Dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.369.2022.1.PC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.369.2022.1.PC

Temat interpretacji

Dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lipca2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Przebudowa, rozbudowa obiektu w (…) na potrzeby Centrum Aktywności Lokalnej”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”). Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie, na podstawie art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy należą w szczególności sprawy dotyczące utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W ramach realizacji zadań własnych, Gmina w latach 2019-2022 realizuje inwestycję pn. „Przebudowa, rozbudowa obiektu w (…) na potrzeby Centrum Aktywności Lokalnej” (dalej: „Projekt”). Projekt jest finansowany zarówno ze środków własnych Gminy, jak również z uzyskanego przez Gminę dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

Przedmiotem Projektu jest rozbudowa i przebudowa obiektu świetlicy wiejskiej na potrzeby utworzenia Centrum Aktywności Lokalnej (dalej: „Centrum”). Celem Projektu jest wspieranie i rozwijanie lokalnej społeczności oraz integracja międzypokoleniowa, m.in. poprzez organizowanie zajęć z zakresu aktywizacji społecznej z uwzględnieniem aktywizacji zawodowej skierowanej do osób zagrożonych lub/ i wykluczonych społecznie. Dzięki rozbudowie i wyposażeniu obiektu powstaną nowe pracownie: gastronomiczna, krawiecko-dziewiarka, majsterkowania, multimedialna. Zajęcia realizowane w obiekcie umożliwią jednocześnie odkrywanie, wspieranie i rozwijanie siły lokalnych społeczności oraz integrację międzypokoleniową. W ramach Projektu Gmina wykonała / wykona prace remontowo-budowlane oraz zakupiła / zakupi wyposażenie niezbędne do uruchomienia Centrum.

Ponoszone w ramach Projektu wydatki zostały / zostaną udokumentowane wystawianymi na rzecz Gminy przez dostawców / usługodawców fakturami VAT z wykazanym podatkiem, na których to fakturach Gmina jest / będzie wskazana jako nabywca określonych towarów / usług (z uwzględnieniem NIP Gminy). Gmina nie dokonała odliczenia VAT z ww. faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.

Efekty zrealizowanego Projektu będą przeznaczone do użytku niekomercyjnego i będą ogólnodostępne - mają służyć mieszkańcom Gminy. Gmina nie będzie wykorzystywać Projektu do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, w szczególności nie będzie on przedmiotem np. umowy dzierżawy czy też najmu, a wszelkie prowadzone w ramach Centrum zajęcia będą nieodpłatne. Projekt stanowił będzie natomiast realizację zadań własnych Gminy, przyczyniając się do zwiększenia aktywizacji i integracji społecznej. Realizacja Projektu ściśle wiąże się z rozwojem infrastruktury, która jest udostępniana dla ogółu mieszkańców i która służy lokalnym inicjatywom. Tym samym Projekt nie ma charakteru zarobkowego, a jego efekty nie są / nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT).

Pytanie

Czy Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy nie przysługuje jej / nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, efekty zrealizowanego Projektu będą wykorzystywane do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż efekty realizowanego zadania (tutaj Centrum) będą miały ogólnodostępny (publiczny) charakter. W związku z powyższym, Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów z tytułu funkcjonowania Centrum, a także nie będzie wykorzystywała efektów Projektu do wykonywania czynności realizowanych na podstawie umów cywilnoprawnych (np. umowy najmu lub dzierżawy).

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy zdaniem Gminy nie przysługuje jej / nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu z tego względu, że Gmina podejmując działania zmierzające do realizacji prac inwestycyjnych i nabywając niezbędne towary i usługi nie występuje w charakterze podatnika VAT, a wydatki poniesione / planowane do poniesienia na realizację Projektu nie są / nie będą związane z czynnościami Gminy podlegającymi opodatkowaniu VAT.

Powyższe stanowisko potwierdza także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych wydanych w analogicznych stanach faktycznych, tj. przykładowo w interpretacji z dnia 15 lipca 2022 r., nr: 0113-KDIPT1-1.4012.381.2022.1.MSU, w której wskazano, że: „Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi byty wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty powstałe w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina z tytułu budowy przedszkola nie będzie uzyskiwać przychodów i dochodów. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. przedsięwzięcia”.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 29 października 2020 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.623.2020.1.JSZ: „Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - wydatki poniesione w związku z funkcjonowaniem świetlicy wiejskiej nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z funkcjonowaniem świetlicy wiejskiej w miejscowości..., ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w związku z funkcjonowaniem świetlicy wiejskiej nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

W konsekwencji należy uznać, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi:

a) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach realizacji zadań własnych, Gmina w latach 2019-2022 realizuje inwestycję pn. „Przebudowa, rozbudowa obiektu w (…) na potrzeby Centrum Aktywności Lokalnej”. Projekt jest finansowany zarówno ze środków własnych Gminy, jak również z uzyskanego przez Gminę dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Przedmiotem Projektu jest rozbudowa i przebudowa obiektu świetlicy wiejskiej na potrzeby utworzenia Centrum Aktywności Lokalnej. Celem Projektu jest wspieranie i rozwijanie lokalnej społeczności oraz integracja międzypokoleniowa, m.in. poprzez organizowanie zajęć z zakresu aktywizacji społecznej z uwzględnieniem aktywizacji zawodowej skierowanej do osób zagrożonych lub/ i wykluczonych społecznie. Dzięki rozbudowie i wyposażeniu obiektu powstaną nowe pracownie: gastronomiczna, krawiecko-dziewiarka, majsterkowania, multimedialna. Zajęcia realizowane w obiekcie umożliwią jednocześnie odkrywanie, wspieranie i rozwijanie siły lokalnych społeczności oraz integrację międzypokoleniową. W ramach Projektu Gmina wykonała / wykona prace remontowo-budowlane oraz zakupiła / zakupi wyposażenie niezbędne do uruchomienia Centrum. Ponoszone w ramach Projektu wydatki zostały / zostaną udokumentowane wystawianymi na rzecz Gminy przez dostawców / usługodawców fakturami VAT z wykazanym podatkiem. Efekty zrealizowanego Projektu będą przeznaczone do użytku niekomercyjnego i będą ogólnodostępne - mają służyć mieszkańcom Gminy. Gmina nie będzie wykorzystywać Projektu do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, w szczególności nie będzie on przedmiotem np. umowy dzierżawy czy też najmu, a wszelkie prowadzone w ramach Centrum zajęcia będą nieodpłatne. Projekt stanowił będzie realizację zadań własnych Gminy, przyczyniając się do zwiększenia aktywizacji i integracji społecznej. Realizacja Projektu ściśle wiąże się z rozwojem infrastruktury, która jest udostępniana dla ogółu mieszkańców i która służy lokalnym inicjatywom. Projekt nie ma charakteru zarobkowego, a jego efekty nie są / nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy Gminie przysługuje/ będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków na realizację Projektu.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując inwestycję polegającą na budowie Centrum nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz działa jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), w ramach czynności publicznoprawnych, a efekty realizacji tej inwestycji – jak wynika z wniosku – będą przeznaczone do użytku niekomercyjnego i będą ogólnodostępne - mają służyć mieszkańcom Gminy. Gmina nie będzie wykorzystywała Projektu do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, w szczególności nie będzie on przedmiotem np. umowy dzierżawy czy też najmu, a wszelkie prowadzone w ramach Centrum zajęcia będą nieodpłatne. Projekt nie ma charakteru zarobkowego, a jego efekty nie są / nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT). Celem Projektu jest wspieranie i rozwijanie lokalnej społeczności oraz integracja międzypokoleniowa, m.in. poprzez organizowanie zajęć z zakresu aktywizacji społecznej z uwzględnieniem aktywizacji zawodowej skierowanej do osób zagrożonych lub/ i wykluczonych społecznie.

W konsekwencji, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. Tym samym nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym Gminie nie przysługuje / nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „Przebudowa, rozbudowa obiektu w (…) na potrzeby Centrum Aktywności Lokalnej”.

Zatem, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).