Brak możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu () - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.164.2020.1.MP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.04.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.164.2020.1.MP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu ()

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął 27 lutego 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2020 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

(), będące zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przystępuje do realizacji zadania pod nazwą (). Jednostką reprezentującą i realizującą zadanie w imieniu () jest () Park Krajobrazowy - wojewódzka samorządowa jednostka budżetowa nie posiadająca osobowości prawnej.

() jest organem sprawującym nadzór nad parkami krajobrazowymi na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 512), do których należy m.in. ochrona i zabezpieczanie zasobów przyrodniczych obszarów chronionych poprzez popularyzację i edukację przyrodniczą.

Wykonawcy zadania zostaną wyłonieni na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Faktury za zrealizowane zadanie zostaną wystawione na (). Zakres projektu obejmuje zakup usług związanych wyłącznie z projektem: tj. wydatki na roboty budowlane, nadzór inwestorski i promocję projektu.

Do wniosku o przyznanie dotacji został dołączony załącznik, oświadczenie o kwalifikowalności VAT, w którym Wnioskodawca oświadczył, iż nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT z powodu nie spełnienia przesłanek art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Przedmiotem inwestycji są prace budowlane, nadzór inwestorski nad pracami i promocja zadania pod nazwą (). Wnioskodawcą, Inwestorem, Beneficjentem i Operatorem przedmiotowej inwestycji jest Województwo (), reprezentowane przez () Park Krajobrazowy.

Zakres rzeczowy zadania: wykonanie nowej ścieżki edukacyjnej, łączącej ze sobą dwie funkcjonujące już ścieżki () (1,5 km) oraz ścieżki () (3,5 km).

Projekt przewiduje następujące czynności:

  1. modernizację istniejącej ścieżki edukacyjnej (): wymiana tablic edukacyjnych na temat drzew (16 szt.); remont miejsc wypoczynku (3 szt.); wymiana dachu wiat rekreacyjnych (2 szt.); ochrona wypływu źródełka (1 szt.), budowa kładki (63 mb); ustawienie: ławek (8 szt.), równoważni (4 szt.), huśtawek (2 szt.), pniaków imitujących bobrowe zgryzy (50 szt.), szczudeł z wizerunkami i nazwami zwierząt/roślin (12 szt.), światowidów - obrotowych elementów edukacyjnych (6 szt.); miejsce na ognisko (1 szt.); remizy dla owadów saproksylicznych (3 szt.);
  2. utworzenie nowego fragmentu ścieżki: tablice edukacyjne (17 szt.); budowa wieży widokowej (20 m wysokości) z kamerą (zasilana panelem fotowoltaicznym);
  3. uzupełnienie ścieżki edukacyjnej (): budowa wieży widokowej (20 m wysokości) z kamerą (zasilana panelem fotowoltaicznym); budowa parkingu do 10 miejsc postojowych;
  4. wyznakowanie szlaku ujednoliconymi znakami przyrodniczej ścieżki edukacyjnej (10,5 km);
  5. nadzór inwestorski nad całością zadania;
  6. promocję zadania.

Realizacja powyższych zamierzeń przyniesie dla ogółu społeczności i środowiska przyrodniczego wymierne efekty w postaci ukierunkowania ruchu turystycznego, zabezpieczenia miejsc wrażliwych przed presją turystyczną, promocji bioróżnorodności () Parku Krajobrazowego (obszar Natura 2000). Ścieżka edukacyjna będzie udostępniana dla ogółu społeczności nieodpłatnie.

Zadanie zgodne jest z zapisami Statutu () Parku Krajobrazowego (Uchwała Sejmiku () z dnia 24 lutego 2014 r.): Park działa jako województwa samorządowa jednostka budżetowa Województwa () nie posiadająca osobowości prawnej (§ 2); Park organizuje działalność edukacyjną, turystyczną i rekreacyjną (§ 10 ust. 1c).

Na ww. operację () pozyskało środki zewnętrzne tj.: projekt (.) został wybrany do dofinansowania Uchwałą nr () Zarządu Województwa () z dnia 7 stycznia 2020 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej VI Ochrona Środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami, Działania 6.3 Ochrona zasobów, typ projektu 3. Inwestycje wykorzystujące naturalne zasoby przyrodnicze, takie jak tereny wypoczynkowe, ścieżki dydaktyczne:

  • 85 % kosztów kwalifikowanych - środki z dotacji z RPOWP,
  • 15 % kosztów kwalifikowanych - wkład własny Województwa.

Zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i () nie będzie czerpało opodatkowanych dochodów, a stanowisko zajęte w oświadczeniu o kwalifikowalności VAT podtrzymuje.

Jako jeden z załączników do wniosku o dofinansowanie lub wniosku o płatność przy realizacji inwestycji należy przedstawić indywidualną interpretację podatkową ws. kwalifikowalności podatku VAT przy realizacji powyższej operacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do powyższego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez () biorąc pod uwagę realizację zadania (), na którego realizację pozyskano środki finansowe z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020 w ramach działania 6.3 Ochrona zasobów bio- i georóżnorodności oraz krajobrazu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

() stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu. Do wniosku o przyznanie pomocy złożonego przez () został dołączony załącznik: Oświadczenie o kwalifikowalności VAT w którym oświadczono, że () nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT z powodu nie spełnienia przesłanek art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. () jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT, ale realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i () nie będzie czerpało opodatkowanych dochodów. () podtrzymuje stanowisko zajęte w oświadczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (), będące zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przystępuje do realizacji zadania pod nazwą (). Jednostką reprezentującą i realizującą zadanie w imieniu () jest () - wojewódzka samorządowa jednostka budżetowa nie posiadająca osobowości prawnej.

Przedmiotem inwestycji są prace budowlane, nadzór inwestorski nad pracami i promocja zadania pod nazwą (). Wnioskodawcą, Inwestorem, Beneficjentem i Operatorem przedmiotowej inwestycji jest (), reprezentowane przez () Park Krajobrazowy.

Faktury za zrealizowane zadanie zostaną wystawione na ().

Realizacja powyższych zamierzeń przyniesie dla ogółu społeczności i środowiska przyrodniczego wymierne efekty w postaci ukierunkowania ruchu turystycznego, zabezpieczenia miejsc wrażliwych przed presją turystyczną, promocji bioróżnorodności () Parku Krajobrazowego (obszar Natura 2000). Ścieżka edukacyjna będzie udostępniana dla ogółu społeczności nieodpłatnie.

Zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i () nie będzie czerpało opodatkowanych dochodów.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu.

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem prawo do odliczenia powstaje, jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wynika z opisu sprawy realizacja projektu przyniesie dla ogółu społeczności i środowiska przyrodniczego wymierne efekty w postaci ukierunkowania ruchu turystycznego, zabezpieczenia miejsc wrażliwych przed presją turystyczną, promocji bioróżnorodności () Parku Krajobrazowego (obszar Natura 2000), przy czym ścieżka edukacyjna będzie udostępniana dla ogółu społeczności nieodpłatnie. Zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych i Wnioskodawca nie będzie czerpał opodatkowanych dochodów.

Z powyższych okoliczności wynika, że towary i usługi nabyte dla realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wskazać również należy, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego.

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zasady i przepisy podatkowe mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem ww. wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Tym samym, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej