brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.545.2020.2.DK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.09.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.545.2020.2.DK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 lipca 2020 r. (data wpływu 10 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 18 września 2020 r. (data wpływu 21 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji projektu pn. xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji projektu pn. xxx.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 września 2020 r. (data wpływu 21 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 11 września 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.545.2020.1.DK.

We wniosku uzupełnionym pismem z 18 września 2020 r. (data wpływu 21 września 2020 r.) przedstawiono następujący stan faktyczny:

Ośrodek Doradztwa Rolniczego w K. jest państwową osobą prawną utworzoną i działającą na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 721 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. ustawy, ośrodki wojewódzkie w ramach zadań z zakresu doradztwa rolniczego:

1. prowadzą szkolenia dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich, w szczególności w zakresie:

  1. stosowania nowoczesnych metod agrotechnicznych, hodowli oraz przetwórstwa rolno-spożywczego,
  2. rozwiązywania problemów technologicznych i organizacyjno-ekonomicznych gospodarstw rolnych,
  3. rachunkowości w gospodarstwach rolnych,
  4. rolnictwa ekologicznego,
  5. rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich,
  6. unowocześniania wiejskiego gospodarstwa domowego,
  7. ubiegania się o przyznanie pomocy finansowanej lub współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych lub zagranicznych,
  8. modernizacji gospodarstw rolnych, poprawy jakości artykułów rolno-spożywczych i ich przetwórstwa oraz wzmocnienia pozycji rolników na rynku,
  9. zarządzania gospodarstwem rolnym,
  10. promocji produktów lokalnych i regionalnych,

2. prowadzą działalność informacyjną wspierającą rozwój produkcji rolniczej;

3. prowadzą działalność w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich;

4. udzielają pomocy rolnikom i innym mieszkańcom obszarów wiejskich w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy, o której mowa w pkt 1 lit. g;

5. prowadzą analizy rynku artykułów rolno-spożywczych i środków produkcji oraz gromadzą i upowszechniają informacje rynkowe w tym zakresie;

6. mogą prowadzić doświadczalnictwo odmianowe w ramach porejestrowego doświadczalnictwa odmianowego; upowszechniają metody produkcji rolniczej i stylu życia przyjaznych dla środowiska;

7. upowszechniają metody produkcji rolniczej i stylu życia przyjaznych dla środowiska;

8. podejmują działania na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego wsi, ekologicznego i funkcjonalnego urządzania gospodarstwa rolnego;

9. upowszechniają rozwój agroturystyki i turystyki wiejskiej oraz prowadzą promocję wsi jako atrakcyjnego miejsca wypoczynku;

10. współdziałają w realizacji zadań wynikających z programów rolno-środowiskowych oraz programów działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych;

11. prowadzą analizy przemian w zakresie poziomu i jakości produkcji rolniczej i funkcjonowania gospodarstw rolnych oraz upowszechniają wyniki tych analiz w pracy doradczej;

12. biorą udział w szacowaniu szkód łowieckich, a także ustalaniu wysokości odszkodowania za te szkody;

13. dokonują oceny i akceptacji planów restrukturyzacji zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwa rolne.

Na podstawie art. 4 ust. 3 ośrodek doradztwa rolniczego realizuje powyższe zadania nieodpłatnie.

Na podstawie art. 4 ust. 4 jednostki doradztwa rolniczego mogą wykonywać usługi odpłatne w zakresie:

  1. prowadzenia ksiąg rachunkowych i dokumentacji niezbędnej w rachunkowości w gospodarstwach rolnych,
  2. działalności promocyjnej gospodarstw rolnych,
  3. działalności: wydawniczej, poligraficznej, laboratoryjnej, hotelarskiej i gastronomicznej, gospodarki pasiecznej, udostępniania pomieszczeń i innych składników majątkowych, organizacji targów, wystaw, pokazów, konferencji i innych przedsięwzięć upowszechniających wiedzę rolniczą,
  4. prowadzenia działalności szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego,
  5. wypełniania wniosków lub innych dokumentów niezbędnych do ubiegania się o przyznanie pomocy finansowanej lub współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych i zagranicznych,
  6. sporządzania: opracowań analiz związanych z funkcjonowaniem gospodarstw rolnych,
  7. objętym pomocą finansową przyznawaną na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 1 - 4 ośrodek prowadzi samodzielną gospodarkę finansową ze środków pochodzących z dotacji budżetowych, przychodów uzyskiwanych z prowadzonych działalności gospodarczej, przychodów z innych źródeł. Ośrodek prowadzi rachunkowość zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o rachunkowości i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, ośrodek przy realizacji zadań współpracuje z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Ośrodek zawarł z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w dniu 11 grudnia 2019 r. umowę o przyznanie pomocy w ramach realizacji projektu xxx w ramach działania 16 Współpraca Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020.

Projekt ten ma na celu zastosowanie innowacyjnych technologii określenia i monitoringu plonu z wykorzystaniem dronów oraz przygotowanie aplikacji komputerowej pomocnej w zarządzaniu wypasem i produkcją pasz na pastwiskach. Efektem tych działań jest stworzenie narzędzi ułatwiających rolnikom precyzyjne monitorowanie plonu oraz aplikacji pozwalającej na optymalne wykorzystanie przez bydło mleczne i mięsne paszy dostępnej na pastwisku.

W ramach projektu będą zbudowane 2 prototypy dronów wraz z zainstalowaniem urządzeń do teledetekcji. W ramach projektu zostaną zakupione: komputer stacjonarny i monitor, laptop, skaner, kamera, smartfon, tablety, dron, wagi laboratoryjne, herbometr ręczny, opakowania na próby glebowe oraz wykonanie prototypu. Zostaną wykonane loty testowe urządzeń teledetekcyjnych i pomiarowych z dronami oraz wykonanie analiz chemicznych gleby na badanych obiektach.

Ponoszone wydatki nie są i nie będą sprzedażą opodatkowaną, a efekty nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z uwagi na powyższe niezbędne jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Związane jest to z uznaniem lub nie uznaniem podatku od towarów i usług za wydatek kwalifikowalny w ramach ww. projektu.

Ośrodek jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług, a faktury VAT zakupu dotyczące realizacji projektu są wystawiane na jego rzecz. Źródłem finansowania są środki Europejskiego Funduszu na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) 63,63% oraz krajowe środki publiczne 36,37%.

Finansowanie polega na refundacji 50% zakup sprzętu komputerowego, urządzeń, 90% koszty badań i związane z nimi koszty, 100% koszty ogólne, poniesionych i udokumentowanych przez ośrodek kosztów kwalifikowanych projektu zgodnie z § 6 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Współpraca objętego PROW 2014-2020.

Towary i usługi nabywane w ramach realizowanej operacji xxx, będą wykorzystywane do prowadzenia badań nad precyzyjnym monitorowaniem plonu oraz opracowaniem aplikacji komputerowej pomocnej w zarządzaniu wypasem i produkcją pasz na pastwiskach.

Z aplikacji tej będą mogły korzystać gospodarstwa, komisje szacowania strat oraz doradcy ODR wykonując usługi, które ośrodek zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego świadczy nieodpłatnie.

Ponadto po zakończeniu realizacji operacji zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do celów demonstracyjnych najnowszych rozwiązań technologicznych, podczas nieodpłatnych szkoleń, pokazów organizowanych przez ODR w K. w związku z tym nie będą służyły do czynności opodatkowanych.

Nie będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej prowadzonej przez ODR w K. podlegającej opodatkowaniu.

Zakupione urządzenia (skaner laserowy LIDAR, kamera multispektralna laptop, komputer stacjonarny z monitorem, nożyce elektryczne, tablety, ramka pomiarowa, herbometr) po zakończeniu operacji zostaną własnością ODR w K.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Ośrodek Doradztwa Rolniczego realizując projekt xxx ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy realizacja projektu xxx nie daje prawa do odliczenia kwot podatku VAT, wynikających z faktur otrzymanych przez ośrodek, dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu. Ośrodek realizując przedmiotową umowę wykonuje nieodpłatne zadania wynikające z ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Ośrodek Doradztwa Rolniczego realizuje projekt pn. xxx dofinansowany z Europejskiego Funduszu na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W ramach realizacji projektu będą zbudowane 2 prototypy dronów wraz z zainstalowaniem urządzeń do teledetekcji i w tym celu zostaną zakupione: komputer stacjonarny i monitor, laptop, skaner, kamera, smartfon, tablety, dron, wagi laboratoryjne, herbometr ręczny, opakowania na próby glebowe oraz wykonanie prototypu. Zostaną wykonane loty testowe urządzeń teledetekcyjnych i pomiarowych z dronami oraz wykonanie analiz chemicznych gleby na badanych obiektach. Nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do prowadzenia badań nad precyzyjnym monitorowaniem plonu oraz opracowaniem aplikacji komputerowej pomocnej w zarządzaniu wypasem i produkcją pasz na pastwiskach. Z aplikacji tej będą mogły korzystać gospodarstwa, komisje szacowania strat oraz doradcy ODR wykonując usługi, które Ośrodek świadczy nieodpłatnie.

Ośrodek jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług, a faktury VAT zakupu dotyczące realizacji projektu są wystawiane na jego rzecz.

Po zakończeniu realizacji operacji zakupione urządzenia pozostaną własnością Wnioskodawcy i będą wykorzystywane do celów demonstracyjnych najnowszych rozwiązań technologicznych, podczas nieodpłatnych szkoleń, pokazów organizowanych przez ODR w związku z tym nie będą służyły do czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji projektu pn. xxx.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generują podatek należny. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w omawianej sytuacji warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wynika z treści wniosku towary i usługi nabyte w celu wykonania projektu pn. xxxx w trakcie jego realizacji jak również po zakończeniu, nie będą służyły do czynności opodatkowanych.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem towarów i usług dokonanym w ramach realizowanego projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej