Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.551.2025.2.JM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.551.2025.2.JM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne

19 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania dzierżawy stadionu za działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, uznania udostępnienia stadionu na podstawie wymiany barterowej za działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT oraz prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na przebudowę stadionu. Uzupełnili go Państwo pismem z 7 sierpnia 2025 r. (wpływ 7 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Uwagi ogólne

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina jest odpowiedzialna m.in. za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

W strukturze organizacyjnej Gminy jednostkami budżetowymi są: Centrum Oświaty, jednostki oświatowe, Żłobek Gminny oraz Ośrodek Pomocy Społecznej. W skład struktury organizacyjnej Gminy wchodzi także Zakład Gospodarki Komunalnej działający w formie samorządowego zakładu budżetowego. W ramach struktury organizacyjnej Gminy działa także urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego jaką jest Gmina, tj. Urząd Gminy. Wszystkie powyższe jednostki organizacyjne objęte są aktualnie centralizacją rozliczeń VAT i wykazują osiągany obrót w deklaracji składanej z podaniem danych Gminy.

Na terenie Gminy funkcjonuje również Biblioteka Publiczna (dalej: „Biblioteka”), stanowiąca instytucję kultury. W chwili obecnej Biblioteka realizuje zadania m.in. w zakresie gromadzenia i konserwacji materiałów bibliotecznych, udostępniania zbiorów bibliotecznych na miejscu oraz prowadzenia wypożyczeń międzybibliotecznych. Zgodnie ze statutem Biblioteki, może ona pobierać opłaty m.in. za wynajem pomieszczeń na działalność kulturalno-oświatową i gospodarczą i inne usługi związane z działalnością statutową oraz z dodatkowej działalności gospodarczej niekolidującej z realizacją podstawowych celów instytucji kultury.

Opis przedmiotu wniosku

Gmina latach 2022-2024 zrealizowała inwestycję pn. („…”) (dalej: „Inwestycja”). W ramach Inwestycji doszło do przebudowy stadionu sportowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (dalej: „Stadion”).

Inwestycja została sfinansowana ze środków własnych Gminy oraz ze środków zewnętrznych.

Wydatki związane z realizacją Inwestycji były każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców/wykonawców na Gminę fakturami VAT, na których Gmina oznaczona jest jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Gmina nie dokonywała dotychczas odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

Sposób wykorzystania Stadionu

Gmina wskazuje, że przebudowany w ramach Inwestycji Stadion został oddany do użytkowania w kwietniu 2024 r. Gmina od początku realizacji Inwestycji rozważała udostępnienie jej efektów na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy/najmu bezpośrednio po oddaniu Stadionu do użytkowania. W tym zakresie Gmina prowadziła negocjacje wewnętrzne oraz z podmiotami zewnętrznymi, celem zapewnienia jak najbardziej efektywnego sposobu wykorzystywania Stadionu i udostępnienia go w oparciu o jak najkorzystniejszą dla Gminy formę umowy.

Ostatecznie Gmina podjęła decyzję o oddaniu w dzierżawę Stadionu na rzecz Biblioteki. Oddanie w dzierżawę zostanie poprzedzone odpowiednim rozszerzeniem działalności Biblioteki o działalność sportową. Z uwagi na kwestie prawno-organizacyjne, w szczególności związane z rozszerzeniem działalności Biblioteki, do zawarcia umowy dzierżawy Stadionu nie doszło bezpośrednio po oddaniu go do użytkowania. Umowa dzierżawy, zgodnie z planami Gminy, ma zostać zawarta w 2025 r

Gmina wskazuje, że czynność wydzierżawienia Stadionu na rzecz Biblioteki wpisuje się w cel realizowanych przez Gminę działań w zakresie gospodarowania jej mieniem. Celem Gminy jest bowiem udostępnianie nieruchomości komunalnych lub ich części na rzecz takiego podmiotu, który będzie odpowiadać za ich prowadzenie na terenie Gminy oraz będzie posiadał odpowiednie zasoby do efektywnego ich wykorzystywania.

Wnioskodawca zaznacza przy tym, że nie ma w swojej strukturze jednostki organizacyjnej zdolnej do zarządzania Stadionem, a zatem nie ma możliwości zarządzać nią samodzielnie (brak odpowiedniego personelu, wiedzy technicznej, zasobów itd.).

Jednocześnie Stadion, od dnia oddania go do użytkowania do dnia zawarcia umowy dzierżawy, pozostaje udostępniony na podstawie umowy (dalej: „Umowa”) na rzecz Klubu Sportowego („…”) (dalej: „Klub”), będącego stowarzyszeniem kultury fizycznej. W ramach Umowy dochodzi do wymiany barterowej pomiędzy Gminą a Klubem - Gmina udostępnia Klubowi Stadion celem prowadzenia rozgrywek piłkarskich, natomiast Klub, w zamian za możliwość korzystania ze Stadionu, zajmuje się jego bieżącym utrzymaniem (tj. m.in. koszeniem trawy, sprzątaniem), tj. Klub nie płaci wynagrodzenia Gminie w pieniądzu, lecz wykonuje na jej rzecz świadczenia.

Biorąc pod uwagę uregulowania Umowy, a także rzeczywisty sposób jej realizacji, należy przyjąć, że Gmina udostępnia Stadion na rzecz Klubu, który może wykorzystywać go do prowadzonej przez Klub działalności statutowej w zakresie kultury fizycznej, bez ponoszenia opłat (w pieniądzu) na rzecz Gminy. Z drugiej natomiast strony, w zamian za możliwość korzystania z należącego do Gminy Stadionu, Klub zwalnia Gminę z szeregu obowiązków w zakresie utrzymania Stadionu we właściwym stanie, co stanowi jej zadanie własne, do którego realizacji jest zobowiązana (zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych). W szczególności Klub utrzymuje Stadion w odpowiednim stanie technicznym, utrzymuje porządek i czystość, dokonuje bieżących napraw, ponosi koszty konserwacji i utrzymania murawy, które w innym wypadku Gmina musiałaby ponosić samodzielnie. Gmina z tego tytułu nie uiszcza odrębnego wynagrodzenia na rzecz Klubu - świadczeniem wzajemnym dla Klubu jest w tym przypadku możliwość korzystania ze Stadionu.

Gmina jednocześnie zwraca uwagę, że decyzja o udostępnianiu Stadionu za odpłatnością została podjęta przy uwzględnieniu Uchwały Sądu Najwyższego z dnia 20 października 2010 r. o sygn. akt III CZP 70/10, zgodnie z którą jednostka samorządu terytorialnego nie ma możliwości odejścia od pełnej odpłatności przy udostępnianiu majątku w stosunku do podmiotów innych niż Skarb Państwa lub inna jednostka samorządu terytorialnego.

Wynagrodzenie za dzierżawę Stadionu na rzecz Biblioteki

Z tytułu planowanej dzierżawy Stadionu Gmina pobierać będzie od Biblioteki określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), od którego będzie odprowadzać VAT należny. Wysokość czynszu wynikać będzie z umowy dzierżawy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Biblioteką.

Obecnie wysokość czynszu dzierżawnego nie została jeszcze kwotowo ustalona, m.in. ze względu na toczące się zmiany organizacyjno-prawne dot. Biblioteki.

Jednocześnie Gmina wskazuje, że planowana roczna wysokość netto czynszu dzierżawnego, do której Gmina będzie dążyć w trakcie negocjacji z Biblioteką, będzie stanowić 2,5% wartości Inwestycji rocznie.

W celu uniknięcia jakichkolwiek potencjalnych wątpliwości ze strony organów skarbowych co do rynkowości czynszu dzierżawnego, Gmina wskazuje, że jego wysokość skalkulowana będzie z uwzględnieniem poniższych czynników, tj.:

·wysokość ostatecznie poniesionych przez Gminę kosztów realizacji Inwestycji,

·wartości stawki amortyzacyjnej dla przedmiotu dzierżawy, wskazującej na okres zużycia środka trwałego,

·okoliczności związane z tym, która ze stron umowy dzierżawy będzie ponosić bieżące koszty związane z funkcjonowaniem i utrzymaniem przedmiotu dzierżawy,

·wartość czynszu w umowach podobnego rodzaju (zawieranych przez inne jednostki samorządu terytorialnego),

·długość trwania umowy dzierżawy.

Ustalenie wysokości czynszu w powyższy sposób daje gwarancję, że wartość wynagrodzenia pozostaje całkowicie niezależna od woli stron dokonywanej transakcji (pozostaje obiektywna), przy jednoczesnym uwzględnieniu w sposób pełny rzeczywistych warunków rynkowych panujących na rynku usług, do których wykonywania dedykowany jest udostępniany Stadion.

Na pytania:

a)Ile wyniosła wartość przebudowy stadionu sportowego? Należy wskazać kwotę netto i brutto.

b)Czy została ustalona miesięczna i roczna kwota czynszu dzierżawnego (netto i brutto) z tytułu dzierżawy stadionu sportowego?

c)Czy przy ustalaniu wysokości czynszu dzierżawnego uwzględniają/będą Państwo uwzględniali kryteria takie jak wysokość nakładów, tj. otrzymanego dofinansowania i Państwa wkładu własnego w realizację ww. projektu, okres zwrotu inwestycji, stawkę amortyzacji?

d)W jakim okresie czasowym wartość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot całości poniesionych nakładów inwestycyjnych?

e)W jakiej wysokości zostanie ustalona miesięczna i roczna kwota czynszu dzierżawnego (netto i brutto) z tytułu dzierżawy stadionu sportowego?

f)Czy wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana z uwzględnieniem całości poniesionych nakładów na realizację ww. inwestycji, tj. otrzymanego dofinansowania i Państwa wkładu własnego?

g)Czy wartość początkowa stadionu sportowego została ustalona z uwzględnieniem wkładu własnego i otrzymanego dofinansowania na realizację inwestycji.

h)Czy wysokość czynszu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych? Jeśli tak, to jakich konkretnie?

i)Czy wynagrodzenie należne Państwu z tytułu dzierżawy będzie niższe od wartości rynkowej, równe wartości rynkowej, czy wyższe od tej wartości?

j)Jaki % wartości przebudowy stadionu sportowego będzie stanowić roczne wynagrodzenie należne Państwu wynikające z umowy dzierżawy przebudowanego stadionu?

k)Czy kwota czynszu za dzierżawę przebudowanego stadionu sportowego będzie znacząca dla Państwa budżetu?

l)Na jakim poziomie będzie kształtował się dochód z tytułu dzierżawy stadionu sportowego w skali roku w stosunku do Państwa dochodów ogółem/dochodów własnych?

m)Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym Stadionu w wyniku realizacji przebudowy stadionu po oddaniu go w odpłatną dzierżawę na rzecz Biblioteki?”,

odpowiedzieli Państwo:

a)Gmina wskazuje, że wartość przebudowy stadionu sportowego wyniosła ok. PLN brutto, w tym ok. PLN netto i ok. PLN VAT.

b)Gmina wskazuje, iż na chwilę obecną, m.in. ze względu na toczące się zmiany organizacyjno- prawne dot. Biblioteki, umowa dzierżawy nie została jeszcze zawarta, w związku z czym miesięczna i roczna kwota czynszu dzierżawnego nie została jeszcze ostatecznie ustalona.

Jednocześnie Gmina wskazuje, że planowana roczna wysokość netto czynszu dzierżawnego będzie stanowić 2,5% wartości Inwestycji rocznie.

c)Gmina wskazuje, że przy ustalaniu wysokości czynszu dzierżawnego uwzględnia/będzie uwzględniać kryteria takie jak wysokość nakładów, tj. otrzymanego dofinansowania i wkładu własnego w realizację ww. projektu, okres zwrotu inwestycji i stawkę amortyzacji.

d)Jak Gmina wskazywała powyżej, obecnie, z uwagi na brak podpisania umowy dzierżawy, ostateczna wysokość czynszu dzierżawnego nie została jeszcze ustalona.

Jednakże Gmina ustalając wartość czynszu będzie zmierzać do tego, by jego wysokość umożliwiła zwrot poniesionych nakładów w ramach realizacji Inwestycji w jak najkrótszym możliwym okresie, jak również to, by była ona skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych.

Mając również na względzie, że zamierzeniem Gminy jest ustalenie rocznej wysokości netto czynszu dzierżawnego na poziomie 2,5% wartości Inwestycji rocznie, Gmina wskazuje, iż w tym przypadku nakłady inwestycyjne poniesione na Inwestycję zwrócą się po ok. 40 latach.

e)Jak już Gmina wskazała w odpowiedzi na pytanie b) na chwilę obecną umowa dzierżawy nie została jeszcze zawarta, przez co wysokość czynszu dzierżawnego nie została ostatecznie ustalona.

Jednocześnie Gmina wskazuje, że planowana roczna wysokość netto czynszu dzierżawnego będzie stanowić 2,5% wartości Inwestycji rocznie.

Mając na uwadze powyższe, jak również wartość Inwestycji, Gmina wskazuje, iż planowana wartość czynszu wyniesie ok. PLN brutto (tj. ok. PLN netto) rocznie (tj. ok. PLN brutto miesięcznie).

f)Gmina wskazuje, że wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana z uwzględnieniem całości poniesionych nakładów na realizację ww. inwestycji, tj. otrzymanego dofinansowania i wkładu własnego Gminy.

g)Gmina wskazuje, że wartość początkowa stadionu sportowego została ustalona z uwzględnieniem wkładu własnego i otrzymanego dofinansowania na realizację inwestycji.

h)W ocenie Gminy kwota czynszu dzierżawnego zostanie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. W negocjacjach kalkulacji wysokości czynszu dzierżawnego, jak już Gmina wskazywała we Wniosku, pod uwagę brane są następujące okoliczności:

  • wysokość ostatecznie poniesionych przez Gminę kosztów realizacji Inwestycji,
  • wartości stawki amortyzacyjnej dla przedmiotu dzierżawy, wskazującej na okres zużycia środka trwałego,
  • okoliczności związane z tym, która ze stron umowy dzierżawy będzie ponosić bieżące koszty związane z funkcjonowaniem i utrzymaniem przedmiotu dzierżawy,
  • wartość czynszu w umowach podobnego rodzaju (zawieranych przez inne jednostki samorządu terytorialnego),
  • długość trwania umowy dzierżawy.

i)W ocenie Gminy wynagrodzenie należne Gminie z tytułu dzierżawy będzie równe wartości rynkowej.

j)Jak już Gmina wskazała w odpowiedzi na pytania b) oraz e) na chwilę obecną umowa dzierżawy nie została jeszcze zawarta, przez co wysokość czynszu dzierżawnego nie została ostatecznie ustalona.

Jednocześnie Gmina wskazuje, że planowane roczne wynagrodzenie należne Gminie z umowy dzierżawy przebudowanego stadionu, będzie stanowić 2,5% wartości Inwestycji (przebudowy stadionu sportowego) rocznie.

k)Biorąc pod uwagę planowaną wysokość czynszu dzierżawnego, którą Gmina wskazała w odpowiedzi na pytanie e), w jej ocenie obrót uzyskiwany z tytułu czynszu dzierżawnego w takiej wysokości będzie miał znaczenie dla dochodów uzyskiwanych przez Gminę z tytułu prowadzonej przez nią gospodarki w zakresie zarządzania nieruchomościami własnymi.

Jednocześnie, w ocenie Gminy, obrót z tytułu dzierżawy stadionu sportowego może nie okazać się bardzo znaczący dla całego budżetu Gminy.

l)Gmina zwraca uwagę, że istotną kwestią w przedmiotowej sprawie jest fakt, że Gmina uzyskuje dochody również z tytułu wykonywania licznych innych zadań własnych (m.in. subwencje oświatowe czy dochody uzyskane z podatków lokalnych). W związku z tym dochody, które są uzyskiwane przez Gminę z jednego z segmentów jej działalności, jakim jest zarządzenia nieruchomościami własnymi, stanowią jedynie ułamek uzyskiwanego przez nią obrotu.

Gmina wskazuje, że jej dochody własne za 2024 r. wyniosły PLN. Przy założeniu, że wartość czynszu z tytułu dzierżawy Stadionu do Biblioteki będzie wynosić ok. PLN netto rocznie, należy przyjąć, że stosunek dochodów z tytułu dzierżawy Stadionu w stosunku do dochodów własnych Gminy wyniesie ok. 0,73%.

m)Gmina wskazuje, że nie zawarła jeszcze umowy dzierżawy z Biblioteką, a jej treść jest obecnie przedmiotem negocjacji pomiędzy stronami.

Niemniej jednak, na moment sporządzania niniejszej odpowiedzi Gmina planuje, że koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym przebudowanego w ramach inwestycji Stadionu, po oddaniu go w odpłatną dzierżawę na rzecz Biblioteki, ponoszone będą przez Bibliotekę.

Pytania

1.Czy udostępnianie przez Gminę Stadionu, będącego przedmiotem Inwestycji, na rzecz Biblioteki na podstawie umowy dzierżawy, stanowić będzie działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania VAT?

2.Czy udostępnianie przez Gminę Stadionu, będącego przedmiotem Inwestycji, na rzecz Klubu na podstawie Umowy, stanowi działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania VAT?

3.Czy w związku z udostępnieniem Stadionu, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na Stadion w ramach Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Udostępnianie przez Gminę Stadionu, będącego przedmiotem Inwestycji, na rzecz Biblioteki na podstawie umowy dzierżawy, stanowić będzie działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

2.Udostępnianie przez Gminę Stadionu, będącego przedmiotem Inwestycji, na rzecz Klubu na podstawie Umowy, stanowi działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

3.W związku z udostępnieniem Stadionu, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na Stadion w ramach Inwestycji. 

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1 i 2.

Opodatkowanie VAT Umowy oraz umowy dzierżawy

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W konsekwencji, w związku z faktem, iż czynności udostępniania Stadionu na podstawie Umowy/umowy dzierżawy nie stanowią dostawy towaru, w ocenie Gminy stanowią one usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. W świetle tego zapisu działalność Gminy polegająca na odpłatnym udostępnianiu Stadionu na podstawie Umowy/umowy dzierżawy na rzecz Klubu/Biblioteki będzie stanowiła działalność gospodarczą („wszelka działalność usługodawców”).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2  ustawy o VAT, należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona w sposób analogiczny do tych podmiotów. 

Umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), tym samym w opinii Gminy, w ramach wykonywania przedmiotowej czynności, tj. odpłatnego udostępnienia Stadionu na rzecz Biblioteki na podstawie umowy dzierżawy, Gmina będzie działała w roli podatnika VAT wykonującego działalność gospodarczą.

Mając na uwadze, że Gmina świadczyć będzie usługi dzierżawy Stadionu na rzecz Biblioteki za wynagrodzeniem (zgodnie z planowaną umową dzierżawy, Biblioteka uiszczać będzie czynsz dzierżawny w określonej wysokości z tytułu udostępnienia na jej rzecz Stadionu, który jest przedmiotem Inwestycji) i tym samym działać będzie w tym zakresie w roli podatnika VAT, przedmiotowa czynność podlegać będzie opodatkowaniu VAT.

W ocenie Gminy również odpłatne udostępnienie Stadionu na podstawie Umowy (w ramach Umowy dochodzi do wymiany barterowej pomiędzy Gminą a Klubem - Klub nie płaci wynagrodzenia Gminie w pieniądzu, lecz wykonuje na jej rzecz świadczenia) ma charakter czynności cywilnoprawnej, która to czynność podlega opodatkowaniu VAT, a Gmina w tym przypadku działa jako podatnik VAT wykonujący działalność gospodarczą.

Jednocześnie, w opinii Gminy świadczenie usług w postaci odpłatnego udostępniania Stadionu na podstawie Umowy/umowy dzierżawy nie korzysta/nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z tego podatku.

Stanowisko organów podatkowych

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 6 marca 2024 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.55.2024.2.KSA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS” lub „Organ”) stwierdził, że: „odpłatne udostępnienie Infrastruktury na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku”.

Także w interpretacji indywidualnej z dnia 21 lipca 2023 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.229.2023.2.AS, DKIS uznał, że: „z tytułu świadczenia przez Gminę odpłatnej usługi dzierżawy majątku dwóch Infrastruktur: Infrastruktura A i Przychodni POZ, Gmina będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, w związku z czym czynności te będą stanowić czynności opodatkowane podatkiem VAT, niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku”.

Analogiczne stanowisko przyjął Organ w interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2022 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.708.2021.2.SK, w której wskazał, że „Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że z tytułu dzierżawy przez Państwa terenów inwestycyjnych na rzecz przedsiębiorców, na podstawie umów dzierżawy, występują/będą Państwo występowali w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynność ta stanowi/będzie stanowiła usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.”. 

Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 3 listopada 2015 r. o sygn. IPTPP1/4512-442/15-6/MSu stwierdzono, że: „Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że udostępnienie przez Gminę Stadionu w zamian za utrzymanie porządku i czystości obiektu oraz ponoszenia wszelkich związanych z tym kosztów, stanowi odpłatne świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 tej ustawy. Forma odpłatności w przedmiotowej sprawie (usługa za usługę) wskazuje, że mamy tu do czynienia z transakcjami barterowymi. (...) W związku z powyższym, w odniesieniu do przedmiotowej inwestycji, podzielić należy wyrażone we wniosku stanowisko, że udostępnienie przez Gminę Stadionu na rzecz Klubu w zamian za przedstawione świadczenia w ramach zawartych umów stanowi/będzie stanowić po stronie Gminy czynność podlegającą opodatkowaniu VAT w ramach tzw. wymiany barterowej, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT”.

Podobnie w interpretacji indywidualnej z dnia 8 marca 2016 r. o sygn. IPTPP1/4512-621/15-3/RG, stwierdzono, że: „Barter jest więc pojęciem szerszym, obejmującym swoim zakresem zamianę usług, zamianę towaru na usługę i usługi na towar. Z punktu widzenia polskiego prawa cywilnego barter jest rodzajem umowy zamiany, polegającej na równoważącej się wartościowo wymianie towaru na towar lub usługi na usługę (ewentualnie usługi na towar lub towaru na usługę), gdzie nie wchodzą w grę dodatkowe rozliczenia pieniężne między kontrahentami. (...) Reasumując należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż odpłatne udostępnienie (w ramach umowy barterowej) przez Gminę Klubowi ma charakter czynności cywilnoprawnej, to czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy i będzie świadczone przez Wnioskodawcę jako podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy podatku od towarów i usług.”.

Analogicznie w interpretacji indywidualnej z dnia 28 października 2024 r. o sygn. 0114-KDIP4-2.4012.526.2024.2.MC DKIS wskazał, że: „Barter w polskim prawie uważa się za jeden z rodzajów umowy zamiany. Celem umów barterowych jest niedokonywanie dodatkowych rozliczeń pieniężnych pomiędzy kontrahentami, a w konsekwencji maksymalne uproszczenie obrotu gospodarczego, w tym oczywiście rozliczeń podatkowych. (...) W konsekwencji, wyrażenie zgody na przedłużenie zawartej z A. umowy dzierżawy z 3 sierpnia 2011 r. do 2 sierpnia 2041 r. - w ramach transakcji o charakterze barterowym - stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy”.

Reasumując, zdaniem Gminy, odpłatne udostępnianie przez Gminę Stadionu na podstawie Umowy oraz umowy dzierżawy na rzecz Klubu/Biblioteki stanowi/stanowić będzie działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

Ad. 3.

Prawo do odliczenia VAT

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jednocześnie należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik - aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego - nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku, w związku z odpłatnym udostępnieniem Stadionu - początkowo na podstawie Umowy z Klubem, a następnie na podstawie umowy dzierżawy planowanej do zawarcia z Biblioteką - w odniesieniu do Stadionu, będącego przedmiotem Inwestycji, powyższe przesłanki są spełnione. W konsekwencji, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na Stadion w ramach Inwestycji.

W ocenie Gminy za bezsporny należy uznać fakt, iż ponoszenie wydatków związanych ze Stadionem jest konieczne i bezpośrednio związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych w postaci usług udostępniania Stadionu za odpłatnością na podstawie Umowy oraz umowy dzierżawy. Gdyby Gmina nie przystąpiła do Inwestycji, świadczenie ww. usług w ogóle nie byłoby możliwe - bez poniesienia powyższych wydatków nie powstałby bowiem przedmiot Umowy/umowy dzierżawy.

Ponadto Gmina podkreśla, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Skoro bowiem Gmina jako czynny podatnik VAT, jest/będzie zobowiązana uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych odpłatnych usług udostępniania Stadionu na podstawie Umowy/umowy dzierżawy, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tych usług.

Stanowisko organów podatkowych

Przedmiotowe stanowisko wynika przykładowo z interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 21 marca 2025 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.24.2025.2.EJU: „W tym miejscu należy zauważyć, że jak wskazano wyżej, odpłatne udostępnienie obiektu sportowego (budynku(...)) na rzecz najemcy/dzierżawcy, na podstawie umowy najmu/dzierżawy, za którą będą Państwo pobierali wynagrodzenie, będzie stanowiło usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku. Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi zatem do stwierdzenia, że w Państwa przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.”.

Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone przez DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 1 sierpnia 2023 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.361.2023.1.MBN: „Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina ma/będzie miała możliwość odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. inwestycji. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a powstała infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do odpłatnego udostępnienia na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy opodatkowanej podatkiem VAT. Zatem infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację Inwestycji przysługuje Gminie pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.”.

Także w interpretacji indywidualnej z dnia 28 czerwca 2023 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.200.2023.2.ID DKIS wskazał co następuje: „W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi związane z realizacją inwestycji pn. „(...)”, będą miały związek z wykonywaniem przez Gminę wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Skoro Wnioskodawca będzie wykorzystywał powstałą inwestycję wyłącznie do odpłatnego udostępniania przedmiotowej inwestycji na rzecz Spółki - na podstawie umowy dzierżawy - to będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego.”.

Podobny pogląd przyjął DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2022 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.103.2022.2.MD, w której Organ stwierdził, że: „W rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione. Jak wynika z okoliczności sprawy, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a ponadto dzierżawa obiektu będzie stanowić dla Państwa czynność opodatkowaną podatkiem VAT niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania. Tym samym, będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych na budowę opisanego budynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.”.

Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 3 listopada 2015 r. o sygn. IPTPP1/4512-442/15-6/MSu stwierdzono, że: „Skoro w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do inwestycji, dojdzie po stronie Gminy do odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne na modernizację Stadionu udostępnionego Klubowi w zamian za przedstawione świadczenia w ramach zawartych Umów, bowiem wydatki te służą/będą służyły wykonaniu czynności opodatkowanych. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż „Gmina jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne na modernizację Stadionu” należy uznać za prawidłowe”.

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2023 r. o sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.100.2018.24.MH DKIS wskazał: „Zatem, skoro jak wskazała Państwa Gmina - umowa zawarta ze Spółdzielnią - ma charakter barteru usług, czyli na jej podstawie obie strony świadczą sobie wzajemne usługi - uznać należy, że w sprawie dochodzi/dojdzie do świadczenia odpłatnego w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, udostępnienie przez Państwa Gminę infrastruktury na rzecz Spółdzielni w zamian za świadczenie Spółdzielni, stanowi/będzie stanowiło pod stronie Państwa Gminy czynność podlegającą opodatkowaniu, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT. Skoro, w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do Infrastruktury w związku z jej udostępnieniem Spółdzielni na podstawie umowy nr, doszło/dojdzie po stronie Państwa Gminy do odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, Państwa Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "...", bowiem wydatki te służą/będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych”.

Analogicznie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lutego 2019 r. o sygn. 0114-KDIP4.4012.792.2018.2.AS DKIS wskazał: „Jak wykazano w odpowiedzi na pytanie 1, udostępnienie przez Gminę infrastruktury na rzecz Związku w zamian za świadczenia realizowane na jej rzecz przez Związek w ramach umowy barteru, będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu, niekorzystającą ze zwolnienia. Ponadto jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji w świetle powołanych regulacji prawnych oraz opisanego zdarzenia przyszłego, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a także nabywane towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne na budowę przedmiotowej infrastruktury.”.

Stanowisko organów podatkowych a rynkowość czynszu

Co więcej, w znanych Gminie interpretacjach indywidualnych wydawanych w ostatnim czasie potwierdzano możliwość dokonania odliczenia VAT przy ustaleniu kwoty rocznego czynszu na poziomie ok. 1-2,5% wartości inwestycji.

Prawo do odliczenia VAT przy analogicznie ukształtowanej wysokości czynszu potwierdzono m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych DKIS:

·z dnia 9 grudnia 2024 r. o sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.916.2024.2.MG: „W ramach przedmiotowej Inwestycji Gmina buduje zadaszone lodowisko z funkcją ... oraz boisko ..., które będzie pełniło funkcje rekreacyjne. (...) Po zakończeniu Inwestycji, na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, Gmina zamierza wydzierżawić opisany powyżej nowy zespół obiektów (opisany w dalszej części Wniosku jako: „Lodowisko”) na rzecz spółki kapitałowej - B Sp. z o.o. (dalej: „Dzierżawca” lub „Spółka”), w której Gmina posiada 100% udziałów. Umowa dzierżawy zostanie zawarta na okres 10 lat. Z tytułu świadczenia usługi udostępniania Lodowiska na podstawie umowy dzierżawy, Gmina będzie pobierać od Dzierżawcy czynsz ustalony o kryteria rynkowe. Gmina szacuje, że wysokość czynszu będzie wynosiła około ... złotych rocznie, co stanowi około 2,5% wartości Inwestycji rocznie. (...) Zatem, w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Państwa Gminę na realizację Inwestycji, w ramach której powstanie Lodowisko, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, będą spełnione. Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a przedmiotowe zakupy towarów i usług dokonywane w ramach Inwestycji będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT oraz będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. Reasumując, będą mieli Państwo pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych poniesionych na realizację Inwestycji pn.: ”...”;

·z dnia 29 października 2024 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.394.2024.2.KK: „Wartość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w wysokości ok. 2,5% stawki amortyzacji, co umożliwi zwrot nakładów inwestycyjnych w ok. 40 lat. (...) Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Państwo - czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT - będą uprawnieni do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych na budowę Infrastruktury. Z opisu sprawy wynika bowiem, że wybudowaną Infrastrukturę w ramach przedmiotowej Inwestycji zamierzają Państwo odpłatnie udostępnić na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy, która to czynność - jak rozstrzygnięto wyżej - będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki. Ponoszone przez Państwa wydatki na wybudowanie Infrastruktury będą zatem miały związek z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi.”;

·z dnia 18 września 2024 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.378.2024.1.KSA: „Z opisu sprawy wynika, że zrealizowali Państwo inwestycję pn. "(...)". Bezpośrednio po oddaniu do użytkowania przebudowanej w ramach Inwestycji Infrastruktury udostępnili ją Państwo odpłatnie na rzecz (...) Ośrodka Kultury w (...) na podstawie umowy dzierżawy. (...) Aktualna wysokość czynszu dzierżawnego wynosi (...) zł netto miesięcznie. Taka kwota czynszu odpowiada co najmniej 2,5% wartości Inwestycji w skali roku i jest równa wartości stawki amortyzacji dla przedmiotu dzierżawy. (...) W przedmiotowej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, które warunkują prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz Infrastruktura, która powstała w ramach realizacji Inwestycji, jest przez Państwa wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. "(...)";

·z dnia 16 czerwca 2023 r. o sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.101.2023.4.AJB: „Przewidywany czynsz dzierżawny w skali roku wyniesie zatem 2% wartości Inwestycji i będzie stanowił dla Miasta stały dochód, otrzymywany systematycznie w długim horyzoncie czasowym. [...] W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione przez Państwa na realizację Inwestycji - jak wskazano wyżej - będą miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatnym udostępnieniem Infrastruktury, która powstanie w ramach Inwestycji, na podstawie umowy dzierżawy.”.

Reasumując, zdaniem Gminy, w związku z udostępnianiem Stadionu, objętego zakresem Inwestycji, Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na Stadion w ramach Inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego. Stronami tego stosunku są:

·odbiorca (nabywca) usługi, oraz

·podmiot świadczący usługę.

Świadczenie jest odpłatne, gdy istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi wypłacane jest wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że ze stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych Dyrektywą Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w Dyrektywie 2006/112/WE są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE:

Niniejsza dyrektywa ustanawia wspólny system podatku od wartości dodanej (VAT).

Stosownie do art. 1 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE:

Zasada wspólnego systemu VAT polega na zastosowaniu do towarów i usług ogólnego podatku konsumpcyjnego dokładnie proporcjonalnego do ceny towarów i usług, niezależnie od liczby transakcji, które mają miejsce w procesie produkcji i dystrybucji poprzedzającym etap obciążenia tym podatkiem.

VAT, obliczony od ceny towaru lub usługi według stawki, która ma zastosowanie do takiego towaru lub usługi, jest wymagalny od każdej transakcji, po odjęciu kwoty podatku poniesionego bezpośrednio w różnych składnikach kosztów.

Wspólny system VAT stosuje się aż do etapu sprzedaży detalicznej włącznie.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Aby czynność była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Na terenie Gminy funkcjonuje również Gminna Biblioteka Publiczna (dalej: „Biblioteka”), stanowiąca instytucję kultury. Gmina latach 2022-2024 zrealizowała inwestycję pn. („…”) (dalej: „Inwestycja”). W ramach Inwestycji doszło do przebudowy stadionu sportowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (dalej: „Stadion”). Stadion został oddany do użytkowania w kwietniu 2024 r. Gmina od początku realizacji Inwestycji rozważała udostępnienie jej efektów na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy/najmu bezpośrednio po oddaniu Stadionu do użytkowania. W tym zakresie Gmina prowadziła negocjacje wewnętrzne oraz z podmiotami zewnętrznymi, celem zapewnienia jak najbardziej efektywnego sposobu wykorzystywania Stadionu i udostępnienia go w oparciu o jak najkorzystniejszą dla Gminy formę umowy. Ostatecznie Gmina podjęła decyzję o oddaniu w dzierżawę Stadionu na rzecz Biblioteki. Oddanie w dzierżawę zostanie poprzedzone odpowiednim rozszerzeniem działalności Biblioteki o działalność sportową. Z uwagi na kwestie prawno-organizacyjne, w szczególności związane z rozszerzeniem działalności Biblioteki, do zawarcia umowy dzierżawy Stadionu nie doszło bezpośrednio po oddaniu go do użytkowania. Umowa dzierżawy, zgodnie z planami Gminy, ma zostać zawarta w 2025 r. Wartość przebudowy stadionu wyniosła ok. PLN brutto, w tym ok. PLN netto. Planowana wartość czynszu wyniesie ok. PLN brutto (tj. ok. PLN netto) rocznie (tj. ok. PLN brutto miesięcznie). Gmina ustalając wartość czynszu będzie zmierzać do tego, by jego wysokość umożliwiła zwrot poniesionych nakładów w ramach realizacji Inwestycji w jak najkrótszym możliwym okresie, jak również to, by była ona skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. Zamierzeniem Gminy jest ustalenie rocznej wysokości netto czynszu dzierżawnego na poziomie 2,5% wartości Inwestycji rocznie. W tym przypadku nakłady inwestycyjne poniesione na Inwestycję zwrócą się po ok. 40 latach. Stadion, od dnia oddania go do użytkowania do dnia zawarcia umowy dzierżawy, pozostaje udostępniony na podstawie umowy (dalej: „Umowa”) na rzecz Klubu Sportowego („…”) (dalej: „Klub”), będącego stowarzyszeniem kultury fizycznej. W ramach Umowy dochodzi do wymiany barterowej pomiędzy Gminą a Klubem - Gmina udostępnia Klubowi Stadion celem prowadzenia rozgrywek piłkarskich, natomiast Klub, w zamian za możliwość korzystania ze Stadionu, zajmuje się jego bieżącym utrzymaniem (tj. m.in. koszeniem trawy, sprzątaniem), tj. Klub nie płaci wynagrodzenia Gminie w pieniądzu, lecz wykonuje na jej rzecz świadczenia. Gmina udostępnia Stadion na rzecz Klubu, który może wykorzystywać go do prowadzonej przez Klub działalności statutowej w zakresie kultury fizycznej, bez ponoszenia opłat (w pieniądzu) na rzecz Gminy. Z drugiej natomiast strony, w zamian za możliwość korzystania z należącego do Gminy Stadionu, Klub zwalnia Gminę z szeregu obowiązków w zakresie utrzymania Stadionu we właściwym stanie, co stanowi jej zadanie własne, do którego realizacji jest zobowiązana (zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych). W szczególności Klub utrzymuje Stadion w odpowiednim stanie technicznym, utrzymuje porządek i czystość, dokonuje bieżących napraw, ponosi koszty konserwacji i utrzymania murawy, które w innym wypadku Gmina musiałaby ponosić samodzielnie. Gmina z tego tytułu nie uiszcza odrębnego wynagrodzenia na rzecz Klubu - świadczeniem wzajemnym dla Klubu jest w tym przypadku możliwość korzystania ze Stadionu.   

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności uznania dzierżawy stadionu oraz udostępnienia stadionu na podstawie wymiany barterowej za działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Usługi dzierżawy zostały zdefiniowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071).

W myśl art. 693 § 1 ww. ustawy Kodeks cywilny:

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Należy zauważyć, że umowa dzierżawy jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dzierżawa stanowi zatem świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wykonując cywilnoprawną umowę dzierżawy, będą Państwo występować w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a czynność odpłatnego udostępnienia stadionu na rzecz dzierżawcy na podstawie umowy cywilnoprawnej będzie stanowić usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.

Ani w ustawie, ani też w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku dla odpłatnego udostępniania stadionu. Zatem czynność ta nie będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku odpłatnego udostępniania stadionu na rzecz podmiotu zewnętrznego na podstawie umowy dzierżawy będą Państwo działać w charakterze podatnika VAT wykonującego działalność gospodarczą, a czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

W analizowanej sprawie należy także rozpatrzyć kwestię udostępnienia stadionu na podstawie wymiany barterowej za działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Mając na względzie cyt. art. 5 w zw. z art. 7 i art. 8 ustawy należy stwierdzić, że na gruncie przepisów ustawy, dostawa towarów bądź świadczenie usług podlegają opodatkowaniu co do zasady, gdy mają charakter odpłatny.

Orzecznictwo TSUE wskazuje, że odpłatność ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym; dostawcę towarów lub usługodawcę łączy z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności; wynagrodzenie jest wyrażalne w pieniądzu, co oznacza, że istnieje możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług.

Wynagrodzenie (zapłata) może mieć postać zarówno świadczenia pieniężnego, jak i rzeczowego (określonego w naturze), np. w przypadku dostawy towaru w zamian za świadczenie usługi czy też w sytuacji zamiany towarów bądź usług. Zatem odpłatną dostawę towaru (odpłatne świadczenie usług) identyfikuje się zarówno w sytuacji klasycznej transakcji (pieniądze za towar/usługę), jak również w sytuacji np. wymiany barterowej.

Barter w rozumieniu powszechnym to wymiana bezgotówkowa, czyli zamiana towaru (bądź usługi) za towar (bądź usługę). Polega na wzajemnej wymianie, bez konieczności sięgania po pieniądze. Pomimo braku rozliczenia w środkach pieniężnych, ma charakter umowy odpłatnej. Istotne jest, aby wymieniane towary/usługi były sobie równe co do wartości. Celem umów barterowych jest niedokonywanie dodatkowych rozliczeń pieniężnych pomiędzy kontrahentami, a w konsekwencji maksymalne uproszczenie obrotu gospodarczego. Należy dodać, że z orzecznictwa TSUE wynika, że zapłata musi być wyrażalna w formie pieniężnej, choć niekoniecznie w jednostkach pieniężnych (może to być np. świadczenie usługi lub dostawa towarów). Podstawą opodatkowania jest zapłata faktycznie otrzymana (którą ma otrzymać podatnik), a nie wartość oszacowana według obiektywnych kryteriów (m.in. wyroki w sprawie C-33/93 czy C-154/80).

Prawną istotę umowy zamiany regulują przepisy prawa cywilnego, a zwłaszcza art. 603 cyt. ustawy Kodeks cywilny. W rozumieniu Kodeksu cywilnego umowa zamiany jest umową konsensualną, wzajemną i zobowiązującą, a art. 603 k.c. stanowi, że:

Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.  

Zatem Kodeks cywilny – odnosząc się do zamiany jako rodzaju stosunku zobowiązaniowego – ustalił, że przedmiotem zamiany mogą być tylko rzeczy (zarówno ruchome, jak i nieruchomości).

Natomiast z treści art. 604 Kodeksu cywilnego:

Do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oznacza wykonanie tych czynności za wynagrodzeniem. Przepisy podatkowe nie zawierają jakichkolwiek ograniczeń, co do formy zapłaty.

Wynagrodzenie (zapłata) – jak wskazano powyżej - nie musi nastąpić w formie świadczenia pieniężnego. Może to być również świadczenie rzeczowe.

Świadczenia rzeczowe mogą również zostać uznane za transakcje barterowe. Barter w polskim prawie uważa się za jeden z rodzajów umowy zamiany. Celem umów barterowych jest niedokonywanie dodatkowych rozliczeń pieniężnych pomiędzy kontrahentami, a w konsekwencji maksymalne uproszczenie obrotu gospodarczego, w tym oczywiście rozliczeń podatkowych. Należy podkreślić, że barter polega nie tylko na równoważącej się wartościowo transakcji towar za towar, lecz również: usługa za usługę, towar za usługę, lub usługa za towar.

Podstawowym założeniem i istotą umów barteru jest brak konieczności ponoszenia dodatkowych świadczeń, a to, czy strony umówią się na wymianę towaru za towar, usługi za usługę, czy też towaru za usługę nie ma istotnego znaczenia.

Barter jest więc pojęciem szerszym, obejmującym swoim zakresem zamianę usług, zamianę towaru na usługę i usługi na towar. Z punktu widzenia polskiego prawa cywilnego barter jest rodzajem umowy zamiany, polegającej na równoważącej się wartościowo wymianie towaru na towar lub usługi na usługę (ewentualnie usługi na towar lub towaru na usługę), gdzie nie wchodzą w grę dodatkowe rozliczenia pieniężne między kontrahentami.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że przesłanką opodatkowania czynności, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, jest odpłatność dostawy towarów lub świadczenia usług. Warunek ten jest spełniony w przypadku opisanych transakcji barterowych. W ramach stosunków łączących Państwa z Klubem Sportowym można wyodrębnić świadczenia wzajemne w ramach tzw. wymiany barterowej: udostępnienie stadionu w zamian za przejęcie kosztów jego utrzymania, tj. utrzymania w odpowiednim stanie technicznym, porządku, czystości, dokonywania bieżących napraw, ponoszenia kosztów konserwacji i utrzymania murawy.

Zapłatą dla Klubu Sportowego z tytułu jego świadczeń na rzecz Państwa jest możliwość korzystania ze stadionu. Z kolei zapłatą dla Państwa za udostępnienie stadionu jest przejęcie przez Klub Sportowy kosztów jego utrzymania, tj. utrzymania w odpowiednim stanie technicznym, porządku, czystości, dokonywania bieżących napraw, ponoszenia kosztów konserwacji i utrzymania murawy.

Wskazać również należy, że w analizowanej sprawie dla czynności udostępniania przez Państwa przebudowanego stadionu w oparciu o umowę barteru, występują Państwo w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, ponieważ efekty tej inwestycji są wykorzystywane przez Państwa w oparciu o umowę cywilnoprawną zawartą z Klubem Sportowym.

Ani w ustawie, ani też w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku dla udostępnienia stadionu na podstawie wymiany barterowej. Zatem czynność ta nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku udostępniania stadionu na rzecz podmiotu zewnętrznego na podstawie wymiany barterowej działają Państwo w charakterze podatnika VAT wykonującego działalność gospodarczą, a czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą także prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na przebudowę stadionu.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W rozpatrywanej sprawie wskazałem, że w przypadku odpłatnego udostępniania stadionu na rzecz podmiotu zewnętrznego na podstawie umowy dzierżawy będą Państwo działać w charakterze podatnika VAT wykonującego działalność gospodarczą, a czynność ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Wskazałem też, że w przypadku udostępniania stadionu na rzecz podmiotu zewnętrznego na podstawie wymiany barterowej działają Państwo w charakterze podatnika VAT wykonującego działalność gospodarczą, a czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione przez Państwa na  przebudowę stadionu - jak wskazano wyżej – mają/będą miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatnego udostępniania stadionu na rzecz podmiotu zewnętrznego na podstawie umowy dzierżawy oraz udostępnienia stadionu na podstawie wymiany barterowej. Ponadto z opisu sprawy wynika, że wartość przebudowy stadionu wyniosła ok. PLN brutto, w tym ok. PLN netto, planowana wartość czynszu wyniesie ok. PLN brutto (tj. ok. PLN netto) rocznie (tj. ok. PLN brutto miesięcznie), planowana roczna wysokość netto czynszu dzierżawnego będzie stanowić 2,5% wartości Inwestycji rocznie, a Gmina przy ustalaniu wysokości czynszu dzierżawnego uwzględnia/będzie uwzględniać kryteria takie jak wysokość nakładów, tj. otrzymanego dofinansowania i wkładu własnego w realizację ww. projektu, okres zwrotu inwestycji i stawkę amortyzacji. Nakłady inwestycyjne poniesione na Inwestycję zwrócą się po ok. 40 latach.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na przebudowę stadionu, ponieważ bezpośrednio po oddaniu do użytkowania ww. stadion służy do udostępniania na rzecz podmiotu zewnętrznego na podstawie wymiany barterowej oraz będzie służył do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy, tj. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku przysługuje Państwu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia i zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy.

Ta interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanych pytań przyporządkowanych do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W szczególności z okoliczności sprawy przedstawionych przez Państwa nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określone odmienny stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) lub organ ustali, że wysokość czynszu dzierżawnego z tytułu dzierżawy stadionu na rzecz Biblioteki, będzie odbiegała od realiów rynkowych, czy też nie będzie umożliwiała zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych i będzie skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że stadion nie był/nie będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych, interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, zauważam że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.