zwolnienie od podatku usług gotowości do świadczenia usług diagnostyki obrazowej rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.502.2020.2.MD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.08.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.502.2020.2.MD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

zwolnienie od podatku usług gotowości do świadczenia usług diagnostyki obrazowej rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 czerwca 2020 r. (data wpływu 23 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 27 lipca 2020 r. (data wpływu 29 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług gotowości do świadczenia usług diagnostyki obrazowej rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług gotowości do świadczenia usług diagnostyki obrazowej rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 lipca 2020 r. (data wpływu 29 lipca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 15 lipca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.502.2020.1.MD.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 27 lipca 2020 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Spółką Komandytową która prowadzi działalności w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych diagnostyki obrazowej (Rezonans Magnetyczny, Tomografia Komputerowa, USG, RTG). Spółka jest czynnym podatnikiem VAT o numerze NIP: X. Podatnik świadczy usługi na rzecz Szpitali, Narodowego Funduszu Zdrowia oraz prywatnych jednostek zdrowia. Wnioskodawca ma zawarte umowy na wykonywanie badań z wyżej wymienionymi podmiotami. Spółka stosuje zwolnioną stawkę VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT) i rozlicza się z kontrahentami na podstawie cennika, w którym jest wskazany: tryb, rodzaj oraz ilość badań. Podatnik prowadzi działalność w województwie a. i x.. W obu województwach jednostka ma podpisane umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia na badania diagnostyczne Rezonansu Magnetycznego i Tomografii Komputerowej. W województwie x. Spółka prowadzi działalność w O. i K. Miejsce prowadzenia działalności zlokalizowane są w O. w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym J. a w K. w Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej w K..

W marcu 2020 r. Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w K. został przekształcony na szpital zakaźny w związku z COVID-19. Podatnik musiał częściowo wstrzymać działalność wykonywaną pod tym adresem by nie narażać zdrowia pracowników i pacjentów. Badania były jedynie wykonywane na potrzeby Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w K., z którym Wnioskodawca ma zawartą umowę na diagnostykę obrazową. Pacjenci nie będący pacjentami Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w K. nie byli od momentu przekształcenia Szpitala przyjmowani w pracowni w tej lokalizacji.

Jednostka podjęła próbę ratowania zaistniałej sytuacji i by móc przyjmować pacjentów kupiła budynek w innej lokalizacji (nie będącej szpitalem) w K. i od końca maja 2020 r. rozpoczęła prowadzenie działalności pod nowym adresem.

Umowa która została zawarta z NFZ na lokalizację w Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej w K. za zgodą NFZ została podzielona 50/50 na obie lokalizację w K. po otwarciu nowej pracowni.

W okresie od kwietnia do maja Spółka jednak nie miała możliwości realizowania kontraktu z NFZ w K.

5 czerwca 2020 r. NFZ wyszedł naprzeciw zaistniałej sytuacji i została podpisana pomiędzy pomiotami umowa która stanowiła, że NFZ zapłaci za gotowość do świadczenia usług diagnostyki obrazowej Rezonansu Magnetycznego i Tomografii Komputerowej w okresie od kwietnia 2020 r. do maja 2020 r. w lokalizacji w Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej w K.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego podano następujące informacje.

Na pytanie Organu: Czy Wnioskodawca jest podmiotem wykonującym usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia? Wnioskodawca udzielił odpowiedzi: Tak, przedmiot przeważającej działalności gospodarczej wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego Wnioskodawcy wskazuje na prowadzenie działalności leczniczej (86,22,Z) (załącznik nr 1). Spółka zajmuje się wykonywaniem usług w zakresie diagnostyki obrazowej Rezonansu Magnetycznego, Tomografii Komputerowej, USG, RTG oraz Rehabilitacji. Usługi te niewątpliwie służą profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Na pytanie Organu: Czy Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 160 ze zm.)? Wnioskodawca wskazał: tak, Wnioskodawca jest wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność leczniczą. Numer rejestru x. (załącznik nr 2).

