brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.116.2022.1.PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.116.2022.1.PS

Temat interpretacji

brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat realizuje zadania własne określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920 z późn. zm.) zwaną dalej „ustawą o samorządzie powiatowym”. Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie powiatowym do zadań własnych Powiatu należy wykonywanie określonych ustawami zadań publicznych o charakterze ponadgminnym m.in. turystyki.

Powiat realizował zadanie pn. „(…)” w ramach realizacji zadań własnych z zakresu turystyki. Zadanie było adresowane do mieszkańców Powiatu.

Zadanie jest dofinansowywane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020, na realizację operacji w zakresie poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” na warunkach określonych w umowie zawartej pomiędzy Powiatem a Województwem. Po złożeniu wniosku o płatność Powiat zostanie wezwany do przedłożenia interpretacji indywidualnej w zakresie czy realizując ww. zadanie może odzyskać uiszczony podatek VAT.

Zadanie w imieniu i na rzecz powiatu realizował Zespół Szkół, który jest jednostką organizacyjną powiatu. Podstawa prawna: Uchwała Nr (…) Zarządu Powiatu z dnia 5 sierpnia 2021 r. w sprawie udzielenia pełnomocnictwa Dyrektorowi Zespołu Szkół do realizacji operacji „(…)” z późn. zm. Pełnomocnictwo obejmowało również szczegółowe opisywanie faktur oraz ich zapłatę (od dnia 1 stycznia 2017 r. Zespół Szkół jest objęty centralizacją rozliczeń podatku VAT z Powiatem). Faktury wystawione na:

-  Nabywca: Powiat,;

-  Odbiorca: Zespół Szkół.

W ramach zadania pn. „(…)” uiszczono podatek VAT w formie płatności za:

(…), w ramach którego wykonano:

-  adaptację budynku na potrzeby bytowania zwierząt, tj.: remont budynku, instalację elektryczną, instalację wodociągową,

-  przygotowanie zagród i wybiegów dla zwierząt, przygotowanie podjazdu dla osób niepełnosprawnych,

-  zakup oświetlenia,

-  zakup ławek i koszy.

Źródła finansowania zadania: środki unijne oraz środki własne powiatu.

Zadanie pn.: „(…)” miało na celu stworzenie infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej w miejscowości (…), która będzie uzupełniała ofertę turystyczną powiatu. (…) to miejsce, w którym będą przebywały różne oswojone zwierzęta np. króliki, kozy itp. Odwiedzający obiekt będą mieli możliwość bezpośredniego kontaktu ze zwierzętami (oglądania, karmienia, poznawania ich nawyków i zwyczajów itp.). (…) będzie obiektem ogólnodostępnym, do którego wstęp będzie bezpłatny.

(…) będzie zlokalizowane na terenie Zespołu Szkół w budynku, który stanowi własność powiatu i został przekazany w trwały zarząd Zespołowi Szkół.

Zgodnie ze Statutem Zespołu przedmiotowy budynek jest szkolnym obiektem dydaktycznym, który jest częścią składową Zespołu Szkół stanowiącym bazę praktycznego kształcenia uczniów .

Aktualnie z uwagi na tzw. proces przekształceniowy funkcje ww. budynku są zawieszone.

Docelowo po zakończeniu II planowanego etapu realizacji zadania pn. „(…)” przedmiotowy budynek nadal będzie szkolnym obiektem dydaktycznym będącym częścią składową Zespołu Szkół. Nadal również będzie stanowił bazę praktycznego kształcenia uczniów w zawodzie technik rolnik oraz dodatkowo w zawodzie technik weterynarii, ale w oparciu o inne zwierzęta (w miejsce trzody chlewnej pojawią się bowiem zwierzęta typu: króliki, kozy itp.). Jednocześnie budynek będzie dostępny nieodpłatnie dla osób odwiedzających w charakterze obiektu infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej pn. „(…)”. Zakup zwierząt, bieżące utrzymanie zwierząt, koordynowanie funkcji obiektu infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej będzie realizowane przez Zespół Szkół (…).

Z tytułu realizacji zadania pn. (…) ani Powiat i, ani Zespół Szkół nie czerpał i nie będzie czerpał w przyszłości żadnych korzyści.

Pytanie

Czy na podstawie opisanego stanu faktycznego dotyczącego zrealizowanego zadania pn. „(…)” Powiat może odzyskać uiszczony podatek VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.: nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT (1-a przesłanka) oraz nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (2-a przesłanka).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (jak np. ZS) oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

Stosownie zaś do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, itd.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Powiatu pierwsza ze wskazanych przesłanek nie zostanie spełniona, gdyż realizacja przedmiotowego zadania przez Powiat jest dokonywana w ramach reżimu publicznoprawnego (wg kompetencji przypisanych ustawą o samorządzie powiatowym) i nie będzie związana z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych. Oznacza to, iż Powiat w ramach zadania nie będzie sprzedawał, wynajmował lub świadczył jakichkolwiek usług na gruncie swojej cywilnoprawnej działalności. Również Zespół Szkół mający w trwałym zarządzie obiekt służący realizacji zadań nie będzie prowadził działalności gospodarczej obejmującej w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu tej funkcji obiektu w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zdaniem Powiatu, w analizowanym przypadku, również druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona. Jak powiat wskazał w opisie sprawy, zadanie było realizowane bezpłatnie w celu zaspokojenia potrzeb lokalnej społeczności. Powiat nie czerpał i nie będzie czerpał w przyszłości z tego tytułu żadnych korzyści. W związku z powyższym zrealizowane zadanie nie służyło i nie będzie służyło Powiatowi do wykonywania czynności opodatkowanych. Powiat nie będzie pobierał żadnych opłat za zwiedzanie (…).

Reasumując, zdaniem Powiatu nie może on odzyskać podatku VAT z tytułu zrealizowanego zadania - podstawa prawna: art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.  Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-  podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-  podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 2001 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

Na tle przedstawionych okoliczności sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Jak już wyjaśniono wyżej rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art.  86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabyte towary związane z realizacją projektu pn. „(…)” nie są wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak Państwo bowiem wskazali, (…) będzie obiektem ogólnodostępnym, do którego wstęp będzie bezpłatny. Z tytułu realizacji zadania Powiat nie czerpał i nie będzie czerpał w przyszłości żadnych korzyści.

W związku z powyższym, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Jednocześnie nie mają Państwo prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).