uznania otrzymanej wpłaty pieniężnej za wynagrodzenie za czynności podlegające opodatkowaniu VAT - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.780.2021.1.IG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 stycznia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.780.2021.1.IG

Temat interpretacji

uznania otrzymanej wpłaty pieniężnej za wynagrodzenie za czynności podlegające opodatkowaniu VAT

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 listopada 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania otrzymanej od Spółki wpłaty pieniężnej, stanowiącej dobrowolne wsparcie finansowe realizacji zadania polegającego na rozbudowie odcinka sieci wodociągowej, za wynagrodzenie za czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W imieniu Gminy Urząd Gminy, jako jednostka budżetowa, prowadzi sprzedaż opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Sprzedaż prowadzona przez Urząd Gminy - jednostkę budżetową - to najem lokali mieszkalnych, budynków, dzierżawy gruntów.

Gmina, w celu realizacji swoich zadań w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, określonych w ustawie o samorządzie gminnym w tym m.in. w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków, buduje sieci wodociągowe oraz kanalizacyjne. Gmina realizuje budowę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej służącą do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT w postaci świadczenia usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Wykonaną infrastrukturę wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej obejmującej odpłatną dostawę wody i odpłatne odprowadzenia ścieków. Wydatki na budowę wodociągów i kanalizacji sanitarnej są udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę.

Po zrealizowaniu przedmiotowej inwestycji sieć wodociągowa i kanalizacyjna zostanie dalej własnością Gminy, a bieżące zarządzanie siecią przekazane zostanie w formie dzierżawy A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…), której 100% udziałów posiada Gmina. Wybudowana sieć będzie służyła Gminie wyłącznie do wykonywania odpłatnie usług dzierżawy sieci, co oznacza, że ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi i nie będą miały związku z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Gmina ma możliwość odzyskania naliczonego VAT, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na budowę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej w 100% ponieważ na wybudowanej infrastrukturze będzie prowadzona wyłącznie działalność odpłatna polegająca na czynnościach opodatkowanych - dzierżawa majątku oraz sprzedaż wody i odbioru ścieków co potwierdza Interpretacja Indywidualna nr 0115-KDITI-2.4012.486.2019.2.AD z 24 września 2019 r.

Gmina planuje rozbudowę odcinka sieci wodociągowej w miejscowości (…) od działki ewidencyjnej nr 1 do działki ewidencyjnej nr 2. B. Spółka Akcyjna z siedzibą w (…) zadeklarowała dobrowolną chęć wsparcia finansowego realizacji ww. odcinka sieci wodociągowej. (…) Gmina podpisała umowę z B. Spółką Akcyjną z której wynika iż Spółka zobowiązuje się wpłacić na dochody Gminy kwotę (…) złotych brutto (słownie: (…) złotych (…) z przeznaczeniem na rozbudowę odcinka sieci wodociągowej w miejscowości (…) od działki ewidencyjnej nr 1 do działki ewidencyjnej nr 2. Spółka wpłaci całą kwotę nie wcześniej niż (…) i nie później niż (…) Natomiast Gmina wystawi fakturę VAT dokumentującą dokonaną przez Spółkę wpłatę.

Gmina zobowiązuje się przeznaczyć całą kwotę na dofinansowanie realizacji zadania polegającego na rozbudowie odcinka sieci wodociągowej w miejscowości (…) od działki ewidencyjnej nr 1 do działki ewidencyjnej nr 2.

Wykonane w ramach realizacji zadania urządzenia stają się wyłączną własnością Gminy, bez potrzeby składania dodatkowych oświadczeń woli stron. Spółka B. może odstąpić od umowy w razie wykorzystania przez Gminę całości lub części środków pieniężnych na cel inny niż wskazany w umowie oraz niewykonania przez Gminę w terminie do (…) całości lub części rozbudowy w ramach zadania.

Ponadto Gmina w terminie 2 tygodni od zakończenia inwestycji nie później niż do (…) przekaże Spółce informację, w której poda na co zostały przeznaczone środki przekazane przez Spółkę. W razie odstąpienia przez Spółkę od zawartej umowy Gmina zwróci Spółce przekazaną kwotę lub jej część.

Pytanie

Czy wpłata pieniężna dokonana na Państwa rzecz, jako dobrowolne wsparcie finansowe realizacji zadania polegającego na rozbudowie odcinka sieci wodociągowej od działki ewidencyjnej nr 1 do działki ewidencyjnej nr 2, powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług (pierwsza część zadanego pytania)?

Państwa stanowisko w sprawie

Przekazane przez B. Spółka Akcyjna z siedzibą w (…) środki na konto Gminy stanowią dostawę towarów, które mieszczą się w definicji towaru zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy. Również, jest to świadczenie usług, gdyż przekazaniu środków towarzyszy świadczenie ze strony Gminy w postaci wybudowania konkretnego odcinka sieci wodociągowej w miejscowości (…) od działki ewidencyjnej nr 1 do działki ewidencyjnej nr 2, a w przypadku niewywiązania się z budowy Gmina musi zwrócić wpłaconą kwotę. Biorąc pod uwagę, iż przekazanie finansowego udziału w realizacji inwestycji w postaci wpłaty środków na konto ma charakter dobrowolny podatnik uważa, że czynność ta jednak mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zawartym w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie dotyczy uznania otrzymanej od Spółki wpłaty pieniężnej, stanowiącej dobrowolne wsparcie finansowe realizacji zadania polegającego na rozbudowie odcinka sieci wodociągowej, za wynagrodzenie za czynności podlegające opodatkowaniu VAT (pierwsza część zadanego pytania).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1  pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą,

opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy,

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, że generalnie – poza wyjątkami wskazanymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności odpłatne.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Wskazać należy, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z 5 lutego 1981 r. w sprawie C‑154/80 Staatssecretaris van Financien przeciwko Coöperatieve Aardappelenbewaarplaats GA ETS, które zapadło na tle przepisów Dyrektywy VAT z 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu – jak wskazał Trybunał – świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Nie każda jednak czynność stanowiąca świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Należy w tym miejscu podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

We wniosku wskazali Państwo, że są zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Planują Państwo rozbudowę odcinka sieci wodociągowej od działki ewidencyjnej nr 1 do działki ewidencyjnej nr 2. B. Spółka Akcyjna zadeklarowała dobrowolną chęć wsparcia finansowego realizacji ww. odcinka sieci wodociągowej. (…) r. Gmina podpisała umowę z B. Spółką Akcyjną, z której wynika, iż Spółka zobowiązuje się wpłacić na dochody Gminy kwotę (…) złotych brutto z przeznaczeniem na rozbudowę odcinka sieci wodociągowej. Spółka wpłaci całą kwotę nie wcześniej niż (…) i nie później niż (…) Natomiast Gmina wystawi fakturę VAT dokumentującą dokonaną przez Spółkę wpłatę.

Gmina zobowiązuje się przeznaczyć całą kwotę na dofinansowanie realizacji zadania polegającego na rozbudowie odcinka sieci wodociągowej. Wykonane w ramach realizacji zadania urządzenia stają się wyłączną własnością Gminy, bez potrzeby składania dodatkowych oświadczeń woli stron. Spółka może odstąpić od umowy w razie wykorzystania przez Gminę całości lub części środków pieniężnych na cel inny niż wskazany w umowie oraz niewykonania przez Gminę w terminie do (…) całości lub części rozbudowy w ramach zadania.

Ponadto Gmina, w terminie 2 tygodni od zakończenia inwestycji nie później niż do (…) przekaże Spółce informację, w której poda na co zostały przeznaczone środki przekazane przez Spółkę. W razie odstąpienia przez Spółkę od zawartej umowy Gmina zwróci Spółce przekazaną kwotę lub jej część.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy wpłata pieniężna dokonana na państwa rzecz, jako dobrowolne wsparcie finansowe realizacji zadania polegającego na rozbudowie odcinka sieci wodociągowej od działki ewidencyjnej nr 1 do działki ewidencyjnej nr 2, stanowi wynagrodzenie za czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że w istocie wykonają Państwo zadanie polegające na rozbudowie odcinka sieci wodociągowej w miejscowości (…) od działki ewidencyjnej nr 1 do działki ewidencyjnej nr 2, w związku z otrzymaniem środków od Spółki B. S.A. z przeznaczeniem na ten konkretnie określony cel.

Opis sprawy wskazuje, że wykonają Państwo czynność na podstawie umowy zawartej z innym podmiotem, za konkretnym wynagrodzeniem – w postaci właśnie otrzymanego od tej Spółki wsparcia.

W świetle powyższego należy uznać, że otrzymana przez Państwo od Spółki kwota, stanowi zapłatę za wykonanie (…) od działki ewidencyjnej nr 1 do działki ewidencyjnej nr 2,w związku z zawartą ze Spółką umową.

Określenie przekazanej kwoty mianem „dobrowolnego wsparcia finansowego” na gruncie prawa cywilnego nie może wpływać na kwalifikację czynności na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.),

przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Z powyższego wynika, że darowizna jest świadczeniem jednostronnym, gdyż darczyńca nie żąda od obdarowanego żadnego świadczenia wzajemnego.

W przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z taką sytuacją, bowiem występuje skonkretyzowane świadczenie w zamian za otrzymane określone wynagrodzenie. W  analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją w której - w związku z umową zawartą ze Spółką – są Państwo zobowiązani do rozbudowy odcinka sieci wodociągowej w miejscowości (…) od działki ewidencyjnej nr 1 do działki ewidencyjnej nr 2, w określonym przedziale czasu. Za powyższym przemawia również fakt, że w przypadku niewykonania całości lub części rozbudowy do (…) Spółka może odstąpić od umowy, a Państwo zwrócą Spółce przekazaną kwotę lub jej część.

Mając powyższe na uwadze, w rozpatrywanej sprawie są Państwo zobowiązani do świadczenia na rzecz Darczyńcy – B. SA - który jak wynika z łączącej strony umowy oczekuje zrealizowania zadania w terminie przewidzianym w umowie.

Wobec powyższego, w tym przypadku wystąpi świadczenie wzajemne, tj.  czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji, Państwa zachowanie przedstawione w opisie sprawy mające polegać na realizacji zadania, tj. rozbudowie odcinka sieci wodociągowej w miejscowości (…) od działki ewidencyjnej nr 1 do działki ewidencyjnej nr 2, na podstawie umownego Państwa zobowiązania do spełnienia świadczenia wzajemnego na rzecz Spółki, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że otrzymana przez Państwo kwota pieniężna, będzie stanowiła wynagrodzenie z tytułu tego świadczenia.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie uznania otrzymanej od Spółki wpłaty pieniężnej, stanowiącej dobrowolne wsparcie finansowe realizacji zadania polegającego na rozbudowie odcinka sieci wodociągowej, za wynagrodzenie za czynności podlegające opodatkowaniu VAT (pierwsza część zadanego pytania), jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

W zakresie drugiej części pytania dotyczącej stawki podatku dla opodatkowania dobrowolnego wsparcia finansowego dla rozbudowy sieci wodociągowej, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).