możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.150.2020.2.MD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.04.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.150.2020.2.MD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 lutego 2020 r. (data wpływu 26 lutego 2020 r.) uzupełnionym pismem z 7 kwietnia 2020 r. (data wpływu 7 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. .. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 7 kwietnia 2020 r. (data wpływu 7 kwietnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 31 marca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.150.2020.1.MD.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 7 kwietnia 2020 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Uwagi wstępne

Gmina O. (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego (dalej: JST), zgodnie z dyspozycją art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.); dalej: ustawa o samorządzie gminnym) jest zobowiązana do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, które należą do jej zadań własnych. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony środowiska.

Przedmiot wniosku

Niniejszym wnioskiem Gmina obejmuje wydatki związane z projektem pn. ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 4.1.1. Odnawialne źródła energii, (dalej: Inwestycja lub Projekt). Umowa o dofinansowanie została podpisana w grudniu 2019 r. Realizacja projektu zostanie rozpoczęta w lutym 2020 r., wtedy bowiem zostanie podpisana umowa z generalnym wykonawcą. Projekt nie jest objęty zasadami pomocy publicznej.

Przedmiotem projektu jest wbudowanie siedmiu instalacji fotowoltaicznych oraz dwóch pomp ciepła na siedmiu budynkach użyteczności publicznej będących własnością Gminy O.:

  1. Budynek Świetlicy Wiejskiej w C.;
  2. Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w O.;
  3. Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w N.;
  4. Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w P.;
  5. Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w Z.;
  6. Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w C.;
  7. Budynek LKS Z.

Celem projektu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery, spadek wykorzystania ograniczonych, nieodnawialnych źródeł energii i korzystanie z niekonwencjonalnych źródeł energii.

Przedmiotowa inwestycja należy do sfery zadań własnych (publicznych) Gminy. Zadania te obejmują ochronę środowiska i przyrody, a także utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Majątek powstały w ramach projektu będzie stanowić własność Gminy O. Koszty użytkowania instalacji będą ponosić jednostki podległe z dotacji Gminy O.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem. Wszystkie roboty budowlane i usługi (projektowania i promocji projektu) zakupione w ramach projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT, których nabywcą będzie Gmina O.

Efekty projektu nie będą służyły osiąganiu przychodów finansowych zarówno przez Gminę jak i jej jednostki podległe. W szczególności Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży nadwyżki energii do sieci dystrybucyjnej. Żadna z zaprojektowanych mikroinstalacji po wcześniejszym sumarycznym bilansowaniu energii nie będzie wytwarzała nadwyżki w myśl ustawy kwalifikującej jej do rozliczenia poza okresem rozliczeniowym.

Inwestycja nie ma charakteru komercyjnego. Efektem ekonomicznym dla Gminy będą oszczędności kosztów związanych z dostarczaniem energii elektrycznej. Majątek nie zostanie zbyty. W związku z tym Gmina i jej jednostki podległe nie będą wykonywały żadnych czynności opodatkowanych w związku z realizacją projektu.

W poszczególnych budynkach użyteczności publicznej Gminy, w których będą montowane instalacje, nie są prowadzone inne rodzaje działalności niż wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. Należy jednak zastrzec, że z tytułu zarządzania budynkiem świetlicy wiejskiej w C. (obiekt nr 1) Gmina osiąga przychody, co generuje podatek należny.

Projekt dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. VAT stanowi wydatek kwalifikowalny w przypadku obiektów od nr 2 do 7. W przypadku obiektu nr 1 VAT jest niekwalifikowalny.

W uzupełnieniu do wniosku udzielono następujących wyjaśnień.

Na pytania organu:

1. Jakie kategorie czynności wykonywane są przez Gminę w poszczególnych budynkach użyteczności publicznej, w których montowane będą instalacje fotowoltaiczne oraz pompy ciepła tj.

  • wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT jeżeli tak, to należy wskazać jakie,
  • wyłącznie zwolnione od podatku od towarów i usług jeżeli tak, to należy wskazać jakie, wyłącznie niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli tak, to należy wskazać jakie,
  • równocześnie dwie kategorie czynności opodatkowane i zwolnione, jeżeli tak, to należy wskazać jakie,
  • równocześnie trzy kategorie czynności opodatkowane, zwolnione i niepodlegające jeżeli tak, to należy wskazać jakie,

(proszę wskazać odrębnie dla każdego budynku: tj. Budynku Świetlicy Wiejskiej w C.; Remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w O.; Remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w N.; Remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w P.; Remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w Z.; Remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w C. oraz Budynku LKS Z.).

2. Czy Gmina ww. budynki użyteczności publicznej, w których montowane będą instalacje fotowoltaiczne oraz pompy ciepła wykorzystuje zarówno do celów działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy jak i do celów pozostających poza działalnością gospodarczą (działalności w charakterze organu władzy publicznej) jeżeli tak, to proszę wskazać które?

3. Jeżeli tak to czy możliwe jest przypisanie dokonanych zakupów w zakresie realizacji opisanego projektu w całości do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy? (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego budynku).

4. Czy Gmina jest w stanie przyporządkować koszty poniesione w ramach realizacji ww. projektu do każdego budynku z osobna? (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego budynku).

5. Na jakiej podstawie prawnej Gmina udostępnia budynek Świetlicy Wiejskiej w C. oraz czy udostępnienie to jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT?

Wnioskodawca udzielił odpowiedzi:

Budynek Świetlicy Wiejskiej w C.:

Ad. 1 W budynku świetlicy Gmina prowadzi działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Innej działalności Gmina nie prowadzi w ww. budynku.

Ad. 2 Gmina nie prowadzi działalności w charakterze organu władzy publicznej w budynku.

Ad. 3 Nie ma możliwości podziału zakupów na poszczególne kategorie wykonywanych czynności.

Ad. 4 Kosztorys wykonawcy jest sporządzony w podziale na poszczególne budynki, jest więc możliwość przypisania kosztów na dany budynek.

Ad. 5 Gmina udostępnia BIOK świetlicę na podstawie umowy cywilnoprawnej. Usługa zarządzania jest działalnością gospodarczą opodatkowaną wg stawki 23%.

Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w O.:

Ad. 1 W budynku remizy OSP Gmina nie prowadzi żadnej działalności. Budynek został nieodpłatnie użyczony OSP w Ossach.

Ad. 2 W budynku Gmina nie prowadzi żadnej działalności.

Ad. 3 Nie ma możliwości podziału zakupów na poszczególne kategorie wykonywanych czynności.

Ad. 4 Kosztorys wykonawcy jest sporządzony w podziale na poszczególne budynki, jest więc możliwość przypisania kosztów na dany budynek.

Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w N.:

Ad. 1 W budynku remizy OSP Gmina nie prowadzi żadnej działalności. Budynek został nieodpłatnie użyczony OSP w N.

Ad. 2 W budynku Gmina nie prowadzi żadnej działalności.

Ad. 3 Nie ma możliwości podziału zakupów na poszczególne kategorie wykonywanych czynności.

Ad. 4 Kosztorys wykonawcy jest sporządzony w podziale na poszczególne budynki, jest więc możliwość przypisania kosztów na dany budynek.

Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w P.:

Ad. 1 W budynku remizy OSP Gmina nie prowadzi żadnej działalności. Budynek został nieodpłatnie użyczony Stowarzyszeniu Rozwoju Wsi P.

Ad. 2 W budynku Gmina nie prowadzi żadnej działalności.

Ad. 3 Nie ma możliwości podziału zakupów na poszczególne kategorie wykonywanych czynności.

Ad. 4 Kosztorys wykonawcy jest sporządzony w podziale na poszczególne budynki, jest więc możliwość przypisania kosztów na dany budynek.

Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w Z.:

Ad. 1 W budynku remizy OSP Gmina nie prowadzi żadnej działalności. Budynek został nieodpłatnie użyczony OSP w Z.

Ad. 2 W budynku Gmina nie prowadzi żadnej działalności.

Ad. 3 Nie ma możliwości podziału zakupów na poszczególne kategorie wykonywanych czynności.

Ad. 4 Kosztorys wykonawcy jest sporządzony w podziale na poszczególne budynki, jest więc możliwość przypisania kosztów na dany budynek.

Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w C.:

Ad. 1 W budynku remizy OSP Gmina prowadzi działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w charakterze organu władzy publicznej.

Ad. 2 Gmina nie prowadzi działalności w budynku innej działalność niż działalność w charakterze organu władzy publicznej w budynku.

Ad. 3 Nie ma możliwości podziału zakupów na poszczególne kategorie wykonywanych czynności.

Ad. 4 Kosztorys wykonawcy jest sporządzony w podziale na poszczególne budynki, jest więc możliwość przypisania kosztów na dany budynek.

Budynek LKS Z.:

Ad. 1 W budynku Gmina nie prowadzi żadnej działalności. Budynek został nieodpłatnie użyczony LKS T.Z.

Ad. 2 W budynku Gmina nie prowadzi żadnej działalności.

Ad. 3 Nie ma możliwości podziału zakupów na poszczególne kategorie wykonywanych czynności.

Ad. 4 Kosztorys wykonawcy jest sporządzony w podziale na poszczególne budynki, jest więc możliwość przypisania kosztów na dany budynek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będąc podatnikiem posiadającym osobowość prawną, posiada możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. .?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji w przypadku wydatków poniesionych na obiekty oznaczone od nr 2 do 7. W przypadku obiektu nr 1 świetlicy wiejskiej w C. prawo do odliczenia istnieje zgodnie z posiadaną interpretacją indywidualną.

Uzasadnienie

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest również niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z wyjątkiem świetlicy wiejskiej w C. wyżej wymieniona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wykonane roboty budowlane i instalacyjne nie będą służyły do osiągania przychodów przez Gminę i jej jednostki organizacyjne, ponieważ nie będzie prowadzona sprzedaż nadwyżki energii do sieci dystrybucyjnej, a ponadto w obiektach nie jest prowadzona działalność gospodarcza (nie ma przychodów oraz nie jest generowany podatek należny).

W odniesieniu do świetlicy wiejskiej w C. Gmina będzie posiadała prawo dokonania odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu, co zostało już generalnie potwierdzone w wydanej interpretacji indywidualnej nr IBPP3/4512-402/16-1/JP z dnia 20 września 2016 r.

W zaistniałej sytuacji Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie posiadać możliwości do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie obiektów 2- 7:

2. Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w O.;

3. Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w N.;

4. Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w P.;

5. Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w Z.;

6. Remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w C.;

7. Budynek LKS Z.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy nadmienić, że gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, oraz utrzymania gminnych obiektów i użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 15 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina rozpoczęła realizację projektu pn. . Przedmiotem projektu jest wbudowanie siedmiu instalacji fotowoltaicznych oraz dwóch pomp ciepła na siedmiu budynkach użyteczności publicznej będących własnością Gminy tj. 1. budynku Świetlicy Wiejskiej w C.; 2. budynku remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w O.,3. budynku remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w N.;4. budynku remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w P.; 5. budynku remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w Z.; 6. budynku remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w C., 7. budynku LKS Z. Przedmiotowa inwestycja należy do sfery zadań własnych (publicznych) Gminy.

Z treści wniosku wynika, że w poszczególnych budynkach użyteczności publicznej Gminy (2-7), objętych projektem, nie są prowadzone inne rodzaje działalności niż wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. Wnioskodawca wskazał, że z tytułu zarządzania budynkiem świetlicy wiejskiej w C. (obiekt nr 1) Gmina osiąga przychody, co generuje podatek należny.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. .

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Gmina jest w stanie przyporządkować koszty poniesione w ramach realizacji ww. projektu do każdego budynku z osobna.

Jak wynika z przestawionych okoliczności sprawy budynek Świetlicy Wiejskiej w C. wykorzystywany jest do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem jak wskazała Gmina z tytułu zarządzania tym budynkiem osiąga przychody generujące podatek należny. Gmina udostępnia świetlicę na podstawie umowy cywilnoprawnej. Usługa ta jest działalnością gospodarczą opodatkowaną wg stawki 23%. Ponadto Gmina podała, że w budynku świetlicy nie prowadzi działalności w charakterze organu władzy publicznej.

W konsekwencji ze względu na związek poniesionych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budynku świetlicy wiejskiej w C., z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy o VAT.

Natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budynków 2 7 należy stwierdzić, że warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione. Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego wskazuje, że przedmiotowe wydatki nie mają związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z informacji zawartych we wniosku budynki te nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, lecz służą do realizacji zadań własnych Gminy. W budynkach 2-7 nie jest i nie będzie wykonywana działalność generująca powstawanie przychodów, a więc i podatku należnego. Ww. budynki, w których będą prowadzone prace nie będą wykorzystywane do działalności komercyjnej lub jakiejkolwiek innej działalności niewynikającej z ustawy o samorządzie gminnym. Gmina i jej jednostki organizacyjne nie będą wykonywały żadnych czynności opodatkowanych w związku z realizacją projektu w odniesieniu do budynków 2-7.

Mając na uwadze okoliczności sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budynków 2 7.

W związku z powyższym jak już wskazano ze względu na niespełnienie wymogu określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, w tym zakresie Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podsumowując

  • w odniesieniu do wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu w części dotyczącej obiektu nr 1 Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT, z uwzględnieniem ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy o VAT.
  • w odniesieniu do wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu w części dotyczącej obiektów 2 7 Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, ze zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej