
Temat interpretacji
Wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży Sklepu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży Sklepu jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
27 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 22 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży Sklepu oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku uznania transakcji sprzedaży sklepu za transakcję opodatkowaną podatkiem VAT. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1) Zainteresowana będąca stroną postępowania: ...ul. ......
2) Zainteresowana niebędąca stroną postępowania: ...ul. ......
Opis zdarzenia przyszłego
1.
... z siedzibą w ... (dalej: Sprzedawca) jest polską spółką kapitałową i polskim rezydentem podatkowym, będącym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Sprzedawca prowadzi działalność w zakresie detalicznego handlu artykułami spożywczymi, chemicznymi, itp. poprzez dwie placówki handlowe (sklepy) zlokalizowane w ... i w .... Sklep w ... jest prowadzony na podstawie umowy franczyzowej pod szyldem marki „...”, zaś sklep w ... jest prowadzony na podstawie umowy franczyzowej pod szyldem marki „...".
2.
Dodatkowo, Sprzedawca jest właścicielem nieruchomości obejmującej obiekt handlowy zlokalizowany w ..., który jest przedmiotem długoterminowego najmu na rzecz jednej z największych sieci handlu detalicznego w Polsce.
3.
Obecnie Sprzedawca rozważa sprzedaż działalności polegającej na prowadzeniu sprzedaży detalicznej w placówce handlowej (sklepie) zlokalizowanym w ... na rzecz nabywcy (dalej w odniesieniu do przedmiotu sprzedaży: Sklep) - ... z siedzibą w ... (dalej: Nabywca), tj. na rzecz polskiej spółki osobowej, której wspólnicy są polskimi rezydentami podatkowymi i która zostanie zarejestrowana dla celów VAT jako podatnik czynny.
4.
Sklep obecnie funkcjonuje w ramach struktur Sprzedawcy jako odrębny zespół, przy czym brak jest odrębnego regulaminu funkcjonowania tego zespołu. Do działalności związanej ze Sklepem wykorzystywane są określone składniki majątku, tj. środki trwałe i wyposażenie, oprogramowanie oraz towary handlowe. W działalność związaną ze Sklepem jest zaangażowana dedykowana grupa pracowników Sprzedawcy (w tym osoby na stanowiskach kierowniczych). Należy przy tym wskazać, iż Sprzedawca nie dokonał formalnego wyodrębnienia organizacyjnego Sklepu jako wydziału, oddziału, czy innej jednostki organizacyjnej formalnie poprzez rejestrację oddziału w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
5.
Jednocześnie, Sprzedawca podkreśla, że Sklep w momencie jego sprzedaży będzie wyodrębniony w jego strukturze organizacyjnej. Sklep w momencie jego sprzedaży będzie również wyodrębniony funkcjonalnie. W ramach Sklepu przeznaczone do realizacji jego zadań były zarówno składniki materialne (m.in. środki trwałe i wyposażenie wykorzystywane w działalności Sklepu czy też towary handlowe), niematerialne (oprogramowanie); substrat personalny (pracownicy); wierzytelności / należności oraz zobowiązania wynikające z umów związanych ze Sklepem, a tym samym- funkcjonalnie związane z działalnością Sklepu stanowiące funkcjonalnie powiązaną całość. Wszystkie te elementy są wykorzystywane do jednego celu, tj. prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży detalicznej towarów za pośrednictwem Sklepu.
6.
Zespół składników majątkowych będzie stanowił na dzień dokonania transakcji zespół składników wyodrębniony finansowo. W ramach systemu rachunkowości finansowej, Sprzedawca nie realizuje procesu planowania, rozliczania i raportowania w podziale na poszczególne rodzaje działalności (w tym działalności związanej ze Sklepem). Niemniej, efektywnie w ramach ewidencji rachunkowej Sprzedawcy możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz innych pozycji bilansowych w tym należności i zobowiązań do działalności związanej ze Sklepem.
7.
