Obowiązki podatkowe związane z demontażem, zbieraniem, transportem i unieszkodliwianiem azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.720.2022.2.AKA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.720.2022.2.AKA

Temat interpretacji

Obowiązki podatkowe związane z demontażem, zbieraniem, transportem i unieszkodliwianiem azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-uznania Gminy za podatnika w związku z realizacją zadania polegającego na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwianiu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy ....,

-uznania za podstawę opodatkowania kwoty otrzymanej dotacji, pomniejszonej o kwotę podatku należnego,

-prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 października 2022 r. (wpływ 26 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina ..... (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina zamierza zrealizować zadanie polegające na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwianiu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy ..... Zadanie będzie wykonywane na nieruchomościach będących własnością mieszkańców, którzy złożyli do Gminy odpowiedni wniosek.

Gmina wyłoniła wykonawcę zadania posiadającego stosowne uprawnienia przewidziane przepisami prawa, z którym podpisała umowę. Za przedmiotową usługę wykonawca wystawi na Gminę fakturę/faktury VAT zawierające pozycję podatek VAT naliczony.

Gmina na realizację zadania otrzyma dotację zgodnie z zawartą umową dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wnioskując o dotację Gmina wskazała planowaną liczbę nieruchomości, na których zadanie ma zostać wykonane oraz szacunkową ilość azbestu, jaka ma zostać odebrana. Wypłata dotacji nastąpi po przedstawieniu przez Gminę stosownych dokumentów, m.in. dokumentów finansowych potwierdzających poniesione nakłady, zestawienia kart przekazania odpadów, wykazu nieruchomości, z których usunięto azbest. Dotacja może zostać wykorzystana wyłącznie na realizację przedmiotowego zadania, a w rozliczeniu będą brane pod uwagę koszty bez pozycji VAT naliczony – podatek VAT naliczony nie jest kosztem kwalifikowanym. Całkowity koszt brutto wykonania zadania będzie wyższy od kwoty przyznanej dotacji. Różnicę między wartością dotacji a wartością brutto usługi pokryją właściciele nieruchomości, z którymi Gmina zawrze umowy cywilnoprawne. Nie zakłada się udziału Gminy w kosztach realizacji zadania.

W uzupełnieniu wniosku na pytanie nr 1 Organu: „Czy realizacja zadania, polegającego na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwianiu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy ...., będzie uzależniona od otrzymanego dofinansowania, tj. czy w sytuacji, gdyby Państwo nie otrzymali dotacji zadanie byłoby realizowane?” wskazali Państwo, że Gmina ..... podpisała umowę o dotację z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …, według zapisów której otrzyma dotację na realizację zadania polegającego na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwianiu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy ..... Środki zostaną udostępnione Gminie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w udziale do 60% kwoty dofinansowania oraz przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w udziale do 40% kwoty dofinansowania. Przystępując do realizacji zadania Gmina posiada więc wiedzę o tym, że dotacja zostanie udzielona. Gmina nie zamierza brać udziału w kosztach realizacji zadania, a różnicę między kwotą dotacji a kosztem realizacji zadania poniosą mieszkańcy. Brak dotacji wiązałby się z koniecznością poniesienia kosztów przez Gminę i/lub poniesienia wyższych kosztów przez mieszkańców. Trudno jest przewidzieć, czy Gmina zrealizowałaby zadanie, gdyby nie otrzymała dotacji. Zdarzenie przyszłe opisane we wniosku dotyczy sytuacji, w której dotacja jest przyznana.

Na marginesie Gmina ..... wskazuje, iż zadane pytanie dotyczy sytuacji hipotetycznej, a udzielenie pozytywnej odpowiedzi zależy od wielu niepewnych czynników, natomiast utrwalony w orzecznictwie sądowoadministracyjnym jest pogląd, zgodnie z którym zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej nie może mieć charakteru hipotetycznego, przyszłego i niepewnego, gdyż oparcie interpretacji na takim stanie faktycznym prowadziłoby do wydania interpretacji warunkowej.

Według umowy o dotację Gminie przyznano dotację do kwoty ..... zł, która jest planowanym kosztem osiągnięcia efektu ekologicznego w postaci unieszkodliwienia odpadów niebezpiecznych zawierających azbest w ilości 90 Mg/a. W przypadku obniżenia planowanych kosztów zadania wysokość przyznanej dotacji ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu. Jeżeli całkowita wartość zadania będzie wyższa, niż planowany koszt, wysokość dofinansowania nie ulega zmianie.

Przy naborze wniosków o dofinansowanie kwota dofinansowania była uzależniona od wskaźnika G – wskaźnika dochodów podatkowych gminy w przeliczeniu na jednego mieszkańca publikowanego przez Ministerstwo Finansów. Kwota dofinansowania przedsięwzięcia wynosić miała odpowiednio:

a)do 100% jego kosztów kwalifikowanych dla gmin o wartości wskaźnika G1 określonego dla roku poprzedzającego rok złożenia wniosku nie większej niż 1 500,

b)do 70% jego kosztów kwalifikowanych dla gmin o wartości wskaźnika G1 określonego dla roku poprzedzającego rok złożenia wniosku w przedziale powyżej 1 500 do 2 000,

c)do 40% jego kosztów kwalifikowanych dla gmin o wartości wskaźnika G1 określonego dla roku poprzedzającego rok złożenia wniosku 2 000.

Gmina ..... ma wskaźnik nie większy niż 1 500.

Ponadto udział środków udostępnionych przez NFOŚiGW wynosi do 60% kwoty dofinansowania, a kwota dofinansowania udzielanego ze środków udostępnionych przez NFOŚiGW w ramach programu nie może przekroczyć iloczynu 350 zł i sumy całkowitego efektu ekologicznego wyrażonego w Mg unieszkodliwionych odpadów. Natomiast udział środków udostępnionych przez WFOŚiGW w … wynosi nie więcej niż 40% kwot dofinansowania.

Ostateczna kwota dotacji będzie uzależniona od ilości unieszkodliwionego odpadu.

Gmina jest zobligowana do dostarczenia Wojewódzkiemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … rozliczenia finansowego zadania po zakończeniu jego realizacji.

Wypłata kwoty dotacji nastąpi na podstawie wniosku o płatność złożonego przez Gminę, do którego zobowiązani są Państwo dołączyć:

1.opisane pod względem merytorycznym i rachunkowym oryginały dokumentów finansowych lub innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, potwierdzających nakłady finansowe – do wglądu,

2.oświadczenie w sprawie wyboru wykonawcy zadania wg wzoru określonego przez Dotującego,

3.wykaz nieruchomości, z których usunięto odpady zawierające azbest z informacją o ilości unieszkodliwionych odpadów wg wzoru określonego przez Dotującego,

4.zestawienie kart przekazania odpadów na składowisko lub dokumentów potwierdzających przekazanie odpadów zawierających azbest do unieszkodliwienia zawierających co najmniej: datę złożenia odpadów na składowisku, masę oraz rodzaj unieszkodliwianych odpadów potwierdzające osiągnięcie efektu rzeczowego i ekologicznego,

5.kserokopie dokumentów wymienionych w pkt 1.

Na pytanie nr 4 Organu: „Czy w przypadku niezrealizowania zadania będą Państwo zobowiązani do zwrotu dotacji (otrzymanych środków)?”, odpowiedzieli Państwo: Tak.

Składając do Gminy wniosek o udział w zadaniu mieszkańcy zadeklarowali ilość odpadów do utylizacji. Wpłata mieszkańca będzie kalkulowana jako iloczyn ilości odebranych odpadów i różnicy między kwotą dotacji za 1 Mg a ceną brutto usługi wykonawcy za 1 Mg odpadu – do zadeklarowanej przez mieszkańca ilości odpadów oraz jako iloczyn ilości odebranych odpadów i ceny brutto wykonawcy za 1 Mg – powyżej zadeklarowanej przez mieszkańca ilości odpadów. Kalkulacja uwzględnia więc otrzymaną dotację – wpłata obejmuje różnicę między kosztem usługi a kwotą dotacji.

Na pytanie nr 6 Organu: „Czy gdyby przedmiotowe zadanie nie było dofinansowane, opłaty pobierane od mieszkańców gminy na ich realizację byłyby wyższe?” odpowiedzieli Państwo: Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 1 – trudno jest przewidzieć, czy w przypadku braku dofinansowania Gmina przystąpiłaby do realizacji zadania. Gdyby Gmina w takim przypadku przystąpiła do realizacji zadania – mogłoby się to wiązać z wyższymi wpłatami od mieszkańców.

Przedmiotem umów zawieranych z mieszkańcami Gminy jest usunięcie z nieruchomości wyrobów zawierających azbest poprzez ich:

-demontaż, odbiór, transport i unieszkodliwienie, lub

-odbiór, transport i unieszkodliwienie.

Cena brutto wykonawcy za 1 Mg odpadu, dla którego zostanie wykonana usługa demontażu, odbioru, transportu i unieszkodliwiania jest wyższa od ceny brutto za 1 Mg odpadu, dla którego zostanie wykonana usługa odbioru, transportu i unieszkodliwiania (bez demontażu). Stąd też mieszkańcy, na których nieruchomościach zostanie wykonana usługa wraz z demontażem będą zobligowani dopłacić do 1 Mg usuniętego odpadu wyższą kwotę od mieszkańców, na nieruchomościach których usługa zostanie wykonana bez demontażu. Niemniej jednak kalkulacja dopłaty odbywa się na takich samych zasadach  – jako różnica między kwotą dotacji a kwotą usługi. Pozostałe warunki umów są jednakowe dla wszystkich mieszkańców.

Gmina wyłoniła wykonawcę zadania. Mieszkańcy zobowiązani są do uzgodnienia z wykonawcą terminu demontażu i odbioru azbestu i wyrobów zawierających azbest, udostępnienia Wykonawcy wyłonionemu w postępowaniu ofertowym swojej nieruchomości w uzgodnionym terminie, nadzoru prowadzenia prac celem potwierdzenia ostatecznych ilości i wielkości zdemontowanego azbestu i wyrobów zawierających azbest oraz do zapłacenia należnej kwoty za wykonaną usługę. Należna od mieszkańca kwota stanowić będzie różnicę między rzeczywistym kosztem wykonania usługi a kwotą dofinansowania usługi otrzymaną przez Gminę. Wpłata mieszkańca będzie kalkulowana jako iloczyn ilości odpadów i różnicy między kwotą dotacji za 1 Mg a ceną brutto usługi wykonawcy za 1 Mg odpadu – do zadeklarowanej przez mieszkańca ilości odpadów oraz jako iloczyn ilości odpadów i ceny brutto wykonawcy za 1 Mg – powyżej zadeklarowanej przez mieszkańca ilości odpadów.

Na pytanie nr 8 Organu „Do wykonywania jakich czynności będą wykorzystywali Państwo nabywane w ramach ww. zadania, tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”

wskazali Państwo, że odpowiedź na to pytanie ma ścisły związek z zadanym przez Państwa we wniosku pytaniem nr 1, czyli czy Gmina ..... realizując zadanie polegające na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwianiu azbestu i wyrobów zawierający azbest z terenu Gminy ...... będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W przypadku otrzymania interpretacji indywidualnej zgodnej z Państwa stanowiskiem, że realizując przedmiotowe zadanie będą Państwo działać w charakterze podatnika VAT, nabywane w ramach zadania usługi należałoby wówczas traktować jako wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jeśli natomiast z otrzymanej interpretacji będzie wynikało, że realizując przedmiotowe zadanie nie będą Państwo działać w charakterze podatnika od towarów i usług, należałoby wtedy również uznać, że nabywane w ramach zadania usługi wykorzystywać będą Państwo do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednoznaczna odpowiedź na zadane w wezwaniu pytanie nie jest możliwa, uzależniona jest bowiem od otrzymanej interpretacji indywidualnej, której dotyczy uzupełniany wniosek.

Pytania

1.Czy Gmina ..... realizując zadanie polegające na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwianiu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy ...... będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług?

2.Czy kwota dotacji, którą Gmina ..... otrzyma na realizację zadania wejdzie w podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

3.Czy w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 2, ustalając podstawę opodatkowania należy pomniejszyć kwotę otrzymanej dotacji o kwotę podatku należnego, czyli czy dotacja jest kwotą brutto?

4.Czy Gmina ..... będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury/faktur wykonawcy zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Gmina ..... realizując zadanie polegające na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwianiu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy ..... będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2a tejże ustawy, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. W Państwa ocenie, usługa usuwania azbestu spełnia definicję świadczenia usług, zawartą w ustawie o podatku od towarów i usług. Gmina nabędzie przedmiotowe usługi od wykonawcy we własnym imieniu – Gmina wyłoniła wykonawcę, podpisała z nim umowę i otrzyma od niego fakturę VAT za wykonaną usługę, ale na rzecz osób trzecich – mieszkańców, którzy są właścicielami nieruchomości, na których usługa zostanie wykonana. Gmina wejdzie więc w rolę podmiotu świadczącego usługę.

Ad 2.

Kwota otrzymanej przez Gminę ..... dotacji, wejdzie w podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Według art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Gmina otrzyma dotację z przeznaczeniem na wykonanie konkretnego, przedmiotowego zadania. Właściciele nieruchomości nie poniosą całości kosztów wykonanej usługi, a różnicę między wartością usługi a wartością dotacji. W Państwa ocenie, dotacja będzie więc miała bezpośredni wpływ na cenę i wejdzie w podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ad 3.

Otrzymana kwota dotacji jest kwotą brutto, ustalając podstawę opodatkowania należy pomniejszyć kwotę otrzymanej dotacji o kwotę podatku VAT należnego. W konsekwencji, podstawą opodatkowania w przedmiotowej sprawie będzie cała wartość usługi związana z usuwaniem i unieszkodliwianiem azbestu, obejmująca kwoty: dotacji oraz wpłat mieszkańców, pomniejszone o podatek VAT należny.

Ad 4.

Gmina ..... będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury/faktur otrzymanych od wykonawcy za przedmiotowe zadanie.

Według art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wykonując przedmiotowe zadanie Gmina będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Podstawą opodatkowania będzie wartość usługi świadczonej na rzecz właścicieli nieruchomości. Faktura/faktury VAT zakupu otrzymane od wykonawcy będą więc dokumentować zakup usług wykorzystanych do działalności opodatkowanej. Gminie przysługiwało będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury/faktur wykonawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak wynika z treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle natomiast art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego są zatem podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 tej ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Obowiązki gminy w zakresie gospodarki odpadami jako zadania własnego gminy reguluje ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1297 ze zm.).

Jak stanowi art. 3 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:

Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności: obejmują wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi.

Definicja odpadów komunalnych zawarta jest w art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych oraz odpady pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter i skład są podobne do odpadów z gospodarstw domowych, w szczególności niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i odpady selektywnie zebrane:

a) z gospodarstw domowych, w tym papier i tektura, szkło, metale, tworzywa sztuczne, bioodpady, drewno, tekstylia, opakowania, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory oraz odpady wielkogabarytowe, w tym materace i meble, oraz

b) ze źródeł innych niż gospodarstwa domowe, jeżeli odpady te są podobne pod względem charakteru i składu do odpadów z gospodarstw domowych

– przy czym odpady komunalne nie obejmują odpadów z produkcji, rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, zbiorników bezodpływowych, sieci kanalizacyjnej oraz z oczyszczalni ścieków, w tym osadów ściekowych, pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych; niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne pozostają niesegregowanymi (zmieszanymi) odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane przetwarzaniu odpadów, ale przetwarzanie to nie zmieniło w sposób znaczący ich właściwości.

Azbest (pył i włókna) został wymieniony w poz. 25 załącznika nr 4 do ww. ustawy o odpadach, w którym skatalogowane zostały „składniki, które mogą powodować, że odpady są odpadami niebezpiecznymi”.

Z zacytowanych powyżej regulacji wynika w sposób jednoznaczny, że odpady zawierające azbest nie mogą zostać uznane za odpady komunalne, ponieważ zostały zakwalifikowane do odpadów niebezpiecznych. W związku z powyższym czynności objętych wnioskiem nie można uznać za czynności należące do zadań własnych gminy realizowanych w reżimie władztwa publicznego.

Analiza okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że w omawianym przypadku będziemy mieć do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. odpłatnym świadczeniem przez Gminę na rzecz mieszkańców usług w zakresie demontażu, zbierania, transportu i unieszkodliwiania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy, a nie będzie to czynność związana z realizacją zadań własnych przez Gminę w charakterze organu władzy publicznej. Gmina bowiem wyłoniła wykonawcę, podpisała z nim umowę i otrzyma od niego fakturę VAT za wykonaną usługę, a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, wejdzie w rolę podmiotu świadczącego usługę. Trzeba również zauważyć, że to Gmina (a nie mieszkańcy) dokona wyboru wykonawcy prac dotyczących przedmiotowego zadania, który wystawi na Gminę fakturę/faktury VAT zawierające pozycję podatek VAT naliczony.

Zatem świadcząc ww. usługi polegające na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwianiu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy, będą działali Państwo jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, w zakresie, w jakim będą Państwo realizowali ww. zadanie oraz nie będą Państwo korzystali z wyłączenia od podatku na podstawie przepisu art. 15 ust. 6 ustawy.

W związku z powyższym świadczenia, polegające na realizacji zadania związanego z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych, będą stanowić odpłatne świadczenia usług, które – zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Państwo, w związku z ww. czynnościami wystąpią w charakterze podatnika tego podatku.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Przechodząc do kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej dotacji, należy wskazać, że stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz  art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania, jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzymuje dofinansowanie, które jest związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taką należy zaliczyć do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności, wyroki w sprawach C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commissioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).

I tak, w wyroku w sprawie C-184/00 TSUE stwierdził, że sam fakt, że dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie ma znaczenia dla uznania, czy powinno ono zwiększać podstawę opodatkowania VAT. W praktyce bowiem, prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś w sposób na poziom stosowanych przez niego cen. Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dofinansowania do podstawy opodatkowania, jest natomiast stwierdzenie, czy dotacje są przekazywane w celu dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Ponadto Trybunał stwierdził, że sformułowanie – dotacje bezpośrednio związane z ceną – należy interpretować w taki sposób, aby dotyczyło ono jedynie dotacji odpowiadających całości lub części wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, które wypłacane są sprzedawcy lub dostawcy przez stronę trzecią.

Z kolei w wyroku w sprawie C-353/00, Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle, przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce, dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu), albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT. Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można  – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za konkretną dostawę.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie.

Przekazane dla Państwa Gminy środki na realizację przedmiotowego zadania należy uznać za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotacje, subwencje, lub dopłaty o podobnym charakterze), które mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Państwa usług. Należy bowiem zauważyć, że okoliczności sprawy potwierdzają, że otrzymane przez Gminę środki będą mogły zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na realizację zadania polegającego na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwianiu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy ..... Jak wynika z opisu sprawy, dotacja może zostać wykorzystana wyłącznie na realizację przedmiotowego zadania. Środki zostaną udostępnione Gminie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w udziale do 60% kwoty dofinansowania oraz przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w udziale do 40% kwoty dofinansowania. Przystępując do realizacji zadania Gmina posiada wiedzę o tym, że dotacja zostanie udzielona. Gmina nie zamierza brać udziału w kosztach realizacji zadania, a różnicę między kwotą dotacji a kosztem realizacji zadania poniosą mieszkańcy. Brak dotacji wiązałby się z koniecznością poniesienia kosztów przez Gminę i/lub poniesienia wyższych kosztów przez mieszkańców. Ostateczna kwota dotacji będzie uzależniona od ilości unieszkodliwionego odpadu. Gmina jest zobligowana do dostarczenia Wojewódzkiemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozliczenia finansowego zadania po zakończeniu jego realizacji.

Zatem, na wysokość otrzymanej od mieszkańca dopłaty będzie miała bezpośredni wpływ otrzymana dotacja. Tym samym kwota obowiązkowej wpłaty ostatecznego odbiorcy świadczenia z uwagi na przyznane dofinansowanie, będzie niższa od kwoty, jaką Państwa Gmina musiałaby żądać od mieszkańca, gdyby przedmiotowego dofinansowania nie było.

W związku z powyższym, przekazane dla Państwa środki na realizację zadania należy uznać za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotacje, subwencje, lub dopłaty o podobnym charakterze), które będą miały bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Państwa ww. usług. W konsekwencji dofinansowanie to, w zakresie, w jakim będzie miało bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych na rzecz mieszkańców, będzie stanowiło podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy i co do zasady, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W tej sytuacji, kwotę dotacji uzyskanej przez Państwa na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia, w świetle przepisu art. 29a ustawy, należy uznać za kwotę brutto, tj. zawierającą podatek od towarów i usług.

W konsekwencji, powinni Państwo wyliczyć wartość podatku VAT metodą „w stu”, traktując otrzymaną kwotę dotacji jako kwotę brutto, tj. kwotę zawierającą podatek należny, jaką należy wykazać w składanej deklaracji VAT.

W konsekwencji Państwa stanowisko, dotyczące pytania nr 2 i nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury/faktur otrzymanych od wykonawcy za przedmiotowe zadanie, należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego, zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119  ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki,  tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a towary  i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano wyżej, dofinansowanie przyznane Państwu na realizację ww. zadania w zakresie, w jakim będzie miało bezpośredni wpływ na cenę ww. usług świadczonych na rzecz Państwa Gminy mieszkańców, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Państwo będą działać w tym zakresie jako podatnik podatku VAT. Ponadto dla świadczenia polegającego na realizacji prac w zakresie usuwania i utylizacji wyrobów zawierających azbest, przepisy podatkowe nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Analiza okoliczności sprawy oraz obowiązujacych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług. Jak wyżej wskazano, świadczenia polegające na realizacji zadania polegającego na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwianiu azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy, będą stanowić odpłatne świadczenie usług, które – zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Państwo, w związku z ww. czynnościami, wystąpią w charakterze podatnika tego podatku.

Tym samym w analizowanej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższe wynika z faktu, że nabywane przez Państwa usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a także są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, będą mieli Państwo prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. zadania. Prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).