
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 marca 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Miasta z 9 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.
Uzupełnili go Państwo 5 kwietnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto … (dalej: „Miasto”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Jako organ prowadzący … placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w ramach konkursu pn. „Nasze Ekologiczne Pracownie” projektu: „…” - projekt realizowany będzie w Przedszkolu Miejskim nr … w … (dalej „Projekt”).
Celem Konkursu pn. „Nasze Ekologiczne Pracownie” jest dokonanie wyboru najlepszych projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … Funduszem, w ramach bloków tematycznych polegających na:
a)zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do placówki w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej (blok I);
b)polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach, poprzez ich wyremontowanie, wyposażenie w pomoce dydaktyczne, meble, a także sprzęt audiowizualny celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć (blok II).
Jednostką realizującą zadanie będzie Przedszkole Miejskie nr … w …, usytuowane przy ul. … w … . Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.), przedszkola są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy - Miasta …, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Przedszkole jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.
Niezwykle istotnym elementem rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest jego silna potrzeba kontaktu z naturą. Już od najmłodszych lat chce ono poznawać, badać, poszukiwać i odkrywać. Do takich działań potrzebuje przestrzeni większej niż budynek domu mieszkalnego lub przedszkolnego. Taką przestrzeń stanowi pierwsze i najbliższe dziecku środowisko przyrodnicze - ogród przedszkolny. Dzieci w wieku przedszkolnym są najbardziej wyczulone na świat przyrody. Z ogromnym zainteresowaniem obserwują, dotykają, nasłuchują, wąchają wszystko, co żyje, rośnie, porusza się, wydaje odgłosy, pachnie, ma określoną fakturę w dotyku i interesującą barwę oraz smakują to, co nadaje się do zjedzenia. Wszystko to robią spontanicznie, kierując się wrodzoną ciekawością, dlatego chcą Państwo, aby Państwa ogród przedszkolny był dla nich otwartą księgą, żywą pracownią, z której będą uczyły się poprzez działanie. Będą mogły prowadzić ciekawe badania, eksperymenty, obserwacje, a także będą miały zapewniony kontakt z żywą przyrodą. Ogród będzie wykorzystany do realizacji podstawowych celów dydaktycznych i wychowawczych i rekreacyjnych. Dzieci będą nabywać wiadomości, kształtować umiejętności i pożądane postawy. Jednocześnie działania Państwa Miasta opierać się będą na stosowaniu aktywnych metod poznawania środowiska: obserwacja, eksperymenty i doświadczenia badawcze, zajęcia w terenie, hodowla, prace na rzecz środowiska, które pozwolą im aktywnie działać na rzecz przyrody i jej ochrony. Biorąc pod uwagę założenia realizowanej przez Państwa Miasto pedagogiki planu daltońskiego oraz piękną bazę w postaci Państwa ogrodu, Państwa Miasto pragnie uczynić z niego przestrzeń wszechstronnie stymulującą rozwój dzieci.
Właśnie w tym celu ma zmierzać realizacja projektu, w ramach którego powstanie ogród podzielony na 5 stref:
1)Strefa stymulująca dotyk
Wprowadzą Państwo zróżnicowane faktury i materiały, które dzieci będą doświadczać podczas dotykania dłońmi, chodzenia po nich bosymi stopami, siedzenia, leżenia i innych form aktywności w ogrodzie. Wachlarz faktur i materiałów będzie zróżnicowany i oparty na zasadzie kontrastu. Będą różnorodne faktury liści, kwiatów, owoców, kory drzew, nawierzchni, użytych materiałów wyposażenia ogrodu oraz użycie wody. Faktury i materiały będą dostarczać doznań takich jak: miękkość, twardość, gładkość, chropowatość, szorstkość, puszystość, pierzastość, lekkość, ciężar, ciepło, zimno, suchość, mokrość.
Zatem zmysł dotyku w ogrodzie sensorycznym będzie stymulowała:
·roślinność o różnorodnej fakturze,
·ścieżka sensoryczna.
2)Strefa stymulująca wzrok
Będzie miała na celu rozwijanie wyobraźni dzieci przez:
·kompozycję kolorystyczną roślin.
Będą to rabaty roślin w kontrastujących i żywych kolorach, np. zielony i czerwony, pomarańczowy i niebieski, biały i czerwony, mające na celu pobudzać aktywność dzieci, oraz rabaty roślin w zestawieniu harmonijnych i spokojnych kolorach, np. zielony i żółty, niebieski i fioletowy, mające na celu wyciszyć dzieci:
·kształt i formę roślin,
·tzw. biżuterię ogrodową w postaci kolorowych witraży.
3)Strefa stymulująca smak
Będzie bogata w jadalne rośliny, owoce, warzywa i zioła. Owoce i warzywa zebrane w ogródku posłużą do przygotowywania posiłków i przetworów w przedszkolu. W ogrodzie nie zabraknie:
·ogródka ziołowego (silnie skorelowanego ze strefą zapachu w ogrodzie),
·ogródka warzywnego (papryka, pietruszka, cebula, rzodkiewka, ziemniak, burak, sałata, szczypiorek, pomidorki koktajlowe, szpinak, seler),
·ogródka owocowego (truskawki, poziomki, borówki, jeżyny, maliny).
4)Strefa stymulująca węch
Będzie miała na celu wpłynąć na emocje dziecka, uwrażliwić je, odprężyć i uspokoić. W tej strefie dzieci będą odkrywały zapachy i identyfikowały je z danymi roślinami.
·rabaty z roślinami intensywnie pachnącymi, tj.; lilak Mayera Palibin, groszek pachnący, maciejka, piwonia, nagietek, lilia;
·ogródek ziołowy (który można znaleźć także w strefie stymulującej zmysł smaku) z ziołami, tj.: tymianek, szałwia, mięta, oregano, bazylia, lubczyk, melisa, rumianek, majeranek, cząber;
·krzewy intensywnie pachnące: magnolia, kalina koralowa, jaśmin, bez, budleja Dawida;
·kompostownik.
5)Strefa stymulująca słuch
Dźwięki przyrody to najstarsza i najpiękniejsza muzyka. W Państwa ogrodzie sensorycznym nie zabraknie szumu gałęzi drzew, szelestu liści, śpiewu ptaków, odgłosu owadów oraz kapania i plusku wody. Zatem będą:
·rośliny szeleszczące na wietrze, np. trawy ozdobne: rozplenica japońska, trawa pampasowa, miskant;
·ściany wodne;
·domki dla owadów;
·domki i budki lęgowe dla ptaków;
·kąciki muzyczne w postaci przykręconych do stelażu metalowych naczyń, garnków, foremek, tarek, chochli, łyżek, itd.
W ramach projektu powstaną również:
·Kącik Małego Badacza Przyrody
Zaaranżowanie naturalnej przestrzeni edukacyjnej pozwoli na przeniesienie aktywności dzieci opartej na bezpośrednim doświadczaniu z sali przedszkolnej do naturalnego środowiska. Nowo powstały atrakcyjny punkt pracy badawczej zainspiruje wychowanków do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, zachęcania do prowadzenia własnych eksperymentów, wyciągania wniosków, dzielenia się zdobytą wiedzą i doświadczeniem z innymi. Aby stworzyć dzieciom jak najlepsze warunki do działania, ogród zostanie doposażony w dwa edukacyjne stoły terenowe z ławkami. Będą one służyły dzieciom do przygotowywania się do prac gospodarczych oraz pełnić będą funkcję dydaktyczną. Dotąd zwykła niewykorzystana przestrzeń stanie się nośnikiem informacji na temat przyrody, a także polem do gier przyrodniczych oraz działań i inspiracji plastycznych. Uzupełnieniem bazy dydaktycznej będą:
·Tablice edukacyjne
ukazujące różne zjawiska zachodzące w przyrodzie np. zmiany fenologiczne w skali roku, zmiany w życiu ptaków, ssaków, owadów czy też roślin także w ujęciu całorocznym. Dzięki temu dzieci dowiedzą się, że świat przyrody rządzi się swoimi prawami w skali zmieniających się pór roku.
W ramach projektu zaplanowano następujące zakupy:
1.Zakup roślin: około 1500 nasadzeń - byliny, sadzonki warzyw, owoców i ziół, nasiona.
2.Zakup elementów wyposażenia Punktu, takich jak: tablice dydaktyczne, ul dydaktyczny, stoły dydaktyczne z ławkami, karmniki, budki lęgowe, poidełka dla ptaków i owadów, domki dla owadów, jeży, skrzynie do nasadzeń roślin, sprzęt ogrodniczy, stelaże metalowe, tabliczki znamionowe, kompostownik, domek ogrodowy na narzędzia.
3.Materiały do przygotowania ogrodu: geowłóknina, ekolignit, obrzeża, torf, ziemia, kora, piasek, grys, kostka granitowa.
Towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez jednostkę działalności w zakresie edukacji publicznej i nie będą wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Miasto nie będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie nr … w … projektu pn. „…” w ramach konkursu pn. „Nasze Ekologiczne Pracownie”.
Uzasadnienie Państwa stanowiska
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372, ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy), jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).
Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.
W Państwa ocenie, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w Państwa ocenie, wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, Państwa zdaniem, nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.
W związku z powyższym, w Państwa ocenie, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa Miasto przedstawiło we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwa Miasto przedstawiło i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Państwa Miasta będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm. dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