Na pytanie Organu: Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi objęte wnioskiem stanowią usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia? Wnioskodawca podał, że tak, Wnioskodawca wykonując usługi wskazane we wniosku korzysta ze zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT polegające na profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Wnioskodawca posiada umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia na wykonywanie badań Rezonansu Magnetycznego i Tomografii Komputerowej w lokalizacji wskazanej we wniosku. Na stornie internetowej https://.... możliwe jest potwierdzenie, iż Wnioskodawca posiada umowę z NFZ na świadczenie usług Rezonansu Magnetycznego i Tomografii Komputerowej.

Na pytanie Organu: Czy usługi gotowości, o których mowa we wniosku będą wykonywane w ramach działalności leczniczej prowadzonej przez Wnioskodawcę? Wnioskodawca udzielił odpowiedzi: Tak, podmiot został wskazany przez Wojewodę do wpisania do wykazu podmiotów leczniczych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.

Na pytanie Organu: Czy usługi gotowości, o których mowa we wniosku świadczone są w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia lub stanowią świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane? Wnioskodawca wskazał, że Tak, podmiot został wskazany przez Wojewodę do wpisania do wykazu podmiotów leczniczych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.

Na pytanie Organu: Proszę wskazać czy w treści umowy określono sposób wykonywania przez Wnioskodawcę usług pozostawiania w gotowości do świadczenia usług diagnostyki obrazowej rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej? Jeżeli tak to proszę wskazać jaki? Wnioskodawca podał, że załącznik nr 3 do pisma zawiera Zarządzenie nr Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w którym został opisany sposób rozliczania usług gotowości. Wnioskodawca do 21 czerwca był wpisany do wykazu podmiotów których dotyczy zarządzenie z załącznika.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z 27 lipca 2020 r.):
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przeszłym, wystawienie faktury za gotowość do świadczenia usług medycznych było zwolnione z podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 27 lipca 2020 r.):

Wskazane usługi gotowości do realizacji usług były zwolnione z VAT na podstawieni art. 43 ust. 1 pkt 18. Zdaniem Spółki usługi których dotyczy usługa gotowości są usługami medycznymi, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Ponadto podmiot jest wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność leczniczą i posiada podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia na usługi służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowa (diagnostyka obrazowa Tomografii Komputerowej i Rezonansu Magnetycznego), a umowa na usługi gotowości nie zostałaby podpisana gdyby podmiot nie posiadał kontraktu na badania diagnostyki obrazowej z Narodowym Funduszem Zdrowia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić również należy, że zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Należy podkreślić, iż przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347) (dalej zwana Dyrektywą), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

Zwolnienie określone w cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Oznacza to, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług (usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane), wykonywanych przez zdefiniowany krąg podmiotów (podmioty lecznicze).

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym. W związku z powyższym, w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Rozpatrzeniu pozostaje więc kwestia czy usługi gotowości świadczenia usług diagnostyki obrazowej Rezonansu Magnetycznego i Tomografii Komputerowej ze względu na swój cel mogą zostać uznane za usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia lub za usługi ściśle z tymi usługami związane, korzystające ze zwolnienia od podatku.

Należy zauważyć, że definicja opieki medycznej nie została zawarta, ani w krajowych, ani wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.

W odniesieniu do powołanych wyżej przepisów Dyrektywy ukształtowała się wspólnotowa linia orzecznicza. I tak, w wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05, pkt 27) Trybunał stwierdził, że pojęcia opieki medycznej oraz świadczeń opieki medycznej () odnoszą się do usług, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie d´Ambrumenil (C-307/01, pkt 57), gdzie podkreślono, że pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.

Analizując przedstawione powyżej regulacje należy zauważyć, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy pojęcie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia odpowiada określeniom używanym przez Trybunał postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych. W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Margarete Unterpertinger vs Pensionsversicherungsanstalt der Arbiter C-212/01, pkt 40).

Należy podkreślić, że ani przytoczone przepisy Dyrektywy ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Zatem czynności, których celem nie jest ochrona zdrowia, nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stanowisko takie wynika z wyżej powołanego wyroku w sprawie C-212/01.

W art. 132 ust. 1 lit. b Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady wskazano, że zwolnienie dotyczy jedynie czynności ściśle związanych z podstawowymi usługami objętymi zwolnieniem, którym jak wynika z powyższej analizy powinien przyświecać cel terapeutyczny. W zakresie pojęcia czynności ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną powinny zatem mieścić się wyłącznie świadczenia, których realizacja jest niezbędna dla osiągnięcia celu terapeutycznego, opieki szpitalnej i medycznej.

Ponadto jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie C-262/08 CopyGene A/S, Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Z przytoczonych powyżej argumentów wynika, że zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, objęte są wyłącznie te usługi w zakresie opieki medycznej, które realizują cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia. Usługi, które tych celów nie realizują, nie mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia. W związku z tym, każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświecał danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta.

Ustawa zwalnia od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, ale służące wyłącznie profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Nie zwalnia wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach działalności leczniczej, ale tylko służące określonemu celowi. Przy czym termin profilaktyka oznacza wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk; to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Termin zachowywanie rozumiane jest z kolei, jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie. Interpretując słowo ratowanie, należy odwołać się do słów ratować i ratownictwo. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia. Słowo przywracać oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić, odnowić, sprawić, że ktoś znajdzie się w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Poprawa to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawienie się, polepszenie. Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa medyczna podlega zwolnieniu z VAT, należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.

W tym miejscu należy wskazać wyrok TSUE z dnia 21 marca 2002 r. w prawie C-174/00 Kenner Golf Country Club, gdzie Trybunał wskazał, że nie tylko skonkretyzowane świadczenie jest usługą w rozumieniu przepisów o VAT, ale również gotowość do realizacji tego świadczenia. Omawiany wyrok dotyczył opłaty rocznej pobieranej przez klub sportowy od swoich członków. Opłata ta była niezależna od tego, czy członkowie korzystali z obiektów klubu lub innych oferowanych przez niego świadczeń. W uzasadnieniu przedmiotowego wyroku Trybunał wskazał, że opłata roczna pobierana od członków stowarzyszenia sportowego może stanowić opłatę za usługi świadczone przez to stowarzyszenie nawet w przypadku, gdy członkowie, którzy nie korzystają lub korzystają nieregularnie z urządzeń oferowanych przez stowarzyszenie są obowiązani do wpłacenia składki rocznej.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym. Spółka świadczy usługi medyczne diagnostyki obrazowej (rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa, USG, RTG). Między Wnioskodawcą i NFZ została podpisana umowa która stanowiła, że NFZ zapłaci Wnioskodawcy za gotowość do świadczenia usług diagnostyki obrazowej rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej w okresie od kwietnia 2020 r. do maja 2020 r. w lokalizacji w Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej w K.

Odnosząc powołane wyżej regulacje prawne do przedstawionych okoliczności stwierdzić należy, iż gotowość do świadczenia usług medycznych w zakresie diagnostyki obrazowej rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej Wnioskodawcy pomimo, iż w praktyce nie wiąże się z wykonywaniem świadczeń, stanowi usługę, której celem jest opieka medyczna, służąca profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Zatem gotowość Wnioskodawcy do wykonywania usług opieki medycznej w zakresie diagnostyki obrazowej (rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa,) jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Mając na uwadze ww. przepisy oraz okoliczności sprawy, należy stwierdzić, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na gotowości do świadczenia usług w zakresie diagnostyki obrazowej rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, gdyż spełniają one zarówno przesłankę podmiotową są świadczone przez podmiot leczniczy jak i przesłankę przedmiotową służą profilaktyce zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej