Brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją inwestycji - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.92.2022.1.MPA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.92.2022.1.MPA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją inwestycji

Interpretacja  indywidualna    stanowisko  prawidłowe

Szanowni  Państwo,

stwierdzam,  że  Państwa  stanowisko  w  sprawie  oceny  skutków  podatkowych  opisanego  stanu  faktycznego  w  podatku  od  towarów  i  usług  jest  prawidłowe.

Zakres  wniosku  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej

1  marca  2022  r.  wpłynął  Państwa  wniosek  z  1  marca  2022  r.  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej,  który  dotyczy  braku  prawa  do  odliczenia  podatku  VAT  w  całości  lub  w  części  w  związku  z  realizacją  inwestycji  pn.:  „(...)”.  Uzupełnili  go  Państwo  pismem  9  marca  2022  r.  (wpływ  9  marca  2022  r.).

Treść  wniosku  jest  następująca:

Opis  stanu  faktycznego 

Gmina  (…)  (dalej  zwana  „Gminą”  lub  „Wnioskodawcą”)  jest  czynnym  podatnikiem  podatku  od  towarów  i  usług  (podatnikiem  VAT)  od  11  września  2006  r.

Od  1  stycznia  2017  r.  Gmina  stosuje  model  scentralizowanego  rozliczania  polegający  na  wspólnym  rozliczaniu  podatku  VAT  ze  swoimi  jednostkami  organizacyjnymi,  zgodnie  z  wyrokiem  Trybunału  Sprawiedliwości  UE  z  29  września  2015  r.  w  sprawie  C-276/14  oraz  ustawą  z  dnia  5  września  2016  r.  o  szczególnych  zasadach  rozliczeń  podatku  od  towarów  i  usług  oraz  dokonywania  zwrotu  środków  publicznych  przeznaczonych  na  realizację  projektów  finansowanych  z  udziałem  środków  pochodzących  z  budżetu  Unii  Europejskiej  lub  od  państw  członkowskich  Europejskiego  Porozumienia  o  Wolnym  Handlu  przez  jednostki  samorządu  terytorialnego  (Dz.  U  z  2018  r.  poz.  280),  czyli  składana  jest  jedna  skonsolidowana  deklaracja  VAT-7,  obejmująca  swoim  zakresem  wszelkie  czynności  podlegające  opodatkowaniu  podatkiem  od  towarów  i  usług  (zwanym  dalej  również  podatkiem  VAT).

Gmina  jest  jednostką  samorządu  terytorialnego,  utworzoną  na  podstawie  ustawy  z  dnia  8  marca  1990  r.  o  samorządzie  gminnym  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1372  ze  zm.;  ustawa  o  samorządzie).  Do  zadań  własnych  gminy  na  podstawie  art.  7  ust.  1  pkt  10  ustawy  o  samorządzie  należy  zaspokajanie  zbiorowych  potrzeb  wspólnoty,  w  szczególności  obejmują  sprawy  kultury  fizycznej  i  turystyki,  w  tym  terenów  rekreacyjnych  i  urządzeń  sportowych.

Wykonując  wskazane  wyżej  zadania,  Gmina  działa  zarówno  w  charakterze  organu  władzy  publicznej,  jak  i  na  podstawie  stosunków  o  charakterze  cywilnoprawnym,  stanowiących  co  do  zasady  działalność  gospodarczą  w  rozumieniu  ustawy  o  VAT  (objętą  opodatkowaniem  według  właściwych  stawek  VAT,  zwolnioną  od  VAT).

Gmina  zamierza  wybudować  dwa  ogólnodostępne  place  zabaw  w  miejscowościach  (…)  i  (…)  (zwane  dalej  „inwestycją”  lub  „infrastrukturą”).  Na    inwestycję  Wnioskodawca  stara  się  o  dofinansowanie  ze  środków  pochodzących  z  Europejskiego  Funduszu  Rolnego  na  rzecz  Rozwoju  Obszarów  Wiejskich  w  ramach  PROW  2014-2020  na  realizację  operacji  w  ramach  poddziałania  19.2  „Wsparcie  na  wdrażanie  operacji  w  ramach  strategii  rozwoju  lokalnego  kierowanego  przez  społeczność”  z  wyłączeniem  projektów  grantowych  oraz  operacji  w  zakresie  podejmowania  działalności  gospodarczej.  Wartość  inwestycji  wyniesie  łącznie  (…)  zł.  Dofinansowanie  z  publicznych  środków  wspólnotowych  (wkład  EFRROW)  to  wartość  o  wysokości  (…)  zł,  tj.  63,63%  wartości  inwestycji.  Wkład  własny  Gminy  to  wartość  w  wysokości  (…)  zł,  tj.  36,37%  wartości  inwestycji.

