Opodatkowanie transakcji zbycia nieruchomości niezabudowanej. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.348.2020.3.RST

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2020, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.348.2020.3.RST, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Opodatkowanie transakcji zbycia nieruchomości niezabudowanej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2020 r. (data wpływu 21 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 10 listopada 2020 r. (data wpływu 17 listopada 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 28 października 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia nieruchomości jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia nieruchomości. Wniosek został uzupełniony w dniu 10 listopada 2020 r. (data wpływu 17 listopada 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 28 października 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca na podstawie aktu notarialnego z dnia (). nabył w formie darowizny od brata () do majątku prywatnego, nie związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, nieruchomość rolną niezabudowaną, składającą się z działek nr: 1, 2, 3, 4, 5 z obrębu (), położonych przy ul. (), dla których Sąd Rejonowy () prowadzi wspólną Księgę Wieczystą o nr (). Działka oznaczona jest w rejestrze gruntów symbolem 1.24 MU - istniejące struktury zabudowy mieszkaniowej i usługowo-produkcyjnej. Działka 4 i część działki 5 znajdują się w strefie B ochrony konserwatorskiej. Brat Wnioskodawcy () nabył ww. nieruchomość od osoby fizycznej na podstawie aktu notarialnego z dnia (). do majątku prywatnego. Zakup nie był powiązany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Nieruchomość nabyto bez podatku VAT.

W okresie od 6 czerwca 2009 r. do 5 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych i usług naprawczych pojazdów samochodowych w obiekcie dzierżawionym w (). Był podatnikiem VAT. Nabywając nieruchomość Wnioskodawca nie nosił się z zamiarem jej sprzedaży, nie inwestował w nią w celu podniesienia jej wartości, nie ponosił żadnych kosztów inwestycyjnych. Nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży nieruchomości.

Ww. grunty nie były przedmiotem najmu, dzierżawy czy innej czynności zarobkowej Wnioskodawcy, ani brata ().

Aktualnie Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT. Pod koniec roku 2019 zgłosiła się do Wnioskodawcy spółka zainteresowana kupnem niezabudowanej części przedmiotowej nieruchomości tj. konkretnie trzech działek nr. 3, 4 i 5, gdyż poszukiwała miejsca na wybudowanie budynku mającego pełnić funkcję supermarketu. W dniu 23 grudnia 2019 r. została podpisana umowa przedwstępna sprzedaży działek w formie aktu notarialnego. Jednym z warunków transakcji jest przedłożenie do dnia zawarcia umowy interpretacji podatkowej wydanej przez KIS o konieczności naliczenia podatku VAT i wystawienia faktury VAT.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku na pytania Organu:

  1. w jaki sposób działki będące przedmiotem zapytania były wykorzystywane przez Wnioskodawcę od momentu ich nabycia (należało precyzyjnie w sposób niebudzący wątpliwości opisać do jakich celów/w jaki sposób Wnioskodawca wykorzystywał/użytkował działki od momentu wejścia w ich posiadanie do momentu planowanej sprzedaży)

    Wnioskodawca wskazał, że działki, które nabył w posiadanie nie były użytkowane, leżały ugorem. Nie korzystał z nich, nie wynajmował, nie były również przedmiotem prowadzonej działalności, nie uzyskiwał żadnych dochodów z posiadania działek.
  2. czy Wnioskodawca działki będące przedmiotem zapytania wykorzystywał w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług transportowych i usług naprawczych

    Wnioskodawca wskazał, że nie wykorzystywał działek w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług transportowych i usług naprawczych.
  3. czy Wnioskodawca podejmował aktywne działania marketingowe w zakresie obrotu nieruchomościami, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, mające na celu dokonanie sprzedaży działek będących przedmiotem zapytania

    Wnioskodawca wskazał, że nie prowadził aktywnych działań marketingowych w zakresie obrotu nieruchomościami, mających na celu dokonanie sprzedaży działek będących przedmiotem zapytania. Nie poniósł jakichkolwiek nakładów (ogrodzenie, uzbrojenie w media, ogłoszenia sprzedaży itp.) w celu przygotowania przedmiotowej nieruchomości do sprzedaży. Kupująca spółka sama zgłosiła się do Wnioskodawcy z propozycją kupna działek.
  4. czy Wnioskodawca udzielił Kupującemu (lub innej osobie/innemu podmiotowi) pełnomocnictwa bądź jakiegokolwiek innego umocowania prawnego do działania w imieniu Wnioskodawcy w związku z planowaną transakcją sprzedaży działek będących przedmiotem zapytania, jeżeli tak należało precyzyjnie w sposób niebudzący wątpliwości wskazać zakres tego pełnomocnictwa, w tym jakie konkretnie czynności podejmuje/będzie podejmował podmiot działający jako pełnomocnik Wnioskodawcy w związku z planowaną transakcją sprzedaży w tym takie jak uzyskanie jakichś zgód, pozwoleń, opinii, decyzji, uzbrojenie terenu, doprowadzenie mediów, wydzielenie drogi dojazdowej, itp.

    Wnioskodawca wskazał, że udzielił Kupującemu pełnomocnictw do występowania przed wszelkimi organami administracji publicznej oraz do podejmowania wszelkich działań faktycznych i prawnych, niezbędnych dla uzyskania decyzji i pozwoleń w szczególności składania wniosków oraz odbioru wymaganych decyzji i postanowień, dokonania wszelkich czynności związanych z uzyskaniem na terenie nieruchomości warunków technicznych dotyczących przyłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, kanalizacji deszczowej oraz sieci elektroenergetycznej, w szczególności do złożenia wniosków o wydanie przedmiotowych warunków oraz ich odbiorów, uzyskaniem decyzji na lokalizację zjazdu publicznego, w szczególności do złożenia wniosków w celu jej uzyskania oraz odbioru. Przez cały okres obowiązywania umowy przedwstępnej pełnomocnictwo jest nieodwołalne i nie wygasa wskutek śmierci mocodawców.


    Sprzedający wyraził zgodę na dysponowanie przez kupującą nieruchomościami, o których mowa wyżej na cele budowlane w rozumieniu art. 33 ust. 2 pkt 2 związku z art. 3 ust. 11 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane, w zakresie wystąpienia z wnioskiem o pozwolenie na budowę, uzyskanie zgód, opinii itp. oraz udostępni kupującej ww. nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży celem przeprowadzenia badań gruntu.

    Sprzedający wyraził zgodę na usytuowanie przez kupującą własnym kosztem i staraniem na przedmiotowej nieruchomości tymczasowego przyłącza energetycznego zgodnie z warunkami technicznymi, przyłączenia do sieci oraz treścią umowy przyłączeniowej zawartej z operatorem. W przypadku nie zawarcia przez strony umowy przyrzeczonej sprzedaży kupująca usunie własnym kosztem i staraniem usytuowane na przedmiotowej nieruchomości urządzenia;
  5. konkretnie jakie postanowienia dotyczące planowanej transakcji sprzedaży działek będących przedmiotem zapytania, wynikają z zawartej umowy przedwstępnej, tj. jakie konkretnie w umowie przedwstępnej zostały określone warunki, które muszą zostać spełnione aby doszło do zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży (np. uzyskanie zgód, pozwoleń, opinii, decyzji, dokonanie uzbrojenia terenu, doprowadzenie mediów, wydzielenie drogi dojazdowej, itp.) - należy precyzyjnie w sposób niebudzący wątpliwości wskazać od spełnienia jakich warunków uzależnione jest zawarcie ostatecznej umowy sprzedaży działek będących przedmiotem zapytania.

    Wnioskodawca wskazał, że w umowie przedwstępnej zawarto warunki sprzedaży:
    1. uzyskania przez Kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji o pozwoleniu na budowę, z której będzie wynikać możliwość zabudowania nieruchomości składającej się z działek gruntu nr 3, 4, obiektami zgodnie z planami inwestycyjnymi spółki w tym obiektem handlowym o powierzchni użytkowej 526,30m2, w tym sala sprzedaży o powierzchni 400m2 wraz z miejscami parkingowymi w ilości minimum 20 miejsc postojowych,
    2. uzyskania przez kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji lub pozwolenia na budowę wydanej przez właściwy organ lub zarządcę drogi zezwalającej na lokalizację zjazdu na przedmiotową nieruchomość według koncepcji kupującej na zasadzie prawo i lewoskrętu dla pojazdów o masie powyżej 25t, bez konieczności przebudowy układu drogowego, wraz z niezbędnymi dokumentami umożliwiającymi obsługę komunikacji a także uzyskania zapewnienia zarządcy drogi o niewprowadzeniu ograniczeń tonażowych utrudniających obsługę komunikacyjną nieruchomości,
    3. niestwierdzania ponadnormatywnego zanieczyszczenia nieruchomości skutkującego koniecznością rekultywacji,
    4. potwierdzenia badaniami geotechnicznymi możliwości posadowienia na przedmiotowej nieruchomości budynków przy zastosowaniu tradycyjnych technologii budowlanych,
    5. uzyskania warunków technicznych usunięcia kolizji infrastruktury technicznej w planowanym obiektem handlowym,
    6. uzyskania przez kupującą warunków technicznych przyłączy - kanalizacji sanitarnej, wodnej, kanalizacji deszczowej oraz przyłącza energetycznego zgodnie z koncepcją kupującej, pozwalających na realizację planowanej inwestycji w okresie 6 miesięcy od dnia zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży,
    7. uzyskania przez sprzedającego własnym kosztem i staraniem najpóźniej do zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez właściwego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej okoliczności naliczenia bądź zwolnieniu naliczenia podatku VAT,
    8. założenia przez sprzedających odrębnych ksiąg wieczystych dla działek 3, 4, 5 w terminie 3 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy przedwstępnej sprzedaży,
    9. uzyskania przez kupującą zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub też zaświadczenia Urzędu Miasta w (), potwierdzającego możliwość posadowienia na działkach 3 i 4 budynku handlowego jednokondygnacyjnego o powierzchni użytkowej 526,30m2,
    10. uzyskania przez kupującą promesy na sprzedaż alkoholu powyżej 4,5% w planowanym obiekcie, niezwłocznie tj. w terminie 14 dni po spełnieniu się wyżej wymieniowych warunków, najpóźniej do dnia 23 grudnia 2020 roku spółka zobowiązuje się kupić działki.

    W umowie przedwstępnej zawarto również inne warunki, które muszą być spełnione aby doszło do zawarcia umowy:
    • w przypadku uniemożliwienia lub utrudniania kupującej - z winy sprzedającej - realizacji planowanej inwestycji na przedmiotowej nieruchomości sprzedający zapłaci kupującej karę umowną w wysokości 20.000 złoty za każdy miesiąc opóźnienia procesu inwestycyjnego,
    • według umowy przedwstępnej zapłata całej ceny sprzedaży nastąpi w terminie 3 dni roboczych, licząc od dnia podpisania przyrzeczonej umowy sprzedaży, przelewem na wskazany rachunek bankowy. W przypadku doliczenia do ceny sprzedaży podatku VAT, sprzedający do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej jest zobowiązany przedłożyć zaświadczenie potwierdzające status sprzedającego jako czynnego płatnika podatku VAT, interpretację podatkową wydaną przez właściwego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o konieczności naliczenia podatku VAT oraz wystawi fakturę VAT. Sprzedający jest zobowiązany do przedłożenia kupującej przed zawarciem umowy przyrzeczonej aktualnego zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne oraz zaświadczenia o braku zaległości podatkowych zbywcy w trybie art. 306e Ordynacji Podatkowej, a także braku zaległości w podatku od nieruchomości lub podatku rolnego.
  6. czy w dniu sprzedaży działki będące przedmiotem zapytania, objęte będą miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (znajdują się/będą się znajdowały na terenach, dla których obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego) - jeśli tak należało jednoznacznie wskazać czy zgodnie z tym planem będą to grunty przeznaczone pod zabudowę.

    Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta (), zatwierdzonego uchwałą nr () Rady Miejskiej (), teren działek nr 3, 4 i 5 w obrębie () posiada przeznaczenie: 1.24 MU - istniejące struktury zabudowy mieszkaniowej i usługowo-produkcyjnej; na ww. obszarze dopuszcza się zabudowę mieszkaniowa, ponadto działka nr 4 i część działki nr 5 znajdują się w strefie B ochrony konserwatorskiej, zaś ewidencji gruntów działki oznaczone są symbolem klasoużytku RV - grunty orne. Działki nr 3, 4 i 5 posiadają dostęp do drogi publicznej i nie są przeznaczone do zalesienia w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a ponadto żadna z tych działek nie stanowi lasu w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r o lasach (Dz. U. z 2015r poz. 2100 ze zm.) jak również żadna z tych działek nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu, ani nie została wydana decyzja Starosty określająca zadania zakresu gospodarki leśnej w stosunku do przedmiotowych działek. Zgodnie z umową przedwstępną jednym z warunków jest uzyskanie przez kupującą zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub też zaświadczenia Urzędu Miasta w (), potwierdzającego możliwość posadowienia na działkach 3 i 4 budynku handlowego jednokondygnacyjnego o powierzchni użytkowej 526,30m2.
  7. czy dla działek będących przedmiotem zapytania w dniu sprzedaży będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o której mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym


    Wnioskodawca wskazał, że otrzymał pismo informujące, iż zawiadomieniem Starosty () z dnia 31 sierpnia 2020 r. znak () zostało wszczęte postępowanie na wniosek () (kupującej działki) w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą techniczną: układ komunikacji wewnętrznej, miejsca parkingowe, billboard reklamowy, budowę wewnętrznej linii zasilającej wiz wraz z oświetleniem terenu, zewnętrzną instalację wodociągową, zewnętrzną instalację kanalizacji sanitarnej, na terenie działek nr (0 - nie jest działką Wnioskodawcy, dotyczy innej osoby, działka położona jest przy moich działkach) 3, 4 i 5, obręb ().

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy faktycznie przy sprzedaży przedmiotowych działek, nabytych do majątku prywatnego (bez VAT) nie nalicza się podatku VAT oraz nie wystawia się faktury VAT przez sprzedającego?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

Działki niezabudowane, gruntowe o których mowa wyżej nigdy nie były źródłem dochodu, nie wykorzystywano ich ani przez Wnioskodawcę, ani przez brata Wnioskodawcy () do prowadzenia działalności gospodarczej.

Przy zakupie działek nie naliczono podatku VAT, ponieważ nabyte były do majątku prywatnego. Otrzymane przez Wnioskodawcę działki w formie darowizny też były nabyte do majątku prywatnego - nie związanego z działalnością gospodarczą. Obecnie Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT. Grunty nie były ulepszane, nie inwestowano w nie. Wobec powyższego dalsza ich odsprzedaż powinna być zwolniona w zakresie naliczania podatku VAT przez sprzedającego.

Sprzedający nie dokonał żadnych aktywnych działań, które mogłyby świadczyć o zamiarze profesjonalnego obrotu nieruchomościami, tj. nie podejmowano jakichkolwiek starań mających na celu przygotowanie do sprzedaży gruntu takich jak np. uzbrojenie terenu, czy ogłoszenie w mediach. Dlatego też należy uznać, iż transakcja zbycia działek, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w niniejszej sprawie mamy do czynienia z czynnościami mieszczącymi się w ramach zarządu majątkiem prywatnym niemającym cech działalności gospodarczej w rozumieniu u.p.t.u. Wobec czego sprzedaż działek nie powinna być udokumentowana fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą określoną art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Również na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Jednocześnie, w art. 12 ust. 1 lit. b) powołanej Dyrektywy 2006/112/WE Rady wskazano, że państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego. Teren budowlany to każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie (art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE Rady).

Opodatkowaniu VAT podlega, na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając nieruchomość działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność handlową wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie zdaniem Trybunału okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast jak wyjaśnił Trybunał w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Jednocześnie zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT. Wnioskodawca w 2007 r. nabył w formie darowizny od brata do majątku prywatnego, nie związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, nieruchomość rolną niezabudowaną, składającą się z działek nr: 1, 2, 3, 4 i 5. Nabywając nieruchomość Wnioskodawca nie nosił się z zamiarem jej sprzedaży, nie inwestował w nią w celu podniesienia jej wartości, nie ponosił żadnych kosztów inwestycyjnych. Działki nie były użytkowane, leżały ugorem. Wnioskodawca nie korzystał z nich, nie wynajmował, nie były również przedmiotem prowadzonej działalności, nie uzyskiwał żadnych dochodów z posiadania działek. Wnioskodawca nie wykorzystywał działek w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług transportowych i usług naprawczych.

Pod koniec roku 2019 zgłosiła się do Wnioskodawcy spółka zainteresowana kupnem niezabudowanej części przedmiotowej nieruchomości tj. działek nr. 3, 4 i 5. Wnioskodawca nie prowadził aktywnych działań marketingowych w zakresie obrotu nieruchomościami, mających na celu dokonanie sprzedaży działek będących przedmiotem zapytania. Nie poniósł jakichkolwiek nakładów (ogrodzenie, uzbrojenie w media, ogłoszenia sprzedaży itp.) w celu przygotowania przedmiotowej nieruchomości do sprzedaży. Kupująca spółka sama zgłosiła się do Wnioskodawcy z propozycją kupna działek.

W dniu () została podpisana umowa przedwstępna sprzedaży działek w formie aktu notarialnego. W umowie przedwstępnej zawarto warunki sprzedaży:

  1. uzyskania przez Kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji o pozwoleniu na budowę, z której będzie wynikać możliwość zabudowania nieruchomości składającej się z działek gruntu nr 3, 4, obiektami zgodnie z planami inwestycyjnymi spółki w tym obiektem handlowym o powierzchni użytkowej 526,30m2, w tym sala sprzedaży o powierzchni 400m2 wraz z miejscami parkingowymi w ilości minimum 20 miejsc postojowych,
  2. uzyskania przez kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji lub pozwolenia na budowę wydanej przez właściwy organ lub zarządcę drogi zezwalającej na lokalizację zjazdu na przedmiotową nieruchomość według koncepcji kupującej na zasadzie prawo i lewoskrętu dla pojazdów o masie powyżej 25t, bez konieczności przebudowy układu drogowego, wraz z niezbędnymi dokumentami umożliwiającymi obsługę komunikacji a także uzyskania zapewnienia zarządcy drogi o niewprowadzeniu ograniczeń tonażowych utrudniających obsługę komunikacyjną nieruchomości,
  3. niestwierdzania ponadnormatywnego zanieczyszczenia nieruchomości skutkującego koniecznością rekultywacji,
  4. potwierdzenia badaniami geotechnicznymi możliwości posadowienia na przedmiotowej nieruchomości budynków przy zastosowaniu tradycyjnych technologii budowlanych,
  5. uzyskania warunków technicznych usunięcia kolizji infrastruktury technicznej w planowanym obiektem handlowym,
  6. uzyskania przez kupującą warunków technicznych przyłączy - kanalizacji sanitarnej, wodnej, kanalizacji deszczowej oraz przyłącza energetycznego zgodnie z koncepcją kupującej, pozwalających na realizację planowanej inwestycji w okresie 6 miesięcy od dnia zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży,
  7. uzyskania przez sprzedającego własnym kosztem i staraniem najpóźniej do zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez właściwego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej okoliczności naliczenia bądź zwolnieniu naliczenia podatku VAT,
  8. założenia przez sprzedających odrębnych ksiąg wieczystych dla działek 3, 4, i 5 w terminie 3 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy przedwstępnej sprzedaży,
  9. uzyskania przez kupującą zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub też zaświadczenia Urzędu Miasta w (), potwierdzającego możliwość posadowienia na działkach 3 i 4 budynku handlowego jednokondygnacyjnego o powierzchni użytkowej 526,30m2,
  10. uzyskania przez kupującą promesy na sprzedaż alkoholu powyżej 4,5% w planowanym obiekcie, niezwłocznie tj. w terminie 14 dni po spełnieniu się wyżej wymieniowych warunków, najpóźniej do dnia 23 grudnia 2020 roku spółka zobowiązuje się kupić działki.

W umowie przedwstępnej zawarto również inne warunki, które muszą być spełnione aby doszło do zawarcia umowy:

  • w przypadku uniemożliwienia lub utrudniania kupującej - z winy sprzedającej - realizacji planowanej inwestycji na przedmiotowej nieruchomości sprzedający zapłaci kupującej karę umowną w wysokości 20.000 złoty za każdy miesiąc opóźnienia procesu inwestycyjnego,
  • według umowy przedwstępnej zapłata całej ceny sprzedaży nastąpi w terminie 3 dni roboczych, licząc od dnia podpisania przyrzeczonej umowy sprzedaży, przelewem na wskazany rachunek bankowy. W przypadku doliczenia do ceny sprzedaży podatku VAT, sprzedający do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej jest zobowiązany przedłożyć zaświadczenie potwierdzające status sprzedającego jako czynnego płatnika podatku VAT, interpretację podatkową wydaną przez właściwego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o konieczności naliczenia podatku VAT oraz wystawi fakturę VAT. Sprzedający jest zobowiązany do przedłożenia kupującej przed zawarciem umowy przyrzeczonej aktualnego zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne oraz zaświadczenia o braku zaległości podatkowych zbywcy w trybie art. 306e Ordynacji Podatkowej, a także braku zaległości w podatku od nieruchomości lub podatku rolnego.

Ponadto Wnioskodawca udzielił Kupującemu pełnomocnictw do występowania przed wszelkimi organami administracji publicznej oraz do podejmowania wszelkich działań faktycznych i prawnych, niezbędnych dla uzyskania decyzji i pozwoleń w szczególności składania wniosków oraz odbioru wymaganych decyzji i postanowień, dokonania wszelkich czynności związanych z uzyskaniem na terenie nieruchomości warunków technicznych dotyczących przyłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, kanalizacji deszczowej oraz sieci elektroenergetycznej, w szczególności do złożenia wniosków o wydanie przedmiotowych warunków oraz ich odbiorów, uzyskaniem decyzji na lokalizację zjazdu publicznego, w szczególności do złożenia wniosków w celu jej uzyskania oraz odbioru. Przez cały okres obowiązywania umowy przedwstępnej pełnomocnictwo jest nieodwołalne i nie wygasa wskutek śmierci mocodawców. Sprzedający wyraził zgodę na dysponowanie przez kupującą nieruchomościami, o których mowa wyżej na cele budowlane w rozumieniu art. 33 ust. 2 pkt 2 związku z art. 3 ust. 11 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane, w zakresie wystąpienia z wnioskiem o pozwolenie na budowę, uzyskanie zgód, opinii itp. oraz udostępni kupującej ww. nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży celem przeprowadzenia badań gruntu. Sprzedający wyraził zgodę na usytuowanie przez kupującą własnym kosztem i staraniem na przedmiotowej nieruchomości tymczasowego przyłącza energetycznego zgodnie z warunkami technicznymi, przyłączenia do sieci oraz treścią umowy przyłączeniowej zawartej z operatorem. W przypadku nie zawarcia przez strony umowy przyrzeczonej sprzedaży kupująca usunie własnym kosztem i staraniem usytuowane na przedmiotowej nieruchomości urządzenia;

Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego teren działek nr 3, 4 i 5 posiada przeznaczenie: 1.24 MU - istniejące struktury zabudowy mieszkaniowej i usługowo-produkcyjnej; na ww. obszarze dopuszcza się zabudowę mieszkaniowa, ponadto działka nr 4 i część działki nr 5 znajdują się w strefie B ochrony konserwatorskiej. Zgodnie z umową przedwstępną jednym z warunków jest uzyskanie przez kupującą zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub też zaświadczenia Urzędu Miasta w (), potwierdzającego możliwość posadowienia na działkach 3 i 4 budynku handlowego jednokondygnacyjnego o powierzchni użytkowej 526,30m2. Zostało wszczęte postępowanie na wniosek spółki kupującej działki w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę budynku handlowo-usługowego wraz z infrastrukturą techniczną: układ komunikacji wewnętrznej, miejsca parkingowe, billboard reklamowy, budowę wewnętrznej linii zasilającej wiz wraz z oświetleniem terenu, zewnętrzną instalację wodociągową, zewnętrzną instalację kanalizacji sanitarnej, na terenie działek nr 3, 4 i 5.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość czy sprzedaż działek 3, 4 i 5 powinien opodatkować podatkiem od towarów i usług oraz udokumentować fakturą.

Jak wyjaśniono wyżej osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze opis niniejszej sprawy należy zwrócić uwagę na kwestię udzielenia pełnomocnictw, która uregulowana jest w Tytule IV Działu VI Przedstawicielstwo, Rozdział I Przepisy ogólne, Rozdział II Pełnomocnictwo ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740), zwanej dalej Kodeks cywilny lub k.c.

Zgodnie z art. 95 § 1 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego (art. 95 § 2 Kodeksu cywilnego).

Jak wynika z przytoczonych przepisów Kodeksu cywilnego, pełnomocnik na podstawie oświadczenia woli innej osoby dokonuje czynności prawne w jej imieniu i ze skutkiem bezpośrednim dla tej osoby. Pełnomocnik zastępuje swojego mocodawcę przy dokonywaniu czynności prawnych. Czynności tych pełnomocnik dokonuje przez swoje działania, lecz skutki tych działań odnoszą się bezpośrednio do sfery prawnej reprezentowanego. Pomimo tego, że to pełnomocnik składa oświadczenie woli osobie trzeciej to skutki tego oświadczenia rodzą się pomiędzy tym, kogo pełnomocnik reprezentuje a osobą trzecią.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy (mając na uwadze wskazane przez Wnioskodawcę informacje) należy stwierdzić, że planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż działek nr 3, 4 i 5 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak zostało wskazane w opisie sprawy Wnioskodawca udzielił Kupującemu pełnomocnictw do występowania przed wszelkimi organami administracji publicznej oraz do podejmowania wszelkich działań faktycznych i prawnych, niezbędnych dla uzyskania decyzji i pozwoleń w szczególności składania wniosków oraz odbioru wymaganych decyzji i postanowień, dokonania wszelkich czynności związanych z uzyskaniem na terenie nieruchomości warunków technicznych dotyczących przyłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, kanalizacji deszczowej oraz sieci elektroenergetycznej, w szczególności do złożenia wniosków o wydanie przedmiotowych warunków oraz ich odbiorów, uzyskaniem decyzji na lokalizację zjazdu publicznego, w szczególności do złożenia wniosków w celu jej uzyskania oraz odbioru. Wnioskodawca w związku z planowaną transakcją zbycia działek nr 3, 4 i 5 na podstawie umowy przedwstępnej udzielił kupującemu zgody na dysponowanie nieruchomością stanowiącą niezabudowane działki nr 3, 4 i 5 na cele budowlane, tj. uzyskanie wszystkich pozwoleń potrzebnych do spełnienia warunków sprzedaży. Zgodnie z zawartą umową przedwstępną warunkiem sprzedaży działek nr 3, 4 i 5 jest m.in. uzyskanie przez Kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji o pozwoleniu na budowę, uzyskanie przez kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji lub pozwolenia na budowę wydanej przez właściwy organ lub zarządcę drogi zezwalającej na lokalizację zjazdu na przedmiotową nieruchomość według koncepcji kupującej na zasadzie prawo i lewoskrętu dla pojazdów o masie powyżej 25 t, bez konieczności przebudowy układu drogowego, wraz z niezbędnymi dokumentami umożliwiającymi obsługę komunikacji a także uzyskanie zapewnienia zarządcy drogi o niewprowadzeniu ograniczeń tonażowych utrudniających obsługę komunikacyjną nieruchomości, uzyskanie przez kupującą warunków technicznych przyłączy - kanalizacji sanitarnej, wodnej, kanalizacji deszczowej oraz przyłącza energetycznego zgodnie z koncepcją kupującej, pozwalających na realizację planowanej inwestycji w okresie 6 miesięcy od dnia zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży, uzyskanie przez kupującą zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub też zaświadczenia Urzędu Miasta, potwierdzającego możliwość posadowienia na działkach 3 i 4 budynku handlowego jednokondygnacyjnego o powierzchni użytkowej 526,30m2, uzyskanie przez kupującą promesy na sprzedaż alkoholu powyżej 4,5% w planowanym obiekcie.