Jednocześnie, w wyniku zbycia Sklepu przeniesiona zostanie przez Sprzedawcę na rzecz Nabywcy własność (w sensie prawnym, ekonomicznym i faktycznym):
·towarów handlowych będących „na stanie” w Sklepie (przy czym przedmiotem sprzedaży nie będą alkohole z uwagi na wymóg posiadania koncesji na sprzedaż alkoholu, która jest wydawana na rzecz konkretnego przedsiębiorcy i - w świetle przepisów prawa - nie jest możliwe jej przeniesienie na innego przedsiębiorcę),
·kompletnego wyposażenia Sklepu stanowiącego dla Sprzedawcy zarówno środki trwałe (w tym środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne całkowicie zamortyzowane dla celów podatkowych oraz nakłady inwestycyjne w obcych środkach trwałych), jak i wyposażenie niebędące środkami trwałymi oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi - przykładowo lady, regały (w tym regały chłodnicze), kasy, wózki i koszyki sklepowe, meble (w tym na zapleczu biurowym), wagi, chłodnie, instalacje (np. instalacja klimatyzacyjna) - innymi słowy - kompletny zestaw składników majątkowych umożliwiający prowadzenie działalności handlowej w omawianej placówce.
8.
Ponadto, w związku z planowaną transakcją sprzedaży Sprzedawca doprowadzi (za zgodą podmiotów będących stronami umów ze Sprzedawcą) do tego, iż Nabywca wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki (zobowiązania) Sprzedawcy wynikające z umów związanych z działalnością handlową prowadzoną w Sklepie, tj.:
·umów o pracę z pracownikami wykonującymi obowiązki w omawianej placówce handlowej (w trybie art. art. 231 Kodeksu pracy, tj. na zasadzie przejścia części zakładu pracy),
·umowy najmu obiektu stanowiącego tą placówkę handlową,
·umów dostaw mediów (w tym energii elektrycznej, ciepła oraz wody) dla omawianej placówki handlowej,
·opcjonalnie - umowy franczyzowej oraz powiązanej z nią umowy na dostawy towarów handlowych z siecią „..." oraz umów na dostawy towarów handlowych z innymi dostawcami, z którymi dotychczas współpracował Sprzedawca.
·Należy podkreślić, iż intencją Sprzedawcy oraz Nabywcy jest doprowadzenie do sytuacji, w której wszystkie Nabywca wstąpi w prawa i obowiązki Sprzedawcy z tytułu wskazanych powyżej umów. Obie strony podejmą wszelkie niezbędne działania, aby osiągnąć ten skutek. Niemniej, przeniesienie umów (z wyjątkiem umów o pracę) ze Sprzedawcę na rzecz Nabywcy może wymagać zgody stron trzecich będących obecnie stronami umów ze Sprzedawcą. W przypadku, gdyby dana strona trzecia nie wyraziła zgodny na wstąpienie przez Nabywcę w prawa i obowiązki Sprzedawcy z tytułu danej umowy, wówczas - w razie potrzeby - Sprzedający wesprze Nabywcę w procesie zawierania nowej umowy z taką stroną trzecią lub z innym podmiotem będącym alternatywą dla dotychczasowego kontrahenta Sprzedawcy.
9.
W związku ze zbyciem (sprzedażą) Sklepu Sprzedawca nie przeniesie na Nabywcę następujących składników swojego przedsiębiorstwa, które nie stanowią elementów Sklepu (w tym elementów niezbędnych do kontynuowania działalności handlowej za pośrednictwem Sklepu przez Nabywcę):
·zobowiązań i należności o charakterze finansowym (np. kredyt bankowy) oraz handlowym (np. zobowiązania z tytułu dostaw towarów czy też zobowiązania z tytułu najmu czy dostaw mediów należne za okres do momentu zbycia Sklepu),
·środki pieniężne,
·składników majątkowych i niemajątkowych związanych ze sklepem zlokalizowanym w ...,
·nieruchomości w postaci obiektu handlowego oddanego w długoterminowy najem na rzecz podmiotu trzeciego,
·koncesji na sprzedaż alkoholu za pośrednictwem Sklepu, gdyż nie jest to możliwe w świetle przepisów prawa.
10.