Do  wniosku  o  płatność  potrzebna  jest  indywidualna  interpretacja  prawa  podatkowego,  która  rozstrzygnie  możliwość  lub  brak  możliwości  prawa  do  odliczenia  częściowego  lub  w  całości  podatku  VAT  naliczonego.  Jest  to  ważne  ze  względu  na  kwalifikowalność  podatku  VAT  lub  niekwalifikowalność  przy  dofinansowaniu.

Place  zabaw  zlokalizowane  będą  na  działkach  o  nr  ewidencyjnych  1,  obręb  (…)  oraz  2,  obręb  (…).  Obie  działki  stanowią  własność  Gminy.  Wytworzona  infrastruktura  będzie  ogólnodostępna  w  celach  rekreacyjnych.  Obszar  działek  jest  ogólnodostępny,  a  posadowione  na  nich  inwestycje  będą  udostępnione  nieodpłatnie  dla  mieszkańców  i  turystów.  Wnioskodawca  przewiduje,  że  liczba  osób  korzystających  z  wybudowanej  infrastruktury  w  ramach  operacji  będzie  wynosiła  ok.  200-400  osób  w  skali  roku.  Inwestycje  nie  będą  służyły  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych  podatkiem  VAT.  Wytworzona  infrastruktura  nie  będzie  służyła  działalności  gospodarczej  w  rozumieniu  art.  15  ust.  2  ustawy  z  dnia  11  marca  2004  r.  o  podatku  od  towarów  i  usług  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  685  ze  zm.)  -  zwana  dalej  również  ustawą  o  VAT.  Jest  to  realizacja  zadania  własnego  Gminy  celem  zaspokojenia  zbiorowych  potrzeb  wspólnoty.  Gmina  nie  wystąpi  w  roli  podatnika  w  rozumieniu  art.  15  ust.  1  ustawy  o  VAT.  Infrastruktura  będzie  służyła  do  wykonywania  czynności  niepodlegających  ustawie  o  podatku  VAT.

Uzupełnienie  i  doprecyzowanie  wniosku

Nazwa  inwestycji  :  „(….)”.

Pytanie 

Czy  Gminie  będzie  przysługiwało  prawo  do  odliczenia  podatku  VAT  naliczonego  -  w  całości  lub  w  części  -  od  zakupów  towarów  i  usług  dotyczącego  realizacji  ww.  Inwestycji?

Państwa  stanowisko  w  sprawie

W  Państwa  ocenie,  Gmina  nie  jest  uprawniona  do  odliczenia  kwoty  podatku  naliczonego,  związanego  z  realizacją  inwestycji  i  nie  ma  możliwości  w  całości  lub  w  części  odliczenia  podatku  naliczonego  zawartego  w  fakturach  zakupów  dotyczących  budowy  ogólnodostępnej  infrastruktury  rekreacyjnej.

Państwo  stoją  na  stanowisku,  że  nie  ma  możliwości  w  całości  lub  w  części  odliczenia  podatku  naliczonego  zawartego  w  fakturach  zakupów  dotyczących  budowy  ogólnodostępnej  infrastruktury  rekreacyjnej.

Art.  86  ust.  1  ustawy  o  VAT  w  zakresie,  w  jakim  towary  i  usługi    wykorzystywane  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych,  podatnikowi,  o  którym  mowa  w  art.  15,  przysługuje  prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego,  z  zastrzeżeniem  art.  114,  art.  119  ust.  4,  art.  120  ust.  17  i  19  oraz  art.  124.

Z  przytoczonego  przepisu  wynika,    jakiekolwiek  prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego  przysługuje  tylko  w  takim  zakresie  w  jakim  zakupy  przyczyniają  się  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych.  Wytworzona  infrastruktura  nie  będzie  służyła  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych  w  żadnym  zakresie.

Wnioskodawca  również  nie  będzie  mógł  skorzystać  z  prawa  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego  na  podstawie  art.  86  ust.  2a  ustawy  o  podatku  VAT,  który  stanowi,  że  w  przypadku  nabycia  towarów  i  usług  wykorzystywanych  zarówno  do  celów  wykonywanej  przez  podatnika  działalności  gospodarczej,  jak  i  do  celów  innych  niż  działalność  gospodarcza,  z  wyjątkiem  celów  osobistych,  do  których  ma  zastosowanie  art.  7  ust.  2  i  art.  8  ust.  2,  oraz  celów,  o  których  mowa  w  art.  8  ust.  5  -  w  przypadku,  o  którym  mowa  w  tym  przepisie,  gdy  przypisanie  tych  towarów  i  usług  w  całości  do  działalności  gospodarczej  podatnika  nie  jest  możliwe,  kwotę  podatku  naliczonego,  o  której  mowa  w  ust.  2,  oblicza  się  zgodnie  ze  sposobem  określenia  zakresu  wykorzystywania  nabywanych  towarów  i  usług  do  celów  działalności  gospodarczej,  zwanym  dalej  „sposobem  określenia  proporcji”.  (...).  Wytworzona  infrastruktura  będzie  służyła  tylko  czynnościom  niepodlegającym  ustawie  o  podatku  VAT.

Art.  90  ust.  1  ustawy  o  podatku  VAT  stanowi,    w  stosunku  do  towarów  i  usług,  które    wykorzystywane  przez  podatnika  do  wykonywania  czynności,  w  związku  z  którymi  przysługuje  prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego,  jak  i  czynności,  w  związku  z  którymi  takie  prawo  nie  przysługuje,  podatnik  jest  obowiązany  do  odrębnego  określenia  kwot  podatku  naliczonego  związanych  z  czynnościami,  w  stosunku  do  których  podatnikowi  przysługuje  prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego.

Wytworzona  infrastruktura  nie  będzie  wykorzystywana  do  czynności,  w  związku  z  którymi  choćby  w  części  przysługuje  prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego.  Dlatego  też  ten  przepis  nie  daje  możliwości  ze  skorzystania  z  prawa  do  odliczenia  podatku  naliczonego.

Reasumując,  Gmina  nie  ma  możliwości  odliczenia  podatku  VAT  od  wytworzenia  ogólnodostępnej  infrastruktury  w  miejscowościach  (…)  i  (…).

Ocena  stanowiska 

Stanowisko,  które  przedstawili  Państwo  we  wniosku  jest  prawidłowe.

Uzasadnienie  interpretacji  indywidualnej

Zgodnie  z  art.  86  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  marca  2004  r.  o  podatku  od  towarów  i  usług  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  685  ze  zm.),  zwanej  dalej  ustawą:

W  zakresie,  w  jakim  towary  i  usługi    wykorzystywane  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych,  podatnikowi,  o  którym  mowa  w  art.  15,  przysługuje  prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego,  z  zastrzeżeniem  art.  114,  art.  119  ust.  4,  art.  120  ust.  17  i  19  oraz  art.  124.

Stosownie  do  art.  86  ust.  2  pkt  1  lit.  a)  ustawy:

Kwotę  podatku  naliczonego  stanowi  suma  kwot  podatku  wynikających  z  faktur  otrzymanych  przez  podatnika  z  tytułu  nabycia  towarów  i  usług:

Z  powyższych  przepisów  wynika,  że  prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego  przysługuje  wówczas,  gdy  zostaną  spełnione  określone  warunki,  tzn.  gdy  odliczenia  tego  dokonuje  podatnik  podatku  od  towarów  i  usług  oraz  gdy  towary  i  usługi,  z  których  nabyciem  podatek  został  naliczony,    wykorzystywane  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych,  tzn.  takich,  których  następstwem  jest  określenie  podatku  należnego  (powstanie  zobowiązania  podatkowego).

Przedstawiona  wyżej  zasada  wyklucza  możliwość  dokonania  odliczenia  podatku  naliczonego  związanego  z  towarami  i  usługami,  które  nie    wykorzystywane  do  czynności  opodatkowanych.  Ponadto,  podkreślić  należy,  że  ustawodawca  zapewnił  podatnikowi  prawo  do  odliczenia  podatku  naliczonego  pod  warunkiem  spełnienia  przez  niego  zarówno  tzw.  przesłanek  pozytywnych  oraz  niezaistnienia  przesłanek  negatywnych,  wskazanych  w  art.  88  ustawy.  Przepis  ten  określa  listę  wyjątków,  które  pozbawiają  podatnika  prawa  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego.

Art.  88  ust.  3a  pkt  2  ustawy  stanowi,  że:

Nie  stanowią  podstawy  do  obniżenia  podatku  należnego  oraz  zwrotu  różnicy  podatku  lub  zwrotu  podatku  naliczonego  faktury  i  dokumenty  celne  w  przypadku  gdy:  transakcja  udokumentowana  fakturą  nie  podlega  opodatkowaniu  albo  jest  zwolniona  od  podatku.

Na  zakres  prawa  do  odliczeń  w  sposób  bezpośredni  wpływa  również  pojmowanie  statusu  danego  podmiotu  jako  podatnika  podatku  od  towarów  i  usług  wykonującego  czynności  opodatkowane.  Tylko  podatnik  w  rozumieniu  art.  15  ustawy,  ma  prawo  do  odliczenia  podatku  naliczonego.  Co  do  zasady,  status  podatnika  związany  jest  z  prowadzeniem  przez  dany  podmiot  działalności  gospodarczej  w  rozumieniu  ustawy.

W  myśl  art.  15  ust.  1  ustawy:

Podatnikami    osoby  prawne,  jednostki  organizacyjne  niemające  osobowości  prawnej  oraz  osoby  fizyczne,  wykonujące  samodzielnie  działalność  gospodarczą,  o  której  mowa  w  ust.  2,  bez  względu  na  cel  lub  rezultat  takiej  działalności.

Zgodnie  z  art.  15  ust.  2  ustawy:

Działalność  gospodarcza,  obejmuje  wszelką  działalność  producentów,  handlowców  lub  usługodawców,  w  tym  podmiotów  pozyskujących  zasoby  naturalne  oraz  rolników,  a  także  działalność  osób  wykonujących  wolne  zawody.  Działalność  gospodarcza  obejmuje  w  szczególności  czynności  polegające  na  wykorzystywaniu  towarów  lub  wartości  niematerialnych  i  prawnych  w  sposób  ciągły  dla  celów  zarobkowych.

Artykuł  15  ust.  6  ustawy  stanowi,  że:

Za  podatnika  nie  uznaje  się  organów  władzy  publicznej  oraz  urzędów  obsługujących  te  organy  w  zakresie  realizowanych  zadań  nałożonych  odrębnymi  przepisami  prawa,  dla  realizacji  których  zostały  one  powołane,  z  wyłączeniem  czynności  wykonywanych  na  podstawie  zawartych  umów  cywilnoprawnych.

Z  powołanego  przepisu  wynika,  że  organy  władzy  publicznej  nie  będą  podatnikami  od  towarów  i  usług  w  związku  z  realizacją  zadań,  które  podejmują  jako  podmioty  prawa  publicznego,  nawet  jeśli  pobierają  należności,  opłaty  lub  składki.  Organy  te,  będą  natomiast  podatnikami  podatku  od  towarów  i  usług,  w  przypadku  wykonywanych  przez  nie  czynności  na  podstawie  umów  cywilnoprawnych.

Kryterium  podziału  stanowi  charakter  wykonywanych  czynności:  czynności  o  charakterze  publicznoprawnym  wyłączają  te  podmioty  z  kategorii  podatników,  natomiast  czynności  o  charakterze  cywilnoprawnym  skutkują  uznaniem  tych  podmiotów  za  podatników  podatku  od  towarów  i  usług,  a  realizowane  przez  nie  odpłatne  dostawy  towarów  i  świadczenie  usług  podlegają  opodatkowaniu  podatkiem  od  towarów  i  usług.

Zgodnie  z  przepisem  art.  2  ust.  1  ustawy  z  dnia  8  marca  1990  r.  o  samorządzie  gminnym  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1372  ze  zm.): 

Gmina  wykonuje  zadania  publiczne  w  imieniu  własnym  i  na  własną  odpowiedzialność. 

Stosownie  do  art.  6  ust.  1  tej  ustawy:

Do  zakresu  działania  gminy  należą  wszystkie  sprawy  publiczne  o  znaczeniu  lokalnym,  niezastrzeżone  ustawami  na  rzecz  innych  podmiotów. 

Na  mocy  art.  7  ust.  1  pkt  10  ustawy  o  samorządzie  gminnym:

Zaspokajanie  zbiorowych  potrzeb  wspólnoty  należy  do  zadań  własnych  gminy.  W  szczególności  zadania  własne  obejmują  sprawy  m.in.:  kultury  fizycznej  i  turystyki,  w  tym  terenów  rekreacyjnych  i  urządzeń  sportowych.

Z  opisu  sprawy  wynika,  że    Państwo  jednostką  samorządu  terytorialnego,  zarejestrowaną  jako  czynny  podatnik  podatku  od  towarów  i  usług.  W  ramach  Inwestycji  zamierzacie  Państwo  wybudować  dwa  ogólnodostępne  place  zabaw  położone  na  terenie  Gminy.  Wytworzona  infrastruktura  będzie  ogólnodostępna  w  celach  rekreacyjnych.  Posadowione  na  nich  inwestycje  będą  udostępniane  nieodpłatnie  dla  mieszkańców  i  turystów.  Inwestycje  nie  będą  służyły  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych  podatkiem  VAT.  Wytworzona  infrastruktura  nie  będzie  służyła  działalności  gospodarczej  w  rozumieniu  art.  15  ust.  2  ustawy  o  VAT.  Realizacja  zadania  będzie  służyła  zaspokojeniu  potrzeb  zbiorowych  wspólnoty  gminnej.

Na  tle  tak  przestawionego  opisu  sprawy  wątpliwości  Państwa  dotyczą  prawa  do  odliczenia  podatku  VAT  naliczonego  w  całości  lub  w  części  od  zakupów  towarów  i  usług  dotyczących  realizacji  ww.  Inwestycji.

Zgodnie  z  przytoczonymi  przepisami,  rozliczenie  podatku  naliczonego  na  zasadach  określonych  w  art.  86  ust.  1  ustawy,  uwarunkowane  jest  tym,  aby  nabywane  towary  i  usługi  były  wykorzystywane  przez  czynnego  podatnika  podatku  VAT  w  ramach  działalności  gospodarczej  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych  tym  podatkiem. 

W  omawianej  sprawie  warunki  uprawniające  do  odliczenia  podatku  VAT  naliczonego  nie  będą  spełnione,  gdyż  Państwo,  realizując  inwestycję  związaną  z  budową  placów  zabaw,  nie  działają  w  charakterze  podatnika  podatku  od  towarów  i  usług,  o  którym  mowa  w  art.  15  ust.  1  ustawy,  lecz  działacie  Państwo  jako  organ  władzy  publicznej  w  zakresie  zadań  własnych  nałożonych  odrębnymi  przepisami  prawa  (art.  15  ust.  6  ustawy),  w  ramach  czynności  publicznoprawnych,  a  efekty  realizacji  tej  Inwestycji    jak  wynika  z  wniosku    nie  będą  wykorzystywane  do  czynności  opodatkowanych  podatkiem  VAT.  W  konsekwencji,  Gmina  nie  będzie  miała  prawa  do  odliczenia  podatku  VAT  naliczonego  wynikającego  z  wystawionych  faktur  dokumentujących  nabycie  towarów  i  usług  związanych  z  realizacją  Projektu,  na  podstawie  art.  86  ust.  1  ustawy.

Dodatkowe  informacje 

Należy  zauważyć,    pojęcie  „kosztu  kwalifikowanego”  nie  jest  pojęciem  podatkowym  i  organy  podatkowe  nie    właściwe  do  rozstrzygania  wątpliwości  podatników  odnośnie  możliwości  zaliczania  wartości  podatku  od  towarów  i  usług  do  kosztów  kwalifikowanych.  Kwestię    rozstrzygają  bowiem  przepisy  regulujące  zasady  korzystania  ze  środków  pomocowych.  Zasady  i  przepisy  podatkowe  przywołane  w  uzasadnieniu  niniejszej  interpretacji  mogą  być  jedynie  pomocne  Wnioskodawcy  przy  dokonywaniu  oceny,  czy  podatek  VAT  w  tej  sytuacji  powinien  być  kosztem  kwalifikowanym.

Informacja  o  zakresie  rozstrzygnięcia

Interpretacja  dotyczy  stanu  faktycznego,  który  Państwo  przedstawili,  i  stanu  prawnego,  który  obowiązywał  w  dacie  zaistnienia  zdarzenia.

Pouczenie  o  funkcji  ochronnej  interpretacji

·Funkcjęochronnąinterpretacjiindywidualnychokreślająprzepisyart.14k-14nbustawyzdnia29sierpnia1997r.–Ordynacjapodatkowa(Dz.U.z2021r.poz.1540zezm.).Interpretacjabędziemogłapełnićfunkcjęochronną,jeśli:Państwasytuacjabędziezgodna(tożsama)zopisemstanufaktycznegolubzdarzeniaprzyszłegoizastosująsięPaństwodointerpretacji.

·Zgodniezart.14na§1Ordynacjipodatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  Ordynacji  podatkowej  nie  stosuje  się,  jeśli  stan  faktyczny  lub  zdarzenie  przyszłe  będące  przedmiotem  interpretacji  indywidualnej  jest  elementem  czynności,  które    przedmiotem  decyzji  wydanej:

1)zzastosowaniemart.119a;

2)wzwiązkuzwystąpieniemnadużyciaprawa,októrymmowawart.5ust.5ustawyzdnia11marca2004r.opodatkuodtowarówiusług;

3)zzastosowaniemśrodkówograniczającychumownekorzyści.

Zgodnie  z  art.  14na  §  2  Ordynacji  podatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  nie  stosuje  się,  jeżeli  korzyść  podatkowa,  stwierdzona  w  decyzjach  wymienionych  w  §  1,  jest  skutkiem  zastosowania  się  do  utrwalonej  praktyki  interpretacyjnej,  interpretacji  ogólnej  lub  objaśnień  podatkowych.

Pouczenie  o  prawie  do  wniesienia  skargi  na  interpretację

Mają  Państwo  prawo  do  zaskarżenia  tej  interpretacji  indywidualnej  do  Wojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego  w  (...).  Zasady  zaskarżania  interpretacji  indywidualnych  reguluje  ustawa  z  dnia  30  sierpnia  2002  r.  Prawo  o  postępowaniu  przed  sądami  administracyjnymi    Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  2325  ze  zm.;  dalej  jako  „PPSA”).

Skargę  do  Sądu  wnosi  się  za  pośrednictwem  Dyrektora  KIS  (art.  54  §  1  PPSA).  Skargę  należy  wnieść  w  terminie  trzydziestu  dni  od  dnia  doręczenia  interpretacji  indywidualnej  (art.  53  §  1  PPSA):

·wformiepapierowej,wdwóchegzemplarzach(oryginałiodpis)naadres:KrajowaInformacjaSkarbowa,ul.TeodoraSixta17,43-300Bielsko-Biała(art.47§1PPSA),albo

·wformiedokumentuelektronicznego,wjednymegzemplarzu(bezodpisu),naadresElektronicznejSkrzynkiPodawczejKrajowejInformacjiSkarbowejnaplatformieePUAP:/KIS/SkrytkaESP(art.47§3iart.54§1aPPSA).

Skarga  na  interpretację  indywidualną  może  opierać  się  wyłącznie  na  zarzucie  naruszenia  przepisów  postępowania,  dopuszczeniu  się  błędu  wykładni  lub  niewłaściwej  oceny  co  do  zastosowania  przepisu  prawa  materialnego.  Sąd  jest  związany  zarzutami  skargi  oraz  powołaną  podstawą  prawną  (art.  57a  PPSA).

Podstawa  prawna  dla  wydania  interpretacji

Podstawą  prawną  dla  wydania  tej  interpretacji  jest  art.  13  §  2a  oraz  art.  14b  §  1  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.    Ordynacja  podatkowa  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1540  ze  zm.).