Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.278.2023.1.JKU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.278.2023.1.JKU

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania. Uzupełnili go Państwo pismem z 3 lipca 2023 r. (wpływ 3 lipca 2023 r.) oraz pismem z 4 lipca 2023 r. (wpływ 4 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W roku 2023 Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) rozpoczęła realizację zadania o nazwie ,,(…)’’ współfinansowanego w ramach poddziałania 19.2 ,,Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność’’ z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 na podstawie umowy o przyznanie pomocy nr (…).

Przedmiotowe zadanie polega na utworzeniu przestrzeni wypoczynkowo-rekreacyjnej na działkach o nr ewid. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 obręb (…) poprzez wybudowanie kąpieliska wraz z pomostem oraz plaży z infrastrukturą towarzyszącą nad zbiornikiem wodnym (…) w miejscowości (…).

Realizacja projektu pozwoli na wykorzystanie terenu wokół zbiornika poprzez stworzenie miejsca służącego aktywnemu wypoczynkowi oraz rekreacji mieszkańców Gminy oraz przebywających na terenie Gminy turystów, co wpłynie także na wzrost atrakcyjności turystycznej całej Gminy.

Projekt jest zgodny z celem ogólnym Lokalnej Strategii Rozwoju: Zapewnienie wysokiej jakości życia mieszkańców obszaru LGD poprzez wzmocnienie atrakcyjności oraz rewitalizację obszaru LGD oraz z celem szczegółowym: Poprawa jakości infrastruktury przestrzennej i turystycznej oraz pobudzenie oddolnych inicjatyw społecznych. Operacja wpisuje się również w przedsięwzięcie LSR: Budowa i przebudowa niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej.

Realizacja przedmiotowego zadania będzie służyła integracji mieszkańców Gminy oraz odwiedzających Gminę turystów. Przyczyni się do zdrowego i aktywnego spędzania wolnego czasu i integracji środowiska lokalnego.

Gmina w ramach realizacji ww. zadania, wypełni swoje ustawowe zadania, wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 40 ze zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, sprawy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych należą do zadań własnych gmin.

Gmina posiada tytuł prawny do nieruchomości, na której jest zrealizowane zadanie, na podstawie ksiąg wieczystych oraz umów dzierżawy.

Wykonawca odpowiedzialny za wykonanie prac budowlanych oraz zakup wyposażenia został wyłoniony w ramach przetargu nieograniczonego. Zakończenie projektu, czyli złożenie wniosku o płatność zaplanowane jest na III kwartał 2023 r.

Przedmiotowa operacja polega na zagospodarowaniu obecnie nie zagospodarowanego terenu, na którym zostanie utworzone kąpielisko wraz z pomostem oraz plaża z infrastrukturą towarzyszącą. Zostaną wykonane roboty ziemne mające na celu wyprofilowanie terenu i usypanie piaskiem, budowę wiaty, altan, dostawę i montaż parasoli plażowych i sztucznych palm, wykonanie ogrodzenia terenu oraz budowę pomostu z gotowych elementów prefabrykowanych.

Kąpielisko o wymiarach około (...) m zostanie utworzone poprzez wybranie ze zbiornika wodnego (…) przybrzeżnej warstwy namułu o grubości około (...) cm i w jego miejsce usypanie warstwy piasku o tej samej grubości.

Pomost (...) zostanie wykonany z gotowych elementów. Będzie to pomost pływający o pokładzie drewnianym umieszczonym na żelbetowych pływakach kotwiczonych za pomocą martwych kotew – kotew betonowych o masie ok. (...) kg mocowanych łańcuchem kotwicznym. Trap dojściowy do pomostu będzie w postaci gotowego elementu o wym. (...) m wyposażonego w barierkę i zostanie posadowiony na żelbetowych palach.

Obok kąpieliska zostanie utworzona plaża w stylu hawajskim poprzez wyprofilowanie terenu i usypanie warstwy piasku o grubości około (...) cm. Na plaży zostanie wykonana altana z bali toczonych z drewna liściastego dębowego zaimpregnowanego środkiem zabezpieczającym drewno przed wpływem warunków atmosferycznych. Więźba dachowa zostanie wykonana z krawędziaków czterostronnie struganych, oheblowanych. Pokrycie dachu będzie z trzciny o gr. min. (...) cm zaimpregnowanej owado- i grzybobójczo oraz ogniochronnie, dodatkowo zabezpieczonej środkiem hydrofobowym. Altana zostanie posadowiona na stopach fundamentowych betonowych z betonu (...). Mocowanie słupów za pomocą podstaw stalowych zakotwionych w betonie.

Ponadto na plaży zostaną zamontowane sztuczne palmy o wysokości około (...) m dostarczone jako gotowe elementy mocowane do gruntu za pomocą kotew stalowych lub w inny bezpieczny sposób w zależności od produktu. Mocowanie ma umożliwiać demontaż palm na okres zimowy.

Teren plaży zostanie ogrodzony siatką (...). Wejście na teren plaży będzie poprzez bramę ogrodzeniową (...). Na ogrodzeniu od wewnątrz zostanie zamocowana bambusowa mata osłaniająca o wysokości ok (...) m wykonana z listewek z naturalnego bambusa łączonego drutem stalowym. Montaż maty ma umożliwiać jej demontaż na okres zimowy. Na całej długości ogrodzenia zostaną zamontowane girlandy LED solarne z możliwością ich ładowania.

Obok plaży zostanie wybudowana altana i wiata o konstrukcji drewnianej w postaci ramy drewnianej z wypełnieniem z desek łączonych na obce pióro. Deski montowane będą w bruzdach wykonanych w słupach. Wiata i altana wykonane będą jako odrębne obiekty na niezależnych konstrukcjach. Elementy drewniane zostaną wykonane z drewna (...). Drewno zostanie zaimpregnowane środkiem zabezpieczającym przed wpływem warunków atmosferycznym. Pokrycie dachu będzie z blachy trapezowej samonośnej. Obróbki blacharskie, rynny i rury spustowe z blachy płaskiej powlekanej w kolorze pokrycia. Posadowienie będzie na stopach fundamentowych. Zostanie wykonana posadzka betonowa. Izolacje posadzki i fundamentów będą z (...). Altana zostanie wyposażona w linki i przesłonę materiałową zacieniającą odporną na promienie słoneczne. Wiata zostanie wyposażona w bramę uchylną z blachy stalowej.

Wybudowane kąpielisko wraz z plażą i infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości (…) będzie dostępne dla wszystkich chętnych – zarówno dla mieszkańców Gminy, jak i turystów przyjeżdżających na teren Gminy, czyli będzie obiektem użyteczności publicznej. Gmina nie będzie czerpała żadnych korzyści, nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu korzystania z tego obiektu.

Realizacja przedmiotowego zadania odbędzie się w ramach władztwa publicznego, a Gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej. Dlatego też przedmiotowe zadanie nie ma cech działalności gospodarczej.

W ramach realizacji operacji zostanie utworzone kąpielisko wraz z pomostem oraz plaża z całą infrastrukturą towarzyszącą, co przyczyni się do zapewnienia wysokiej jakości życia mieszkańców terenu Gminy poprzez wzmocnienie atrakcyjności oraz rewitalizację obszaru Gminy oraz z celem szczegółowym: Poprawa jakości infrastruktury przestrzennej i turystycznej oraz pobudzenie oddolnych inicjatyw społecznych. Budowa i przebudowa niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej. Realizacja projektu pozwoli na stworzenie nowego i bardzo atrakcyjnego terenu do wypoczynku i rekreacji nad istniejącym zbiornikiem wodnym (…), jakiego do chwili obecnej Gmina nie posiadała. W ten sposób zostanie stworzony kompleks służący do wypoczynku i rekreacji, który przyczyni się do wzrostu atrakcyjności turystycznej. Miejsce to pozwoli na odpoczynek mieszkańców oraz odwiedzających Gminę turystów.

Uzupełnienie opisu sprawy

Gmina informuje, że wszystkie wskazane w opisie czynności związane z funkcjonowaniem kąpieliska są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Pytanie

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i wynikającego z faktur dokumentujących poniesione koszty związane z realizacją zadania o nazwie (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i wynikającego z faktur dokumentujących poniesione koszty związane z realizacją zadania o nazwie: (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kąpielisko wraz z pomostem oraz plaża z infrastrukturą towarzyszącą, które zostaną wykonane w ramach przedmiotowego zadania będą miejscem przeznaczonym do wypoczynku i rekreacji zlokalizowanym w miejscowości (…) nad zbiornikiem wodnym (…). Będą służyły wypoczynkowi i rekreacji mieszkańców Gminy oraz przebywających na terenie Gminy turystów służąc w ten sposób integracji mieszkańców.

Gmina realizując ww. zadanie inwestycyjne wykonuje zadanie publiczne należące do zadań własnych gminy, co wynika z zapisu art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 40 ze zm.).

Po upływie terminu trwałości projektu, tj. po upływie 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej, Gmina w dalszym ciągu pozostanie właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji zadania i będzie ono bezpłatnie udostępnione wszystkim chętnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako organ władzy publicznej w zakresie realizacji opisanego powyżej zadania nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przypadku przedmiotowego zadania ten warunek nie jest spełniony, gdyż zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadania będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wykonane zadanie jest i w przyszłości będzie ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i wynikającego z faktur dokumentujących poniesione koszty związane z realizacją tego zadania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z treścią ww. przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem  art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki,  tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów  i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony,  są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze  w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów  i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się  w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gmin. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem – jak wynika z opisu sprawy – wszystkie wskazane w opisie czynności związane z funkcjonowaniem kąpieliska są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Gmina nie będzie czerpała żadnych korzyści, nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu korzystania z tego obiektu. Realizacja przedmiotowego zadania odbędzie się w ramach władztwa publicznego, a Gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej. Dlatego też przedmiotowe zadanie nie ma cech działalności gospodarczej.

Zatem, w analizowanej sprawie podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, bowiem nabywane towary i usługi nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, w odniesieniu do przedmiotowej inwestycji – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będą Państwo mieli możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT.

Podsumowując, Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione koszty związane z realizacją zadania o nazwie ,,(…)’’.

Zatem, stanowisko Państwa w zakresie zadanego pytania zostało uznane za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).