojazdów przekraczających określoną masą. Uzgodnienie pomiędzy Powiatem a Nadleśnictwem finansowych zasad partycypacji w kosztach remontu tego odcinka miało na celu uniknięcie konieczności wprowadzania na tej drodze tego rodzaju ograniczeń.

2.W ocenie Państwa przekazanie przez Nadleśnictwo środków pieniężnych w ramach zawartej umowy o partycypacji w realizacji ww. przedsięwzięcia wspólnego nie stanowi zapłaty za jakiekolwiek świadczenie Powiatu na rzecz Nadleśnictwa.

3.Nadleśnictwo podejmowało jedynie czynności bezpośrednio związane z wypłatą umówionego dofinansowania.

4.Poza finansową partycypacją w przedsięwzięciu na Nadleśnictwie nie ciążą żadne dodatkowe umowne obowiązki.

5.Współfinansowanie przez Nadleśnictwo ww. przedsięwzięcia ma charakter dobrowolny, natomiast prawo do finansowego partycypowania w tego rodzaju przedsięwzięciach dają Nadleśnictwu art. 56 ust. 2 i art. 58 ust. 1 pkt. 3 ustawy o lasach.

6.Powiat stoi na stanowisku, że ww. partycypacja w kosztach jest związana z działalnością statutową, która nie daje prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. W przypadku uznania tego stanowiska za nieprawidłowe Powiat nie będzie miał prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego, a jedynie do częściowego odliczenia podatku VAT według wskazanego wcześniej we wniosku o interpretację wyliczenia, dlatego nie ma możliwości przypisania w całości poniesionych wydatków co celów działalności gospodarczej.

7.Powiat stoi na stanowisku, że ww. partycypacja w kosztach jest związana z działalnością statutową, która nie daje prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. W przypadku uznania tego stanowiska za nieprawidłowe Powiat będzie miał prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego według wskazanego wcześniej we wniosku o interpretację wyliczenia.

II. Opis zaistniałego stanu faktycznego nr 2

1.Gdyby Nadleśnictwo nie partycypowało w realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia to co do zasady w dalszym ciągu miałoby możliwość bezterminowego i nieodpłatnego przejazdu swoimi pojazdami w czasie i w związku z wykonywaniem prac z zakresu gospodarki leśnej, pod warunkiem przestrzegania ewentualnych ograniczeń tonażowych. Wynika to z faktu, iż przedmiotowy odcinek drogi powiatowej ma status drogi publicznej, w związku z czym z zasady jest on dostępny nieodpłatnie dla nieokreślonej liczby użytkowników dróg. Faktyczne ograniczenie ruchu pojazdów wykonujących prace z zakresu gospodarki leśnej mogłoby mieć miejsce jedynie w wypadku wprowadzenia na tej drodze ograniczeń tonażowych, tj. zakazu poruszania się po niego pojazdów przekraczających określoną masą. Uzgodnienie pomiędzy Powiatem a Nadleśnictwem finansowych zasad partycypacji w kosztach remontu tego odcinka miało na celu uniknięcie konieczności wprowadzania na tej drodze tego rodzaju ograniczeń.

2.W ocenie Państwa przekazanie przez Nadleśnictwo środków pieniężnych w ramach zawartej umowy o partycypacji w realizacji ww. przedsięwzięcia wspólnego nie stanowi zapłaty za jakiekolwiek świadczenie Powiatu na rzecz Nadleśnictwa.

3.Nadleśnictwo podejmowało jedynie czynności bezpośrednio związane z wypłatą umówionego dofinansowania.

4.Poza finansową partycypacją w przedsięwzięciu na Nadleśnictwie nie ciążą żadne dodatkowe umowne obowiązki.

5.Współfinansowanie przez Nadleśnictwo ww. przedsięwzięcia ma charakter dobrowolny, natomiast prawo do finansowego partycypowania w tego rodzaju przedsięwzięciach dają Nadleśnictwu art. 56 ust. 2 i art. 58 ust. 1 pkt. 3 ustawy o lasach.

6.Powiat stoi na stanowisku, że ww. partycypacja w kosztach jest związana z działalnością statutową, która nie daje prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. W przypadku uznania tego stanowiska za nieprawidłowe Powiat nie będzie miał prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego, a jedynie do częściowego odliczenia podatku VAT według wskazanego wcześniej we wniosku o interpretację wyliczenia, dlatego nie ma możliwości przypisania w całości poniesionych wydatków co celów działalności gospodarczej.

7.Powiat stoi na stanowisku, że ww. partycypacja w kosztach jest związana z działalnością statutową, która nie daje prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. W przypadku uznania tego stanowiska za nieprawidłowe Powiat będzie miał prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego według wskazanego wcześniej we wniosku o interpretację wyliczenia.

Pytania

Pytania dotyczące Stanu Faktycznego nr 1

1.Czy w zakresie Stanu Faktycznego nr 1 wpłata, którą Starostwo Powiatowe otrzymało od Nadleśnictwa w związku ze wspólną realizacją Przedsięwzięcia, stanowi wynagrodzenie za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT po stronie Starostwa Powiatowego?

2.W przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 1 za nieprawidłowe, czy Starostwo Powiatowe powinno wystawić fakturę VAT na kwotę 200.000,00 zł na rzecz Nadleśnictwa?

3.W przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 1 za nieprawidłowe, czy P będzie jednostką, której będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu faktur zakupowych związanych z Przedsięwzięciem?

4.W przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 1 za nieprawidłowe, a stanowiska na pytanie nr 3 za prawidłowe, czy P będzie mógł odliczyć podatek VAT naliczony z tytułu faktur zakupowych związanych z Przedsięwzięciem w proporcji wynoszącej 39,76% (która wynika z działania 200.000 zł dzielone przez 503.000 zł)?

Pytania dotyczące Stanu Faktycznego nr 2

5.Czy w zakresie Stanu Faktycznego nr 2, wpłata, którą Starostwo Powiatowe otrzymało od Nadleśnictwa w związku ze wspólną realizacją Przedsięwzięcia, stanowi wynagrodzenie za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT po stronie Starostwa Powiatowego?

6.W przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 5 za nieprawidłowe, czy Starostwo Powiatowe powinno wystawić fakturę VAT na kwotę 350.000,00 zł na rzecz Nadleśnictwa?

7.W przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 5 za nieprawidłowe, czy P będzie jednostką, której będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu faktur zakupowych związanych z Przedsięwzięciem?

8.W przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 5 za nieprawidłowe, a stanowiska na pytanie nr 7 za prawidłowe, czy P będzie mógł odliczyć podatek VAT naliczony z tytułu faktur zakupowych związanych z Przedsięwzięciem w proporcji wynoszącej 11,93% (która wynika z działania 350.000 zł dzielone przez 2.932.890,42 zł)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie Stanu Faktycznego nr 1, wpłata, którą Starostwo Powiatowe otrzymało od Nadleśnictwa w związku ze wspólną realizacją Przedsięwzięcia, nie stanowi wynagrodzenia za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT po stronie Starostwa Powiatowego.

Rozważania ewentualnego opodatkowania partycypacji w kosztach Przedsięwzięcia podatkiem VAT należy rozpocząć od regulacji zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów na terytorium kraju;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Aby ustalić, czy partycypacja w kosztach budowy Drogi stanowi świadczenie usług konieczne jest ustalenie, czy stanowi ona odpłatność za świadczenie usługi. Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z poglądem wyrażonym przez Dyrektora KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2018 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.50.2018.2.ZD): „Nie oznacza to jednak, że każdy przepływ środków pieniężnych pomiędzy podmiotami, którego nie da się ściśle przyporządkować do konkretnej transakcji, powinien być potraktowany jako wynagrodzenie za świadczenie usług. Wyklucza to samo rozumienie pojęcia świadczenia. Przepływ środków pieniężnych winien być uznany za wynagrodzenie za świadczenie usług tylko i wyłącznie wówczas, gdy stanowi wynagrodzenie za świadczone usługi (lub powstrzymanie się od świadczenia)”.

Analiza powołanego przepisu prowadzi do wniosku, iż usługą (świadczeniem) jest każde zachowanie obejmujące zarówno określone działanie, tzn. wykonanie czegoś na rzecz drugiej osoby, jak również powstrzymanie się od działania, tzn. nieczynienie, zaniechanie bądź tolerowanie. Co istotne, przy świadczeniu usług konieczne jest wystąpienie bezpośredniego konsumenta, odbiorcy świadczenia, który w wyniku tego świadczenia odnosi korzyść o charakterze majątkowym. Należy również zauważyć, że warunkiem uznania dostawy towarów jak i świadczenia usług za czynność opodatkowaną podatkiem VAT jest ich odpłatność. Pomimo, że odpłatność nie jest zdefiniowana w ustawie o VAT możliwe jest ustalenie pewnych cech jakie ją konstytuują. Odpłatnością jest wynagrodzenie, tj. zapłata, należność za wykonaną pracę. Konieczne jest zatem istnienie bezpośredniego związku pomiędzy odpłatnością za otrzymane świadczenie a czynnością, która miałaby zostać opodatkowana podatkiem VAT.

Czynność podlega opodatkowaniu, gdy zostanie wykonana odpłatnie, tzn. gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie świadczącego usługę. Aby dane świadczenie uznać za usługę konieczne jest jeszcze wystąpienie związku prawnego między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne.

Powyższe rozważania znajdują swoje potwierdzenie w licznych orzeczeniach polskich sądów administracyjnych. Takie stanowisko wyraził m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 12 sierpnia 2015 r., sygn. akt I FSK 1373/14 oraz w wyroku z dnia 25 czerwca 2014 r., sygn. akt I FSK 1072/13, zgodnie z którym „za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być sytuacje, w których:

1.istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

2.wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

3.istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,

4.odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

5.istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.”

Wnioskodawca wraz Nadleśnictwem wspólnie ustalili, czego potwierdzeniem są zapisy umowy, że Nadleśnictwo zobowiązuje się do partycypacji w Przedsięwzięciu, do ustalonego progu. Nadleśnictwo nie dokonuje zapłaty za świadczoną usługę, a „zwraca” część wydatków, jakie Powiat poniósł na budowę Drogi, którą zarządza. Partycypacja w kosztach budowy Drogi nie stanowi zatem zapłaty za czynność objętą zakresem przedmiotowym ustawy o VAT wskazanym w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem kwota ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Stanowisko to potwierdza m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z dnia 8 stycznia 2014 r.: „(...) „partycypacja w kosztach inwestycji” nie ma cech pozwalających na zakwalifikowanie ich do którejś z kategorii czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 u.p.t.u.” (sygn. akt I SA/Bk 494/13).

Wobec powyższego, w zakresie Stanu Faktycznego nr 1, wpłata, którą Starostwo Powiatowe otrzymało od Nadleśnictwa w związku ze wspólną realizacją Przedsięwzięcia, nie stanowi wynagrodzenia za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT po stronie Starostwa Powiatowego.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 1 za nieprawidłowe, Starostwo Powiatowe powinno wystawić fakturę VAT na kwotę 200.000,00 zł na rzecz Nadleśnictwa.

Stanowisko Wnioskodawcy

W przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 1 za nieprawidłowe, będzie to oznaczało, że wpłata, którą Starostwo Powiatowe otrzymało od Nadleśnictwa w związku ze wspólną realizacją Przedsięwzięcia, stanowi wynagrodzenie za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT po stronie Starostwa Powiatowego. A to oznacza, że Starostwo Powiatowe powinno udokumentować taką transakcję fakturą VAT na kwotę 200.000,00 zł wystawioną na rzecz Nadleśnictwa.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 1 za nieprawidłowe, P będzie jednostką, której będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu faktur zakupowych związanych z Przedsięwzięciem.

Stanowisko Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro więc wszystkie faktury zakupowe związane z Przedsięwzięciem były wystawione na nabywcę: Powiat, odbiorcę: P, a dodatkowo to P dokonywał płatności faktur na rzecz wykonawcy Przedsięwzięcia - należy uznać, że P będzie jednostką, której będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu faktur zakupowych związanych z Przedsięwzięciem.

Ad. 4

W przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 1 za nieprawidłowe, a stanowiska na pytanie nr 3 za prawidłowe, P będzie mógł odliczyć podatek VAT naliczony z tytułu faktur zakupowych związanych z Przedsięwzięciem w proporcji wynoszącej 39,76% (która wynika z działania 200.000 zł dzielone przez 503.000 zł).

Stanowisko Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jeżeli w niniejszej sprawie tut. Organ uzna, że stanowisko Wnioskodawcy na pytanie nr 1 jest nieprawidłowe, to będzie to oznaczało, że kwota 200.000 zł stanowi wynagrodzenie za czynność opodatkowaną VAT. Wobec tego P może bez wątpliwości przypisać, jaka część usług wykazanych na fakturach zakupowych dot. Przedsięwzięcia była wykorzystana do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. 39,76% tych usług (200.000 zł dzielone przez 503.000 zł).

Skoro możliwe jest niewątpliwe przypisanie części nabytych usług wykazanych na fakturach zakupowych dot. Przedsięwzięcia - do czynności opodatkowanych VAT, to w ocenie Wnioskodawcy przy odliczaniu podatku VAT naliczonego P nie powinien stosować tzw. prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. VAT.

Ad. 5.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie Stanu Faktycznego nr 2, wpłata, którą Starostwo Powiatowe otrzymało od Nadleśnictwa w związku ze wspólną realizacją Przedsięwzięcia, nie stanowi wynagrodzenia za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT po stronie Starostwa Powiatowego.

Stanowisko Wnioskodawcy

Stanowisko Wnioskodawcy jest w tym wypadku tożsame ze stanowiskiem, o którym mowa w ad. 1.

Ad. 6

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 5 za nieprawidłowe, Starostwo Powiatowe powinno wystawić fakturę VAT na kwotę 350.000,00 zł na rzecz Nadleśnictwa.

Stanowisko Wnioskodawcy

Stanowisko Wnioskodawcy jest w tym wypadku tożsame ze stanowiskiem, o którym mowa w ad. 2.

Ad. 7.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 5 za nieprawidłowe, P będzie jednostką, której będzie przysługiwało prawo dc odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu faktur zakupowych związanych z Przedsięwzięciem.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy jest w tym wypadku tożsame ze stanowiskiem, o którym mowa w ad. 3.

Ad. 8.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania stanowiska na pytanie nr 5 za nieprawidłowe, a stanowiska na pytanie nr 7 za prawidłowe, P będzie mógł odliczyć podatek VAT naliczony z tytułu faktur zakupowych związanych z Przedsięwzięciem w proporcji wynoszącej 11,93% (która wynika z działania 350.000 zł dzielone przez 2.932.890,42 zł).

Stanowisko Wnioskodawcy

Stanowisko Wnioskodawcy jest w tym wypadku tożsame ze stanowiskiem, o którym mowa w ad. 4.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie postawionych pytań nr 1 i nr 5 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy,

przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy). Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym, przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.

W ww. wyroku w sprawie C-102/86 TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.

Otrzymana zapłata powinna być więc konsekwencją wykonania świadczenia.

W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach stosunku zobowiązaniowego za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Tak więc przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest czy wykonano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym łącznie spełnione następujące warunki:

-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne z tytułu wykonanych czynności (wynagrodzenie).

Jednocześnie czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy,

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego nr 1 wynika, że Powiat jest m zarządcą drogi powiatowej nr X S. Podmiotem korzystającym z Drogi jest Nadleśnictwo. Z uwagi na fakt, iż stan nawierzchni Drogi wymagał remontu, dnia 3 listopada 2021 r. Powiat zawarł umowę o partycypacji w realizacji przedsięwzięcia wspólnego z Nadleśnictwem, na mocy której Powiat zobowiązał się do przeprowadzenia prac budowlanych mających na celu naprawę nawierzchni Drogi.

Strony Przedsięwzięcia ustaliły następujący udział środków finansowych:

-Nadleśnictwo - w wysokości do 42,6%, lecz nie więcej niż 200.000,00 zł (na cele niniejszego wniosku należy przyjąć kwotę 200.000,00 zł),

-Powiat - pozostałą kwotę.

Nadleśnictwo zobowiązało się do uregulowania płatności na rzecz Powiatu z tytułu uczestnictwa w Przedsięwzięciu.

Gdyby Nadleśnictwo nie partycypowało w realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia to co do zasady w dalszym ciągu miałoby możliwość bezterminowego i nieodpłatnego przejazdu swoimi pojazdami w czasie i w związku z wykonywaniem prac z zakresu gospodarki leśnej, pod warunkiem przestrzegania ewentualnych ograniczeń tonażowych. Wynika to z faktu, iż przedmiotowy odcinek drogi powiatowej ma status drogi publicznej, w związku z czym z zasady jest on dostępny nieodpłatnie dla nieokreślonej liczby użytkowników dróg. Faktyczne ograniczenie ruchu pojazdów wykonujących prace z  zakresu gospodarki leśnej mogłoby mieć miejsce jedynie w wypadku wprowadzenia na tej drodze ograniczeń tonażowych, tj. zakazu poruszania się po niego pojazdów przekraczających określoną masą. Uzgodnienie pomiędzy Powiatem a Nadleśnictwem finansowych zasad partycypacji w kosztach remontu tego odcinka miało na celu uniknięcie konieczności wprowadzania na tej drodze tego rodzaju ograniczeń.

Przekazanie przez Nadleśnictwo środków pieniężnych w ramach zawartej umowy o partycypacji w realizacji ww. przedsięwzięcia wspólnego nie stanowi zapłaty za jakiekolwiek świadczenie Powiatu na rzecz Nadleśnictwa.

Nadleśnictwo podejmowało jedynie czynności bezpośrednio związane z wypłatą umówionego dofinansowania.

Poza finansową partycypacją w przedsięwzięciu na Nadleśnictwie nie ciążą żadne dodatkowe umowne obowiązki.

Współfinansowanie przez Nadleśnictwo ww. przedsięwzięcia ma charakter dobrowolny, natomiast prawo do finansowego partycypowania w tego rodzaju przedsięwzięciach dają Nadleśnictwu art. 56 ust. 2 i art. 58 ust. 1 pkt. 3 ustawy o lasach.

Natomiast z przedstawionego stanu faktycznego nr 2 wynika, że Powiat jest zarządcą drogi powiatowej nr Y S. Z uwagi na fakt, iż stan nawierzchni Drogi wymagał remontu, dnia 27 maja 2021 r. Powiat zawarł umowę o partycypacji w realizacji przedsięwzięcia wspólnego z Nadleśnictwem, na mocy której Powiat zobowiązał się do przeprowadzenia prac budowlanych mających na celu zabezpieczenie uszkodzonego odcinka Drogi.

Wartość Przedsięwzięcia wynosiła 2.932.890,42 zł. Strony Przedsięwzięcia ustaliły następujący udział środków finansowych:

-Nadleśnictwo - kwota refinansowania przez Nadleśnictwo w ramach umowy wynosi 350.000,00 zł,

-Powiat - pozostałą kwotę.

Gdyby Nadleśnictwo nie partycypowało w realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia to co do zasady w dalszym ciągu miałoby możliwość bezterminowego i nieodpłatnego przejazdu swoimi pojazdami w czasie i w związku z wykonywaniem prac z zakresu gospodarki leśnej, pod warunkiem przestrzegania ewentualnych ograniczeń tonażowych. Wynika to z faktu, iż przedmiotowy odcinek drogi powiatowej ma status drogi publicznej, w związku z czym z zasady jest on dostępny nieodpłatnie dla nieokreślonej liczby użytkowników dróg. Faktyczne ograniczenie ruchu pojazdów wykonujących prace z zakresu gospodarki leśnej mogłoby mieć miejsce jedynie w wypadku wprowadzenia na tej drodze ograniczeń tonażowych, tj. zakazu poruszania się po niego pojazdów przekraczających określoną masą. Uzgodnienie pomiędzy Powiatem a Nadleśnictwem finansowych zasad partycypacji w kosztach remontu tego odcinka miało na celu uniknięcie konieczności wprowadzania na tej drodze tego rodzaju ograniczeń.

Przekazanie przez Nadleśnictwo środków pieniężnych w ramach zawartej umowy o partycypacji w realizacji ww. przedsięwzięcia wspólnego nie stanowi zapłaty za jakiekolwiek świadczenie Powiatu na rzecz Nadleśnictwa.

Nadleśnictwo podejmowało jedynie czynności bezpośrednio związane z wypłatą umówionego dofinansowania.

Poza finansową partycypacją w przedsięwzięciu na Nadleśnictwie nie ciążą żadne dodatkowe umowne obowiązki.

Współfinansowanie przez Nadleśnictwo ww. przedsięwzięcia ma charakter dobrowolny, natomiast prawo do finansowego partycypowania w tego rodzaju przedsięwzięciach dają Nadleśnictwu art. 56 ust. 2 i art. 58 ust. 1 pkt. 3 ustawy o lasach.

Wątpliwości Państwa w zakresie objętym pytaniami nr 1 i nr 5 dotyczą kwestii opodatkowania otrzymanych kwot od Nadleśnictwa w związku ze wspólną realizacją ww. przedsięwzięć.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis stanów faktycznych nr 1 i nr 2 stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie dojdzie do świadczenia usług przez Powiat na rzecz Nadleśnictwa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniona bowiem żadna z powyższych przesłanek warunkujących uznanie ww. rozliczenia za świadczenie usług.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku nie wynika, aby Państwo w związku z uczestnictwem w przedsięwzięciach opisanych w stanie faktycznym nr 1 i nr 2 dokonywali na rzecz partycypującego w inwestycji Nadleśnictwa dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Przyjmowane przez Państwa kwoty pieniężne z tytułu partycypacji w kosztach remontu dróg powiatowych nr X S i nr Y S, nie stanowią dla Państwa wynagrodzenia za świadczenie jakichkolwiek usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT na rzecz Nadleśnictwa. Sam bowiem fakt przekazania środków pieniężnych jest rozliczeniem wyłącznie finansowym, niezwiązanym z wykonywaniem usług na rzecz Nadleśnictwa. Nie dochodzi tutaj bowiem do realizacji jakiegokolwiek świadczenia na rzecz drugiej strony stosunku prawnego, zatem czynność ta nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 ustawy.

Ponadto remontowane odcinki dróg powiatowych nr X S i nr Y S mają status drogi publicznej i są one dostępne nieodpłatnie dla nieokreślonej liczby użytkowników dróg. Nadleśnictwo, gdyby nie partycypowało w realizacji ww. przedsięwzięć w dalszym ciągu miałoby możliwość bezterminowego i nieodpłatnego przejazdu swoimi pojazdami w czasie i w związku z wykonywaniem prac z zakresu gospodarki leśnej, pod warunkiem przestrzegania ewentualnych ograniczeń tonażowych.

Reasumując, przyjmując od Nadleśnictwa wpłaty tytułem partycypacji w kosztach przedsięwzięcia opisanego w stanie faktycznym nr 1 i nr 2 nie świadczą Państwo jednocześnie na jego rzecz żadnej usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Państwa w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 5 jest więc prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

W związku z uznaniem Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 1 i 5 za prawidłowe, nie udziela się odpowiedzi na pytania nr 2-4 i 6-8, gdyż podjęcie rozstrzygnięcia w zakresie tych pytań uzależnili Państwo od uznania Państwa stanowiska w zakresie pytań nr 1 i nr 5 za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ….

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).