Po dokonaniu sprzedaży Sklepu Sprzedawca będzie kontynuować działalność w pozostałym zakresie, w tym w szczególności - będzie wynajmować wspomnianą powyżej nieruchomość na podstawie długoterminowej umowy najmu oraz - przynajmniej w krótkoterminowej perspektywie - będzie kontynuować działalność handlową w placówce handlowej zlokalizowanej w ...,
11.
Po realizacji transakcji Kupujący będzie kontynuował za pośrednictwem Sklepu działalność handlową w porównywalnym zakresie jak obecnie Sprzedająca na podstawie umowy franczyzowej z siecią „..." albo na podstawie umowy z inną siecią handlową albo we własnym zakresie. Tym samym, Nabywca będzie wykorzystywał nabyte od Sprzedawcy w ramach omawianej powyżej transakcji składniki majątkowe i niemajątkowe składające się na Sklep wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z czym dokona rejestracji jako czynny podatnik VAT.
Nabywca będzie zatem posiadał pełną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot. W zakresie prowadzonej działalności Nabywca będzie bazował głównie na zasobach przejętych od Sprzedawcy wchodzących w skład transakcji zbycia (sprzedaży) Sklepu.
W konsekwencji, istniała będzie faktyczna możliwość kontynuowania przez Nabywcę działalności w dotychczasowym kształcie, między innymi z uwagi na fakt, iż na Nabywcę zostanie przeniesione minimum środków pozwalających na kontynuację realizowanej uprzednio przez Sprzedawcę działalności gospodarczej (w zakresie Sklepu).
Pytania
1)Czy zbycie Sklepu przez Sprzedawcę na rzecz Nabywcy stanowi transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 6 pkt 1 Ustawy, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu VAT?
2)W przypadku przeczącej odpowiedzi na pytanie nr 1, tj. uznaniu, że transakcja sprzedaży Sklepu nie stanowi transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów Ustawy, a tym samym - że sprzedaż Sklepu podlega opodatkowaniu VAT, to czy podatek ten będzie stanowił dla Nabywcy podatek VAT naliczony podlegający w pełni odliczeniu w związku w związku z tym, że Nabywca będzie kontynuował za pośrednictwem Sklepu działalność handlową podlegającą opodatkowaniu VAT?
Stanowisko Zainteresowanych w sprawie
Zdaniem Sprzedawcy i Nabywcy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego:
1)Sklep stanowi zorganizowana część przedsiębiorstwa Sprzedawcy, a tym samym - jego sprzedaż stanowi transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 6 pkt 1 Ustawy, która nie podlega opodatkowaniu VAT;
2)w przypadku uznania powyższego stanowiska za nieprawidłowe, tj. uznania, że transakcja sprzedaży Sklepu nie stanowi transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów Ustawy, a tym samym - że sprzedaż Sklepu podlega opodatkowaniu VAT, podatek ten będzie stanowił dla Nabywcy podatek VAT naliczony podlegający w pełni odliczeniu w związku z tym, że Nabywca będzie kontynuował ze pośrednictwem Sklepu działalność handlową podlegającą opodatkowaniu VAT.
Poniżej Sprzedawca oraz Nabywca (dalej łącznie: Zainteresowani) przedstawiają szczegółowe uzasadnienie przedstawionego powyżej stanowiska.
Uzasadnienie
Pytanie nr 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, dalej: Ustawa) opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 6 pkt 1 Ustawy, jej przepisów nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa - czynność ta nie podlega przepisom Ustawy, tj. nie podlega opodatkowaniu VAT.
Przy czym należy zaznaczyć, że użyte powyżej sformułowanie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 Ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym na podstawie umowy sprzedaży.
Wyłączenie stosowania Ustawy przewidziane w przepisie jej art. 6 pkt 1 obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 Ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e Ustawy.
Zgodnie z art. 2 pkt 27e Ustawy przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zatem z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika, że warunkiem niezbędnym do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie spółki, które to wydzielenie powinno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej.
Efektywnie, dany zespół składników uznany będzie za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
a)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.
b)zespół ten jest organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
c)zespół ten jest finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie
d)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych i zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze (wyodrębnienie funkcjonalne).
W tym kontekście powyższego Zainteresowani pragną odnieść się do wskazanych powyżej przesłanek stanowiących o kwalifikacji Sklepu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie przepisów Ustawy.
Ad. a)
Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań
Istotnym warunkiem dla wypełnienia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych obejmującego również zobowiązania funkcjonalnie związane z takim zespołem.
Generalnie w orzecznictwie oraz w interpretacjach indywidualnych podkreśla się, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych / przypadkowych składników, przy pomocy, których w przyszłości będzie można prowadzić działalność lecz powinna stanowić zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych oraz zobowiązań.
Zdaniem Zainteresowanych, należy wskazać, iż w skład działalności związanej ze Sklepem wchodzi określony zespół składników (pomiędzy którymi istniały odpowiednie powiązania) pozwalających na prowadzenie tej działalności, tj.:
·składniki materialne (m.in. środki trwałe wykorzystywane w działalności Sklepu czy też towary handlowe);
·niematerialne (głównie oprogramowanie i umowy z kontrahentami, jak również pozycja rynkowa Sklepu);
·substrat personalny (pracownicy);
·ewentualne wierzytelności oraz zobowiązania związane funkcjonalnie ze Sklepem i wynikające z umów zawartych na potrzeby funkcjonowania Sklepu, które mają być efektywnie przeniesione przez Sprzedawcę na Nabywcę.
W ocenie Zainteresowanych nie budzi więc wątpliwości, iż Sklep spełnia przesłankę istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, w skład którego wchodził także substrat osobowy (tj. pracownicy), stanowiących o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ad. b)
Wyodrębnienie organizacyjnie zespołu składników w ramach istniejącego przedsiębiorstwa
Przepisy ustaw podatkowych nie definiują pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego zespołu składników majątkowych w przedsiębiorstwie. Niemniej, generalnie przyjmuje się, iż organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki majątkowe tworzące część przedsiębiorstwa powinny posiadać cechę odpowiedniego zorganizowania (czynnikiem świadczącym o wyodrębnieniu organizacyjnym jest np. funkcjonalność składników majątkowych przypisanych do realizacji danej działalności).
Jednocześnie, istotnym elementem wyodrębnienia organizacyjnego jest odrębna struktura organizacyjna, w tym w szczególności zespół pracowników przypisanych funkcjonalnie do zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz istnienie osoby kierującej zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa (istnienie wyodrębnionej struktury hierarchicznej zespołu pracowniczego zorganizowanej części przedsiębiorstwa).
W związku z powyższym, ocena odrębności w tej płaszczyźnie powinna polegać na określeniu roli składników materialnych i niematerialnych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowią one odrębną organizacyjnie i funkcjonalnie całość. Jako czynniki świadczące o wyodrębnieniu organizacyjnym można wymienić również spójną wewnętrzną organizację, realizowane zadania, funkcjonalność przypisanych stanowisk pracy.
W ocenie Zainteresowanych, wyodrębnienie organizacyjne oznaczające również wymagany stopień wewnętrznego zorganizowania, przejawia się w zakresie Sklepu funkcjonującego w ramach przedsiębiorstwa Sprzedawcy przede wszystkim poprzez zdolność organizacyjną wyodrębnionych składników majątku do realizowania ściśle określonych zadań gospodarczych (tj. działalności w zakresie sprzedaży detalicznej towarów handlowych) i posiadania określonego miejsca w strukturze organizacyjnej Sprzedawcy.
Zdaniem Zainteresowanych wymaga podkreślenia, że działalność prowadzona w ramach Sklepu nie była całkowicie zbieżna z zadaniami realizowanymi w ramach pozostałej działalności Sprzedawcy, a w konsekwencji - zespół składników majątkowych był wyodrębniony pod kątem konkretnej działalności, której wykonaniu mają służyć.
Równocześnie, należy wskazać, iż na potrzeby planowanej transakcji Sklep zostanie wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Sprzedawcy, co wskazuje na odrębność tej części działalności od pozostałych składników majątkowych Sprzedawcy, w tym odmienny zakres ich przeznaczenia.
Dodatkowo działalność Sklepu jest nadzorowana przez określone osoby (kierowników), którym podlegają pracownicy dedykowani tej działalności.
W konsekwencji, zdaniem Zainteresowanych, kryterium wyodrębnienia organizacyjnego należy uznać za spełnione, gdyż składniki majątkowe znajdujące się w ramach Sklepu tworzyły wyodrębnioną całość oraz posiadały zdolność do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych.
Ad. c)
Wyodrębnienie finansowe zespołu składników w ramach istniejącego przedsiębiorstwa
Zgodnie z ugruntowaną praktyką, pojęcie wyodrębnienia finansowego zorganizowanej części przedsiębiorstwa odnosi się do sytuacji, w której poprzez odpowiednią ewidencję rachunkową zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a i konkretnie do realizowanych przez nią zadań gospodarczych (zgodnie jednocześnie z praktyką funkcjonującą na gruncie interpretacji podatkowych nie jest co do zasady wymagane posiadanie samodzielności finansowej przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa).
Jednocześnie, dla celów zapewnienia wyodrębnienia finansowego nie jest generalnie wymagane sporządzanie odrębnego sprawozdania finansowego dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Co do zasady organy podatkowe akceptują w wydawanych interpretacjach sytuację, w której wyodrębnienie finansowe jest realizowane poprzez prowadzenie odpowiedniej ewidencji księgowo- finansowej, poprzez ewidencję rachunkową przychodów / kosztów oraz należności / zobowiązań na odpowiednich kontach / centrach przychodowych / kosztowych.
Zatem kluczowe dla uznania, że w ramach przedsiębiorstwa istnieje wyodrębnienie finansowe części przedsiębiorstwa, jest możliwość przypisania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa niezależnie od sposobu ich przypisywania. Tym samym (na co również wskazują organy podatkowe) nie można pojęcia wyodrębnienia finansowego utożsamiać z pełną samodzielnością finansową, która nie może istnieć z racji braku odrębności prawnej zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako podmiotu.
W tym kontekście należy podkreślić, iż w ramach systemu rachunkowości finansowej, Sprzedawca nie realizuje procesu planowania, rozliczania i raportowania w podziale na poszczególne rodzaje działalności (w tym działalności związanej ze Sklepem przed dokonanym zbyciem). Niemniej, efektywnie w ramach ewidencji rachunkowej Sprzedawcy możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz innych pozycji bilansowych w tym należności i zobowiązań do działalności związanej ze Sklepem.
Powyższe w ocenie Zainteresowanych wskazuje, iż Sklep spełnia przesłankę wyodrębnienia finansowego, z uwagi na prowadzenie ewidencji rachunkowej przez Sprzedawcę w sposób umożliwiający alokację przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Sklepu).
Ad. d)
Zespól składników jest wyodrębniony funkcjonalnie i przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Zgodnie z obecną praktyką wyodrębnienie funkcjonalne oznacza możliwość realizacji przez zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) określonych zadań gospodarczych i zdolność do funkcjonowania, jako niezależne przedsiębiorstwo. W praktyce, spełnienie kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się do ustalenia, czy jako pewna odrębna całość jest ona w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku już od momentu jej wyodrębnienia, czyli bez ponoszenia dodatkowych nakładów na wyposażenie zespołu składników w dodatkowe aktywa niezbędne do wykonywania działalności gospodarczej. Składniki majątkowe wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie określonej działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa, co do zasady bez angażowania dodatkowych środków / nakładów.
O wyodrębnieniu funkcjonalnym zorganizowanej części przedsiębiorstwa świadczy zatem przypisanie do niego odpowiednich zasobów (składników majątku trwałego oraz majątku obrotowego oraz zasobów ludzkich), przyjęte w jednostce gospodarczej rozwiązania organizacyjne i finansowe, które umożliwiają realizację przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa określonej działalności gospodarczej, niezależnie od pozostałych jednostek w ramach danego podmiotu gospodarczego, bez konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów na wyposażenie lub wprowadzanie istotnych zmian organizacyjnych w celu umożliwienia samodzielnego wykonywania funkcji gospodarczych po wyodrębnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa z takiego podmiotu.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi zatem stanowić, zgodnie z funkcjonującą linią orzeczniczą oraz w ocenie Zainteresowanych, funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Niniejszy warunek (wyodrębnienie funkcjonalne) należy uznać za spełniony, gdyż do Sklepu przynależą zarówno składniki materialne (m.in. środki trwałe i wyposażenie wykorzystywane w działalności Sklepu czy też towary handlowe), niematerialne (oprogramowanie); substrat personalny (pracownicy), wierzytelności / należności oraz zobowiązania wynikające z umów zawartych w związku z działalnością Sklepu, tj. funkcjonalnie związane z jego działalnością stanowiące funkcjonalnie powiązaną całość. Wszystkie te elementy są wykorzystywane do jednego celu, tj. prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży detalicznej towarów za pośrednictwem Sklepu oferującego szeroki asortyment towarów.
Sklep posiada w ramach struktury Sprzedawcy określoną i przyporządkowaną mu funkcję działalności w zakresie sprzedaży detalicznej towarów (działalność w tym zakresie stanowi główną działalność w Sprzedawcy). Wskazaną funkcję będzie pełnił również w ramach struktur Nabywcy kontynuując w tym zakresie działalność Sprzedawcy.
W konsekwencji, w ocenie Zainteresowanych, zespół składników majątkowych należy postrzegać jako funkcjonalną całość, która również w ramach odrębnego podmiotu jest w stanie samodzielnie wykonywać zadania gospodarcze przypisane dotychczas w ramach działalności Sprzedawcy.
Należy również wskazać, iż treść objaśnień podatkowych wydanych przez Ministerstwo Finansów w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych z dnia 11 grudnia 2018 r. (zwanych dalej: Objaśnieniami) uwzględnia pewne kwestie, które mogą być pomocne dla podatników w zakresie kwalifikacji danego zespołu składników majątkowych jako przedsiębiorstwa / zorganizowanej części przedsiębiorstwa, (jakkolwiek wskazane Objaśnienia dotyczą zbycia nieruchomości komercyjnych, ich treść może być pomocna dla ustalenia czy w danym przypadku dochodzi do zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa - nawet w sytuacji gdy w ramach danej zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie występuje nieruchomość).
Jak zostało wskazane w Objaśnieniach, o kwalifikacji danej transakcji jako przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstw przesądzają przede wszystkim poniższe kryteria:
1)przenoszony na nabywcę zespół składników zawiera zespół składników (zaplecze) umożliwiający kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę i wystarczający do prowadzenia tej działalności bez konieczności: (i) angażowania innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub (ii) podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki;
2)nabywca - w ramach swojej działalności - ma zamiar kontynuowania działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez zbywcę przy pomocy szeregu składników majątkowych będących przedmiotem transakcji.
W powyższym kontekście Zainteresowani pragną wskazać jak poniżej.
Ad. 1)
W zakresie prowadzonej działalności Nabywca będzie bazować głównie na zasobach przejętych od Sprzedawcy wchodzących w skład transakcji Sklepu. W szczególności, dla kontynuowania działalności prowadzonej uprzednio przez Sprzedawcę nie będzie konieczne angażowanie dodatkowych znaczących składników majątku (nie dojdzie do zakupu istotnych środków trwałych czy też zatrudnienia dodatkowych pracowników) - należy zatem uznać, iż przenoszony na nabywcę zespół składników zawiera zespół składników (zaplecze) umożliwiający kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę i wystarczający do prowadzenia tej działalności.
Ad. 2)
Po zakupie zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością Sklepu, Nabywca będzie prowadzić działalność, kontynuując w tym zakresie działalność Sprzedawcy. Należy zatem uznać, iż Nabywca miał i ma zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Sprzedawcy przy pomocy składników majątkowych (wchodzących w skład Sklepu) będących przedmiotem transakcji.
Mając na uwadze powyższe rozważania, zdaniem Zainteresowanych, Sklep stanowiący zespół składników materialnych i niematerialnych, będący przedmiotem zbycia na rzecz Nabywcy, będzie stanowił wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników o zdolności do funkcjonowania jako samodzielny podmiot na rynku, a tym samym będzie spełniał wszystkie warunki uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie podatku VAT (stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 27e Ustawy).
Tym samym, mając na uwadze powyższe, w ocenie Zainteresowanych, transakcja polegająca na sprzedaży przez Sprzedawcę na rzecz Nabywcy Sklepu będzie stanowić zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa i na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy będzie wyłączona spod opodatkowania VAT. Oznacza to, że do wartości ustalonej pomiędzy Zainteresowanymi ceny nie powinien być doliczony podatek VAT, a czynność sprzedaży (zbycia) Sklepu przez Sprzedawcę na rzecz Nabywcy nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT, a w konsekwencji - nie powinna ona zostać udokumentowana fakturą.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Zainteresowanych, zbycie Sklepu przez Sprzedawcę, będzie stanowić transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 6 pkt 1 Ustawy, a w konsekwencji - nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.
Pytanie nr 2
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynika z art. 86 ust. 1 Ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 Ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 Ustawy.
W myśl powyższej regulacji, prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.: (i) gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT oraz (ii) gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Wskazana powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, czyli w sytuacji ich wykorzystania do czynności zwolnionych z podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 Ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 Ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego.
Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Nabywca w związku z kontynuowaniem działalności handlowej Sprzedawcy za pośrednictwem Sklepu będzie zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. W związku z prowadzoną działalnością, Nabywca poniesie wydatki na nabycie Sklepu (w tym na nabycie towarów handlowych i wyposażenia Sklepu, jak również w zakresie przeniesienia pozostałych elementów Sklepu i dodatkowych świadczeń ze strony Sprzedawcy, za które Zainteresowani ustalą wynagrodzenie), które to nabycie będzie podlegało opodatkowaniu VAT (w związku z negatywnym stanowiskiem w zakresie pytania 1 będącego przedmiotem niniejszego Wniosku). Tym samym spełnione zostaną przesłanki pozytywne wskazane w art. 86 ust. 1 Ustawy umożliwiające pełne odliczenie podatku VAT naliczonego po stronie Nabywcy. Jednocześnie w omawianym zdarzeniu przyszłym po stronie Nabywcy nie wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 Ustawy.
Reasumując, Nabywcy będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup Sklepu od Nabywcy (w tym faktur dokumentujących dostawę towarów handlowych, wyposażenia Sklepu oraz pozostałe świadczenia realizowane przez Sprzedawcę na rzecz Nabywcy w związku ze zbyciem Sklepu) w przypadku, gdy transakcja ta nie będzie stanowić niepodlegającego opodatkowaniu VAT zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Mając na uwadze powyższe, Sprzedawca oraz Nabywca wnoszą o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży Sklepu jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb przepisów podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).
Zgodnie z tym przepisem:
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
1.oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2.własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów,oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3.prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5. koncesje, licencje i zezwolenia;
6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8. tajemnice przedsiębiorstwa;
9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W myśl art. 552Kodeksu cywilnego:
Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.
Przedsiębiorstwo jest nie tylko sumą składników materialnych i niematerialnych, lecz ich zorganizowanym zespołem, tzn. składniki te powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie tylko o zbiorze pewnych elementów. „Czynnikiem konstytuującym przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym jest występowanie elementu organizacji oraz funkcjonalnego powiązania różnorodnych jego składników, umożliwiających traktowanie przedsiębiorstwa jako pewnej całości” - wyrok NSA z 27 marca 2008 r. (sygn. II FSK 1896/11).
Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że:
Pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejną fundamentalną przesłanką jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które winno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
W konsekwencji, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
W świetle powyższego, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.
Jednocześnie należy wskazać, że przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, czy też zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT uwzględnić należy następujące okoliczności:
- zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
- faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Ponadto, przy ocenie zamiaru kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę należy uwzględnić całokształt okoliczności związanych z transakcją ocenianych na moment zawarcia transakcji, a w szczególności podjęcie przez nabywcę działań potwierdzających jego zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę. Zatem w celu stwierdzenia zamiaru kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę konieczne jest istnienie dowodów potwierdzających istnienie na moment transakcji takiego zamiaru po stronie nabywcy.
Warunek posiadania zamiaru kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę był wskazywany również w rozstrzygnięciach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładowo, w wyroku z 27 listopada 2003 r. w sprawie C-497/01 Zita Modes Sarl przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.
Mając na uwadze powyższe orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.
Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
Państwa wątpliwości dotyczą uznania sprzedaży zespołu składników majątkowych i niemajątkowych składających się na Sklep za transakcję zbycia zorganizowanej część przedsiębiorstwa i w konsekwencji wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT planowanej transakcji sprzedaży.
Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u wnoszącego ZCP zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po wniesieniu ZCP powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.
Analizując, czy określone składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zawsze należy wziąć pod uwagę profil działalności danego przedsiębiorcy, warunki rynkowe oraz specyfikę danej branży. Nie można zatem wyznaczyć szczegółowego katalogu warunków koniecznych do spełnienia, aby można było mówić o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Prawidłowa klasyfikacja przedmiotu transakcji, tj. przedsiębiorstwo/zorganizowana część przedsiębiorstwa lub poszczególne składniki majątkowe – ma decydujące znaczenie dla prawidłowego ustalenia skutków podatkowych transakcji.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Sklep, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy - będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Jak bowiem wskazali Państwo, Sprzedawca prowadzi działalność w zakresie detalicznego handlu artykułami spożywczymi, chemicznymi, itp. poprzez dwie placówki handlowe (sklepy) zlokalizowane w ... i w .... Sklep w ... jest prowadzony na podstawie umowy franczyzowej pod szyldem marki „...”, zaś sklep w ... jest prowadzony na podstawie umowy franczyzowej pod szyldem marki „...". Obecnie Sprzedawca rozważa sprzedaż działalności polegającej na prowadzeniu sprzedaży detalicznej w placówce handlowej (sklepie) zlokalizowanym w ... na rzecz nabywcy - ... z siedzibą w ...., tj. na rzecz polskiej spółki osobowej, której wspólnicy są polskimi rezydentami podatkowymi i która zostanie zarejestrowana dla celów VAT jako podatnik czynny. Intencją Sprzedawcy oraz Nabywcy jest doprowadzenie do sytuacji, w której Nabywca wstąpi w prawa i obowiązki Sprzedawcy. Po realizacji transakcji Kupujący będzie kontynuował za pośrednictwem Sklepu działalność handlową w porównywalnym zakresie jak obecnie Sprzedająca na podstawie umowy franczyzowej z siecią „..." albo na podstawie umowy z inną siecią handlową albo we własnym zakresie. Sklep w momencie jego sprzedaży będzie wyodrębniony w jego strukturze organizacyjnej. Sklep w momencie jego sprzedaży będzie również wyodrębniony funkcjonalnie. W ramach Sklepu przeznaczone do realizacji jego zadań były zarówno składniki materialne (m.in. środki trwałe i wyposażenie wykorzystywane w działalności Sklepu czy też towary handlowe), niematerialne (oprogramowanie); substrat personalny (pracownicy); wierzytelności / należności oraz zobowiązania wynikające z umów związanych ze Sklepem, a tym samym- funkcjonalnie związane z działalnością Sklepu stanowiące funkcjonalnie powiązaną całość. Wszystkie te elementy są wykorzystywane do jednego celu, tj. prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży detalicznej towarów za pośrednictwem Sklepu. Zespół składników majątkowych będzie stanowił na dzień dokonania transakcji zespół składników wyodrębniony finansowo. W ramach ewidencji rachunkowej Sprzedawcy możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz innych pozycji bilansowych w tym należności i zobowiązań do działalności związanej ze Sklepem.
Wobec powyższego, skoro w niniejszej sprawie zespół składników materialnych i niematerialnych składający się na Sklep, mający być przedmiotem sprzedaży, będzie charakteryzować się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz nabywca będzie kontynuował prowadzoną dotychczas przez Państwa działalność gospodarczą, to przedmiotowa transakcja będzie stanowić zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. W konsekwencji przedmiotowa czynność w związku z art. 6 pkt 1 ustawy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
A zatem Państwa stanowisko w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży Sklepu uznałem za prawidłowe.
W związku z powyższym nie udzielam odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 2.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
... (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
