Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach z tytułu wynagrodzenia za świadczenie usługi dostarczania, montażu, zarządzania i komple... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.495.2022.1.KK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.495.2022.1.KK

Temat interpretacji

Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach z tytułu wynagrodzenia za świadczenie usługi dostarczania, montażu, zarządzania i kompleksowej eksploatacji systemu

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach z tytułu wynagrodzenia za świadczenie usługi dostarczania, montażu, zarządzania i kompleksowej eksploatacji systemu (…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W strukturze organizacyjnej Miasta znajduje się obecnie (…) jednostek budżetowych, podlegających wspólnemu rozliczeniu z tytułu podatku VAT (zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego – Dz. U. z 2018 r. poz. 280), w tym Urząd Miejski oraz Miejski Zarząd Dróg, za pośrednictwem, m.in. których Miasto dokonuje czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Miasto, sukcesywnie od 2018 r., na podstawie umowy z Wykonawcą, realizuje na terenie miasta zadanie (…) pn. (…) (dalej: „…”).

Przedmiotem tej umowy jest świadczenie usługi polegającej na dostarczeniu, montażu, zarządzaniu i kompleksowej eksploatacji systemu (..). W ramach umowy Wykonawca, m.in. wykonuje stojaki na rowery oraz tablice informacyjne, wykonał i uzgodnił projekt dedykowanej strony internetowej służącej do obsługi systemu, dostarcza rowery, uruchomił (…) oraz wdrożył taryfę poboru opłat ustaloną przez Miasto, a także na bieżąco utrzymuje system w sprawności, utrzymuje w czystości rowery, utrzymuje system informatyczny do obsługi systemu (…) a także prowadzi serwis elementów Systemu. Rowery stanowią własność Wykonawcy, natomiast pozostałe elementy Systemu oraz prawa autorskie do tych elementów stały się własnością Miasta z chwilą uruchomienia systemu (…).

Klienci korzystający z systemu (…) ponoszą opłaty za użytkowanie roweru wg taryfy przyjętej przez Miasto. Pobrane opłaty stanowią przychód Miasta, są one przekazywane przez Wykonawcę na rachunek bankowy Miasta po zakończeniu miesiąca, w których zostały pobrane na podstawie faktury wystawionej przez Miasto (jako podatnika podatku od towarów i usług); kwota należności obejmuje należny podatek VAT w wys. 23%. Podatek należny VAT jest przez Miasto rozliczany w Urzędzie Skarbowym, zgodnie z momentem powstania obowiązku podatkowego określonym w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm. – dalej: „u.p.t.u.”). Z kolei Wykonawcy umowy za świadczenie usługi przysługuje wynagrodzenie, które jest dokumentowane wystawioną przez niego fakturą z naliczonym 23% podatkiem VAT.

Poniesione wydatki związane z obsługą systemu wiążą się w całości z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług Miasta, o której mowa w art. 15 ust. 2 u.p.t.u.

Pytanie

Czy zgodnie z opisanym stanem faktycznym, Miastu jako czynnemu podatnikowi VAT, w związku z zawartą umową, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach Wykonawcy umowy z tytułu wynagrodzenia za świadczenie usługi dostarczenia, montażu, zarządzania i kompleksowej eksploatacji systemu (…), na podstawie art. 86 ust. 1 u.p.t.u.?

Państwa stanowisko w sprawie

Miasto, w związku z realizacją umowy cywilnoprawnej na świadczenie usługi dostarczenia, montażu, zarządzania i kompleksowej eksploatacji systemu (…), występuje jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.t.u. Pobierane opłaty za użytkowanie roweru przez Wykonawcę stanowią dochód Miasta i są opodatkowane podatkiem VAT należnym w wys. 23%.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 u.p.t.u., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Podatek naliczony (23%) zawarty w fakturach wystawionych przez Wykonawcę umowy z tytułu wynagrodzenia związanego z usługą utrzymania i eksploatacji systemu jest związany w całości z działalnością gospodarczą Miasta (o której mowa w art. 15 ust. 2 u.p.t.u.) opodatkowaną podatkiem VAT, a zatem na podstawie art. 86 ust. 1 u.p.t.u. ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur Wykonawcy od podatku należnego, określonego w fakturach wystawionych przez Miasto tytułem pobranych opłat za użytkowanie roweru w ramach systemu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie umowy z Wykonawcą, realizuje zadanie Systemu (…) pn. „…”. Przedmiotem umowy jest świadczenie usługi polegającej na dostarczeniu, montażu, zarządzaniu i kompleksowej eksploatacji systemu (…). Klienci korzystający z systemu ponoszą opłaty za użytkowanie roweru według taryfy przyjętej przez Miasto. Pobrane opłaty (opodatkowane podatkiem VAT 23%) stanowią przychód Miasta i są przekazywane przez Wykonawcę na rachunek bankowy Miasta po zakończeniu miesiąca, w których zostały pobrane na podstawie faktury wystawionej przez Miasto. Z kolei Wykonawcy umowy za świadczenie usługi przysługuje wynagrodzenie, które jest dokumentowane wystawioną przez niego fakturą VAT. Poniesione wydatki związane z obsługą systemu wiążą się w całości z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług Miasta.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach z tytułu wynagrodzenia za świadczenie usługi dostarczania, montażu, zarządzania i kompleksowej eksploatacji systemu (…).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości dotyczących prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT wynikającej z faktur z tytułu wynagrodzenia za świadczenie usługi dostarczania, montażu, zarządzania i kompleksowej eksploatacji systemu (…), należy wskazać, że analiza treści wniosku oraz przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie prowadzi do stwierdzenia, że w przedstawionych okolicznościach warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione. Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a wydatki związane z obsługą systemu związane są, jak wskazano, w całości z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że będzie przysługiwało Państwu prawo do pełnego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach z tytułu wynagrodzenia za świadczenie usługi dostarczania, montażu, zarządzania i kompleksowej eksploatacji systemu (…), a prawo to będzie przysługiwało w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych o których mowa w art. 88 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w ww. zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz Państwa stanowiska – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.  z zastosowaniem art. 119a;

2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).