Zastosowanie stawki 0% dla usługi związanej z organizacją frachtu i ubezpieczenia CARGO w ramach usługi spedycyjnej. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.5.2022.1.RD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.5.2022.1.RD

Temat interpretacji

Zastosowanie stawki 0% dla usługi związanej z organizacją frachtu i ubezpieczenia CARGO w ramach usługi spedycyjnej.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku  od towarów i usług  jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 4 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki 0% dla usługi związanej z organizacją frachtu morskiego i ubezpieczenia Cargo w ramach usługi spedycjnej. Treść wniosku jest nastepujca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą  zarejestrowaną (także mającą siedzibę) w Polsce i jest czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Jest Pan  operatorem logistycznym, świadczącym szeroko pojęte usługi spedycyjne obejmujące spedycję morską, spedycję drogową, a także działa jako agencja celna. W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi zarówno na rzecz podmiotów krajowych, kontrahentów unijnych i pozaunijnych, a także sporadycznie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Świadczy Pan także usługi spedycji oraz pośrednictwa służące między innymi bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom. Świadczone przez Pana usługi obejmują organizacje transportu towarów w ramach importu lub eksportu, a także tranzytu.

Działając na podstawie otrzymanego zlecenia spedycyjnego od swojego kontrahenta (w tym przypadku importera) posiadającego siedzibę swojej działalności gospodarczej na terytorium kraju, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, organizuje Pan obsługę towarów przewożonych w kontenerach z krajów trzecich m.in. z Chin do Portów na terenie kraju (PL).

Pan dokumentuje świadczenie usługi wystawiając fakturę sprzedaży, obciążając tym samym swojego klienta - Zleceniodawcę:

1.fracht morski - VAT 0% - uwzględniony w odprawie fiskalnej na terenie Niemiec

2.ubezpieczenie - VAT 0% - uwzględniony w odprawie fiskalnej na terenie Niemiec

3.koszty terminalowe (...) - VAT 23%,

4.inne opłaty armatorskie związane ze zwolnieniem kontenera - VAT 23%

5.usługę celną tj. zgłoszenie tranzytowe T1 - VAT 23%.

Nadmienia Pan, że współpracuje z krajową firmą logistyczną obsługującą na zlecenie Pana dane transportery.

Zakup towarów, a także obsługa spedycyjna i celna świadczona przez  Pana odbywa się na warunkach dostawy: FOB Port w Chinach co oznacza, że kupujący, a zarazem Zleceniodawca Pana, organizuje we własnym zakresie odbiór towarów/kontenerów z portów chińskich drogą morską. Głównym dokumentem transportowym jest konosament morski spedytorski zwany Bill of Lading, z którego wynikają dane m.in.:

1.załadowca/eksporter z Chin,

2.odbiorca/importer - Zleceniodawca Wnioskodawcy

3.numer kontenera i założonej plomby,

4.nazwa statku i podróży,

5.Port załadunku w Chinach,

6.Port rozładunku/przeznaczenia - (...),

7.nazwa towaru i waga,

8.miejsce wystawienia i Data.

9.firma odpowiedzialna za dostawę /do kontaktu - partner Wnioskodawcy

Cena obsługi spedycyjnej świadczonej przez Pana obejmuje w głównej mierze:

1.organizację frachtu morskiego na odcinku zagranicznym z Portów morskich w Chinach do portów morskich w Polsce m.in. (...),

2.organizację Ubezpieczenia (...) towarów,

3.koszty terminalowe (THC- Terminal Handling Charge) związane z przeładunkiem pośrednim kontenera w Porcie morskim w Polsce w relacji statek - plac /terminal portowy - samochód;

4.inne opłaty armatorskie związane ze zwolnieniem kontenera jak: opłaty dokumentacyjne, ISPS, demurrage/ detention, składowanie w Porcie;

5.usługę celną tj. zgłoszenie tranzytowe T1 - unijny tranzyt zewnętrzny z Polski (...) do Oddziału Celnego zlokalizowanego na terenie państwa członkowskiego np. (...), gdzie dokonywana jest odprawa fiskalna związana z importem towarów.

Podsumowując powyższe, ta kompleksowa obsługa kończy się na sporządzeniu zgłoszenia celnego tranzytowego T1 (zlecenie Klienta) i organizacji załadunku kontenera w porcie (...).

Natomiast transport drogowy kontenera pod dozorem celnym wraz z nienaruszonym zamknięciem (plombą, założoną w (...)) na trasie (...) - miejsce odprawy celnej fiskalnej w Niemczech - realizowany jest już przez przewoźnika działającego bezpośrednio na zlecenie Klienta.

Po niemieckiej odprawie celnej fiskalnej auto z kontenerem jedzie do miejsca przeznaczenia/ rozładunku towarów z kontenera zlokalizowanego na terytorium Polski.

Kupujący/importer zleca niemieckiej agencji celnej dokonanie zgłoszenia celnego w procedurze celnej 4200 tzn. jednoczesne dopuszczenie do swobodnego obrotu i wprowadzenie do obrotu krajowego towarów, które podlegają dostawie zwolnionej z podatku VAT do innego państwa członkowskiego oraz w stosownych przypadkach, podlegają procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Wystawia Pan fakturę sprzedaży ze stawką VAT 0% tytułem frachtu oraz organizacji ubezpieczenia (...). Koszty te, na podstawie wystawionych dokumentów uwzględniane są przez niemiecką agencję celną w odprawie fiskalnej importowanego towaru na terenie innego państwa członkowskiego (np. Niemcy).

Zleceniodawca Podatnika (klient) dla potrzeb podatku od towarów i usług rozlicza powyższą transakcję w ramach nietransakcyjnego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i wykazuje stosowny podatek należny deklaracji VAT-7 (plik JPK-V7) jako wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Pan jest w posiadaniu dokumentacji:

  • niemiecki dokument SAD - dokumentujący odprawę fiskalną importowanych towarów, w którym widoczne jest naliczenie do podstawy opodatkowania wartości frachtu i ubezpieczenia wynikające z faktury Pana sprzedaży,
  • konosament morski spedytorski, z którego wynika docelowe miejsce przeznaczenia towaru – Polska, deklarację JPK V7, w której Zleceniodawca Pana rozlicza wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wg wartości obejmującej podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług z odprawy fiskalnej.

Pytanie

Czy  prawidłowo Pan stosuje stawkę VAT 0% dla świadczonej usługi organizacji frachtu i ubezpieczenia CARGO w swoich fakturach dokumentujących sprzedaż usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Pana zdaniem sprzedaż świadczonych usług prawidłowo rozliczana jest ze stawką VAT 0%. Pan świadczy usługi związane bezpośrednio z importem towarów, a koszty tych usług zostały uwzględnione w niemieckiej odprawie fiskalnej. Podatnik jest w posiadaniu dokumentacji: 1 - z której jednoznacznie wynika, że do podstawy opodatkowania zostały wliczone wartości z faktur Pana sprzedaży - najpierw w ramach odprawy fiskalnej na terenie Niemiec (niemiecki SAD), a później w ramach nietransakcyjnego wewnątrzwspólotowego nabycia towarów u swojego kotrahenta, który rozlicza podatek należny w deklaracji JPK-V7 za dany okres (plik JPK-V7 wraz z UPO), 2- wskazującej przemieszczenie towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju - konosament, 3 - faktura dokumentująca zakup importowanego towaru.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.  

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy,

przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy,

przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego – zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy – rozumie się,

terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Natomiast przez import towarów – zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy – rozumie się,

przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi, od tego bowiem zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu tym podatkiem w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy,

na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą.

Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy, w myśl tego artykułu,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy,

miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast w myśl art. 28b ust. 2 ustawy,

w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, dla których ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 28f ust. 1a ustawy,

miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

1.posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;

2.posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy,

miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Natomiast zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy,

miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Powyższy przepis jest implementacją przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1 z dnia 11 grudnia 2006 r.) zwanej dalej „Dyrektywą”. W myśl art. 60 Dyrektywy,

miejscem importu towarów jest państwo członkowskie, na którego terytorium znajdują się towary w momencie ich wprowadzenia do Wspólnoty.

Jak stanowi art. 29a ust. 1 ustawy,

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy,

podstawa opodatkowania obejmuje:

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy,

podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Stosownie do treści art. 30b ust. 4 ustawy,

podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1-3a, obejmuje koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia – o ile nie zostały włączone do wartości celnej – ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

W myśl art. 30b ust. 5 ustawy,

przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w liście przewozowym lub jakimkolwiek innym dokumencie przewozowym, na podstawie którego towary są importowane. W przypadku braku takiej informacji za pierwsze miejsce przeznaczenia uważa się miejsce pierwszego przeładunku na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 85 Dyrektywy,

podstawą opodatkowania jest wartość celna określona zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowymi.

Stosownie do art. 86 ust. 1 Dyrektywy,

podstawa opodatkowania obejmuje następujące elementy, o ile nie zostały one włączone wcześniej:

a.podatki, cła, opłaty i inne należności należne poza państwem członkowskim importu, a także inne należności z tytułu importu, z wyłączeniem VAT do pobrania;

b.koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego importu, jak również koszty dodatkowe wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie wystąpienia zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego.

W myśl art. 86 ust. 2 Dyrektywy,

do celów ust. 1 lit. b) "pierwsze miejsce przeznaczenia" oznacza miejsce wymienione w liście przewozowym lub jakimkolwiek innym dokumencie przewozowym, na którego podstawie towary są importowane do państwa członkowskiego importu. W przypadku braku takiej informacji za pierwsze miejsce przeznaczenia uważa się miejsce pierwszego przeładunku w państwie członkowskim importu.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Na mocy art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy,

stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków.

W myśl art. 83. ust. 1 pkt 9a ustawy,

stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków.

Zgodnie z art. 83. ust. 1 pkt 23 ustawy,

stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast stosownie do art. 83 ust. 3 ustawy,

przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

1.przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b.z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2.przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3.usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Jak stanowi art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy,

dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1.towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

Z analizy powyższych przepisów wynika, że usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, o ile są związane z międzynarodowym transportem towarów, korzystają  z preferencyjnego opodatkowania stawką 0% podatku.

Przy określaniu z jaką konkretnie usługą mamy do czynienia warto mieć na uwadze specyfikę danego świadczenia i obowiązki ciążące na stronach umowy, w szczególności rodzaj i charakter składających się na daną usługę czynności. Kwestie te, zgodnie z zasadą swobody zawierania umów, regulowane są w zawieranych przez strony umowach cywilnoprawnych, jednakże nie mogą one naruszać obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Na gruncie prawa cywilnego, zgodnie z art. 794 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.),

przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Spedytor może występować w imieniu własnym albo w imieniu dającego zlecenie.

Spedytor oprócz wysłania lub odbioru przesyłki (w myśl art. 797, art. 798, art. 799 Kodeksu cywilnego) zobowiązany jest między innymi do,

1.podejmowania czynności potrzebnych do uzyskania zwrotu nienależnie pobranych sum z tytułu przewoźnego, cła i innych należności związanych z przewozem przesyłki;

2.podjęcia czynności potrzebnych do zabezpieczenia praw dającego zlecenie lub osoby przez niego wskazanej względem przewoźnika albo innego spedytora;

3.ponoszenia odpowiedzialności za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonywaniu zlecenia, chyba, że nie ponosi winy w wyborze.

Z art. 800 Kodeksu cywilnego wynika, że spedytor może sam dokonać przewozu. W tym wypadku spedytor ma jednocześnie prawa i obowiązki przewoźnika.

Zatem, pod pojęciem „spedycja” mieści się znacznie szerszy zakres czynności niż pod pojęciem „transport”. Transport to z reguły umowa o przewóz, natomiast spedycja może obejmować cały szereg czynności: odebranie towaru od nadawcy, dostarczenie do miejsca formowania przesyłki, załadunek, przewóz, wyładunek, dostarczenie do ostatecznego odbiorcy, załatwienie wszelkich formalności i wypełnienie dokumentacji. Nie oznacza to jednak, że spedytor musi sam wykonać wszystkie te czynności. Działalność spedytora może ograniczać się jedynie do znalezienia firmy, która wszystkie te czynności wykona na jego zlecenie.

Z opisu sprawy wynika, że posiada Pan siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.  Jest Pan operatorem logistycznym, świadczącym szeroko pojęte usługi spedycyjne obejmujące spedycję morską, spedycję drogową, a także działa jako agencja celna. W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi spedycji oraz pośrednictwa służące między innymi bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom. Świadczone przez Pana usługi obejmują organizację transportu towarów w ramach importu lub eksportu, a także tranzytu.

Działając na podstawie otrzymanego zlecenia spedycyjnego od swojego kontrahenta (w tym przypadku importera) posiadającego siedzibę swojej działalności gospodarczej na terytorium kraju, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, organizuje Pan obsługę towarów przewożonych w kontenerach z krajów trzecich m.in. z Chin do Portów na terenie kraju (PL), przy czym odprawa celna odbywa się na terytorium Niemiec. Dokumentuje Pan świadczenie usługi wystawiając fakturę sprzedaży, obciążając tym samym swojego klienta – Zleceniodawcę m.in. za  fracht morski - VAT 0% - uwzględnione w odprawie fiskalnej na terenie Niemiec, za  ubezpieczenie - VAT 0% - uwzględniony w odprawie fiskalnej na terenie Niemiec. Nadmienia Pan, że współpracuje z krajową firmą logistyczną obsługującą na zlecenie Pan dane transportery. Zakup towarów, a także obsługa spedycyjna i celna świadczona przez  Pana odbywa się na warunkach dostawy: FOB Port w Chinach co oznacza, że kupujący, a zarazem Zleceniodawca Pana, organizuje we własnym zakresie odbiór towarów/kontenerów z portów chińskich drogą morską. Głównym dokumentem transportowym jest konosament morski spedytorski zwany Bill of Lading, z którego wynikają dane m.in.: załadowca/eksporter z Chin, odbiorca/importer - Zleceniodawca Wnioskodawcy, numer kontenera i założonej plomby, nazwa statku i podróży, port załadunku w Chinach, port rozładunku/przeznaczenia - Gdańsk, nazwa towaru i waga, miejsce wystawienia i Data. firma odpowiedzialna za dostawę /do kontaktu - partner Wnioskodawcy.

Cena obsługi spedycyjnej świadczonej przez Pana obejmuje w głównej mierze: organizację frachtu morskiego na odcinku zagranicznym z Portów morskich w Chinach do portów morskich w Polsce m.in. Gdańsk, organizację Ubezpieczenia CARGO towarów, koszty terminalowe (THC- Terminal Handling Charge) związane z przeładunkiem pośrednim kontenera w Porcie morskim w Polsce w relacji statek - plac /terminal portowy – samochód, inne opłaty armatorskie związane ze zwolnieniem kontenera jak: opłaty dokumentacyjne, ISPS, demurrage/ detention, składowanie w Porcie,  usługę celną tj. zgłoszenie tranzytowe T1 -unijny tranzyt zewnętrzny z Polski (Oddział Celny Graniczny Baza Kontenerowa Gdańsk) do Oddziału Celnego zlokalizowanego na terenie państwa członkowskiego np. Niemiec, gdzie dokonywana jest odprawa fiskalna związana z importem towarów.

Ta kompleksowa obsługa kończy się na sporządzeniu zgłoszenia celnego tranzytowego T1 (zlecenie Klienta) i organizacji załadunku kontenera w porcie Gdańsk.

Natomiast transport drogowy kontenera pod dozorem celnym wraz z nienaruszonym zamknięciem (plombą, założoną w Chinach) na trasie Port Gdańsk - miejsce odprawy celnej fiskalnej w Niemczech - realizowany jest już przez przewoźnika działającego bezpośrednio na zlecenie Klienta. Po niemieckiej odprawie celnej fiskalnej auto z kontenerem jedzie do miejsca przeznaczenia/ rozładunku towarów z kontenera zlokalizowanego na terytorium Polski. Kupujący/importer zleca niemieckiej agencji celnej dokonanie zgłoszenia celnego w procedurze celnej 4200 tzn. jednoczesne dopuszczenie do swobodnego obrotu i wprowadzenie do obrotu krajowego towarów, które podlegają dostawie zwolnionej z podatku VAT do innego państwa członkowskiego oraz w stosownych przypadkach, podlegają procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Pan wystawia fakturę sprzedaży ze stawką VAT 0% tytułem frachtu oraz organizacji ubezpieczenia CARGO. Koszty te, na podstawie wystawionych dokumentów uwzględniane są przez niemiecką agencję celną w odprawie fiskalnej importowanego towaru na terenie innego państwa członkowskiego (np. Niemcy). Zleceniodawca Pana (klient) dla potrzeb podatku od towarów i usług rozlicza powyższą transakcję w ramach nietransakcyjnego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i wykazuje stosowany podatek należny deklaracji VAT-7 (plik JPK-V7) jako wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Pan jest w posiadaniu dokumentacji: niemiecki dokument SAD - dokumentujący odprawę fiskalną importowanych towarów, w którym widoczne jest naliczenie do podstawy opodatkowania wartości frachtu i ubezpieczenia wynikające z faktury sprzedaży Pana,  konosament morski spedytorski, z którego wynika docelowe miejsce przeznaczenia towaru - Polska deklarację JPK V7, w której Zleceniodawca Pana rozlicza wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wg wartości obejmującej podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług z odprawy fiskalnej.

Wątpliwości Pana dotyczą kwestii, zastosowania stawki VAT 0% dla świadczonej usługi organizacji frachtu i ubezpieczenia CARGO na podstawie posiadanych dokumentów. 

Odnosząc się do Pana wątpliwości mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że czynności podejmowane przez Pana będące przedmiotem wątpliwości  (tj. usługa organizacji frachtu i ubezpieczenia CARGO) mające na celu obsługę towarów przewożonych w kontenerach spełniają definicję usług spedycji,  o których mowa w art. 794 Kodeksu cywilnego. W ramach tej obsługi spedycyjnej świadczonej przez Pana na rzecz kontrahenta  (importera) wliczane są m.in. koszty związane z organizacją frachtu morskiego na odcinku zagranicznym z Portów morskich w Chinach do portów morskich w Polsce  i organizacja Ubezpieczenia CARGO towarów. Ponadto firma logistyczna współpracująca z Panem obsługuje na Pana zlecenie dane transportery. Ze względu na to, że usługa spedycyjna związana jest z importem towarów (są to towary przewożone w kontenerach z krajów trzecich m.in. z Chin do portu na terenie Polski) to należy uznać, że Pan świadczy na rzecz swojego kontrahenta usługi spedycji międzynarodowej, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy.

Jak wskazano przedmiotowe usługi spedycji międzynarodowej świadczy Pan na rzecz swojego kontrahenta (importera) posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju oraz zarejestrowanego jako czynny podatnik podatku VAT. W odniesieniu do świadczonej usługi spedycyjnej związanej z obsługą towarów  nie znajdą zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia określone w przepisach art. 28e, art. 28f  ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. W tej sytuacji do świadczonej przez Pana usługi spedycyjnej (w ramach której wchodzą koszty związane z organizacją frachtu i ubezpieczenia CARGO)  na rzecz kontrahenta zarejestrowanego na terytorium kraju znajduje  zastosowanie ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia wyrażona w art. 28b ustawy. W związku z powyższym miejscem świadczenia i opodatkowania stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy będzie miejsce w którym kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej tj. w przedmiotowym przypadku Polska. Zatem usługa spedycyjna w ramach której będzie świadczona usługa organizacji frachtu i ubezpieczenia CARGO będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce. Jednakże aby zastosować mógł Pan stawkę podatku 0% do świadczonych usług będących przedmiotem wątpliwości (organizacja frachtu morskiego i ubezpieczenie CARGO) powinien posiadać Pan w swej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne świadczenie usług transportu międzynarodowego.

Jak wynika z uregulowań powołanego wyżej art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo podatnika do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim. Podstawowe znaczenie dla udokumentowania międzynarodowego transportu towarów jest list przewozowy stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, który potwierdzałby okoliczność, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Dopuszczalne są też inne dokumenty, przy czym ustawodawca nie określił jakie to mają być dowody, jednak muszą one jednoznacznie, w sposób niebudzący wątpliwości, potwierdzać spełnienie ww. wymogu.

Ponadto, aby móc skorzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, w sytuacji gdy ma miejsce przewóz towarów z kraju trzeciego na terytorium UE – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, podatnik powinien posiadać dokument potwierdzony przez właściwy  urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Wynika to wprost z przepisu art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy.

W świetle powyższych uwag należy zauważyć, że w swej dokumentacji odnośnie świadczonej usługi spedycyjnej posiada Pan niemiecki dokument SAD - dokumentujący odprawę fiskalną importowanych towarów na terytorium Niemiec, w którym widoczne jest naliczenie do podstawy opodatkowania wartości frachtu i ubezpieczenia wynikające z faktury Pana  sprzedaży, konosament morski spedytorski, z którego wynika docelowe miejsce przeznaczenia towaru – Polska, deklarację JPK V7, w której Zleceniodawca  Pana rozlicza wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wg wartości obejmującej podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług z odprawy fiskalnej. Należy jednak zauważyć, że organizuje Pan obsługę towarów przewożonych z krajów trzecich z Chin do Portu na terenie kraju, przy czym co istotne odprawa celna odbywa się na terytorium Niemiec. Zatem w myśl art. 26a ustawy (art. 60 Dyrektywy) miejscem importu towarów w przedmiotowym przypadku jest terytorium Niemiec tj. terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej. Ponadto z uwagi fakt, że w momencie odprawy celnej w  Niemczech znane jest miejsce przeznaczenia (Polska) to wartość transportu do tego miejsca przeznaczenia wlicza się do podstawy opodatkowania importu zgodnie z art. 30b ust. 4 ustawy (art. 86 ust. 1 lit. b Dyrektywy).

Tym samym, w przypadku dokonywania odprawy celnej towarów (dopuszczenia do obrotu) w kraju innym niż Polska (Niemcy), do transakcji nie znajdzie zastosowania wymóg wynikający z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji, w takim przypadku do zastosowania stawki 0% do świadczonych usług spedycyjnych nie jest konieczny dokument potwierdzający wliczenie wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, lecz jedynie dokumenty wynikające z art. 83 ust. 5 pkt 1  ustawy tj. dokumenty jednoznacznie potwierdzające, iż w wyniku przewozu z miejsca nadania (Chiny) do miejsca przeznaczenia (Polska) nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura dokumentująca wykonaną usługę spedycyjną. Zatem aby mógł Pan skorzystać ze stawki 0 %, powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie usługi spedycyjnej.

Posiadane przez Pana dokumenty (wymienione w przedstawionym stanie faktycznym) w związku z świadczoną usługą spedycyjną na rzecz kontrahenta (importera) potwierdzają, że  w wyniku przewozu z miejsca nadania (Chiny) do miejsca przeznaczenia (Polski) nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. W związku z powyższym jest Pan uprawniony do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% do świadczonych usług organizacji frachtu morskiego oraz ubezpieczenia CARGO, które to usługi realizowane są w ramach usługi spedycji międzynarodowej związanej z transportem towarów z Chin do Polski, gdzie odprawa celna odbywa się na terytorium Niemiec.  

Tym samym stanowisko  Pana należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, którą Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto informujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania w kontekście stawki podatku dla usługi organizacji frachtu i ubezpieczenia Cargo). Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Pan, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w  (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).