Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez zakład gospodarki komunalnej. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.425.2022.2.RMA

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.425.2022.2.RMA

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez zakład gospodarki komunalnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez Zakład (...). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 września 2022 r. (wpływ 5 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie”), zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Poszczególne zadania własne Gminy przewidziane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie, jak i zadania zlecone przez jednostki samorządu terytorialnego, są w ramach Gminy wykonywane przez jej samorządowe jednostki budżetowe oraz urząd obsługujący Gminę. Wykonując wskazane zadania, Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (objętą opodatkowaniem według właściwych stawek VAT, zwolnioną od VAT, jak i podlegającą odwrotnemu obciążeniu).

Jednym z obszarów działania Gminy są zadania z zakresu kanalizacji oraz usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina realizuje te zadania poprzez utworzoną w tym celu jednostkę organizacyjną (jednostkę budżetową) - Zakład w (…) („ZGK”) działający na podstawie Uchwały Nr I Rady Gminy w (…) z dnia 15 grudnia 2003 r. w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej Gminy. Z dniem 1 stycznia 2017 r., w ramach centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług Zakład (...) w (…) rozlicza się wspólnie z Gminą (...).

W ramach swojej działalności „ZGK” świadczy usługi z zakresu dostaw wody oraz odbioru ścieków. W przeważającej mierze usługi te świadczone są na rzecz podmiotów trzecich, tj. mieszkańców Gminy, firm oraz indywidualnych przedsiębiorców. Czynności takie, realizowane na podstawie stosunków cywilnoprawnych, podlegają opodatkowaniu VAT. W związku z tym, ZGK dokumentuje je za pomocą faktur, a w konsekwencji wykazuje je w składanych deklaracjach podatkowych i odprowadza z tego tytułu podatek należny. Dodatkowo, w mniejszym zakresie, ZGK świadczył również usługi na rzecz innych jednostek organizacyjnych Gminy, polegające na dostawie wody oraz odbiorze ścieków. Czynności takie, wykonywane w ramach jednego podatnika, jakim jest Gmina, mają charakter wewnętrzny i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu VAT. Usługi na rzecz jednostek miejskich dokumentowane są odpowiednimi notami księgowymi. W wykonywanych czynnościach prawnych „ZGK” posługuje się numerem NIP nadanym Gminie, korzysta z możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych według proporcji wyliczonej dla swojej jednostki, który na rok 2022 wynosi 100%.

Gmina wybrała metodę obliczenia prewspółczynnika najbardziej odpowiadającą specyfice wykonywanych przez Gminę czynności i dokonywanych nabyć w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej i została obliczona w oparciu o stosunek wartości sprzedaży dokonywanej na rzecz podmiotów zewnętrznych podlegającej opodatkowaniu VAT do całkowitej wartości sprzedaży dokonywanej zarówno na rzecz podmiotów zewnętrznych, jak również na rzecz urzędu obsługującego oraz jednostek organizacyjnych Gminy. Zakład Gospodarki Komunalnej ponosi liczne wydatki związane z realizacją zadań inwestycyjnych dotyczących infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej (dalej: wydatki inwestycyjne) oraz jest odpowiedzialny za zarządzanie ww. infrastrukturą. Środki budżetowe na inwestycje jednostka otrzymuje zgodnie z planem wydatków budżetowych od Gminy.

Zakład będzie realizował w latach 2020-2024 następujące zadania inwestycje:

·zadanie pn.: „I”,

·zadanie pn.: „II”.

Na powyższe zadanie Gmina otrzymała z budżetu państwa środki finansowe na uzupełnienie subwencji ogólnej, z przeznaczeniem na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz z przeznaczeniem na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie kanalizacji. Wydatki inwestycyjne związane z budową infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, jak również wszelkie wydatki bieżące są/będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców, wykonawców na ZGK (jako odbiorcę) fakturami VAT, na których Gmina oznaczona jest/będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług. Wydatki w tym zakresie obejmują przede wszystkim wykonanie projektu budowlanego, zakup materiałów i usług obcych, nadzór budowlany. W wyniku realizacji zadań inwestycyjnych powstanie kilka odrębnych środków trwałych, które następnie, pod datą oddania środka trwałego do używania, zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych Zakładu. Od ustalonej wartości początkowej środka trwałego „ZGK” będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych.

Przy pomocy infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej „ZGK” świadczy głównie odpłatne usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych. Świadczenie tych usług odbywa się na podstawie podpisanych z właścicielami poszczególnych posesji umów cywilnoprawnych o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Za świadczone usługi Zakład wystawia faktury. Również nowo wybudowana infrastruktura, będzie wykorzystywana przez Zakład w celu świadczenia odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych. Zatem gminna infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna jest/będzie wykorzystywana do czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i jednocześnie nie korzysta ze zwolnienia z tego podatku z wyłączeniem jednostek organizacyjnych (jednostek budżetowych) Gminy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W uzupełnieniu z 5 września 2022 r. poinformowali Państwo, że infrastruktura powstała w wyniku realizowanych w latach 2020-2024 inwestycji:

-„I”,

-„II”

będzie wykorzystywana przez Zakład w (…) wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych.

Pytanie

Czy Zakład (...) jako jednostka budżetowa Gminy ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony wykazany w fakturach zakupowych dotyczących budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej sfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu państwa na uzupełnienie subwencji ogólnej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Jednocześnie, w świetle art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zdaniem Zakładu, mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w części dotyczącej inwestycji polegającej na rozbudowie sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a Zakład Gospodarki w (…) jako jednostka organizacyjna Gminy będzie wykorzystywać sieć wodociągową i kanalizacyjną do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tym samym będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Należy wskazać, że wśród wyjątków, pozbawiających podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonych w ww. art. 88 ustawy, ustawodawca nie wskazał źródła finansowania.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzenia działalności opodatkowanej, uprawnia podatnika do odliczenia podatku. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Dla prawa do odliczenia nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług. Tym samym, pokrycie tych wydatków (w tym i podatku naliczonego) nie ze środków własnych Wnioskodawcy, a w ramach otrzymanych środków na uzupełnienie subwencji ogólnej nie pozbawia prawa do odliczenia podatku. Przepisy dotyczące wsparcia finansowego inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz w zakresie kanalizacji, w tym wykorzystania środków, są zawarte w art. 70e i 70g ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1672 ze zm.). Ustawa nakłada obowiązek przeznaczenia przez Gminę w latach 2021-2024, na finansowanie inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz w zakresie kanalizacji, wydatków w kwocie nie mniejszej niż równowartość otrzymanej kwoty. Natomiast o sposobie wykorzystania otrzymanych środków Gmina decyduje samodzielnie, uwzględniając przepisy ww. ustawy oraz zasady gospodarki finansowej.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, ponieważ jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem należy uznać, że fakt sfinansowania zakupu przez inny podmiot nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego od tego zakupu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą,  o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280):

Jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 wskazanej ustawy:

Jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r.:

Przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

a)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

b)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podatnikiem podatku VAT dla wszelkich czynności jest gmina. Zatem wszystkie czynności wykonywane przez jednostki organizacyjne gminy na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tych jednostek mają charakter wewnętrzny.

Oznacza to, że przy scentralizowanym modelu rozliczeń świadczenie jakichkolwiek czynności pomiędzy jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi tej samej gminy a gminą staje się świadczeniem wewnętrznym niepodlegającym w ogóle podatkowi VAT.

We wniosku wskazano, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Jednym z obszarów działania Gminy są zadania z zakresu kanalizacji oraz usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina realizuje te zadania poprzez utworzoną w tym celu jednostkę organizacyjną (jednostkę budżetową) - Zakład w (…). Z dniem 1 stycznia 2017 r., w ramach centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług Zakład rozlicza się wspólnie z Gminą (…).

W ramach swojej działalności „ZGK” świadczy usługi z zakresu dostaw wody oraz odbioru ścieków. W przeważającej mierze usługi te świadczone są na rzecz podmiotów trzecich, tj. mieszkańców Gminy, firm oraz indywidualnych przedsiębiorców. Czynności takie, realizowane na podstawie stosunków cywilnoprawnych, podlegają opodatkowaniu VAT. Dodatkowo, w mniejszym zakresie, ZGK świadczył również usługi na rzecz innych jednostek organizacyjnych Gminy, polegające na dostawie wody oraz odbiorze ścieków. Czynności takie, wykonywane w ramach jednego podatnika, jakim jest Gmina, mają charakter wewnętrzny i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu VAT. W wykonywanych czynnościach prawnych „ZGK” posługuje się numerem NIP nadanym Gminie, korzysta z możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych według proporcji wyliczonej dla swojej jednostki, który na rok 2022 wynosi 100%. Gmina wybrała metodę obliczenia prewspółczynnika najbardziej odpowiadającą specyfice wykonywanych przez Gminę czynności i dokonywanych nabyć w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej i została obliczona w oparciu o stosunek wartości sprzedaży dokonywanej na rzecz podmiotów zewnętrznych podlegającej opodatkowaniu VAT do całkowitej wartości sprzedaży dokonywanej zarówno na rzecz podmiotów zewnętrznych, jak również na rzecz urzędu obsługującego oraz jednostek organizacyjnych Gminy.

Zakład będzie realizował w latach 2020-2024 następujące zadania inwestycje:

·zadanie pn.: „I”,

·zadanie pn.: „II”.

Na powyższe zadanie Gmina otrzymała z budżetu państwa środki finansowe na uzupełnienie subwencji ogólnej, z przeznaczeniem na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz z przeznaczeniem na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie kanalizacji.

Infrastruktura powstała w wyniku realizowanych ww. inwestycji będzie wykorzystywana przez Zakład w (…) wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Zakład Gospodarki Komunalnej z faktur dotyczących budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, sfinansowanych ze środków otrzymanych z budżetu państwa.

Z ww. art. 86 ust. 1 wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Z wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. w ramach centralizacji rozliczeń Zakład Gospodarki Komunalnej w (…) – jednostka budżetowa Gminy – rozlicza się wspólnie z Gminą (…).

Infrastruktura powstała w wyniku realizowanych w latach 2020-2024 zadań inwestycyjnych będzie wykorzystywana przez Zakład wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych. Świadczenie tych usług odbywa się na podstawie podpisanych z właścicielami poszczególnych posesji umów cywilnoprawnych.

W rozpatrywanej sprawie spełnione są zatem pozytywne przesłanki warunkujące skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Odliczenia podatku naliczonego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku

Jednocześnie fakt sfinansowania budowy sieci ze środków budżetu państwa na uzupełnienie subwencji ogólnej nie stanowi żadnej z negatywnych przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy, wyłączających ww. prawo.

Zatem Gmina, której scentralizowaną jednostką budżetową jest Zakład Gospodarki Komunalnej w (…), ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu dotyczących budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej sfinansowanych ze środków otrzymanych z budżetu państwa na uzupełnienie subwencji ogólnej.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).