Zatem należy stwierdzić, że mimo, że działania związane z uzyskaniem powyższych pozwoleń potrzebnych do spełnienia warunków sprzedaży podejmuje kupujący nie oznacza, że nie wywołują one skutków prawnych dla Wnioskodawcy. Jak wynika bowiem z powołanych przepisów Kodeksu cywilnego, każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy, w zakresie udzielonego pełnomocnictwa, wywołuje skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy. Wobec tego, wszystkie czynności wykonane przez kupującego wywołują skutki prawne bezpośrednio dla Wnioskodawcy. W związku z przedstawionymi okolicznościami sprawy, uznać należy, że rodzaj podjętych przez Wnioskodawcę działań (wykonywanych przez pełnomocnika czyli kupującego), świadczy o zorganizowanym charakterze sprzedaży. Działania Wnioskodawcy wykraczają poza zakres zarządu majątkiem prywatnym i należy je uznać za działalność gospodarczą w zakresie obrotu nieruchomościami. Zatem analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów pozwala stwierdzić, że w niniejszej sprawie wystąpiły okoliczności, które wskazują, że z tytułu planowanej transakcji sprzedaży działek nr 3, 4 i 5 Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy wykonującym działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. W analizowanym przypadku sprzedaży działek nr 3, 4 i 5 przez Wnioskodawcę nie można uznać za czynność rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Zatem planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż działek nr 3, 4 i 5 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy jednakże zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane w świetle art. 2 pkt 33 ustawy rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie stanowią one terenów budowlanych, o których mowa w art. 2 pkt 33 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że działki 3, 4 i 5 są niezabudowane. Jednocześnie jak wskazano zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego teren działek nr 3, 4 i 5 posiada przeznaczenie: 1.24 MU - istniejące struktury zabudowy mieszkaniowej i usługowo-produkcyjnej; na ww. obszarze dopuszcza się zabudowę mieszkaniowa, ponadto działka nr 4 i część działki nr 5 znajdują się w strefie B ochrony konserwatorskiej. Przy tym zgodnie z umową przedwstępną jednym z warunków jest uzyskanie przez kupującą zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub też zaświadczenia Urzędu Miasta, potwierdzającego możliwość posadowienia na działkach 3 i 4 budynku handlowego jednokondygnacyjnego o powierzchni użytkowej 526,30m2. Co więcej zostało wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę na terenie działek nr 3, 4 i 5. Zatem działki, które Wnioskodawca zamierza sprzedać, w dniu transakcji będą stanowić tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, które nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Mając na uwadze wskazane informacje należy stwierdzić, że dla dostawy działek 3, 4 i 5 nie znajdzie zastosowania również zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż z opisu sprawy wynika, że grunt mający być przedmiotem sprzedaży nie był wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej a ponadto został nabyty w drodze darowizny. Tym samym, dostawa działek, nie może korzystać również ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem skoro sprzedaż działek nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy ani art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku.

W konsekwencji, Wnioskodawca w związku z planowaną transakcją sprzedaży działek nr 3, 4 i 5, ma obowiązek naliczyć podatek od towarów i usług według właściwej stawki oraz wystawić fakturę.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej